MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymfebruari 2, 2016 kl. 18:39 #385282
Vi klappar på axeln… …men fnittrar i smyg….;)
Var det inte här man då skulle skriva ”vad sa jag” ?? 😛 😉
Hej hopp Saabvänner. Long time no see. Men träskets sug är starkt och jag faller tillbaka så sakta ändå. Kört Tysk (nåja, Tjeckisk då…) diesel nu och njuter låg förbrukning och DSG lådan. Enda tills förra veckan, då bilen inte startar. Lång historia kort – bilens larm/el system rapporterar fel chassinr (!), den är DÖD, och jag har fått ett pris på 18.000 på första verkstan dit bärgaren gick. Tack vare kollega med Ekort är den nu transporterad till nästa verkstad för ny bedömning och nytt pris. Bäva månde. Nog om det. Toklurad av skumma handlaren i Örebro, då det visar sig att bilen vart inne i 2015 redan för samma fel, innan handlaren tog över som jag köpte av. Tack för den.
Mao, jag behöver en bil och det ser ut bli en 9000T, sen årsmodell. Steg 1. Beige skinn.
Im back. Its good to be back. Det var inte meningen svika Saab men det var skönt att testa nåt annat. Men ett pars års besparingar på låg bränsleförbrukning är redan borta i kostnader för bilen som gått sönder, och för skodan finns inget Saabforum med beggade delar och kunskap.
Återkommer med rapport hur skönt det är att ratta en 9000 igen…..Hehehe, we feel you brother 😉
Sugen på köpa tillbaka din gamla a50 nu eller….?
Lycka till i jakten!!! Länge leve Saab2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Hepp, då kör man 9000 igen. Det var ju den blåa 200 hästarn som låg här på klubben som jag fick hem. Tack Tomas för en mkt trevlig kväll och affär!
Hemresan 30 mil gick fint, vilket är mer att säga än för dom två som hade dansat i vajer-räckena utanför laxå. 1.5 timmar helt still på E20 stod jag på hemvägen igår, med en värld av blåljus framför mig. Helt avstängt! Det såg inte vackert ut, Skoda Fabian såg djävligt trasad ut av vajer-räckenas stolpar. Helt klart skapar vajerräcken en hel del problem vid olyckor, räddningstjänsten fick köra på fel sida, ingen kom nån vart, det var kort och gott rörigt…. Nog om det.
Jobb finns ju – det är ingen ny bil! Jag tror jag har löst centrallåset, jag hoppas det i alla fall. Ut med enheten ovanför kopplingspedalen, och så isär. Borrade två pytte små hål i dom två reläerna, uppepå. Superduper försiktigt… Sen i med elektrocleaner, spray i ena lilla hållet resulterade i ett djävla utblås i det andra hålet. 🙂 Detta verkar ha hjälpt, nu i kväll så öppnade och låste allting som det skulle. Tack till STCS forum för tips.
Fixat lite andra småsaker också, men en fråga nu:
Vid ändring mellan gas och broms så klonkar det till rätt bra i höger fram, ett dovt ”dunk” varje gång. HÖrs absolut ingenting över fartgupp tex, utan det är ett tydligt klonk/dunk då man ändrar från acceleration till retardation och tvärtom. Typfel? TIps nån? Jag lutar åt fjäderbenslagring eller bärarmslagring? Ska riva imorgon tror jag. Tips mottages tacksamt. Ljudet fanns inte alls hela kvällen igår, men idag är det jättetydligt. Den är väl sur för att den fått lämna förrådet som härbärgerat den i många år.Nån som har koll på 9000 avgas system? Ett liiitet hål finns på framröret nånstans, framför katten. Hänger framröret ihop med katten svetsat eller är det delbart? Vill byta så lite som möjligt, om alls….
En annan fråga: Rutan skall ut och bytas. Det är lite mjölkigt på några ställen på den. Rut-snubben sade att det indikerar rost i rutramen och att det kan vara svårt att byta då. Jag ser ingen rost, det ser rätt fint ut. Måste mjölkighet i rutkanten betyda rost i ramen? Rutan är enligt utsago från 1997 (!) och heeeeelt slut. Jag tror faktiskt den sprack upp mer idag med ett tydligt ljud. HOppas det går fint. Han vill inte ge mig nån garanti på jobbet….
Bilen går som en raket annars, mygod vilket vrid och villighet den har. En T7 225a känns ju trög och ovillig jämfört med dessa T5 2,3. Jag tycker det är konstigt nästan. Dubbdäcken åker snart av, dom nymålade 16″ Super Aero kommer ju göra sig så mkt bättre.
Tips om dunket höger fram: Det låter precis som på min gamla 9000, det var övre motorfästets bussning. Lätt och billigt att byta. (Vilket man inte precis kan säga om alla detaljer på motorn eller framvagn i en 9000). Saknar min 9000 ibland, modellen den har en viss ”klossig” charm i alla fulla fall. Åtminstone de gamla korta trubbnosarna.
