MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Tjena Broberg och tack för info! Det är ju lite Biopowerfunktionen man vill åt, alltså möjligheten att växla bränsle vid utlandsresor tex så jag står över E85 här tsv.
Bilen är i trafik igen, med sina nya bromsar, lager mm. Och rätt hjul! Hämtade fälgarna idag som blitt skodda med helt nya Goodyear 205-55-16. Inte dumt. 🙂

Jag har fått bytt Multiremmen, flexröret är bytt också. Hittade en gummiupphängning till som var slut, så den är bytt då med. Härligt komma till avslut med alla såna här småsaker. Nu är känslan riktigt bra i den. I kväll så har ett litet läckage bekymrat mig. Slangen in till kupen är helt murken, och jag hör nu hur det pyser innanför främre brandväggen när jag blåser i den. Så imorgon måste jag börjar riva lite och få ordning på det. Den slangen kommer ju från insug och går via T-stycke till Avlastningsventilen. Här får ju ett litet pysläckage stora konsekvenser – det felande mottrycket mot ventilen skapar ju stora tryckbortfall. Så nu har jag lite att göra imorrn också. 🙂 Jag hittade detta lätt då det mkt tydliga dumpljudet ´liksom uteblev plötsligt, i takt med att läckaget ökade i slangen.
Trots läckage så går den rätt bra, och nu är det mkt mer rakt fram vid full KalleAnka, bussningarna gjorde sitt. Nya däcken gjorde sitt till, den går sådär skönt och tyst nu. Jag börjar bli mkt nöjd! Men det är rutbyte på gång, och fix av AC så småningom. Så nog är det ett pågående projekt….
Så fint det blir med nya bromsar….

Snart väntar Tyskland – och det lutar åt att jag tar denna vagnen. Vi får se. 🙂
Anonymseptember 23, 2018 kl. 07:51 #449483Så fint det blir med nya bromsar….
Jo, men glöm nu inte efter däckbyte –
att ta bort märken efter gamla ”vikter” ?
Inget undgår forumets vakande ögon. 🙂 Helt rätt, jag måste fixa det. Men vädret var inte direkt inbjudande till det där finliret…. Men nu börjar det ordna upp sig så jag skall putsa lite. 🙂
Slangen till bakre torpeden var mkt riktigt helt mögig. Inte av, men sprickor som gjorde att det var 100% läckage nästan. Märkligt! jag har ju bytt allting annat men inte denna sista biten. Men tack o lov så var det lätt och slangen gick enkelt att byta och nu är det tätt. Laddet är tillbaka, ”Fjortisdumpet” är tillbaka också. Bilen går helt okey nu. Och tyst och fint på sina nya däck.
Nästa ”att göra” är väl att försöka få lite mer sprutt på vindrute-spolningen. Det är väldigt trött och kommer två trötta strålar bara längst ner. Antar det är backventilerna som motar lite, ska köpa nya. Eller finns det andra standardfel på modellen? Pumpen?
september 25, 2018 kl. 13:51 #449603Allting har sin tid…
Ang. backventilerna så byta alla samtidigt annars får du svårt att få ordning på sprutt. Det blir mycket ur ena och inget ur det andra.Tack för tips Andreas. Allt skall bytas, men jag har inte kommit så långt ännu, Norge kom emellan….
Ang framvagn och väghållning: Jag tycker den kränger rätt mkt. Problemet känns absolut störst framme. Jag antar det är krängningshämmar bussningar som är lite dåliga. Tror ni det är läget att Powerflexa allting? Var ju rätt billigt på Speedparts. Jag såg att dom inre på hämmaren var rätt kass. Läge byta det som sitter ut mot länkarmen också?
Har kört VW hyrbil nu och även min Skoda är som en Ban-bil i jämförelse. Man kan säga att det inte motsvarar motorns Prestanda att ha sån väg hållning. 🙂
september 29, 2018 kl. 17:55 #449771Ang. väghållningen så vet jag att en cs 2.0i 92 va mycket styvare än den cs 2.3t 96 som ersatte 92an.
Den va så mjuk så köpte ändra dämpare…. Vet inte när dämpningen blev mjukare men efter 92 iaf. 92an hade ju gått typ 25k mil men 96an bara 14k…
Men allt man byter i hjulupphängningsväg gör ju gott.Sådärja, hemma efter att ha känt på bilen rejält. En sväng till Holland T/R! Är jag lyrisk? Nej, fan heller. Nånstans söder om Hamburg tankade jag, E10 95 oktan. Den var väl typ billig eller nåt. Efter några mil så börjar bilen gå vajsing, kan inte ladda riktigt. Misständer över 0,3 bar nånting…. Detta håller på och håller på. En tank BF98 ”Super Plus” senare så förändras absolut ingenting. Jag kör hem bilen från Holland till Danmark och får inte gå över 0,3 nånting, för då börjar den gå rätt dåligt. Mao, inga snabba rejs i vänsterfilen. NÄstan 100 mil av detta – innan Helsingör blir det värre. Check Engine tänds. Hackar mig in i Färjeläget och kommer på färjan, sur som ätticka. (Jag alltså inte bilen) I Helsingborg panikköps Tändkasset på en skrot (!), det hjälpte inte. Men bilen startar och går att köra. På biltema Halmstad så köper jag nya Stift efter ett tips, ingen skillnad. Bilen sköter sig nästa hela vägen hem på E6an i 140 blås, men man får inte gasa på med ladd för mkt. På E20 i Partille och sen i Lerum så dör bildjäveln och jag blir stående i vägkanten, efter en omstart av bilen så går den igen. Jag kommer hem, precis. Sista gången dör den i backen ner mot Gråbo….
