MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 1,201 till 1,215 (av 1,307 totalt)
  • Författare
      september 1, 2018 kl. 22:47 #448313

En ”Twins” kanske ?

Till salu Saab 9000 Cse 2.3 Turbo 1998 Såld

september 2, 2018 kl. 21:49 #448331

Oj den va också otroligt fin och blank! Men rostiga skärmar. Det har inte min. 🙂 Lustigt, dom växer inte på träd doim här bilarna.

Rostiga bromsar däremot, det har min! Karossen i min bil är jättefin, framskärmar mm. Clips etc ”upptill” är nästan helt nya, all el som centrallås mm verkar 100%. Så himla gött. Så bromsarnas skick, med bromsslangar mm står inte riktigt i paritet med övriga skicket. Jag anar ”puts och tvättkille” som tidigare ägare, han har tagit om allt som syns. Men helt struntat i det som inte syns…. Lite Europeiskt, har sett en del bilar där nere som är asfina men där ägaren typ haft huven plomberad i alla år.

Här är bakre ok ena sidan. Ingen katastrof, men det duger kort och gott inte. Det som föranleder lite halvt panikartat byte är ju bromslangen som snart är av. Det är saab original, troligen från 1998 mao. Det ser inte bra ut detta.

På andra sidan är slangen bytt. Men jag är inte gladare för det, den har änna mögat ihop. Och det är fel slang. Den sitter inte med original clips utan fel modell, låser inte alls mot själva blecket. Fulmeck mao, jag är inte imponerad alls. Ingen av slangarna går att skruva loss, så idag har jag kapat rör på bägge sidor och skall skarva. Det är lite kul med nya modeller, nya problem. Jag tycker inte 9000 är mer lättmeckad än 900, snarare tvärtom.

Nya ok, 4x finns hemma redan. Ska känna lite på lagren, om jag skall byta dom också. Funderar fram i alla fall, Biltema har prisvärda fina. Jag kör Biltema runt om på Skodan och det funkar 100%, så jag har inga problem att köra med dom. Nu i veckan skall allt rivas, sen skall jag rostskydda alla bleck, hållare mm och så montera allt igen lite snabbt och fint innan framvagnen väntar!

september 3, 2018 kl. 15:13 #448360

När man ska sälja en bil på Blocket så är det som att ställa sig på gatan mitt i stan med en stor lapp där det står ”Kontakta mig, ni allsköns dårar där ute i verkligheten”.
          Jag lade ut morsans 9-3 på annons, en svart lätt krocksdad bil. Den har bara gått 5500 mil. Annonsen hoppade upp på blocket runt 2300 igår. Då hade jag lagt mig och satt nallen på flightmode redan.
          Imorse trodde jag telefonen hade pajat. 37 olika kontakter. En kille har försökt ringa mig 44 gånger under natten. Vem ringer till nån mitt i natten, 44 gånger? Sen såg jag ett nytt SMS, att ett mobilnummer har försökt nå mig 189 gånger under natten. 189 gånger. Känn på siffran. Hur lång tid tar det inte att ringa så mkt? Vad tänkte han där gång 154, ”nu svarar han nog fan”. WTF????? Jag har inte kontaktat honom, nu är alla SMS borta och det har slutat ringa. 🙂

Mitt i skörden av dårar var en kille som bjöd 60k, alltså 10k över begärt. Messade honom. Exakt 5 (!) timmar senare körde han hem bilen betalt och klart.

Ni som sitter på en lågmilad 9-3 och vill sälja, det finns ett ENORMT behov där ute. 🙂 Jag skulle nog begärt lite mer, men vart går gränsen? Jag är asnöjd, 60k för morsan gamla krockskade svarta 9-3 med 150hk motor. Jag såg det inte komma…..

Nu har jag fixat bromsprylar mm och skall gå loss på min 9000. 🙂

september 3, 2018 kl. 16:04 #448363

Grattis!??
            Själv råkar jag mest ut för samtal av typen:
            – Går den att köra?
            – Det står i annonsen att den är ett renoveringsobjekt med motor och skärmar löst så, nej.
            – Är den besiktigad?
            – Suck… nej.
            – Skattad?
            – NEJ!!
            – Vad kostar den?
            – 2000kr, som det står i annonsen.
            – Du får 500!
            – Pruta får du göra på plats.
            – Jag kommer om en timme och har med mig 500!
            – Hur ska du få hem den, då?
            – Går den inte att köra?
            ???

96 V4 1975 ”Bollen”

september 3, 2018 kl. 18:51 #448399

Var nån av er och kollade in den där röda? Kan vara så att jag lade handpenning på den idag…hopps jag blir nöjd.

september 3, 2018 kl. 21:05 #448401

Kul! Klart du blir nöjd – efter ett gäng tusen och massa timmar jobb. 🙂

Insider tips: Byt stift, kolla slangar, luftfilter, olja mm. Men allt det där kan du säkert. I min bil gjorde dom enkla service grejorna ungefär 50 hästkrafter!

Har jobbat på med min bil ikväll litegrand. Rivit allting. SKulle gjort två sidor – det blev bara en. Allt tar tid, en miljard verktyg skall fram och skruvar sitter fast mm. Nu har jag fått dit lite grejor i alla fall:

Jag behöll lagret. Det var spänstigt och fint, lade in nytt fett också i ena lagerbanan. HOppas det håller ihop ett tag. Men det kändes typ ”Nytt”. Nya sköldarna är fina som fasen.
                Bygel för ok bak är supermögig, men har slipats lite och målats på, hoppas det funkar ett tag. Innan montering så skall hjulhusen mm avfettas och högtryckspolas. Det är mkt skit. Jag tror bilen bott på grusväg. Så en rejäl tvätt undertill väntar.

Bromsrören är kapade båda två, köpt nya delar idag med kopplingar mm. Nice. Nya låsbleck för slangarna finns på BDS bla, så det blir fint som sjutton sen. Men visst, man skulle ju rivit ur bakaxeln och blästrat mm men det får bli nån annan gång.

TBC.

Anonym
                  september 3, 2018 kl. 22:35 #448405

Var nån av er och kollade in den där röda? Kan vara så att jag lade handpenning på den idag…hopps jag blir nöjd.

Jaså det var du som gjorde det 😛

Ringde på den för en kompis, men en hade lagt handpenning och gick inte det vägen –
                  så var det en till som stod i ” ?

Men den är inte heller dyr ……

september 4, 2018 kl. 06:55 #448410

När man ska sälja en bil på Blocket så är det som att ställa sig på gatan mitt i stan med en stor lapp där det står ”Kontakta mig, ni allsköns dårar där ute i verkligheten”. Jag lade ut morsans 9-3 på annons, en svart lätt krocksdad bil. Den har bara gått 5500 mil. Annonsen hoppade upp på blocket runt 2300 igår. Då hade jag lagt mig och satt nallen på flightmode redan. Imorse trodde jag telefonen hade pajat. 37 olika kontakter. En kille har försökt ringa mig 44 gånger under natten. Vem ringer till nån mitt i natten, 44 gånger? Sen såg jag ett nytt SMS, att ett mobilnummer har försökt nå mig 189 gånger under natten. 189 gånger. Känn på siffran. Hur lång tid tar det inte att ringa så mkt? Vad tänkte han där gång 154, ”nu svarar han nog fan”. WTF????? Jag har inte kontaktat honom, nu är alla SMS borta och det har slutat ringa. ?
                    Mitt i skörden av dårar var en kille som bjöd 60k, alltså 10k över begärt. Messade honom. Exakt 5 (!) timmar senare körde han hem bilen betalt och klart.
                    Ni som sitter på en lågmilad 9-3 och vill sälja, det finns ett ENORMT behov där ute. ? Jag skulle nog begärt lite mer, men vart går gränsen? Jag är asnöjd, 60k för morsan gamla krockskade svarta 9-3 med 150hk motor. Jag såg det inte komma…..
                    Nu har jag fixat bromsprylar mm och skall gå loss på min 9000. ?

Själv har jag slutat lämna ut telefonnummer i blocket-annonser, som du säger, för mycket dårar som ringer…

2x 92B -53 (Svart)
                    95 -61 (Pärlgrå)
                    99 -69 Custom (Vit)
                    900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                    9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                    9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

september 6, 2018 kl. 00:09 #448576

Jodå, det var jag som var han med handpenningen…en vän med god kunskap har granskat sen åt mig så jag hämtar den i början av kommande vecka. Ska bli spännande att se vad jag köpt….!

Jodå, filter olja osv står högt upp på listan, men alla tips är välkomna även om jag har viss erfarenhet av 9000 innan.. Jag behöver uppenbarligen skaffa fram två friska framskärmar också, lackerare vald på tips från vän i sedan. Avtagbart drag. Riktiga däck. Sen går ju listan på annat att göra hur lång som helst men nånstans får jag ju börja….

september 7, 2018 kl. 22:03 #448725

Jepp, listan har en tendens att växa. Min lista växer för varje dag – ni som kommer ihåg mig från 900 tiden vet ju att det gärna inte sparades så mkt för att nå till perfektion. Även nu känner jag lite samma spår. Jag skulle bara fixa bromsarna – bak. Hm, det fanns nya ok fram på Orio – köpt. Däcken tänkte jag vänta med, kör den på 15″ så länge. Men visst skall en 9000 98 Aero ha 16″ original, så det måste jag skaffa. 205-55-16 skall det vara. Nya lager fram blir det också, nåt märkligt ljud finns där och allt skall rivas och undersökas. Ny slangar till bromsar mm är redan köpta, Saab orginal. Däremot fuskar jag med belägg och sånt, det blir Biltema. Ojojoj, nu svor jag i kyrkan! Men dom är billiga och dom är bra som fan ärligt talat. Har Biltema bromsar nu 100% på bägge bruksbilarna i familjen. Skitbra grejor. Har själv kört 180-0 på Autobahn med dom och överlevde. 🙂 Vi kan hålla Biltema-diskussionen utanför detta….

Och nu när jag kört bilen så upptäcker man ju mer saker. Jag har nåt märkligt i avgas-systemet, det är metalliskt och det fladdrar omkring och låter. Alla delar verkar ju finnas, och skarvarna i systemet under är INTE vackra. Puh. Så det blir alltså, bakre, mellan, och flexrör. Då är det inte mkt kvar av det sen. 🙂

Så det plockar på. 10000 kronor smäller jag ju på nolltid på den här bilen. Men, det skall änna vara bra och hålla ett tag. Det är planen. 🙂

E85 – hur är metoden för E85 på 9000? Är det beprövat, eller bara dumt?

september 8, 2018 kl. 12:12 #448772

Asså du är tillbaka på banan du med nu då, även om det inte är 900 relaterat så ändå kul o se saker hända 🙂

Själv har jag fastnat riktigt mycket för ng9-5 och 9-4x det senaste förutom og900 🙂 Lite ont om tid är det att ha 3x bilar, man vill ju hålla på med annat än bara bilar för min del så Nevsen kommer åka ut på blocket nästa år, tänk dig en av sista Saabarna med endast 1500 mil och aldrig vinterkörd, den chansen lär ingen få se och jag lär ångra mig lite att jag sålt den. Men prioriteringar är prio ett helt enkelt…

Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

• Det här svaret redigerades för 7 år, 8 månader sedan av turbolamko.
                            Anonym
                            september 8, 2018 kl. 14:18 #448774

Men visst skall en 9000 98 Aero ha 16″ original

Hur tänker du nu här –
                            den kombination finns visst inte riktigt ?

september 8, 2018 kl. 16:31 #448784

Oavsett vad du kallar modellen ska den ha 16″ hjul

Anonym
                                september 8, 2018 kl. 21:48 #448790

Oavsett vad du kallar modellen ska den ha 16″ hjul

Oavsett vad du tycker, så kan vi väl ändå hålla ämnet korrekt –
                                eller skall vi börja kalla bilarna vad som helst ?

september 8, 2018 kl. 21:50 #448791

Motorn är ju Aero, resten kvittar om ni frågar mig. 🙂 Visst är original Aero nice, men i detta fallet så föredrar jag Jubileumspaketet med Aero-motor och hårdvara utan allt annat.

Den ålar nåt sjukt vid pådrag, så nu är det hög tid att fixa. Har kört några dagar efter bromsmecket men nu måste jag kika framtill och försöka rikta upp henne lite. Visst det känns ju som 300 hästar nu men snart så kommer jag måla ett avbärar-räcke rött om jag inte får den lite mer stabil framåt. 🙂

Det märkliga metalliska ljudet verkar bli värre, det är som att någon glömt ett verktyg i avgasröret, hahaha…. Herregud, hoppas inte.

Visar 15 inlägg - 1,201 till 1,215 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.