En T7 225a känns ju trög och ovillig jämfört med dessa T5 2,3. Jag tycker det är konstigt nästan.
kolla vad en 9000 väger vs en 9-5..
Här var längesen! 🙂 Kul träffa flera av er i helgen på trevliga Saabfestivalen! Forna tiders långa närvaro under flera dagar är tyvärr ett minne blott, men lite av känslan från förr kom allt tillbaka i helgen. Fint väder, trevligt folk och MASSA Saabar mkt fint!
Tack Turbolamko/Daniel för provkörningen av min gamla Lux! 🙂 Kul att träffa NAL igen också Christian! 🙂 Så fin Aero det där alltså.
Min cabbe är numera i bättre skick än på länge. Visst, den där riktiga putsen kanske saknas på den. Men stolarna funkar ju fint igen efter förra årets meck och utbyte av plaströr till såna från 9000. Taket är lite bättre lagat och ser nu nästan helt ut. Det är ju original 1991, jag vill inte byta det kort och gott….
Frostpluggen som byttes förra året gjorde gott också!Den stora skillnaden är dock att ACn funkar igen. I veckan så fick ”Segerlöfs” i Biskopsgården äran att laga bilen, så den är numera R134 konverterad. Nytt torkfilter, ny Kompressor og900 Original, lite nya nipplar och ny olja. Verkar lira utmärkt! Den gamla kompressorn hade inte skurit, troligen så skönk bara trycket under 2,8 bar pga små läckage/vädring runt kompressorn, så den stängde av. Så nu lirar allting finfint igen och R12 är borta, så den blir lättare att meka/Fylla på i framtiden.
Fick en liten hint om det här med Oktan tal också. Vid provkörningen i Trollhättan så gick den i överladd och slog ifrån lite för lätt tyckte jag. När jag körde hem sen så gick den i överladd flera gånger också. Då slog det mig, jag tankade ju full tank Shell Vpower i Trollhättan. ”Bara” 98 eller vad det nu är, men nåt djävelskap är det i den soppan. För knackar gör den rakt inte, utan laddet drar i väg långt i det röda! Effektmässigt är det märkbar skillnad – men jag måste verkligen bygla tryckvakten. I alla fall är det nice att känna att knack-reglering mm funkar perfekt. Kommer inte ihåg att Vpower gjorde sån skillnad, men det verkar ha stor påverkar på knacknings-benägeheten i alla fall. Herrejösses den går bra nu.
Sen blir det väl en Saab till här nu snart. Jag lärde mig INGENTING av VW problemen förra året, utan köpte en ny VW produkt. Jag orkar inte ens dra historien, låt mig bara säga att bilar byggda i Tyskland/Tjeckien borda hålla liiiiiite längre än 8 år innan elektroniken käkas upp av salt? Vilken djävla dynga det är alltså. Så nu blir det Saab – troligen en fin 9000 med 2,3 Aero motorn av nåt slag. Jag letar officiellt. Svårt hitta fina dock.
juni 16, 2017 kl. 20:04 #431661Tack själv för träffen, alltid roligt att hänga och lite gött snack:)
Får säga om festivalen också att den upplevdes av mig som en riktigt bra festival! Bra dagsprogram med roligt föreläsningar mm:)Trodde faktiskt det var du som nöp en 9000 -98 225hk för någon dag sedan som gick fort;)
”Saab 9000 – det nya 900”. Så vill jag börja mitt inlägg. Här har var stiltje, men nu har jag fått lite återfall. Men inte 900 denna gången, utan 9000. Har ju alltid gillat dom vilket framgår av ovan inlägg tom. Efter att att provkört en 200 hästare i våras och lånat en 2,0t i somras och härjat runt lite, så var det nu dags på riktigt. Ni som blocket-porrar er (likt jag) såg kanske den röda 1998 225 hästaren som låg ute här nu i mitten av Augusti? Jag lyckades nå igenom bruset av alla dom som ringt och bilen blev min. Röd, 1998, 225 hästar, lågmil med blott 16.500 mil på mätaren. Inte dumt. Här står pärlan hos mig nu:

Ja, den är så blank och fin. Jag fick en smärre chock när säljaren öppnade sin fitt fina Garage/inredda lada och den stod där och såg helt ny ut. OMG. Nån form av lackbehandling är det på den.
Jag har slängt på 15″ fälgar. Bilen kom med 1998 Super Aero med synlig logga och asgamla däck, så det får fixas innan dom kommer på igen.
Nära nog är jag andra brukaren – en ägare körde bilen länge, sen vart den inbytt till Bil-Nilsson i Örebro som typ behöll bilen. När firman lämnade den familjens ägo så hamnade den hos en släkting, en Rally-kille som bla har en jättefin 99 Rally i garaget. Den har stått sen 2012 och ett tag till innan det. 1998 Juni nånting är första reg-datum, den är mao ganska sen? Så familjen Bil-nilsson har hållt i bilen rätt länge utan att bruka den verkar det.Väl hemma blev det stor service – lite slangar, nya stift, olja mm. Kylarvätskan har lämnat äckliga spår i behållaren, jag höll på i två timmar att få den hyfsad rent. Röd glykol med batteri-vatten blaskar nu runt där inne. Ett nytt oljebyte väntar, den gamla var svart och den nya blev rätt svart snabbt också, svårt få ut allt i ett byte.
NGK stiften av rätt typ fanns över disk i Göteborg, inte illa.När jag höll på som mest med og900 så fanns mkt delar. Det var kul och enkelt att fräscha upp bilar då. Idag är det stört omöjligt på og900 verkar det, men 9000 överraskar. Jag köpte i veckan kompletta emblem på Orio. Kollas så fint det blev:

Klart skönt att få dom!
Stereo har uppdaterats, min I-pod som i min ägo aldrig blivit ”Retro” är installerad till en Alpine i grönt som matchar mkt bra! 90-tals synthen pumpar på som sig bör i denna vagn.

Nu väntar uppfräsching av underredet – nya bromsar, ok och skivor runt (!), nya sköldar bak ligger på tork, mm. Massa jobb!
Bilen är 100% rostfri i karossen, även skärmar. Vissa beslag runt om ser helt nya ut, detta för att bilen gått mkt måttligt på vintern. AC skall lagas, dämpare fram skall bytas också. Den är trimmad och lämnar väl nu nånstans 250 hästar och går för djäkla gött. Den är ju sjukt trögt växlad och känns därför inte så sportig, men kikar man på hastigheten så förstår man ju…. Sen ska bilen ställas av för vintern, det skall itne vinterköras en millimeter. 🙂Det är nice med en 9000 där i princip allt funkar och känns fräscht….. Motorn är tyst och fin igen efter oljebytet. Jag hade slangar, backventil, gummibussning mm liggande och det var gött för det var lite mögigt en del efter alla år. När allt var fixat vaknade Maskinen till liv. Det är ju galet vad varv-villiga dom är, hela bilen vill ju bara öka känns det som. Trögheten och tyngden i en 9-5 finns inte alls i 9000. Det känns som att 9-5 fick ett rolighetsfilter i körupplevelsen. Dock får jag erkänna att det är lite för vilt i denna 9000 – nåt är inte bra där fram och jag måste kolla dämparna, bussningar mm, för vid full KalleAnka med plattan i mattan så känns det som att bilen kan hamna var som helst. Det måste fixas….
Blir nog lite mer uppdatering här vart det lider! Det är kul att mecka Saab igen och detta projektet är ju ”Lätt”, så nån megarostlagningstråd blir inte detta, utan en lätt snabb uppdatering av lite grejor för att nå en mkt bra status på denna fina vagn.
🙂
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av
turbocab.
Fin 9000. Ska bli intressant att följa vad ni hittar på tillsammans.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08I framvagnen är det ”flygplansbussningen” som ska bytas för att återfå riktningsstabiliteten.
Finns för småpengar hos Orio nu 😉
Dock på en trimmad B234R kan även nya org vara för veka… Beror på hur mycket den får ladda.
Div hårda polyuretan finns ju att köpa men de är inte bra för varken komforten eller plånboken.Personligen tycker jag dessa är ett bra mellanting, uppgraderade org bussningar med bra livslängd
https://www.partsforsaabs.com/product_info.php?products_id=2169&osCsid=a4057707060fcf9b033a4042d5ef6d95Det här forumet är ju bäst. 🙂 Tack SaabAero för tipset, detta var nytt för mig. Ska skaffa såna ASAP! Verkar inte så blodiga att byta heller kanske?
Den laddar ju ”In i det röda” rejält, mer än så har jag inte koll på just nu. Man känner verkligen hur den kan hamna lite var som helst så detta var ju bra.
Fått nya sköldar bak nu och målat, ok mm. Bara jobb som kommer emellan. Kanske kan riva bakvagnen i helgen, vi får se. 🙂
EDIT: Beställt nya, men det blev dom billiga på Orio…. Blir dyrt som det är allting när man vill fixa i ordning, för att inte nämna bensinpriset återigen. 🙂
-
turbocab.
Okey, fint. Tack för tipset!! Fast jag funderar på hur jag drar åt den med bilen på backen….Löser sig.
Orio är snabba, grejorna är redan på väg. Jag råkade visst lägga i höger och vänster ok fram i varukorgen också. 🙂 Blir mao nytt runt om. Sen när allt detta är monterat blir det väl lagom att vinterparka. Fast jag planerar att ta pärlan på jobb i Holland eventuellt, för att känna lite på den. Som förr i tiden, mer än en gång har jag snurrat ut i Europa i TurboSaab för jobbets räkning. Men nu tillåter ju inte milersättningen Vs Bensinpriset dylika turer egentligen. Hamnar lite mkt på nöjeskontot….
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Im back. Its good to be back. Det var inte meningen svika Saab men det var skönt att testa nåt annat. Men ett pars års besparingar på låg bränsleförbrukning är redan borta i kostnader för bilen som gått sönder, och för skodan finns inget Saabforum med beggade delar och kunskap.