MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
september 16, 2012 kl. 16:46 #192883
Men har du aldrig funderat på en 9-3 SC BioPower 07-framåt te.x? De är ju rätt rymliga faktiskt ändå även SS då, iallafall för mig som är ca 174 cm lång och riktigt bra chassi och komfort i dessa 🙂 Helt otroligt smidiga lättstyrda med, förutom svängradien som kunde varit lite bättre när man ska vända te.x… Och i dessa slipper du även Trionic 7 motorn som inte tål för många hästar, ibland pallar inte ens kolvarna på dessa originaleffekten 🙄
Jag kör ju morsans 9-3 SS 2010 2,0t BioPower 175/200 hk i ca 2 år snart och lagt 3500 mil, riktigt roliga turer om man känner för en lite modernare bil med 😎 Och kör jag på bensin så kan man komma under ca 0,60l/milen om man kör riktigt snålt, på etanol så lyckades jag hamna som lägst på 0,69l/milen vid snål körning, trycker man på lite mer så blir ju förbrukningen på etanol dock avsevärt högre dock men vad gör man inte för effektens skull då 😉
EDIT: Du har fortfarande chansen att få kolla in min LUX i veckan om det passar dig :king
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@TurboLamko wrote:
Jag kör ju morsans 9-3 SS 2010 2,0t BioPower 175/200 hk i ca 2 år snart och lagt 3500 mil, riktigt roliga turer om man känner för en lite modernare bil med 😎 Och kör jag på bensin så kan man komma under ca 0,60l/milen om man kör riktigt snålt, på etanol så lyckades jag hamna som lägst på 0,69l/milen vid snål körning, trycker man på lite mer så blir ju förbrukningen på etanol dock avsevärt högre dock men vad gör man inte för effektens skull då 😉
0,69 är helt sjukt ju.
Jag har kört på 0,8 på bensin som lägst, med 9-3 SC 2,0T Aut -09.
E85 låg det runt 1,2-1,4.Jag lät Mackan stoppa i ett Steg 1 i den. Då sjönk förbrukningen med 2DL på E85 direkt. Inte provat snål köra ännu.
Inte heller hunnit prova bensin.Tittar du på NG9-3. Köp Manuell, Automaten är rätt törstig.
1,8t verkar gå snålast. Kanske en 9-3 Vector 1,8t 6 vxl?september 16, 2012 kl. 17:27 #192887Fast 9-5 känns så extremt mycket mer prisvärda i dagsläget, de har tappat enormt mycket och folk tror att samtliga 9-5 har oilsludge och drar mycket mer bara för att de ser rymligare ut. 04-05 lär ju inte ha några problem med motorn, min drar nada olja. Sen kan jag hålla med om att SS SC är en roligare bil när det väl svänger, men då har man ju og:n som överglänser det mesta när det gäller kurvtagning 😉
Själv var jag ute efter komfortbil med bra prisläge och riktigt fina omkörningsegenskaper samt underbar dragbil när jag köpte min 9-5 Aero sedan -04. Det beror ju lite på vad man vill ha. Sen gillar jag inte alls stolarna i SS/SC, de är betydligt kortare vid benen och jag som är 1.92 behöver lite tryck på låren för att det ska bli skönt att sitta 🙂
september 16, 2012 kl. 17:30 #192890@Glader9991 wrote:
@TurboLamko wrote:
0,69 är helt sjukt ju.
Jag har kört på 0,8 på bensin som lägst, med 9-3 SC 2,0T Aut -09.
E85 låg det runt 1,2-1,4.Jag lät Mackan stoppa i ett Steg 1 i den. Då sjönk förbrukningen med 2DL på E85 direkt. Inte provat snål köra ännu.
Inte heller hunnit prova bensin.Tittar du på NG9-3. Köp Manuell, Automaten är rätt törstig.
1,8t verkar gå snålast. Kanske en 9-3 Vector 1,8t 6 vxl?Glömde nog nämna att det är en manuell som jag kör 😉
1,8t är alldeles för tråkig enligt min mening och ganska klen också, och den går inte så mycket billigare än 2,0t om jag ska vara helt ärlig
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Hm, jag har såklart kikat lite på 9-3 och en Aero är ju en snyggare bil ju senare dom är till skillnad från 9-5, men det blir lite trångt. Vi ska ha grabben bak och när jag sitter bekvämt i en 9-3 så får inte mkt plats bakom alls… Dessutom är ju vridet i en 2,3T oslagbart, det är ju lite det jag vill åt. Har kört morsans 9-3 lite, en 1,8t och den är ju nice och så men liten och trång och inte riktigt känslan jag gillar. 9-5 är jag van vid. Automat går fetbort denna gången, pga förbrukningen. Synd att dom inte satsade på en låda liknande DSG för länge sen, en vanlig hydrallåda känns stenålder bara.
