- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2011 kl. 09:44 #36528
saab v4-ever
Deltagare19 december, 2011 kl. 09:45 #36529phermansson
Deltagare”Det är möjligt att man kan rädda delar av det, att man kan rekonstruera det på något sätt och komma tillbaka, med själva varumärket och teknologin och alla de modeller som man har i pipelinen. Det finns en chans för det, det tror jag.”
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1470273–chans-att-varumarket-lever-kvar-
Griffin up! 🙂
19 december, 2011 kl. 09:59 #36530900jubileum
DeltagareJa, man kan ju alltid hoppas på att konkursen kan innebära någon form av nystart för företaget. I bästa fall finns det intressenter som kan tänka sig att köpa upp hela företaget och driva det vidare. Fördelen är ju att ett företag genom en konkurs befrias från alla tidigare kopplingar. Man måste försöka se lite positivt på möjligheterna även om man känner sig rätt bedrövad för tillfället…
19 december, 2011 kl. 10:03 #36531Janne Hagnell
ModeratorPositivt för alla Saabägare kan ju vara att reservdelsleveranserna kan återupptas?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)19 december, 2011 kl. 10:07 #36532turbolamko
Deltagare@900jubileum wrote:
Ja, man kan ju alltid hoppas på att konkursen kan innebära någon form av nystart för företaget. I bästa fall finns det intressenter som kan tänka sig att köpa upp hela företaget och driva det vidare. Fördelen är ju att ett företag genom en konkurs befrias från alla tidigare kopplingar. Man måste försöka se lite positivt på möjligheterna även om man känner sig rätt bedrövad för tillfället…
Man kan ju bli befriad från GM iallafall, så kanske Saab får chansen att starta upp med sin nya PhoeniX till slut, jag kände ett tungt slag hos mig men nu känns det liiite bättre nu, ska fortsätta hoppas in i det sista iallafall :AP
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)19 december, 2011 kl. 10:27 #36534roger
DeltagareFörsvinner inte varumärket när Saab konkat? Bilarna är ju inte dom enda om varumärket.
19 december, 2011 kl. 10:29 #36535turbolamko
Deltagare@roger wrote:
Försvinner inte varumärket när Saab konkat? Bilarna är ju inte dom enda om varumärket.
Det har ju sagts att det finns en chans även för varumärket Saab att leva vidare… Men vi får se hur det utvecklas dock inom veckor!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)19 december, 2011 kl. 11:05 #36537Fredrik Magnusson
DeltagareOerhört tråkigt besked idag men kanske inte så oväntat. 😥
Högsta prio för Saabklubben måste vara att försöka rädda museets samlingar från att splittras.
Det blir en riktigt tuff tid för Trollhättan…
19 december, 2011 kl. 12:01 #31145Janne Hagnell
ModeratorPrecis! Har styrelsen någon uttalad linje i den frågan tro (öppen fråga om någon i styrelsen vill svara)?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)19 december, 2011 kl. 12:11 #36540cabmange
Deltagare@Fredrik Magnusson wrote:
Oerhört tråkigt besked idag men kanske inte så oväntat. 😥
Högsta prio för Saabklubben måste vara att försöka rädda museets samlingar från att splittras.
Det blir en riktigt tuff tid för Trollhättan…
Och vad skall vi ställa bilarna? Och framförallt så måste stadgar ändras och godkännas, så det är nog inte så listigt.
Har vi inte intriger mellan modellerna idag hur kommer det inte bli då. Skall rallybilar stå där, eller 2takt, eller helt enkelt Turbobilar som skall få första och bästa plattserna.
Muset bör drivas av några andra än en Saabklubb. Se till att Komun köper samlingen och driver museet, de bör vara de som har störst intresse och möjlighet att driva det vidare.
//MH
19 december, 2011 kl. 13:06 #36543phermansson
DeltagareDet finns en dialog mellan Saabklubben, Trollhättans stad mfl. Ordförande Karl tog kontakt med berörda parter tidigare i höstas.
19 december, 2011 kl. 13:18 #36544turbolamko
Deltagarehttp://www.saabsunited.com/2011/12/mark … ent-172326
Citerar text ur SaabsUnited:
In Sweden there are special regulations regarding bankruptcy which would allow a company to be completely reborn and re-started. And I’m happy to announce that a possible solution was hinted during the market call…
HOPPAS verkligen att detta blir sant asså… 😮
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)19 december, 2011 kl. 13:24 #36545Bengt Åkesson
Deltagare@DanSaab wrote:
http://www.saabsunited.com/2011/12/mark … ent-172326
Citerar text ur SaabsUnited:
In Sweden there are special regulations regarding bankruptcy which would allow a company to be completely reborn and re-started. And I’m happy to announce that a possible solution was hinted during the market call…
HOPPAS verkligen att detta blir sant asså… 😮
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4865299
/B
19 december, 2011 kl. 13:26 #36546900jubileum
Deltagare@DanSaab wrote:
http://www.saabsunited.com/2011/12/mark … ent-172326
Citerar text ur SaabsUnited:
In Sweden there are special regulations regarding bankruptcy which would allow a company to be completely reborn and re-started. And I’m happy to announce that a possible solution was hinted during the market call…
HOPPAS verkligen att detta blir sant asså… 😮
Ja, man kan ju alltid hoppas på det :). Detta innebär alltså att det skulle kunna finnas en möjlighet att Saab skulle genomgå någon form av ”pånyttfödelse” men samtidigt vara samma företag?
19 december, 2011 kl. 13:29 #36548turbolamko
Deltagare@Bengt Åkesson wrote:
@DanSaab wrote:
http://www.saabsunited.com/2011/12/mark … ent-172326
Citerar text ur SaabsUnited:
In Sweden there are special regulations regarding bankruptcy which would allow a company to be completely reborn and re-started. And I’m happy to announce that a possible solution was hinted during the market call…
HOPPAS verkligen att detta blir sant asså… 😮
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4865299
/B
Tack för länken!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.