MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymseptember 8, 2018 kl. 23:21 #448798
Motorn är ju Aero, resten kvittar om ni frågar mig.?
Säger på inget sätt emot dig –
men det kan jo finnas andra (inte så insatta) som kanske blir ”förvirrade” när det skrivs lite ”fel” –
Sista Aero med 9K var jo 1997.
Att man alltid har kunna beställa en Saab med just den motor man nu ville –
det var jo ett ”kännetecken” för just Saab.För en del år seden, så jag på blocket en 1994 CS –
”snik” utrustad så mycket det bara gick, men med just 224 Hk motor ?Visst är original Aero nice,
men i detta fallet så föredrar jag Jubileumspaketet med Aero-motor och hårdvara utan allt annatGlöm inte den senare och lite mera ”rare” classic som det inte finns många av med Aero motor ?
Hm, jag kan dettta dåligt inser jag. Ni får tala om vad jag har – så här heter kärran i Transport-styrelsen:
SAAB 9000 CSE 2.3T/225 CVad är C? Classic? Jag har tänkt att Jubbe och Classic är typ samma sak. Jag har i alla fall Mocca stolar med Flygplanet.
Det finns ju en variant med läder helt också, alltså även ”Mocca” bitarna framtill är i läder. Sån var min förra 9000.Bilens första regdatum är Juni 1998.
Så vad har jag? 🙂
Idag åker den upp med framvagnen och jag börjar riva i den. Två veckor ca till höstens resande börjar igen och då är det över för i år.
Anonymseptember 9, 2018 kl. 10:21 #448853Hm, jag kan dettta dåligt inser jag.
Ni får tala om vad jag har – så här heter kärran i Transport-styrelsen: SAAB 9000 CSE 2.3T/225 C
Vad är C? Classic? Jag har tänkt att Jubbe och Classic är typ samma sak.Ser onekligen ut att vara en Classic –
är egentligen ratten och fälgarna som gör skillnaden på ”A50″ vs ”classic”Ratten i ”classic” är nämligen i 100% läder ?
Okey, en Classic 225hk alltså. Kul. 🙂 Jag förstod inte att just dom var så ovanliga. Hur många ”jubbe” 225hk gjordes det månne? Dom ser man ju aldrig… För visst fanns det?
Nån sade att det såldes 30x Classic 225hk bara, kan det verkligen stämma? Jag tvivlar.Har fått upp bilen på bockar, och gjort en rejäl spolning inför kommande meck:

Konstaterar följande:
-Jag får inte loss bromslangen övre fäste utan att lossa hela innerskärmarna. Räcker det lossa eller måste det ut? Lång och krånglig dragning av slangen måste jag säga.
-Jag har ställt bilen på bakre/inre domkraftspunkterna. Dom plattorna måste ju skruvas av då dom håller bakre länkarmfäste. Fan också. 🙂 Så jag får göra allt annat först, sen lyfta upp bilen på domkraften och jobba löst med dom bara. Verkar inte överdjävligt ändå. Jag förstod verkligen inte hur det skulle gå till men nu ser jag hur relativt ytliga och lätta dom sitter monterade. Men lär ju krångla ändå.
-Det är rätt fint ändå, visst är fjäderbenen Grotte-rostiga men orka just nu… Får vara kvar. Skruvar mm i hjulhusen är jättefina!
-Framhjulslagren sitter med samma stora Torxbultar som på Skodis, så jag har verktygen redan. Bör gå att lösa relativt enkelt? Tänker inte chansa utan skall bara byta dom, bilen har stått mkt, jag tycker jag har ljud där framme. Kanske att jag lyfter av hela spindeln för detta, lättare då. Kanske rent av beställa ena sidan ny, finns visst på Orio.
-Har bromsok med hållare, belägg och skivor nytt redan så det blir gött skruva på. Plus slangen då, inget gammalt och grottigt här inte. 🙂
-Måste beställa drivrem innan jag meckar, den har ett jack i sig och blir väl bra passa på när jag ändå har loss innerskärmen höger sida. Det är ju en förutsättning för att byta den. Blir inte kul att stå med renoverad fin bil och remmen går av….Undrar hur länge den blir stående i carporten….. Lär dröja detta, shit vad allt tar mkt längre tid än man tänkt! Men det är ju den värd. Eller hur?
Anonymseptember 9, 2018 kl. 21:40 #448902Okey, en Classic 225hk alltså, Kul.
Jag förstod inte att just dom var så ovanliga.Ja det är väl inte så dåligt få veta man äger en lite unik Saab ”edition”?
Nån sade att det såldes 30x Classic 225hk bara, kan det verkligen stämma?
Jag tvivlar.Verkligen inte många, har själv hört siffran runt ca. 200 bilar…….?