Upp som en sol, ner som en pannkaka. Kikade på den blå 2006 Aero sedan som finns till salu på Indego bil i Göteborg. Faktiskt en kanonvagn! Jag gillade nog ändå inredningen och nya designen. Okey att svarta dörr och instrumentplasten känns djävligt billig jämfört med innan (håller med dig Pershav) , men jag kan leva med det. Den gick som den skulle, bromsade som fan, avgassystemet var bara yta på (!) mm. Men som alltid så är det ju nånting – höger fram var ”touchad” som det så fint hette… Men höger blinkers var spräckt/vattenfylld, Xenonljuset tittade neråt i backen (omöjligt att ens bessa bilen i nuläget) och det var ju lite skavt och begynnande rost på höger framskärm i samband med detta, kofångaren skulle nog behöva lackas om också men rostar ju i alla fall inte. Tittar man på Speedparts så är blinkersen och hela framljusen bägge ”slutsålda” och rödmarkerade… Jaha, så även om säljaren släpper 10.000 (det gjorde han direkt) så får jag inte tag på grejorna mao. I övrigt var bilen nära nog kanon så beggad/långmil duger ju inte som ersättning heller. Och jag antar att 10.000 pers letar efter just dom grejorna, jag såg två st såna 9-5 med kass Xenonlampor bara på vägen till bilfirman. (!)
Fan, jag blir så trött… Nu står den en likadan blå i Stockholm på Mitsubischi, men den får man ju ge fan i att krocka då förstår jag för det finns inga grejor. Kanske dör Saabdrömmen här ändå? Och min röda gamla matta 5-dörrars fullständigt exploderade ut på motorvägen efter titten på bilfirman i en underbar acceleration…. Tillbaka till ruta ett igen? 😕 Min bilar fattar alltid att det är försäljning på gång och slår på några extra hästar. Eller så är den alltid sån, medans 9-5 är mkt sävligare? Så är det nog.
september 17, 2012 kl. 15:33 #192907Konstigt att man fortfarande inte kan få tag på vissa saker till 9-5 då Saab Parts lovat att det problemet ska vara löst 🙄
Annars kan ju KVD vara ett sätt att kolla in bilarna på nätet där de alltid tar bilder på skavanker utseendemässigt 🙂
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)september 19, 2012 kl. 20:43 #192964Hur är det med 04-05, har de samma nivågivare för xenonen? Varför så inriktad på 06+ när du igentligen inte gillar glasögonen? 😎
Hur kändes ljudnivån på motorväg? Samtliga 3 06+ 9-5 jag kört har gett väldigt mycket vägljud, den senaste jag körde med v-mönstrade däck var rent ut sagt outhärdlig, känns som dörrarna fått mindre dämpning bla.
Hm, jag tyckte nog inte det var så farligt. Men jag kör (körde…) ju og900 sänkt till vardags så jag vet inte jag. Nivågivarna är samma tror jag, men dom finns hemma på Speedparts så det är ju nice i alla fall.
Jag skannar för fullt nu på 9-5 Aero, vi får väl se vad som dyker upp. Drömmen är väl en 2004-2005 Aero manuell med lucka… Fat chance….
Under tiden har jag pillat med og:n, 5-dörrars alltså. Nya original fjädrar runt om! Och den uppsättning 195-65-15 Michelin däck på original Turbo fälgar som följde med Specialen är nu monterade! En helt ny bil – den fullständigt glider fram på motorvägen, i 140 km hörs inget vägljud nästan. Den har bättre väggrepp också, dom gamla däcken var hala som fan. Fick bytt vänster ok bak också lite snabbt och lätt, handbromsarmen hade beckat igen på Feltema oket på 1 vintersäsong och självjusteringen funkade inte alls. DYNGA, kort och gott och jag har köpt mina sista handbroms ok på Feltema. Höger funkar än men kärvar lite grand redan det också, så får smörjas upp regelbundet.
Däremot åker E85 spridarna av nu snart – den har börjat överladda i kalla vädret och ibland så bottnar laddet på 1,6-1,7 nånting och jag tappar effekten och bilen går lite märkligt. Lurigt, för idag försökte jag slå världsrekord i antal kugghjul ur en og-låda när jag körde ut på motorvägen över heldragen refug i en sällsynt stresspsykos och när folk kommer bakifrån i 140 så vill man ju gärna ha bra klös för att dra ifrån men det bidde inget…. Löste sig fint ändå men lite tröttsamt så får bygga tillbaka igen. Fasen jag hatar folk som tycker 60km/h är en lämplig hastighet ut på motorvägen i morgonrusningen.
Jakten går vidare på 9-5 Aero!
Månne jag köper en 9-5 nu ändå. Hittade en 9-5 2002 på blocket, 16k mil. Silver. Helt okey skick och för dom pengarna, 35k begärt, är den rätt! Lite pyssel är det ju alltid men absolut inget stort. Pilotpaket, AS3 mm… