MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 1,171 till 1,185 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Låter fint Martin. Och din gamla 9000 går också som tåget.
      Hoppas vi ses på festivalen.

2x 92B -53 (Svart)
      95 -61 (Pärlgrå)
      99 -69 Custom (Vit)
      900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
      9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
      9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
      9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

april 17, 2015 kl. 10:02 #237727

Härligt att höra Anton!

Jepp, jag räknar med att ställa ut en väputsad fin 9-5, och nån dag blir det säkert cabben upp också. Ser fram emot festivalen som fan. Är djävligt mkt mindre taggad än förr, vilket är skönt. Då kan jag slappna av och bara njuta och tjöta runt med folk, skall bli mkt trevligt!

juli 8, 2015 kl. 17:16 #376534

Då har jag vart ute på en första långresa med Cabben. Man kan undra hur smart det är att ta ut en lågmilad AeroCab 1991 på vägarna i Europa, men grejor skall användas. Så nyss hemma har jag lagt 400 mil på mätaren, under blott 8 dagar. Målet var tydligt: Att kombinera mina intressen, och därför körde jag till Gotthard-rampen i Schweiz, en av de stora magistralerna för godstrafik över alperna. Vi pratar tåg alltså…. Det är ingen här intresserad av, men jag bjuder istället på lite bilder på några pass jag körde. Det blev både Furka, Grimsel och Susten pass nära Gotthard, alla dessa är över 2000 möh, Furka är högst på 2400 meter! På hemvägen smällde jag över Passo Stelvio, känd från TopGear bla. Just den passkörningen var väl så där – det var ”biker day” på passet och 10.000 mc-killar försökte aktivt ta rekordet till toppen. Ett rent mirakel att ingen dog, och det var inte snack om respekt från MC folkets sida, dom körde som dårar faktiskt. Bortsett från det så var körandet fantastiskt! Men bilen får tyvärr gås igenom nu, och jag ställer därför redan av för säsongen. (!). Problemen är:

Bägge stolarna har pajat, plasthöljerna för vajrarna som lutar ryggen gick av i värmen. Det fanns för 5-6 år sedan 500+ sådana på lager, jag kollade och köpte då. Igår gav Kungsbacka bilcentrum beskedet att artikeln är ”NLS” och har alltså rensats ur. Surt, så nu får jag laga istället. INgen som har lite reservdelar till Elstolar liggande hemma? Tröst i eländet är att den motor för höjning av sittdynan som vart paj i 2 år faktiskt finns att köpa på Saab, och kostar bara 2000 ca, så den skall jag beställa nu i alla fall. Alltid nåt!

Utanför Hamburg i 40 graders värme så small kompressorn till ACn. Den slutade kyla och låter nu för djävligt, lagerhaveri? Jag har en ny liggande, så det ordnar väl upp sig, men det var ju kul att skryta med en original orenoverad AC i pärlan, men det är alltså slut på det nu. Men visst, 24 år gammal AC i 140 km/h i 10 timmar i 40+ på Autobahn – där går väl gränsen då?

Bränslepumpen håller på lägga av. Den har aldrig låtit, men väl över första passet, Grimsel på 2200 möh, så tjöt den ilsket. 2 fulla tankar E10 verkar ha dödat den, eller så var det dags ändå?

Över samtliga pass så gick bilen varmt, jag menar strax under det röda. Jag våga inte ens stänga av den några gånger. Okey att og900 har lite risigt kylning, men kanske är termostaten lite dålig också. Skall byta den såklart. Jag vet sen innan att og900 med AC har sämre kylning i och för sig. Faktum är att den gick kallare med ACn igång uppför passen, kasnke för att den Fläkten också kylde lite då.

Och väl hemma så misstände bilen, gick på 3 cylindrar ett tag. Verkar ha försvunnit, men har jag tur så är det bara Tändstiften. Med otur så har topp-packningen gått, men det verkar lugnt allting på den fronten.

Mao, en krävande resa men när jag ser tillbaks och tänker på passen och vädret, så är det värt allting. Eller vad säger ni?

Bild 1 är Susten pass, förbinder Gotthard-dalent med Interlaken/Luzern.

Bild 2 är fr Grimsel, med utsikt mot Furka-passet. Vi ser Rhone-glaicären i bakgrunden, ni vet Rhondalen i Frankrike? Det vattnet börjar här. Det var lite skrämmande nästan att se den igen, har krympt så himla mkt på 10 år. Alla Glaciärer är ju på tillbaka gång och är inom en 50 års period troligen helt borta. (!). I alla fall om det fortsätter som nu.

Bild 3 Är från Furka passet med utsikt norrut mot Eiger, Mönch och Jungfrau-massivet. Hit åkte jag sen också och tog tåget upp på Jungfrau, 3500 möh (!).

Under 400 mil genom Europa så så jag INGEN og900, en el max två 9000, några 9-5 och kanske nån 9-3 Cab. Det är udda fåglar idag detta…..

juli 8, 2015 kl. 22:15 #376550

Trevliga bilder. Skoj att läsa om din resa, ser att du har vindskydd 🙂 skaffade ett sådant på festivalen och vilken skillnad det gör, skulle skaffat ett sånt för längesedan.

juli 9, 2015 kl. 00:21 #376565

400 mil i de farterna och påfrestningarna sätter ju en säsongsbil på prov. Du tog dig i alla fall hem utan några haverier och det är ju inte så illa pinkat med en ”gambil” 😉
              Lite tråkigt om toppackningen gått men som sagt.. det är en 24 år gammal packning så det är förståeligt om den ger sig under de omständigheterna.

Jag älskar bilderna, speciellt den första! Så himla mäktigt 🙂 Och bilen passar in kanonbra i bilden!
              Bilkörning där måste vara en riktigt trevlig upplevelse, ska jag ut och åka så ska jag nog ta ett snack med dig först så får du ge mig lite tips!

juli 9, 2015 kl. 09:01 #376571

Vindskydd är nästan ett måste i en cab, särskilt i dom gamla ”öppna” modellerna. Jag är rätt lång och sticker ut en del i og900. TItta på nyare cabbar ala 9-3SS etc, där ser man knappt föraren bakifrån. Nu var det så himla varmt när jag var nere, att man nästan ville ha bort vindskyddet ändå…. Några sträckor fick jag cabba på och köra med AC, det gick liksom inte. Men det är ju ett angenämt problem eg!

Hur mår den Blåa Aeron? Jag körde över Reschen pass hem nu med cabben och vidare över Fernpass och A7 genom tyskland – samma sträcka som jag tog hem den Blåa på! Då var det vinter och ena framlampan var kass och bilen okänd. Det var spännande! 🙂

Bilkörning i Alperna är verkligen paradisiskt. Jag var inte främst där för att köra bil, men jag har gjort det mkt även tidigare och det är ett rent nöje. Man skall nog undvika Juli och Augusti, pga semestertider i Europa. Men det finns så mkt att se, så många pass att köra. Boenden är inga problem, Gasthofar och hotell finns överallt. Men visst, ta med plånkan – på sina ställen kostar det en slant förstås.

Faktum är att några såklart reagerade på bilen, men det var ändå nästan mindre än jag trodde. Pengar flödar i Europa och det är en gammal bil og900, och i havet av BMW cabbar, rena sportbilar, Jaggor, Ferrari (!) mm så är den inte så extrem. En dag kom en engelsk sportvagnsklubb och drog upp för Susten, med DeTomaso pantera, gamla Ferrari mm. Undrar hur dom V8orna med Förgasare klarade värmen när min lilla T16 på 2 liter svettades coh gick varm? Sen fick jag finna mig i att bli omkörd en del, jag njöt utsikterna och ljudet av en T16 som gurglade uppåt, men faktum är att majoriteten av bilisterna och särskilt motorcyklarna ändå hade toppen som mål, att nå dit så fort som möjligt! Lite märkligt kan jag tycka…..

Enda läskiga grejen jag hade under 400 mil var ett rattfyllo på Autobahn, i en ganska sen V60 märkligt nog. Han låg och jazzade och klippte sidoräcket 2x gånger. Vi var en hel kö bakom sen som låg 200 meter bakom, ingen körde om. Sen tog han nästan refugen vid en av-fart…. Djävligt äckligt alltså. Hade jag vetat vart jag var så hade jag såklart ringt polisen men nu var det ”nånstans i närheten av Karlsruhe” typ så jag fick släppa det. Men det var den absolut värsta fyllan jag sett på allmän väg, och det på en välfylld Autobahn…. Blä.

Här på väg uppför Sustenpass, i västlig riktning, Steingletscher väntar på mig. 🙂

Och några här drömde säkert om Märklins Krokodilen när ni var små? Nu lämnar vi Saab området, men utan att jag visste om det så körde man Krokodil lok över Gotthard första dagen jag var där. Vilket flyt! Här står den bruna vackra maskinen i Göschenen på väg norrut igen till Depån i Erstfeld. Det luktade Olja och metall, mitt hjärta rusade! Total järnvägsglädje. På parkeringen bredvid står min MonteCarlo cab och väntar på passet för dagen – snack om hobbies i total harmoni! Shit, jag drar dit igen tror jag…..

juli 12, 2015 kl. 21:58 #376677

Den där sista bilden på caben vid vägkanten gör en sugen på att åka söderut. Den blåa står och gonar till sig, det dröjer nog tyvärr till den kommer ut, har för många bilar och då kan det vara skönt att spara en frisk bil och plocka fram vid ett bra tillfälle.

juli 12, 2015 kl. 22:18 #376679

Märklins Krokodil drömde jag om inatt! Är INTE billiga på Tradera…

96 V4 1975 ”Bollen”

juli 16, 2015 kl. 00:21 #376857

En helt vanlig dag i Trollhättan utanför den lokala Ica-butiken….. Okey, inte riktigt, men snygga häckar är det i alla fall!

Attachments:
                        juli 16, 2015 kl. 08:57 #376860

För övrigt så löste jag elstolarna i förrgår, nu är allt 100% igen. LIte bytesaffär så hade jag 2x 9000 stolar med el, dom delar ju mekaniken med og900. Så höljen och motor för rygglutning togs därifrån, samt hela drev-paketet för höjd baktill på förarstolen. Lite smörjning och genomgång så lirade allting igen, så nu är stolarna är bättre än innan! Härligt. Fast helt ärligt så ser jag inte elstolar som nån fördel i 900 – när det börjar bli till åren så kan det strula. Stolarna är rätt komplicerade med massor av grejor som kan krångla, dom manuella är lite enklare.

Nu ska jag boka AC service pronto också. Bränslepumpen som tjöt i Alpern är helt tyst, så jag tänker väl ”höjdsjuka” och släpper det tsv.

september 21, 2015 kl. 19:31 #379878

Ojojoj, en enda Saab! I helgen så sålde jag min 9-5 Aero, den kommer inte vinterköras nu heller och gick till kändis här. Skönt! Det finns mao chans till att den fortsätter åtnjuta en vintefri tillvaro.

Mao, jag har en enda Saab kvar och det är cabben. Jag är tillbaka på 2003 års nivå då jag hoppade på Saabtåget. Nu blir Saabandet en ren hobby-grej med cabben och några hundra Sommarmil varje år. I övrigt blir det nog Skoda framöver, jag har ju en crusch på det märket också. Nu får jag kanske tummarna ur och fixar putsen i framvagnen på den äntligen…. Fan trot, jag är rätt trött på bromsar, fjädrar och grejor….:)

september 27, 2015 kl. 20:37 #380139

Jag tror cabben blev sur faktiskt… Den står i Garaget och känner sig ensam och grinig, ingen Saab utanför. Får ge den lite kärlek i vinter tror jag. Ägaren däremot, dvs jag, är supernöjd med sin fina Diesel-skoda. 2x grannar har redan frågat om det är en fusk-diesel, haha jättekul. Och det är det ju, men bry sig. DSG lådan är det absolut skönaste jag haft i lådväg, jag tror inte jag kommer köpa en annan låda nånsin och dubbelkoppling automat måste ju vara framtiden. Synd att inte Saab gick den vägen med en egen låda, vanlig oljekonverter automat känns stenålder och det kommer jag aldrig nånsin äga igen. Och dieselns vridmoment på 350 nm är sjukt gött. Visst saknar jag Saabens enorma effekt om man låg på lite, men tycker ändå att dieseln står sig bra tack vare 140 hästar. VW etc har ju tagit över flaggan som landets mest bespottade märke nu (efter Saab) tack vare usel service, usla DSG7 lådor, usla kamkjedjor mm, men när jag kör min nya diesel med DSG så förstår jag varför dom ändå är så populära. Dom är för djäkla sköna kort och gott! Och nya sporten vid körning är att få ner förbrukningen mot 0.47 visat värde…. Shit, jag har visst blivit gammal?

Nu blir det inte mer Skoda-snack här, jag kanske återkommer i vinter när jag river lite framvagn på Cabben. Den kommer få se Alperna nästa sommar igen – det är ungefär det enda jag vet säkert om nästa år. 🙂 Och känslan när jag får köra Saab igen nångång i April/Maj nästa år kommer ju säkerligen vara totalt underbar!

september 27, 2015 kl. 20:54 #380149

Caben blir nog gladare längre fram när den märker att 100% av din Saabtid går till den 🙂

http://www.garaget.org/shinyhead
                              Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                              I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

februari 2, 2016 kl. 17:32 #385270

Hej hopp Saabvänner. Long time no see. Men träskets sug är starkt och jag faller tillbaka så sakta ändå. Kört Tysk (nåja, Tjeckisk då…) diesel nu och njuter låg förbrukning och DSG lådan. Enda tills förra veckan, då bilen inte startar. Lång historia kort – bilens larm/el system rapporterar fel chassinr (!), den är DÖD, och jag har fått ett pris på 18.000 på första verkstan dit bärgaren gick. Tack vare kollega med Ekort är den nu transporterad till nästa verkstad för ny bedömning och nytt pris. Bäva månde. Nog om det. Toklurad av skumma handlaren i Örebro, då det visar sig att bilen vart inne i 2015 redan för samma fel, innan handlaren tog över som jag köpte av. Tack för den.

Mao, jag behöver en bil och det ser ut bli en 9000T, sen årsmodell. Steg 1. Beige skinn. 🙂 Im back. Its good to be back. Det var inte meningen svika Saab men det var skönt att testa nåt annat. Men ett pars års besparingar på låg bränsleförbrukning är redan borta i kostnader för bilen som gått sönder, och för skodan finns inget Saabforum med beggade delar och kunskap.

Återkommer med rapport hur skönt det är att ratta en 9000 igen…..

februari 2, 2016 kl. 18:24 #385276

Vi klappar på axeln…
                                  …men fnittrar i smyg….;)

Visar 15 inlägg - 1,171 till 1,185 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.