MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 1,156 till 1,170 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 10, 2014 at 20:20 #199520

      Ser riktigt trevlig ut :AP antar att det börjar bli trångt på tomten nu :czy

        november 11, 2014 at 06:09 #199530

        Ska jag vara helt ärligt så skojar jag, jag har inte köpt bilen och har inga planer på 2-takt heller… Men det var ett nöje att köra den – tack Håkan! Men jag måste säga att jag har lite svårt förstå att man packade in familjen i en sån här bil och drog iväg på biltur, eller semester förr i tiden. Okey, det var inte samma tempo och inte samma sträckor kanske, och man visste väl inget annat heller! En rejäl nostalgitripp tillbaka är det i alla fall. Helt ärligt hade det var kul att ha en sån här men plats och framför allt användbarheten gör att det är helt omöjligt.

        Så ni kan vara lugna, det fortsätter med Turbo-tjafs framöver, men nu går säsongen in i lugn och jag har inga stora projekt under vintern. MÖjligen att cabben får en uppsättning nya dämpare. Jag har pysslat så in i bänken med allskön 900or och annat nu i många år, men den riktiga pärlan, TUrboS Cabben, har jag knappt orkat tvätta av ens utan bara kört i hela sommaren. Så nu får jag ägna mig lite åt den i vinter tänkte jag. 😳

          november 11, 2014 at 12:32 #199540

          :ROLF men en tt hade ju varit trevlig komplettering till cabben :drive1:

            november 22, 2014 at 11:28 #199817

            Såg att du skrivit i gurgel-tråden att du köpt tillbaka en T16 -92! Är det den röda som jag är så förtjust i?
            Blev nyfiken nu 😆

              november 24, 2014 at 08:04 #166272

              Haha, ja vi har flyttat runt lite bilar. Min röda 1992 T16 5D är hemma igen, men kommer inte ut i luften förrän i vår. Den skall få lite kärlek – utöver den stora kärlek som förra ägaren gett den – och lite länkarmssvets mm, så kommer den leva vidare i bättre skick än på länge. Den har numera Hagelbössa, original-stolar i superfint skick (fast man sitter ju bättre i Mocca-varianten som jag hade i den) mm. Jag körde den en kort sväng bara innan parkering och tyckte den hade tappat mkt effekt, jag var rent ut besviken. Men det får bli vårens projekt. Den går fortfarande på Etanol och kommer fortsätta med det.

                april 3, 2015 at 13:57 #202985

                Nu är det väl i princip vår nere i gbg så hur går det med bilarna? Du ska inte tro att du kommer undan 😆

                  april 8, 2015 at 09:28 #223462

                  Nytt forum då, lite annorlunda men blir säkert kanon!

                  Vår i Göteborg ja, jo det får man nog säga. Men det är lite lugnt på bilfronten. Jag kör min 9-5 Aero, funderar på en lackbehandling och kanske större spridare för E85 så den riktigt vaknar till. Men känns lite onödigt på en ren originalbil, och kostar pengar…. Får se…. Idag blåste jag ikapp och förbi en Audi 3,0 TDI, han försökte verkligen men en surdiesel är ingen match för en B235R på Etanol. Klart kul, första rejset jag haft på läääänge. Hur många hästar har en 3,0 TDI av senare snitt? Det kanske är mer show än go? Men vissa av dom där dieslarna är ju för djävla snabba….

                  På og900 fronten så är det väldigt lugnt. Den stora entusiasmen är väck, det handlar mest om lite småpyssel. Jag har inte rört cabben sen i November, men i Söndags ställde jag på och körde en sväng. Hade ju stora planer på nya dämpare mm, men jag släpper det…. Ska byta olja, lufta bromsarna och få in röd Glykol, så får det vara bra där. Blir inget mecka-år, utan ett kör-år.

                  Röda og900an står kvar i ladan. Är i valet och kvalet att göra en dyr lösning och hitta en verkstad som löser länkarmarna åt mig, snabbt och lätt. Eller så får jag palla upp den och slipa rent och låta Håkan hjälpa mig med svetsen. Men jag har inte nån motivation riktigt, dessutom vill jag ha 9-5an i carporten, ur sol och regn. (ja, jag är lite fjollig med den, alla gummilister på den är så fina och har knappt vart ute i solen sen år 2000…..) Vi får se var vi landar.

