Sämsta Saaben någonsin?

Forum Övrigt Allmänt Sämsta Saaben någonsin?

  • Detta ämne har 78 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-28 19:46 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #167386
    Lustgasen
    Moderator

    NG 900 -94. Huvva.. 🙂

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #167388
    hans h
    Deltagare

    Den sämsta bilen måste väl vara första årsmodellen av Ng900. Som knappt satt ihop.
    Tätt följd av andra bilar som inte hållit. Rostburkarna 95 och 96 årsmod. 78-80, till exempel. Varför rostar de så mycket mera än de tidigare årsmodellerna, förresten?

    Badge-burkarna 600, 9-4x och 9-7x är dåliga Saabar eftersom de inte är Saabar. 🙂

    Sedan är väl alla trasiga Saabar dåliga Saabar. Per definition. 😉

    #167390
    3 i tanken
    Deltagare

    det va mycke kol i stålet mellan 75 o 80

    #167391
    nkro
    Deltagare

    Finns några modeller som inte var så roliga, nu är jag ser dagens bilar.

    99a turbon var nog en av dom. Varför ? Turbo problem, värme problem, växellåds problem, topplock, rost men det var alla modeller runt 80.

    Dyr att äga, köpa och köra.

    MEN..

    Den har TURBO.

    Det är den enda bil jag är riktigt intresserad av men dock modifierad.

    95an…

    ng900an med sugmotor drog alltid 1 liter milen eller mer och hade mkt konstiga fel.

    Niklas

    Rost – den nya lacken…

    #167394
    hans h
    Deltagare

    Jomen lite är det väl så att det är de dåliga bilarna som lockar.
    99 Turbo må kanske vara en dålig bil, men vilken [size:14pt]BIL[/size]. Jag har kört några och det glömmer jag aldrig.

    Jag är själv lockad av 95:orna vars bakdelar som bekant rostar så det hörs. 🙂

    Wille Crafoord -Det är missarna man minns.

    #167395
    2takt_nicke
    Deltagare
    walle wrote:
    saab v4 å 2 taktare.

    Förklara gärna varför?

    vad hade du för problem med din TT och V4?

    #167396
    saab v4-ever
    Deltagare

    Walle vilka modeller tänker du på? Din träffbild ligger på en period mellan 20-30 år. :duck:

    Tidiga NG 900. Ful, taffligt ihopsatt, skramlig och ofta trasig och ett andrahandsvärde som nog tar hem lågvattenmärket i SAAB-kampen.

    Beträffande bilarna i slutet av 70 början på 80, var det inte något med underredsmassan och de nya lackerna. Har sett kusliga exempel både på 95,96 och 99.

    Hade en tidig automatväxlad SAAB 99 som drog typ 1,5 liter milen hur man än gjorde och inte gick den fort heller. den ligger tvåa på min lista över sämsta SAABar

    Näe nu får det vara slutgnällt, det är roligare att prata om de bästa bilarna.

    //H

    #167398
    Hans H wrote:
    Jomen lite är det väl så att det är de dåliga bilarna som lockar.

    Visst har man som ägare av t.ex. en tvåtaktare eller 99 turbo överseende med många brister eftersom det finns många andra saker som gör den intressant, rolig och charmig.

    Sedan finns det ju bilar som har brister men helt saknar egenskaper som väger upp bristerna. Den Saab-modell som kombinerar sämst kvalitet med att vara tråkig, ful och ocharmig måste ju vara den sämsta Saaben. NG 900 1994. 🙂

    #167400
    andersson__
    Deltagare

    Verkar som majoriteten tycker den bästa saaben är Saab 9000, och den sämsta är Ng900, lite kul då båda verkade under samma årtionde.

    #167416
    saabaero
    Deltagare

    Kom på ett annat bottennapp som jag umgås ganska mycket med.
    og9-5 1,9TiD
    Underbar bil att köra och bra på många sätt men alla svindyra motorkrångel kan få vem som helst att tappa sugen.

    Måste bero på att FIAT är inblandade :doh:

    #167418
    turbocab
    Deltagare

    Har redan sagt det, 9000 2,3i runt 1991 ligger bra till för mig. En dyr komplicerad maskin som inte tillför mkt utan Turbo i bilen och en djävulsk massa rost eftersom bilarna ännu inte galvades då. Men ng900i 1994 i standardutförande är fan inte mkt hurra över heller, riktigt trist vagn med kass vägkänsla. Saab Sonett ligger bra till också, mkt märklig design och sjukt dåliga prestanda för att vara en ”sportbil”. Sen att den är cool är en annan sak och bra mkt häftigare nu än då, men som produkt då det begav sig känns det väl grymt misslyckat.

    TurboX sade någon – egentligen är den så rätt på många sätt, men vikten och förbrukningen gör ju att den missar helt. Men kanske vi skall se den som en ren sportbil och acceptera förbrukningen? Men då missar ju även den målet… Så jag är benägen hålla med, ingen höjdarvagn det heller faktiskt. 10 år för sent kom den.

    #167420
    fredrik
    Deltagare

    Har en kompis som är Fiat försäljare i Polen & de säljer många 1,9dieslar. Han säger att dessa problem i stort sätt inte finns på kontinenten. Troligtvis är det Sveriges torra diesel som ställer till det eller så har Saab/GM bytt ut något. Volvo hade också problem med sina diesel motorer de köpte ifrån VW där vattenpumpen rasade hela tiden + att de slamrade illa. Dessa problem hade aldrig VW.

    Kompisen kör själv runt 20000mil på 3 år & ingen utav hans bilar har haft dessa problem trots hans bevittnat bly tunga gasfot. De som har åkt med vet vad jag pratar om.

    /Fredrik

    #167421
    saabaero
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Troligtvis är det Sveriges torra diesel som ställer till det eller så har Saab/GM bytt ut något.

    Dieseln lär knappast påverka svänghjul och generatorer.
    Däremot kanske EGR och virvelspjäll problemen hellre kan härledas till bränslet men borde inte en renare diesel ge mindre sot?
    Min erfarenhet är att problemen dyker upp i samband med kyla..

    F.n har Saab verkligen gjort så många dåliga modeller :banghead:

    #167427
    fredrik
    Deltagare

    Diseln är torr i Sverige. Åker man söderut så minskar förbrukningen kraftigt + att man verkligen känner en effekt ökning. Min VW drar 2Dl mindre med släp nere på kontinenten. Borde vara mer miljövänligt totalt sätt. Dessutom så rasar pumparna oftare i Sverige än nere på kontinenten Pga utav vår torra miljödiesel.

    Jag skulle tro att Saab har bytt ut svänghjulet för att få det att passa till växellådan de använder & det är säkert så att Saab kör med bosch generator & Fiat med Magneti Marrelli??

    På sista frågan svarar jag att det har väl de flesta tillverkare!

    /Fredrik

    #167457
    fuling
    Deltagare

    saab 99 å og900

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 79 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng