Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
- Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av .
- FörfattareInlägg
- 10 oktober, 2009 kl. 18:06 #146490
Krister K
Deltagarefuling wrote:Ääääääääää hmm.
Om jag minns rätt går 99a rören ihopp 2-3 och 1-4 och sen vidare.
Mao ett 4-2-1 rör, rätt?Stämmer delvis, 1 och 4 har egna rör en bit innan de går ihop, 2 och 3 får samsas i samma rör, dock av lite grövre kaliber.
fuling wrote:Hmm eller skilde det på grenrören för och efter ca 75?Nytt grenrör kom ´76, blev tvådelat då. Det är detta grenrör jag skriver om ovan.
2-3:
1-4:
Grenröret på bilden har de invändiga vårtorna bortslipade.
10 oktober, 2009 kl. 18:42 #146491peter
DeltagareTänkte på insuget till sprutet, där är väll inte rören så noga va? utan jag får nog tillverka ett plenum, men hur ska det utformas? någon som har ett hum om dimensioner m,m? sprutet sitter på en 2l motor så det ska nog räcka till iaf.
Hej
Jag kör med insprutning på min V4. Insuget har jag byggt om så att spridare och spjällhus ska passa.10 oktober, 2009 kl. 19:42 #146492William
DeltagarePeter, släng upp bilden på geting.se och kopiera in nedersta länken som blir där i skrivfältet här 🙂
10 oktober, 2009 kl. 21:03 #146497peter
DeltagareTack för hjälpen William.
/Peter
10 oktober, 2009 kl. 22:24 #146501fuling
DeltagareKrister K:
Tack, då var jag inte fullständigt ute cyklade i badkaret.Peter:
tumme upp för folk som vågar trotsa bakåtsträvarna, muslorna mm.11 oktober, 2009 kl. 07:27 #146504stefan w
DeltagareIntressant tråd, jag ska läsa hela när jag hinner men nån kanske vet detta:
Appropå insugen i V4 topparna, nån som har provat att svetsa i och slipa dessa lite rundare istället för att bara öppna upp så mycket det går?
Är det egentligen nån nackdel att ha en liten minskning av kanalarean strax ovan ventilen?
12 oktober, 2009 kl. 20:34 #14658797sonett
DeltagareTack för tipsen och bilderna, håller nu på och portar för fullt, avgasutblåset, runt eller fyrkantigt? vilket blir bäst tror ni? same same eller?
18 oktober, 2009 kl. 19:25 #146776rallysaaben
DeltagareOm man har det fyrkantigt så känns det som att det blir en strypning på sidorna, om man inte gör hålet rektangulärt och går ut långt på sidorna då förstås, men det känns som att det skulle bli konstigt för packningens skull då, måste vara lättare att få till en packning med runt hål!?
Jag gjorde egna avgaspackningar i koppar, det har funkat fint för mig, fördelen är att man kan använda dom flera gånger och att man kan anpassa hålet i dom till portningen.
Sen en fråga ang skiljeplåten i utblåset: vilken skillnad? och HUR STOR skillnad gör den egentligen?
/Anders.
18 oktober, 2009 kl. 20:28 #146782fuling
Deltagarecitat:
Sen en fråga ang skiljeplåten i utblåset:Bara skiljeplåt eller helt skilda rör(4st)?
citat:
vilken skillnad?
Varför låter en V4a std och med dubbelblås mm med saabs alla rör som den gör?
Varför gör bara folkvagn och subaru det?
Varför gör inte alla bilar det?
Och till sist, sök i formumet.citat:
och HUR STOR skillnad gör den egentligen?Och det tror du att du skall få svar på här? 😉
Vad är det värt att få svar på frågan?
100kr, 1000kr e 10000kr eller???18 oktober, 2009 kl. 20:30 #146783Molte
DeltagareÄr också intresserad av att veta hur stor skillnad skiljeplåten i avgasporten gör. Har ett par avgasflänsar med skiljeplåt liggandes hos mina föräldrar. Har tyvärr ingen bild på dem i datorn.
Till våren när jag får fram bilen igen ska jag montera dem.Lite OT kanske men hur snabbt gör era V4.or 80-120 i 4.an? Skriv gärna om den är orginal eller vilka modifieringar ni har gjort.
Min klarar det på ca 14 sek med Knalleracing och Weber 36/36.- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska19 oktober, 2009 kl. 03:50 #146788mats a
Deltagarefuling wrote:Och det tror du att du skall få svar på här? 😉
Vad är det värt att få svar på frågan?
100kr, 1000kr e 10000kr eller???Hördu Johan, varför skriver du överhuvud taget här om du inte är beredd att dela med dig. Om man inte har ett svar eller vill ge ett svar så är det bättre att vara tyst än att sprida otrevligheter.
Jag har rätt många reaktioner på att man börjar bli less på din ättika. Det här är ett forum för att sprida erfarenheter och kunskaper. Det är ingen spypåse. Och vill du kalla uppmaningar att gå och kräkas någon annanstans än här för censur, så visst. Det får stå för dig.
19 oktober, 2009 kl. 04:36 #146789fuling
DeltagareDet är ingen ättika, bara sanning tyvärr.
Vem kan bevisa jag har fel?19 oktober, 2009 kl. 06:33 #146790ake svantesson
Deltagarejag måste lägga in en sak här..jag tycker det har blivit en tråkig attityd här inne.,
problemet är att några få har prövat olika saker utvärderat ..lagt ner en jävla själ i det ..ett brinnande intresse,som gett dem en informationsbank,en del delar välvilligt med sig av sin kunskap , andra tar betalt för den , vad man sen tycker är rätt eller fel är ovesäntligt ..det är upp till oss att tycka vad vi vill å göra vad vi vill..men vi behöver inte kasta paj på varandra för det.vi bör visa varandra respekt..istället för att stirra oss blinda på att fan fuling han gnäller på detta med musslor..istället för att haka upp sig på det å sänka han ..se hans goda gärningar istället..att han är duktig,,grym på att räkna..ja menar hans v4a fungerar ju rätt så bra..jag tror johan vill ha mothugg..han vill bolla ideer.få en annans åsikt..utvärdera det..problemet är att
då nån tycker han har fel eller han tycker detsamma..så börjar det skällas,,(nu tar jag detta som ett exempel) detta genomsyrar hela sidan numer,,vi gnäller hackar på varandra
istellet för se möjligheter,,din bil är för dyr, din bil är inte rostfri..vi har olika ramar att se .tänka uppfatta saker…om nån vill ha 50 kronor eller 150 000 för nåt..det får vi acceptera..vi kan ha vår åsikt..men håll den för dig själv..istället för att säg du är ju dum i huvet som begär så mycket eller lite..om du tycker nåt är fint skriv det..men tänk efter en gång extra..om du tycker nåt ser skit ut,håll det för dig själv..för det gör ont för den som lagt sin själ bakom det,han tycker ju det ser fint ut å då får vi respektera det..
tänk på annonsklassikern rostfri eller nyskick..man tycker ju att det borde va självklart
men det är det inte för vi uppfattar saker olika..å det får vi bara acceptera.. vi har inte samma bedömningkriterier..samma uppfattning
vi måste acceptera att vi alla är olika…sen att vi ska dela ut våra kunskapsbankar bara för vi skaffat dom ..är inte en självklarhet,,då en del människor nästan kräver att vi ska dela med oss..det brukar för mig..bli att bromsen slår till..så funkar jag
.
håller med om att forumet är till för kunskapsutbyte å erfarenheter,,men det måste också få va ett visst mått av spypåse oxå ..allas åsikter måste få ventileras.ibland kan ju rätt riktad kritik få saker att vända sig till nåt posititv,,men det får ju inte bli personangrepp.nånstans står det väl på väggen på uppsala universitet..att vi ska lära oss att tänka rätt..men jag tycker det är helt fel sätt att se på saker å ting,,vad är det som säger att de som före dig tänkt rätt??att du ska tycka det är rätt oxå–sånt tänkande har väl inte fört världen framåt..hade alla accepterat det hade ju jorden varit platt ännu,
nej tänk fritt istället..se ett problem eller en åsikt från 500 olika håll,,spåna,
se möjligheter istället för hinder.. på nåt sätt måste vi får rätsida på detta..men jag tror inte vi får det genom att skälla på varann..
ha nu en fin dag..nu smiter jag ner i garaget igen,,
mvh Åke19 oktober, 2009 kl. 14:18 #146800sabbe
DeltagareVad tycer ni om mina stdB avgasportar!
Inte ens de grp2 filningar jag har sett tidigare har hål in till mittre
topplocksbulten. Långt ifrån orginalportens volym.
Titta också på det urfilade spåret för skiljeväggen.http://www.geting.se/viewimage.php?image=199514-bult2.JPG
Sabbe
19 oktober, 2009 kl. 15:06 #14680297sonett
DeltagareJaha, här va det livat värre.
Sa redan från början att de som vill delar med sig de som inte vill får ju göra det.Angående avgasportsdelning så tror jag att man måste dela in dem i 4st separata rör, typ extraktor och sen ihop i en kollektor för att det ska vara lönt att göra, att bara ha delplåt och sen ett vanligt grenrör på tror jag inte är optimalt.
Jag ska iaf dela ett 2″ främre rör på mitten, alltså på längden och svetsa en skiljeplåt där och sen svetsa ihop halvorna vilket betyder att det blir 2st separata rör per sida och sen gå ihop med dem i en egengjord kollektor, så tänker jag göra iaf. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.