                  Numera så är mecka-garaget inte bara för bilar, det har hänt lite andra grejor i vår….. Cabben får numera trängas med min “riktiga” hobby, som jag nu mer och mer faller tillbaka till. Jag har ju meckat sönder händerna, dom tål inte olja och sånt längre, varje meck förstör händerna rätt bra. Så numera är det lite finare meck som gäller. Så här ser det ut i Garaget bredvid cabben numera, se bilden nedan. En klassisk ganska enkel MÄrklin järnväg för mig och grabben, i princip helt begagnad inköpt på diverse hobbymässor runt om kring. Sökningen “Saab 900” på Tradera och Blocket som underhållit mig i 10 år har helt upphört och numera är det “märklin” som står i sökfältet. 🙂

                  Ska försöka mixa hobbyn dock i år. Om ett år eller två så öppnar Gotthard Basis-tunneln, världens längsta järnvägstunnel på ca 5 mil, och då kommer på en gång den internationella trafiken över Gotthard och Göschenen upphöra. Så jag måste dit och dokumentera, njuta av en av de finaste järnvägssträckorna i Europa innan den faller i malpåse och bara trafikeras av lokaltrafik. Så jag tänkte cabba ner i Monte Carlon, och köra runt och kolla på tåg. Kombinera två fina intressen i Alpmiljö, kan ju inte bli bättre? 🙂

                    april 9, 2015 at 23:36 #226750

                    Tråkigt att intresset dör ut men till slut så kommer man väl till det skedet i livet att man väljer att uppskatta andra saker istället för att ligga i ett garage och skruva på en gammal Saab. Själv så är jag i “idiotskedet” och blir köpsugen så fort jag ser en gammal T16 eller LTT men får tygla mig själv varenda gång och påminna mig om att jag kanske ska göra klart bilarna jag har först! Du kan ta det som en hint om du ledsnar på den röda 900an, ingen i min familj eller kompiskrets kommer fatta att det är en annan bil vid det här laget ändå, haha!

                    Märklinbanor är hur roligt som helst och din såg ju helt klart mer planerad ut än den jag lekte med när jag var i 10-års åldern för 15 år sedan!
                    Märkligt nog så vet jag av en annan “saabentusiast” i grannbyn som är tokig i märklinprylar och han har haft en rätt trevlig bana men han samlar nog mer än han leker.
                    Låter trevlig att ta cabben och åka på en roadtrip, längtar till den dagen då jag har en og900 som jag litar så pass mycket på så jag törs åka på en längre tur och bo i bilen någon vecka. Tror dock inte jag törs åka ner till Schweiz men det låter som en trevlig miljö att glassa runt med taket nere! 🙂

                    /Anton

                      april 10, 2015 at 09:12 #227219

                      Ja, när man blir 40 så väcks mkt tankar om tid och sånt, och ärligt talat så tröttnade jag på att ligga med rostiga bromsok på garagegolvet och se händerna svälla upp av bromsvätska…. Kände ett tag att det var mer mani och måste än roligt att köpa en og900 och då var det bara släppa. Man ska inte vara rädd för att ändra inriktning och lyssna på sig själv, mitt undermedvetna vet ofta mkt tidigare än jag gör hur det lutar och nu har jag börjat lyssna på det direkt. 🙂 Men cabben är ju såklart kvar, och 9-5an skall få lite optiskt pyssel, den kommer jag ställa ut till Saabfestivalen för övrigt. Cabben har ju alla sett 1000 gånger nu.
                      Kanske är det rosten jag tröttnat på, haha…. Dom två är ju lyckligt befriade från sånt. Sen är det nog lite ålderskris och att falla tillbaka till ursprungliga hobbyn blir väl ett sätt att känna sig ung igen antar jag? Järnvägen på bilden är ju den lilla, vi har ju ett garage till där den riktiga samlingen står. Den är liiiiiite större….:)

                      Nog blir jag köpsugen fortf också, den Platangråa Sen nyligen på Blocket var jag djävligt sugen på, en dragkrok på den så kunde jag släppa den röda. Men orka, kände jag samtidigt…. Allt har sin tid. Nog kommer jag säkert köpa en og900 igen nån gång, men då blir kanske nåt kul från Italien igen. En riktigt tidig Turbo vore kul också, men då skall det vara nåt i hästväg lågmil/rostfritt. Jag köper aldrig en bil med gamla bromsarna igen, livet är för kort för det.

                        april 10, 2015 at 09:27 #227220

                        Haha! Min äldsta dotter fyller snart 14 och NU som först uttrycker hon en önskan om en modelljärnväg! Med min fru vilt himlande bredvid var jag inte sen att nappa så nu skriver jag också Märklin i sökfältet… Har knappt tre månader på mig att hitta något.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          april 10, 2015 at 11:52 #227301

                          Fyrtioårskris kanske? Det finns nog bra handskar att ha när man pysslar med bromsar; det är nog ingen som gillar bromsvätskans effekt på skinnet i nävarna; fy f..
                          Bromsar tom -87 är lite speciella; men har man bara fått kläm på dem så går det som tåget…

                          Gjorde många effektfulla insatser på 80-talet, med skivor som glödde och liknande, MEN det tog sig, och nu kan jag NÄSTAN göra det i sömnen!

                          Intresset för bilar försvinner nog aldrig, men det kan komma i vågor; är man ifrån det ett tag ja så kan man inte bärga sig, utan kör i gång igen!

                          Men det är kanske bra idé att köra tåg ett tag tills glöden har tagit sig igen!

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            april 10, 2015 at 13:19 #227307

                            Ja, fördelen med flera intressen är ju att man kan byta till nästa när man ledsnar.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              april 10, 2015 at 14:13 #227333

                              Möjligen får Janne införskaffa lämplig huvudbonad för “lokföraren”??

                              Mvh

                              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                april 10, 2015 at 15:01 #227374

                                Möjligen får Janne införskaffa lämplig huvudbonad för ”lokföraren”??
                                Mvh

                                Hehe… 🙂

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  april 14, 2015 at 21:27 #234366

                                  Nu är det faktiskt lite bilpyssel på gång – 9-5Aeron skall få sig lite kärlekt. På bordet här nu ligger 4x Siemens Deka 875CC spridare. Ett program ligger redan i en känd trimmares dator och väntar, så ca 300 häst och 400 nm väntar på E85! 🙂 Det blir en även en service, nya bromsolja, motorolja, luftfilter, samt rejäl vaxning. Men visst tänker jag mig att bilen är original fortfarande – Större spridare och framrör ser jag mer som utveckling och tillrättning av Saabs “misstag” under utveckling….. 🙂 Även en DO88 AluIC med original-passning tillhör ju den kategorin, väl? Den kanske tillkommer i sommar om det blir varmt ute….. (alltså, jag inser att jag tänjer på original-gränserna nu…. hihihihi). Blir nice få en 100% rostfri toppskick 300 hästars bil, det ökar sommarbilskänslan. Att den kommer ställas av till hösten för 15e raka året i följd sen ny är mig redan 100% klart.

                                  Även cabben skall ut och få lite kärlek, bromsvätska, ny glykol mm. Lätt att glömma sånt på toppskickaren, men skiter man i det där blir ju toppskickaren snart sliten.

                                  Först väntar 120 mil Volvo V70 – det är aldrig så skönt att komma in i Saaben som efter en tur i Volvon. Dock till volvons försvar måste jag säga att man sitter vääääldigt skönt i dom!

                                  Jag gillar nya forumet för övrigt, fina bilder…. Min och Carls gamla LUX med 43.000 mil på mätaren dyker upp på bild, den bruksiga härliga 2-taktaren “APC” var den första 2.taktaren jag nånsin åkte i (den var Karls då) och min gula cab dyker upp också. Men som tur är så är det ju massa andra fina bilar med också! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1,156 till 1,170 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.