MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Kan tillägga att jag idag besökte Saabmecka, dvs Ana i Trollhättan. En fabriksny elantenn kommer därför gracera T8an inom kort, så fort den kommer hem igen! Det och en rejäl polering samt lite rostpyssel i dörrarna och jag har en ren utställningsvagn av den nästan. 😯
augusti 8, 2012 kl. 16:55 #192192@Turbocab wrote:
Kan tillägga att jag idag besökte Saabmecka, dvs Ana i Trollhättan. En fabriksny elantenn kommer därför gracera T8an inom kort, så fort den kommer hem igen! Det och en rejäl polering samt lite rostpyssel i dörrarna och jag har en ren utställningsvagn av den nästan. 😯
Den ska du då behålla tycker jag finns nog inte så många T8 sp kvar i detta skick tycker det är en under varderad 900 😉
om några år kanske den ökar i värdet får vi hoppas.Mvh Nisse
Det kostar ju inga pengar och ha en bil avställd (nåja, ev förvaring/garagekostnad, registerhållningsavgift och avställningsförsäkring/garageförsäkring) så om du inte behöver ha akut pengar så är det ju bara och ställa undan och ha en bil i trafik åt gången, eller kanske 2. Så slipper du bestämma dig menar jag 😉
augusti 8, 2012 kl. 20:38 #192204Jag tycker du ska göra precis det du känner för och gå på det hjärtat säger dig! Visst bilar kan vara svåra att få tag i igen men det är inte omöjligt. Jag är precis likadan, kan gå från ena dagen och tycka att denna bilen den ska jag ha kvar i resten av mitt liv, aldrig sälja. Veckan efter ligger den ute på blocket och när någon vecka till har gått står plöttsligt något nytt kul på uppfarten! Sen om man förlorar lite pengar här och där det är var mans ensak, alla intressen kostar pengar.
Förstår helt att du vill rensa lite, finns ju trots allt annat man vill lägga pengar på än enbart en vagnpark. Själv ska jag snart gifta mig, har redan bokat tre semestrar detta året och köpt ny soffa och massa annat till hemmet. Sådant är också kul! 🙂
Även vad gäller dina bilar ska jag gå lite mot strömmen! Sälj TurboS:en, av den enkla anledningen att jag inte tror att du tycker det är lika kul att äga en färdig bil som mest får stå i garaget och bli beundrad. Specialen kan du bygga vidare på, finlira och förädla utan att vara rädd för att orginalfreaket ska komma och dra dig i örat! Det roligaste är trots allt vägen dit, inte när det är klart! Specialen kan du göra massor med innan den är klar!
Veckans ljud:
Innan jag rev den svarta i atomer så hade jag ett svagt ”klonk” ljud i framvagnen, när jag lade över ratten för att svänga ut. Typ varje gång jag startar och svänger mkt så kommer ett klonk, lite dovt, från framvagnen. Sen hör jag det inte så mkt mer, men kan höras vid rattuslag vid parkering nån gång. Hela hjulhupphängningen är ju ny, styrlederna är nya, jag har efterdragit allt. Men ljudet är alltså kvar efter allt nytt är på plats.
Så frågan är: Servon? Kan styr-axlarna låta i deras inre knut möjligen? Krängningshämmar bussning inre? Dessa är ej bytta heller. Jag har två nya styr-axlar, alltså hela styrstagen med inre knutar, men lite meckigt byta med allt på plats kanske. Tips mottages tacksamt. Det känns inte som att det är nån fara alls egentligen, men jag är ljudallergisk och dom andra låter inte så här.
@Turbocab wrote:
Veckans ljud:
Innan jag rev den svarta i atomer så hade jag ett svagt ”klonk” ljud i framvagnen, när jag lade över ratten för att svänga ut. Typ varje gång jag startar och svänger mkt så kommer ett klonk, lite dovt, från framvagnen. Sen hör jag det inte så mkt mer, men kan höras vid rattuslag vid parkering nån gång. Hela hjulhupphängningen är ju ny, styrlederna är nya, jag har efterdragit allt. Men ljudet är alltså kvar efter allt nytt är på plats.
Så frågan är: Servon? Kan styr-axlarna låta i deras inre knut möjligen? Krängningshämmar bussning inre? Dessa är ej bytta heller. Jag har två nya styr-axlar, alltså hela styrstagen med inre knutar, men lite meckigt byta med allt på plats kanske. Tips mottages tacksamt. Det känns inte som att det är nån fara alls egentligen, men jag är ljudallergisk och dom andra låter inte så här.
Det skulle jag vill lyssna på, för det låter som exakt samma problem som jag har på min svarta! Kanske bara är på svarta 900 Aeros? 🙂
Har tyvärr inte haft tid att kolla vidare på det.
Mvh
HenrikLUXen: är nu såld och rullar i detta nu Söndag em på väg till sitt nya hem i Uppsala. 1 down, 1 to go… Eller inte? Vi får se. Efter ett rejs i veckan mot en 9-5 Aero i den svarta så känns det bättre än på länge…. Jag fick släppa av vid 180 nåt för att inte köra på honom bakifrån, upp för Jerichobacken igen… Galet! Klar skön känsla alltså, han gick in i höger filen sen och vinkade och tokskrattade. 🙂 Det är mkt krut i dessa bilar….
augusti 12, 2012 kl. 17:04 #192339@Turbocab wrote:
LUXen: är nu såld och rullar i detta nu Söndag em på väg till sitt nya hem i Uppsala. 1 down, 1 to go… Eller inte? Vi får se. Efter ett rejs i veckan mot en 9-5 Aero i den svarta så känns det bättre än på länge…. Jag fick släppa av vid 180 nåt för att inte köra på honom bakifrån, upp för Jerichobacken igen… Galet! Klar skön känsla alltså, han gick in i höger filen sen och vinkade och tokskrattade. 🙂 Det är mkt krut i dessa bilar….
Det är en skön känsla när den pensionär kan hålla jämt med en yngre förmåga. Jag älskar den känslan när folk inte riktigt förväntar sig att en gammal saab ska gå så pass bra 😉 Du ska alltså behålla den svarte aeron?
augusti 12, 2012 kl. 18:04 #192342Säger det samma som föregående: Behåll svarta Aeron :king
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Det blir nog så tsv. Men Specialen är väl inte riktigt till salu just nu heller…. 🙄 Först ska jag få hem den och känna lite på den. Fixa ytrosten i dörrarna! Och ett nytt innertaks-tyg är beställt också, till den Svarta, Saab original. Så då kan jag klä om det också….
Lägger ut lite mer småprylar till salu istället…
augusti 12, 2012 kl. 19:32 #192349Var får du tag på Saab original innertakstyget? Behöver det till mitt nya projekt som ska hem vid månadsskiftet 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)http://bilspanaren.blogspot.se/2012/08/parlan-pensionerad-lange-leve-luxen.html?spref=fb
Här är en länk till den blogg som köparen av min Lux har. Mkt bil-intressant med spaning på gamla bilar, men nu beskriver han pärlan i senaste bloggen. Luxen! Mkt nöje! 🙂
Rapport från Colorglo i stan indikerar att innertaket i T8an blir mkt bra, och att inredningen blir SJUK. Ska bli underbart kul se den snart! Tydligen är den svårt slät nu, fluffig och röd och vacker. Hatthyllan blev nyskick på.
augusti 14, 2012 kl. 07:06 #192279Låter som att LUXen hamnade hos rätt person trots allt, hoppas han tar väl hand om den nu 🙂
Bilder på T8an och dess inredning tack!! 😀
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.