Det lukar bränslepump va? Jag tycker det känns lite för intermittent för att vara nåt annat. Vevxelgivaren vet jag hur den dör, då startar bilen bara kall för att gå några km, och så är det ju inte här. Kassetten och stiften var det in. Mao, bränslepump? För lågt tryck?
Kan det vara en slump att tyska E10-soppan dödade min pump eller hade det hänt ändå? Att Etanol är skadligt för pumpar är jag väl medveten om, men 10%?
Hursomhelst så fick jag upp skrotet i 220 blås utan problem innan jag fick problem, det var norr om Hamburg. Helvete vad den går bilen. 🙂 Kul att testa, men då Saabens väghållning är sugusel jämfört med Skodan så var det en ganska värdelös upplevelse. Jag har aldrig gillat Saabarna i hög fart på motorvägen, det är mkt bättre känsla i dom tyska vagnarna som är byggda för motorväg från början. 20 år och 16k mil gör ju såklart sitt på väghållningen också.
Dessutom valde jag fel bil den sista sommarveckan i Europa. Jag har ju ingen AC i vagnen och det var 28 grader i Tyskland….. Jaja. Man kan ju läsa väderleksprognosen innan man ger sig iväg. 🙂
Kan vara mycket .. men bränslerelaterat känns rätt. igensatt soppafilter mm kan det vara med.
Tände den motorlampan?
bara en dum fråga, testade du Norsk reset? alltså att lyfta batteripolen och vänta 30 sekunder och sen sätta på den igen?
det har hänt att T5 bilar adapterat till E10 eller tom E85 vilket gör att allt blir tokigt i systemet som får fnatt och gå skit. Enda problemet är att dom ibland har svårt att göra ny adaption vilket innebär att du kan hälla i rätt bränsle men bilen tror fortfarande det är fel bränsle vilket inte gör saken bättre direkt.
Får du problem i närheten av Halmstad igen så hör av dig på någe vis 🙂
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av
M.Broberg.
-
M.Broberg.
Jepp, motorlampan kom, flera gånger. Uteblev efter start av bilen men kom sen igen. Väldigt intermittent som sagt!
Nej, inte prövat reset med batteri. Det kanske är värt prova ja. 🙂 Ska kolla det nu!
Hursomhelst, lite märkligt att köra med problemet så många problem, få stopp bara nån mil hemifrån och sen hacka sig hemåt hela vägen. Antar jag ska vara nöjd jag slapp bogsera skrotet. 🙂
Tack Broberg! Om Skodan havererar nästa resa så hör jag av mig, hahahaha. 🙂
Tack Broberg! Om Skodan havererar nästa resa så hör jag av mig, hahahaha. ?
min,ytters begränsade erfarenhet av Skoda säger att dom väcker mycket få starka känslor. Inklusive dom känslorna man får när något pjjar. Bara ren tråkighet rakt igenom men kontinuerlig tråkighet. Den tråkiga typen av tråkighet… den som aldrig tar slut! 😉
Note to self: Köp Plast-nipplarna för retur och utgående ihop med pumpen. Det går inte att få loss dom hela. Eller jo, det går – men när man som jag alltid stressar och stressmeckar så glömmer man plastringen och tätning och hela skiten. I euforin att fått loss och dit skiten så glömmer man allting och måste ha loss nipplarna IGEN. Då går dom av. Så nu blir det 6 mil T/R till Feltema för att köpa nya. Kan ju ändå glädja mig att dom stänger 20 och jag bor rätt nära och att dom finns där. 🙂
Kommer jag hämta mig efter detta? Jag stod just med en dunk bensin över bilen och fick hindra mig själv för att tömma den och tända på bildjäveln. Jag är lite för stressad för att hålla på med sånt här. Får ta en paus igen på några år tror jag. Livet är för kort för gamla bilar, konstaterar jag återigen, förhoppningsvis för sista gången.
/Turbocab, over and out för den här gången.
oktober 23, 2018 kl. 18:37 #450820Fel, livet är för kort för att inte syssla med gamla bilar!?
96 V4 1975 ”Bollen”
Jag har lugnat mig lite. Bilen går igen – och herregud vad den går! Imorse startade den inte på 3-4 varv utan på 1-2, mao bränsletrycket är tillbaka. Och shit vad den går. Nu har jag den där fullblodsräsern 2,3T som jag sökte. Laddet är stabilt och högt och bilen skenar iväg. Det var nollgradigt imorse och den höll inte på 2an utan slirade loss, så som det skall vara. Man borde föra upp på ”måste” listan vid köp av en ny 9000 att man skall byta bränslepump direkt. När jag googlade på felet så hittade jag flera på klubbarna som vittnade om 30 hästar till efter byte av pump. Så mkt är det kanske inte, men skillnad är det i alla fall. Pumpen såg bytt ut en gång redan – är det möjligt? Vad får en pump att lägga av så lätt? Är dom dåliga? Hur ser jag det? Jo, plastnippeln för retur gick såklart av för förra ägaren också och den var skarvad med gummislang, det är det inte original gissar jag. Det gjorde det i och för sig lätt att plugga i Biltemas nippel vilket inte gjorde nåt.
Framrutan byter jag inte själv, utan tid skall bokas för det. Men till våren, inte nu. Nu väntar bara avställning och andningspaus. Men onekligen skönt att den nu går så bra, motor mm känns friskt igen. Kanske, och det är stort djävla kanske, att jag byter olja nu igen på den inför vintern. Den har gjort 300 mil på nya oljan men behöver nog en sköljning efter förra ägarens uteblivna byten och bilens stillestånd. Hm, växellådsoljan slår mig nu…….
God Jul alla! 🙂
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.