MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 676 till 690 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Puh… Alla projekt växer för mig. Men jag gör lite då och då, bilen kommer nog bo i Garaget en längre tid. Har rivit nästan allt nu för motorlyft, problemlöst. Kopplingen vinklade jag väck, den var av ”fel” modell, den med stora ringen som är helt djävla omöjligt få bort på konv vis. Jag kan i alla fall inte tricket med den? Kanske en sån där riktig metallring, vem vet… I alla fall så rev jag bromsar mm och det håller ju inte detta. Så jag byter nedre länkarmen, nya spindlar, nya ok och hållare fram. Det blir nya knutar och såklart nya lådan! Den gamla hade inte hydraliskt fäste fram visar det sig och är riktigt äcklig faktiskt så den kommer nog hållas i reserv till bruksvbilen eller nåt sånt, jag vet inte…. Men summan av allt detta är ju TID och det drar ut på det hela. Men bra kommer det nog bli! LIte samma stuk som den röda, men utan lackade hus då. Budgeten sköt ju åt helvete såklart, jag hade tänkt göra detta med noll kostnad och befintligt material, det gick ju sådär….. 😳 Kommer lite pics längre fram när allt börjar gå åt rätt håll, nu är det inte mkt att se….

turbocab
    Deltagare

Ni såg säker annonsen på T8an – ett litet infall, för att försöka skaffa en rejälare familjebil. Enda erbjudandet var en 9-5 Kombi i jämnt byte och det har jag nästan tackat ja till, men nu växer tveksamheten. Fasen vad svårt det är att göra sig av med en og??? Så just nu händer inget där… INGEN annan har hört av sig, bara konstatera att T8 i den prisklassen är kalla.

Svarta TurboS: Börjar bli bildläge nu, och snart kommer det! Motorn och låda är hopfogade, alltså nya lådan med 8ans primär. Låt mig bara säga att ”gamla” lådan var superäcklig och kommer slängas troligen. Den vibrerar antingen i medbringarna eller inne i diffen, fan vet.
    Bilen har vart ute på gatan utan maskin och fått en rejäl motorrumstvätt. Den inkluderade skrapning av plåtarna under lådan medelst stora breda verktyg… Blääää…. 2cm tjock dynga låg överallt. 4x länkarmar skall loss och blästras (övre) resp bytas (nedre), nya ok med hållare runt om blir det, såklart nya skivor och slangar, nya knutar och original nya spindlar med nya skruv. Allt är hemma redan och väntar montering. 15.000 mil har den svarta gått, men det var för förvånansvärt vad rötet allt var ändå, jag blev lite paff. Inte alls drömskicket man kunde hoppas på. Men nu djävlar blir det ordning. Dock har infästningarna klarat sig 100%, inte ens påbörjat rost! 😛 Däremot var nedre länkarmarna snudd på 2a på, märkligt som fan. Kör även nya drivknutar bägge sidor, mest för att ”blinga” gummit och klämmor mm. Nytt är nytt.

3 dagar semester nu. Tokmeckning väntar. Heltid. GLÄDJE!

esak
    Deltagare

Låter som att den svarta verkligen blir en drömvagn (som om den inte redan vore det?!)! Kul att du lägger så mycket tid och energi. Ser fram emot att beskåda den och innan dess – BILDER!!! 😛

prostreet
    Deltagare

Får göra dig sällskap i tokmeckning, och semester 😉
    Har ju åkt mer Volvo än OG det här året. Skamligt….

turbocab
    Deltagare

EN liten bild på Motorn då, här hänger den och väntar på ilyftet i helgen. Lådan är alltså nånting som aldrig rullat på väg men suttit på en demobil eller nåt sånt… En sån där lite halvflummig trollhättegrej som troligen skulle pressats mao. 😛

Jag har alltså inte rört lådan eller ens tvättat av den, den är så här fin. Motorn är helt orörd också, lite (väldigt) lite småpyssel bara men den toppen är ju nyplanad och fixad så det får sitta allting. Nya remmar blev det, ungefär det enda.

När man ser fotona så här så undrar man lite vad jag gjort egentligen, men det var ju rätt mkt pyssel med allt. Länkarmarna är i alla fall målade och fixade. Dock har bussningar och fästen INTE demonterats alls från själva länkarmen, vill behålla så mkt som möjligt orört nämligen. Tornet och hjulhuset här är omålade/orörda, lite färg har lagts i på andra sidan dock. Här var bara MÖGIGT innan motorn kom ur.

Här skulle man ju kunna göra mer, men tiden brister och jag vill inte ha utställningsnivå, utan bra brukskick. Och nu kommer man kunna mecka utan gjyttjebad vilket är trevligt. Silverfärgade balken var täckt av 2cm klet. Jordpunkten är fixad, batteriplåten hammarlackad, kablar tvättade mm. Kanske man ska lägga lite mer pyssel upptill på balken och där, men det syns ju å andra sidan inte när huven är på. Nya spolarbehållare, nytt fäste till ACn blir det, samtliga slangklämmor blir nya också, för lite mer ”Bling”. Lagom nivå, inte super-duper. Det som lyfts i sen är ju tvättat och lite fixat med också, för bra skick. Ska bli spännande se hur det kommer se ut! Ni kanske tycker styrväxeln kunde fixats mer med, och det gör jag också, men nu är den delvis alufärgad i alla fall, innan var allt svartkletigt och inget gick att se alls typ… Så jag stannade där, vågade inte brassa på mer med avfettning. SKulle haft en hetvattentvätt kanske.

Beeos
    Deltagare

Gött att de går framåt!
    Lite sugen är jag allt på att riva ur motorn i den röda för att putsa lite, men det får vänta.

turbocab
    Deltagare

Ja, gör det till vintern isåfall. Jag har ju flera og så inga problem att ställa en ett tag. På den röda vore det ju än tacksammare att fixa till det, på en svart syns det liksom inte på samma sätt när allt är monterat. Men tid tar det, helt klart! Fast det är väldigt skönt veta att allt är okey. Och minska risken att en sur bilprovare ger 2a på en rostig länkarm tex….

turbocab
    Deltagare

Nu är motorn i igen, jag gjorde det i morse själv. Gött, då gör man den manövern helt själv numera. Alltid gött ha nån med men trist bli stående för att ingen finns till hands just då. Ska lite pics sen, har börjat montera allt igen, lugnt och fint!

Nästa projekt bubblar redan i huvet – har fått nys på min gamla CherryAero igen, 1988B, Cherryröd med beige skinn…. Ska jag? 🙄 Hon kommer döda mig om jag gör en renovering till…. Men en Aero är en Aero. Eller hur?

turbolamko
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Nu är motorn i igen, jag gjorde det i morse själv. Gött, då gör man den manövern helt själv numera. Alltid gött ha nån med men trist bli stående för att ingen finns till hands just då. Ska lite pics sen, har börjat montera allt igen, lugnt och fint!

Nästa projekt bubblar redan i huvet – har fått nys på min gamla CherryAero igen, 1988B, Cherryröd med beige skinn…. Ska jag? 🙄 Hon kommer döda mig om jag gör en renovering till…. Men en Aero är en Aero. Eller hur?

Skönt att det gick fint med manövern av motorn. Då vet jag nån som kan bli min lärare då jag funderar på att ge mig på såna saker 🙂

Ta dig en funderare när det gäller Cherry Aeron och bestäm dig snabbt om du ska köpa eller inte 😉 En Aero växer inte på träd ju!

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Dax lägga av för kvällen – när kopplingskåpan är monterad och pluskabeln dragen mm och man kommer på att man inte tagit bort vajern som klämmer ihop solfjädern, då vet man att det är läge…. 🙄 Snabbt fixat, men ändå…. Mer jobb hittade jag också, har ju inte kikat på fula slangklämmorna på toppen, det får vi ta sen också…. Annars blir det nog bra allting tror jag, men det är sjutton mer prylar runt en motor än man tänker på ibland. Kanske borde börja renovera i-bilar…?

turbocab
    Deltagare

Motorn monterad, alla vätskor ihällda, utom luftning av bromsarna, men det är klart imorrn.

Men jag droppar två pics på Cherry Aero 1988, några av er gamla rävar här har nog sett denna förut. Visst borde jag ta hem den och rädda den? Den har bott hyfsat sen jag sålde den, under tak/garage och fått lite lagom service, men den har inte gått mkt alls. Hundratalet milet knapp, om ens det, sen jag sålde den. Den är mao inte bättre än då jag sålde, men inte grymt mkt sämre heller. Nåt så in i bomben gick den också, trots kat. Så maskin var nog frisk!

Inredningen är fin, men lite pyssel finns, men det fixar ju Karl på Colorglo åt mig. Sen skall väl maskin ut och ”the usual suspects” sorteras ut och en sådär 5-siffrigt nånting pillas i den i delar medans det finns att köpa…. Men jag har inte köpt bilen än…. 🙄

Beeos
    Deltagare

Det var väl denna du hade en kort period i samma omgång du skaffade din gula cab?

turbocab
    Deltagare

Eh, ja det var det nog ja! Bruksade den ett tag in på senhösten sen köpte jag en 9-5. Jag rörde knappt en skruv i denna, bara ställde GLT. Körde ju hem den med 130 hästar typ, säljaren var nöjd som fan med bilen. Några varv senare på GLT stången så hade jag trollat fram forna tiders brutala ladd igen och den gick som ett skott. Så enkelt det kan vara! 😆 Men det var då det, nu är det tydligen så att den inte laddar igen, men det får vi kika på längre fram.

Beeos
    Deltagare

Om du får ett bra pris, köp!
    Annars så har du din svarta, den ultimata og900

turbocab
    Deltagare

Hm, ja vi snackar 10-12000 spänn alltså….. 🙂 Synd backa på det va?

Visar 15 inlägg - 676 till 690 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng