MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 1,126 till 1,140 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    antonn
    Deltagare

Tror du kommer fastna för 9000 faktiskt! :geek:
    Nu ska jag vara lite fräck och påstå att 9000 mellan 94-98 är en mer driftsäker bil än en og9-5/og9-3, de har ju samma svagheter som 9000 + några till.
    På 7000mil så har jag bara bytt 2 magnetventiler, en glapp styrled och skarvat om kablarna till yttertempsensorn pga det slutat fungera..
    Bilen går ju även utan att byta de här prylarna med men bes-gubbarna gillar inte glappa styrleder och jag gillar inte att köra runt på GLT. :ID
    Sen har jag bytt en massa annat för att få en trevligare bil samt servat med olja, filter, stift & bromsdelar.
    Har inte haft def tändkassett eller pump än så jag köpte mig nog ett riktigt bra exemplar tror jag! Nu dör väl bilen vid nästa korsning :mrgreen:

Kul att du fixar den, 9000 är en modell som man inte ser i bra skick så ofta numer. -98 Classic 225 är härliga bilar, har haft en själv.
    Låter som att du åtgärdat samma fel som jag fick göra på min när jag köpte den, är nog standard på de flesta 9000 idag.
    Min skulle behöva lite översyn också faktiskt, jag lämnar den till dig nu när du känner dig hemma med modellen :mrgreen:

turbocab
    Deltagare

Ja, vi får väl se hur det blir efter några dagar! Imorgon fixar jag nya damasker – det verkar inte vara samma till sena 9000 2,3 som till og900. Synd, för det har jag nog 6x liggande….

Centrallåset verkar lira bättre, mer distinkt och funkar även i ösregnet nu. Lödningen av boxen var lösningen verkar det…. Även om det inte verkar ha hjälpt för alla på forumen.

Blir även nya sommardäck imorgon, jag skulle ju ha en vinterbil och på vägen hem i 120 på motorvägen i ösregn så var jag imponerad över hur fint bilen låg. ”inga nya däck här inte”. Döm om min förvåning när jag konstaterade att dom delvis är helt slut, nere på slitagemarkeringen, samt fel-slitna pga av för lågt däcktryck. Mkt märkligt. Ett bevis på hur fin väghållning och vilken stridsvagn 9000 ändå verkar vara? Eller bara tur, jag vet inte…. Men nya däck måste det bli oavsett. Det sitter ”no-name” made in China nu men jag måste säga att dom verkar bita rätt bra ändå, troligen på bekostnad av livslängden.

Så eg hoppas jag projektet slutar där, jag hoppas slippa göra nåt mer på bilen under säsongen. En stor tvätt såklart och kanske lite vax innan vintern, men sen har jag inte lust att mecka nåt mer. Vi får väl se hur det blir med det.

joh900
    Deltagare

Fin 9000! Min far har en identisk som sommarbil (samma färg, inredning, motor, årsmodell).

Du får du nog inte samma sug i bromsarna lika lätt på en 9000 som på en 900, de 2-300kg extra som en 9000 väger märks tydligt när man ska bromsa. Jag satte på helt nya skivor, renoverade ok runt om och nya greenstuff och bytte bromsvätska men ändå så mattade man bromsarna efter 1-2 inbromsningar från 200.

Om du ska köra på vintern och framskärmarna är rostfria så måste du ta lös skärmbreddarna fram och ta ned innerskärmarna, gör rent och spruta ordentligt med rostskydd. Ta även bort biten skumplast som sitter klockan 12 på skärmen, den håller gärna fukt och det gillar inte plåten.

Skärmarna rostar inifrån och när det syns på utsidan är det för sent. Rostskyddet på insidan skärmarna är löjligt kass från fabrik, det är fan knappt ett lager grundfärg på skärmarna på insidan.

turbocab
    Deltagare

Jag tror rostskyddet är klart redan, dom är ju blå framskärmarna, och det kletar/sticker fram svart rostskydd lite här och där så jag tror förra ägaren, eller han som bytte till blå skärmar, redan gjort skyddet.

Centrallåset sköter sig, 100% idag. Gött. Nya däck är nu ett måste, efter en inbromsning i vattenpölar idag.Svajet är tillbaka på laddet, men även överslängar. Jag har känt på wastegaten men kan inte rubba den för hand uppifrån. Jag tror den är för högt ställd! Skall kika på det, men i samband med damaskbyte, så kul är det inte lyfta bilar hit och dit….

Annars sitter jag mest och njuter åskvädret med 1000 blixtar som just nu ligger över Norra Göteborg, jag undrar om det svänger uppåt hit. Det har var galet ett tag nu, och rena domedagsmolnen har dragit in över stan tidigare idag. Se GP.se! Min stackars 9000 står ute och får ta emot regnet, 9-5an har prompt tagit över carporten och vägrar flytta på sig för nykomlingen…. Jaja, dom blir väl sams längre fram. :ID

turbocab
    Deltagare

Idag fick 9000 4x nya Continental 205-55-16. Dyrt, men bra. Dom gamla var inte bra… Jag kröp under en del och kollade, konstaterade att det itne finns nån strukturell rost alls. Såklart yta och rost på alla stag under vid bakaxelns och sånt, men ändå bara ”normalt” och bättre än väntat. Skivorna är nya, eller nästan nya, alla 4. Det var inte så dumt, så nu väntar massa rostskydd så skall den klara vintern. Kollade vätskor idag efter stora servicen, allt ser mkt bra ut, ingen förbrukning av nånting vad jag kan se. Strålkastar-torkarna fram funkar perfekt, båda två. 😯 Har bara att konstatera att absolut 100% av alla funktioner på bilen funkar perfekt – det är något oväntat! En liten avtorkning av inredning och säten gjorde sitt också, trasorna blev svarta… Det finns mer att göra, men det är en bruksbil…. Jag blev dock sugen på en grej till när jag såg bakvagnen, och det är dämpare bak. Dom hade faktiskt grov rost i nedre delen, coh bilen är ju skönt gungig. Så det får nog bli nya dämpare bak i alla fall. FAN jag skulle ju INTE renovera en bildjävel till, men nu kommer suget långsamt att fixa den till lite bättre tekniskt skick ändå, den är ju så skön…. Örf. Och 9-5an hänger lösare för varje dag, jag borde verkligen sälja den nu och bara köra gammalt igen. Men jag hittar ALDRIG en 100% sommarkörd 9-5 Aero igen i det skicket som min är, så jag får bara snabbt ställa av den tänker jag och släppa det. Nån som är sugen på en 9-5 Aero Sedan 2000, super-rostfri och 100% funktionell i mkt nära nyskick? 13k mil…. 🙂

antonn
    Deltagare

Jag sa ju att du skulle fastna för 9000 :mrgreen:
    Nu har du förlängt bilens liv ett par år och har du kvar den så har du en bil som är pålitlig och hyfsat billig i drift, man kan köra rätt billigt också om man är lätt på gaspedalen.. vilket är svårt när man har sånt förföriskt vrid :mrgreen:
    Har du någon og900 kvar förresten? ❓

turbocab
    Deltagare

Jadå, MonteCarlo cabben står lugnt och fint i garaget, den har gått nästan 500 mil i år! Är över 8000 mil nu, bäva månde…. När jag köpte den hade den gått 5 nåt bara…. Men jag äger den inte för att hålla ner milen på den, det skall användas och jag kör den hårt! 🙂

rodder76
    Deltagare

Sent ska syndaren vakna.
    Inte förrän nu upptäcker jag att du finns här och att du köpt en 9000.
    Kanske det bästa från Trollhättan, med risk för att bli tråkigt och bortglömt. Inte lika rolig som og900, inte lika komfortabel som 9-5, men en perfektion mitt mellan. Grym i alla avseenden, komfort, prestanda, säkerhet och väghållning i vinterföre med utrymme i överflöd. Allt detta i en bil med en grundkonstruktion lanserad 1984!
    Nog kommer din fina 9-5Aero frakta dig och din familj bekvämare genom Europa, men den knäcker inte 9000 i vinterväglag. Visst är en og900 roligare på den krokiga landsvägen du skickade mig från Borås till Gråbo, men när E4 ska äntras och 30-40 mil ska läggas i motorvägstempo är 9000 bättre lämpad.
    Og900 är ungdomligt rolig
    9000 gubbigt tråkig
    9-5 en tv-soffa

Man behöver en av varje…. Så jag får nog byta min ng9-3 mot en 9000 🙂

emul
    Moderator

Jag sade ju att du skulle köpt min David!!

cabmange
    Deltagare

@emul wrote:

Jag sade ju att du skulle köpt min David!!

Ja bra bilar är dessa 225 hk varianter 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

Klart man behöver en av varje – av alla Saabmodeller! :race

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

turbocab
    Deltagare

Haha, ja det har ju jag nu, nästan i alla fall…..

Min 9000 tuffar på. Drivknutsdamasken är bytt, och nu knakar det inte längre vid full sväng. Den var inte helt torr och inte så grusig heller, så har nog klarat sig bra. Bromsarna är skitbra nu, nya beläggen fram var grymma. Motorn går som fan, lite svajigt ibland, mest innan den är helt genomvarm, men absolut inga problem. Jobbet var dock frustrerande, nybörjarmisstag gjordes och helt klart är mina stora meckaperiod över för att aldrig återkomma. Numera är det mest plast jag pysslar med, Andra världskriget i 1:48, senast blev en Hurricane Nightfighter i toksvart klar. Väntar i kullisserna gör en Spitfire resp Mustang, bägge i svensk målning. Mina första icke WW2 modeller! Men det är en anan historia.

Nya däcken Continental 215-55 är helt sjukt bra. Bilen har mkt mindre vägljud än 9-5an (!) och trots att dämparna i princip är slut är väghållningen ändå bra. Jag gillar bilar med stel bakaxel, det är fan bäst alltså. 9-5ans multilänk bakaxel är overkill och tillför ingenting om ni frågar mig.

Rent allmänt så är jag mkt tveksam till om 9-5 var så mkt utveckling. Jag åker tystare i 9000. Jag kör den snålare, runt 0,8 till jobbet T/R, det har inte 9-5an klarat riktigt på BF98. Jag har bättre sikt, för rutan är bättre, A-stolparna mindre och sidorutorna rena panorama rutor. Jag sitter ungefär likadant, men absolut inte sämre i 9000. Halvkombin är underbar, massa plats. Jag har vant mig att käka instrumentpanel i 9-5an men vad skönt det är när den är lite längre bort i 9000. Vad är då bättre i 9-5? Jo, på E85 så går den bättre, ljudet (AS3) är helt sjukt grymt i 9-5an, en helt annan klass på det. ACCn är nog lite mer raffinerad och skönare. Men jag jämför en toppskick 13k mil 9-5 som aldrig gått vinter med en 9000 som är sliten och långmilad. Nog borde skillnaden vara större??? 😯 Jag sällar mig till kören härmed – 9000 sena årsmodeller är ÄR saabs höjdpunkt, 9-5 är annorlunda men inte nödvändigtvis bättre.

Största prövningen för min 9000 var 50 mil släpkärra häromhelgen, flyttlass åt släktning. Problem? Tja, wastegatens stång lossnade och jag körde nästan hela sträckan utan laddtryck, den gav ungefär 0,1 bar. Med full kärra bak. Den höll knappt 80 på 5an… Fan vad trångt det är i 9000, jag fick inte dit stången utan att klättra under och det hände inte förrän dagen efter igen. Men lite mer varv bara så gick det fint dra kärran. 3ans växel krävdes i jönköpingsbacken….

joh900
    Deltagare

9000 är riktigt bra bil, ska man dra släp så är utväxlingen lite kass på 9000 med 45-låda, går knappt köra på femman om man inte vill köra olagligt. Med 40-låda så passar det bättre och dra släp, men då kan man å andra sidan inte dra 3an till 180km/h heller…. :mrgreen:

Kompromissen blir och köra på 4an med släp 😉

antonn
    Deltagare

@joH900 wrote:

Med 40-låda så passar det bättre och dra släp, men då kan man å andra sidan inte dra 3an till 180km/h heller…. :mrgreen:

Hemska tanke att inte kunna dra till 180 km/h på trean med släp :mrgreen:

cabmange
    Deltagare

@joH900 wrote:

9000 är riktigt bra bil, ska man dra släp så är utväxlingen lite kass på 9000 med 45-låda, går knappt köra på femman om man inte vill köra olagligt. Med 40-låda så passar det bättre och dra släp, men då kan man å andra sidan inte dra 3an till 180km/h heller…. :mrgreen:

Kompromissen blir och köra på 4an med släp 😉

3:an räcker till 196,sedan 4:an ju.

//MH

Visar 15 inlägg - 1,126 till 1,140 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng