MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 1,141 till 1,155 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 12, 2014 at 11:47 #198891

      Oj, jag har inte dragit den fullt på 3an än. Tänkte jag skulle ha stötdämpare innan det…. 🙄 Ja vet, skitfegt. Nu har jag tankat fullt 98 också, slog mig att jag nog kört 95 oktan på den, kan det påverka svajet? Hur känslig är denna motorn på detta?

        september 12, 2014 at 12:31 #177107

        @Turbocab wrote:

        Hur känslig är denna motorn på detta?

        inte speciellt.

        motorn kommer inte gå sämre på låglast, kanske lite mindre toppeffekt men jag tvivlar. såvida den inte är trimmad då.

          september 12, 2014 at 16:14 #177118

          9000 Aero/Classic 225 ska ju enligt tankluckan och instruktionsboken ha 98 oktan för bäst prestanda. Att du har svajande laddtryck beror säkert på en kass magnetventil eller sprickor i avgashuset som gör att WG kärvar eller liknande. Magnetventilerna till T5 är riktig kassa.

            september 12, 2014 at 16:31 #177102

            Håller med joH900, T5-ventilen är ganska dålig. Ska man ha en sån som man kan lita på så ska den nog vara en helt flång-ny Saab original och dom är ju dyr..
            Jag konverterade min 9000 till T7-Ventil för någon vecka sedan och det blev mycket stabilare laddtryck efteråt! Så pass nöjd att jag inte kommer köra med T5-ventilen något mer på mina bilar! ❗

              oktober 12, 2014 at 07:48 #150738

              Inte mkt till uppdatering, men nu är min 9-5 Aero 2000 avställd igen, för 14e vintern i rad i bilen 14-åriga liv. (!). I år var jag superseriös, och fyllde BF98 i tanken, fyllde upp med bra spolarvätska och gjorde ett mellanbyte på oljan som fick gå runt under ca 1 minut innan jag vred av tändningen och långtidsparkade. SKönt få ut oljan som gått 500 mil och inte låta den stå över vintern. Bilen har ju helt original vevhusvent ala 2000, kanske dumt att chansa. 🙂 Men motorn är så tyst och fin så och går som tåget, och drar ingen olja. Jag tror hemligheten med T7 motorerna är att byta oljan och ha koll kort och gott, om man aldrig låter nivån gå ner så hinner oljan inte förstöras och då slits inte motorn heller.

              Min 9000 står och väger lite, dvs jag kör den massa mil varje dag men är ändå tveksam till modellen. Är det inte så att jag borde köra og900? Jag kan ju dom bättre…. Ligger och lurar på en Blocket annons och få iväg den snabbt och köra og900 istället, Fiddes annons här på forumet lockar mig enormt…. 😯

              Angående laddtrycksproblemet så verkar det i stort ha jämnat ut sig nu, den går stabilt och fint och jag blir faktsikt förvånad ibland när man kör om hur djäkla gött den går. Har inte vant mig vid lådan än, den är ju supertungt växlad bilen men jag landar på 0.85 till jobbet T/R och det är jag ganska nöjd med då det absolut inte bara handlar om motorväg. Men nån og900 är det inte…. Den modellen är absolut Saabs bästa ever!

                oktober 12, 2014 at 13:13 #150631

                “Den modellen är absolut Saabs bästa ever!”

                får nog ta och hålla med dig, har haft 9-5 , 9-3 samt 9000 och får nog säga att en og900 slår det mesta. inne på min andre nu 🙂

                men visst jämföra og med den jag hade först går ju liksom inte…lirar i en helt annan klasss 🙂

                så bara handla 😆 va själv nära att slå till på fiddes bil, hade sen innan dess nys om en 900 T8-84 som gått omkring 20 000 mil..5D svart…taklucka , incafälgar.jalusi, bössa.

                beige inredning, men säljaren kom aldrig till skott riktigt. men visst där va lite småfix med på den. lite rost i skärmar och så..ett tips om du e på jakt!

                men sen blev det en t16 sedan och e grymmt nöjd!

                  oktober 12, 2014 at 20:41 #149026

                  @Turbocab wrote:

                  Inte mkt till uppdatering, men nu är min 9-5 Aero 2000 avställd igen, för 14e vintern i rad i bilen 14-åriga liv. (!). I år var jag superseriös, och fyllde BF98 i tanken, fyllde upp med bra spolarvätska och gjorde ett mellanbyte på oljan som fick gå runt under ca 1 minut innan jag vred av tändningen och långtidsparkade. SKönt få ut oljan som gått 500 mil och inte låta den stå över vintern. Bilen har ju helt original vevhusvent ala 2000, kanske dumt att chansa. 🙂 Men motorn är så tyst och fin så och går som tåget, och drar ingen olja. Jag tror hemligheten med T7 motorerna är att byta oljan och ha koll kort och gott, om man aldrig låter nivån gå ner så hinner oljan inte förstöras och då slits inte motorn heller.

                  Min 9000 står och väger lite, dvs jag kör den massa mil varje dag men är ändå tveksam till modellen. Är det inte så att jag borde köra og900? Jag kan ju dom bättre…. Ligger och lurar på en Blocket annons och få iväg den snabbt och köra og900 istället, Fiddes annons här på forumet lockar mig enormt…. 😯

                  Angående laddtrycksproblemet så verkar det i stort ha jämnat ut sig nu, den går stabilt och fint och jag blir faktsikt förvånad ibland när man kör om hur djäkla gött den går. Har inte vant mig vid lådan än, den är ju supertungt växlad bilen men jag landar på 0.85 till jobbet T/R och det är jag ganska nöjd med då det absolut inte bara handlar om motorväg. Men nån og900 är det inte…. Den modellen är absolut Saabs bästa ever!

                  Gött att 9-5an får stå undan under vinter igen, för den är ju ruskigt fin!!
                  Hehe har förstått att du är lite sugen att byta 😉 Jag personligen kommer inte byta till og för åretruntkörande igen, 9-5an jag köpte bästa bilköpet jag gjort, efter Aeron såklart 😎 Jag har blivit för bekväm med 9-5 åkandet nu, man åker som en kung! Sen så tycker jag att de blir roligare att sätta sig i en og900 efter också, man uppskattar den som entusiastbil mer nu när jag inte åker en dagligen, de har nog gjort mig mer sugen att greja och meka 🙂
                  Men istället för att du ska krångla med att sälja din 9000 så kan du behålla den så kan vi bara gör ett byte, Mote carlo cabben mot min T16 :duck

                    oktober 13, 2014 at 07:40 #148856

                    Haha, ja vi byter jämnt då va? Cabben är så opraktisk med bara två dörrar….. Skämt åsido, vi får se var vi landar. Kul att du är nöjd med 9-5an! Det är också verkligen sköna vagnar, och jag borde eg åretrunta min, men eftersom ingen hört talas om en tidig 9-5 Aero som aldrig gått vinter så får jag hålla på den.

                    Hör av mig om 900an ifall jag får tummarna ur, jag är lite bekväm nuförtiden också och skall dessutom iväg på jobb nu….

                      oktober 25, 2014 at 20:24 #163560

                      Jahapp, återfall. Det blev som vi sade i inläggen ovan, jag har idag köpt Fiddes/christians 1985 Trubbnos T16 5-dörr. Den står hemma här nu, och jag har i sällskap av en enkel ficklampa påbörjat projektet. Eftersom Fidde har köpt en Aero 1988 (av mig) så har han varken plats eller tid för denna bilen. Men allt det tunga är gjort, dvs svetsat länkarminfästning höger sida, fixat hjulinställning, 4x dämpare med fjädrar mm. Nu är det finliret som är upp till mig och det har börjats för fullt. Lägger upp lite bilder imorgon hoppas jag. Projektet är “lätt”, och med citationstecken menar jag att det trots allt finns en hel del att göra. Men det handlar ju mkt om nivån också, men den är ju tyvärr för min del ofta allt för hög för mitt eget bästa…. Hoppas kunna ta detta lätt, men just pågår trimning, mm.

                      Det är svåra bilar att komma ifrån detta?

                      Min 9000 kommer får rulla över vintern…. Nya dämpare bak, samt kanske ny koppling, så blir det en pärla att sälja till våren!

                        oktober 27, 2014 at 16:46 #199092

                        gott att höra…har själv med rosenkvarts på sedanen..gott med att köra t16v igen :CE

                        var själv nära att köpa den från fidde men så blidde det icke.

                        gillar min trubbnos mer och mer för var dag.

                          oktober 27, 2014 at 17:26 #199093

                          Hur ändrar man rubriken? Cherry Aero 1988 är ju nu Trubbnos Turbo 85.

                          Ja, då var bilen hemma som sagt och en hel del har hunnits med redan. Jag är ju noga med effekten och där fanns en del att göra! Först lite pics:

                          Silverspoke gör sig rätt bra på modellen. Nya däck har hoppat på idag, Goodyear 195-60-15. Det gör såååå mkt för en bil.

                          Här är aktern. Original system hela vägen. “16 Valve” emblemet har legat i många år, nu köpte jag då äntligen matchande bil till det. Det satt inget där. Helt rostfri lucka…

                          Inredningen är den vanliga, men helt okey. Har småfixat, ny mittkonsoll, småfix. Börjar likna nåt igen.

                          Fidde har gjort mkt med bilen, så många tunga sura saker är klara. Svetsat framtill, helt nya dämpare och fjädrar runt om, styrinställning. Den är hårdare än jag är van vid nu, mkt mer gokart känsla! Jämfört med dom toppskickade TurboS jag har haft senaste åren så är det en helt annorlunda bil. Det är 900, det är T16, men precis allting skiljer. Gången, motorkaraktären, chassit, bromsar – inget är samma. En 1985 T16 är “back to basics” och den är ärligt talat rätt krävande som bil år 2014, medans en 1992 TurboS Aero är mkt mer modern i känslan. Men nog är det kul med en sån här 900, det är “Den nakna 900an” eller nåt sånt. 🙂 Svårt förklara kanske…. Den påminner mkt om min och Karls gamla Lux. Jag påminns återigen hur brutala tidiga T16 är i känslan och hur mkt modellen ändå utvecklades genom åren. ABS bromsarna, Mitsuturbon 1990, andra instrument 1992, mm. Plus såklart att en 1985a idag är nästan 30 år och det sätter ju också spår.

                          När det gäller motorn så har jag nu bytt Dumpen som var spräckt, ställt tändningen till 16 grader, bytt vakumtanken till ventilationen som var kass, fixat slangar, ökat GLT. Och såklart, trimmat lite i boxen. Det är alltid lite högtidligt att öppna plomberingen i en Orörd APC box. Den fick sitta i lugn och ro under baksätet i 30 år, men nu rycktes den brutalt ur vilan. Helgerån, vanära åt en originalbil? Nej, inte alls. Bara underbart tekniskt faktum att man kan trimma en 30 år gammal Saab som gått 35000 mil och hitta tillbaka på laddmätaren på ett sätt man inte trodde var möjligt. Nu går den hysteriskt igen, innan däckbytet så var det omöjligt gasa på, för det släppte bara. Hela setupen nu bidrar till brutala gokartkänslan, den går så himla gött men med 6ans primär så tar det roliga snabbt slut. 3000 rpm i 100 blås på 5an är ju sådär. Borde byta primären, men får känna på det….

                          Lite fix invändigt väntar, lister mm. Sen kommer jag nog i sanningens namn sälja till våren. Alltså den är skön, men jag får ändå i ärlighetens namn erkänna att 9000 får behållas över vintern och denna 900an ställs av. Och till våren kommer 9-5 Aeron på igen, och då är jag tillbaka på ruta 2 igen – för många bilar! Men ni som vill ha en härlig 900 Turbo enligt ovan när jag fått den gå som den skall igen kan ju höra av er. Fidde har gjort ett bra jobb med hjulupphängningen, jag har fixat motorn plus lite smågrejor och nu börjar det blir en bra vagn på allvar!

                          9000 förresten – Ny stereo, Alpine, Monterad. Herregud vad bra det blev. Termostat väntar, lack av skärman. Koppling…. FAN. Det skulle ju bara vara en VINTERBIL.

                            oktober 27, 2014 at 19:04 #199102

                            Kul o se att du håller på fortfarande även om inte det är lika ofta som tidigare 🙂

                            Ser ut o vara riktigt fin och att det är en trubbnos och äkta T16 gör inte saken sämre. Det ÄR riktigt svårt att komma från og900 när man väl börjat, roliga att köra, många blickar då man inte ser en og900 ofta nuförtiden speciellt turbo, men även skruvandet i dessa är rätt kul så länge ingenting börjar kärva såsom te.x rattstångsbytet i min 1991a där man hade en del pill att skruva fast nya rattstången med korgen när man ville ha bort airbagen som tyvärr ingick i USA bilar efter 1990…

                            Från mitt senaste inlägg som skrevs för någon vecka sedan i min tråd:
                            @TurboLamko wrote:

                            Sen så sitter man och funderar på ett till objekt(ej renoveringsobjekt då man redan har ett) och gärna en trubbnos T16 LUX eller nåt liknande eller kanske en lite nyare cab, nya tag igen då man varit på en arbetsintervju igår. Håll tummarna för jobbet 🙂

                            :read

                            Man kanske skulle…. När man återigen jobbar, har inte haft en 1985a ännu 😉

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              oktober 28, 2014 at 14:08 #199127

                              Dina uppdateringar är alltid roliga att läsa! Det verkar vara en fin bil och i dina händer går det ju alltid åt rätt håll 😉
                              Är väldigt sugen på att testköra en 85:a, skillnaden är ju ganska stor mellan en 88:a och en 92:a och även om jag föredrar de senare årsmodellerna så är jag sugen på en trubbnos.
                              Jag vet om en rosenkvarts 1985:a T16 som bara står och jag har skambjudit på den ett par gånger utan resultat. Den här tråden gör mig sugen på att lägga ett riktigt bud, din ser ju så fin ut!

                              Gillar även att alla dina “småprojekt” spårar ur :mrgreen: Tänker på din 9000 som du bara gör mer och mer på, skulle du sälja den så får köparen en riktigt bra genomgången bil.
                              Alpine är fina grejer, har själv en som jag flyttar mellan bilarna. Riktigt bra ljud och dessutom så passar dom så bra i gamla og900/9000 med sina gröna belysning!

                                oktober 28, 2014 at 15:10 #199129

                                Minns hur heta Alpine var på 80-talet. Helt rätt i en og900.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  november 10, 2014 at 08:41 #199498

                                  Efter åratal av APC trimm och Turbo-tjafs i gamla sura 900or så är det nu dags att gå in på “the Essence of Saab” och äntligen börja köra tvåtakt. Så här står nya pärlan hemma, min 9000 ser lite sur ut bredvid. Vilken galen körupplevelse, vilka blickar man får av folk och vad skönt att inte kunna ha bråttom i trafiken längre! Funderar på att köpa en bruks-2taktare också, undrar om fok i Tingstadstunneln skulle bli sura om jag röklade den varje morgon?

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 1,141 till 1,155 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.