En granne längre nere på gatan äger också en ”classic”
Dock är det med den lilla 149 Hk –
men mycket få ägare och runt 20K mil ?En ventilkåpa som fortfarande har ”färgen kvar”
Hm, jag har lite rost på min kåpa. Men bara lite. Det är inte alls så olikt ovan annars. 🙂
Göteborgstrafiken idag – 29 minuter för 3 km till Angeredsbron. Skulle kört åt andra hållet – men där är det bomstopp också. Ni som känner till Göteborg vet att många av oss leker ”fångarna på Hisingen” varje dag. Det finns 4 förbindelser typ. En är alltid stopp i, en är omöjlig att komma till, eller från, pga Västlänkenbygget (10 år till….), Älvsborgsbron är en jätteomväg. Norrut kan man åka, och undviker då tullen men där bestämde sig två olika sällskap såklart för att krocka idag. Nej, det är inte alltid lätt.
Väl hemma efter 1 timma för tre mil (!), så åt jag middag ståendes över köksbordet medans jag tog på mig meckabyxorna i panik, och sen stormade jag ut. Allt för att maxa det lilla dagsljus som var kvar. Men det blev gjort mkt! Spindeln ena sidan är helt loss, lyfte ur hela fjäderbenet och delade på lagret/Spindeln. Gött. Lagret är slut, så det skall bytas. Jag fick inte loss ABS sensorn, det går att vicka lite på den dock. Får gå på det mer imorgon.
Fråga: Jag ska byta drivrem när hela hjulhuset inre ändå är loss. Kan man avlasta spännaren och låsa den på nåt vis? Jag ser inte det inte framför mig och Saab9000 handboken nämner bara specialverktyg som man skall sätta på och låsa allt med. Den har jag inte.
Lite fulmeck har det vart, stora bulten för axeln satt ju inte särskilt hårt alltså? Torxskruven som håller skivan på plats hade någon försökt lossa. Den var INTE vacker och dog borr-döden, var helt bomkört. Hur tänker man när man försöker gå på en rostig skruv med fel Torxnyckel, eller vad som nu hade hänt? Det är likadant på andra sidan. Märkligt. Jag kan bara konstatera att den inte ägts av duktigt meckafolk direkt. Men för all del, mina krav har ju ökat genom åren.
Imorrn hämtar jag ny spindel vänster fram, synd att inte höger fanns. (fast vänster var fulare än höger!) Även lite nya skruvar mm hade Orio hemma. Har gynnat dom bra nu helt plötsligt, en dyr madam som står i min carport. 🙂
Det går framåt! Höger sida är klar, bara luftning kvar eg. Blir ju när bägge är klara.
Bussningen bak var ju inga problem – så här kom den ut. Först hylsan, och sen var det lätt vrida loss gummit med innandöme. Men så här skall det ju itne vara?

Det står Scantec på den också – mao är dom redan bytta, och Scantec är väl inte det som jag förknippar med allra bäst grejor. Denna har delat sig helt och lär ha rört sig rätt mkt. Den nya är Saab original. Jag har dessutom fylld den med nåt limaktigt i hela hålrummet i bussningen. Den är ju som ett stort runt U hela bussningen och kan röra sig en del. Jag tänker att om den är fylld så blir det lite flex men det avlastar gummit som bär upp den en hel del. PartsforSaabs bussning är ju fylld också. Vi får väl se. Sämre än det var blir det i alla fall inte. 🙂
Ny spindel fick jag tag på också, så här snyggt blir vänster sida:

Tyvärr fanns bara vänster, höger är slut. 500 spänn var den värd!
Troligen så pajade jag ABS sensorn vänster sida när den skulle ut. Herregud vad det sitter. Blev en liten bula i den nertill, oklart om det är ett problem eller inte. Får jag ABS lampan sen så är det ju lätt att byta den kabeln/givaren bara.
Man ser sköldarna fram lite också på första fotot. Blä. Jag har inte tid/lust till att blästra så jag har stålborstat och vräkt på rostfärg samt hammarlack. Så det klarar sig några år. Bakre finns ju att köpa nya, inte fram….
Bromslang höger var lite meckig få loss, den satt hårt. Men ska väl förhoppningsvis lösa sig vänster också. Imorgon blir det. 🙂
Shit jag har meckat, men glömt ta lite foton. Bilen står på hjulen igen, och jag har provkört! Men det blev bakslag, så jag måste lyfta igen. Det dunkar och slår vid bromsning. Lyfte och kolla lite snabbt förut, och vänster skiva är ju helt vobblig vid rotation. Nu återstår att ta reda på om själva skivan är kass eller om det är nåt annat. Jag tyckte ju i inlägg ovan att Biltemas grejor är så bra, hahaha. Det kan ju vara nåt i monteringen också. Det är ju den med nya spindeln. Funderar på om nåt blev fel med lager mm, men lagret är ju en homogen enhet, så det borde ju inte vara så svårt att se om den är sned. Jaja, vi får riva imorgon. Tycker bilen drar lite snett nu också, så nåt är det väl som inte blev bra där då. Är ju lätt att riva isär nu när det är nymeckat och fräscht. 🙂
Har luftat och det känns stumt och fint i alla fall. Men det bromsade inget vidare. 🙂 Men det behöver nog bromsas in, sen när jag väl löst att det vobblar vilket ju såklart inte gör saken bättre heller. Tjejens bil har ju Biltema runt om, monterat av mig, och efter en inkörningsperiod är dom bromsarna helt sjukt bra… Även min Skoda rullar på 100% Feltema och det funkar jättebra. Ska nog få ordning på Saaben också!
september 16, 2018 kl. 12:02 #449174Hade liknande problem och bytte bromsdelar utan resultat. Visade sig vara drivknuten som var kass.
96 V4 1975 ”Bollen”
Tack för tipset! Jag hade nog inte gissat det själv, men lagret ser verkligen bra ut och jag kan inte se att det är det minsta vobbligt. Skivan har jag kollat med en annan, den vobblade också. Så med ditt tips i åtanke så rev jag nu knuten – och den är nog problemet faktiskt. Jag vill minnas att denna sidans original-lager var glappigt. Inte omöjligt att knuten var dålig och skakat sönder lagret, så att man inte kände så mkt vid bromsning.
När jag öppnade knuten så framstår det än mer troligt att den är problemet – Kolla, nästan inget fett!

Det är precis öppnat utan att torka bort nånting. Så ska det inte se ut. Det ser inte original ut, damasken är ”Nåt annat”. Mao, ÄNNU mer fulmeck av amatörer som haft bilen innan. Så nu får jag städa upp lite mer sånt. 🙂 Tack och lov så släppte knuten rätt lätt från axeln, fick modda en låsbrickstång med slipen lite så hittade jag ett mkt bra verktyg. Knuten drog jag loss med hand sen.
Knutar på väg, beställer bägge sidor och tar andra till våren…. Lika bra byta bägge.
På plussidan är att den lilla korta provturen jag gjorde inte avslöjade nåt med ABS, mao överlevde givaren. Skönt. Det var ju ”Bara” att beställa på Orio – för 2000 spänn! Tjena, gott att slippa det kan jag säga.
september 16, 2018 kl. 18:36 #449180Kul att hjälpa till, det tog mig bra länge att lista ut det själv.?
96 V4 1975 ”Bollen”
Så, nu var jag botad igen och det är färdigmeckat för att tag framöver. 🙂 Fan det strulade ikväll alltså. Men nu är det klart.
Det var INTE drivknuten – men den behövde också bytas så det är ingen fara, var alldeles för torr invändigt. Det var Biltemas Lager som var kass, det vobblade. Jag hade redan köpt ett extra, och det var bra visar det sig. Jag har 4x Biltema Hjullager på min Skoda, och nu 2x på Saaben. Men ett av dom var alltså kass. Jag vet inte hur dom håller sig i längden – men för 630 spänn mot 1700 styck så är beslutet enkelt. Tyvärr så förlängde ju detta allt med flera kvällar och mkt frustration, så frågan är ju om det var värt ”Besparingen”. Troligen inte! Mao, varning för Feltemas lager…. Jag umgås med tankar att byta dom igen faktiskt. Men det får bli längre fram.
Jag suger på att ta bilder. Nu står bilen på hjulen igen, jag har provat och det verkar lovande. Inte det där enorma bettet, det kommer först efter ett par mil. Biltemas bromsgrejor har en lång inkörningsperiod. Tjejens bil är underbar att bromsa nu men det tog några veckor inkörning att nå dit.
Jag fick på nytt flexrör idag också – SPeedparts rör var ju jättebra och mkt lättmonterat. Fick fixat en gummiupphängning som var kass också! Skramlandet var värmeplåten på Katen visar det sig, nu förbättrat men inte helt bra än.
Totalt sett så är vagnen nu mkt bra! Nu väntar lite inkörning som sagt, och nya däck 205/55/16 väntar också. Sen får vi se. Bilen är pigg, mkt villig. Turbon kommer direkt och det ”dumpar” faktiskt rätt ljudligt när man växlar. Ska det göra det? Jag har inte så mkt erfarenhet. Bilen låter verkligen ”Turbo” nu, det viner och man hör Turbon tydligt och det Dumpar med ett ganska tydligt nysande vid växlling. Lite fjortisvarning helt klart men allt är ändå original. Märkligt.
Kan inte säga så mkt om vägkänslan än med bussningar mm, får köra lite först så får vi se. Jag har tappat en del effekt i den även om den fortfarande går jättegött. Kör ju på BF95 nu, ska ju vara BF98. Får fläka upp lädret rejält och kosta på lite ny soppa då…. Även cabben är verkligen två olika bilar med 95 Vs 98.
Det är himla skönt med en 9000 där centrallås mm bara funkar perfekt. Bilen är verkligen bra i känslan, absolut bästa 9000 jag känt. Dock är min erfarenhet begränsad.
Imorgon troligen hämtar jag nya däck! Kan inte vänta. Vill nå perfektion snabbt. 🙂Anonymseptember 19, 2018 kl. 22:49 #449305Så, nu var jag botad igen och det är färdigmeckat för att tag framöver.
Jag suger på att ta bilder.Ja nu du själv skriver det ? …… ?
Även cabben är verkligen två olika bilar med 95 Vs 98
Då skulle du testa den med en omgång 431:or och E85 ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.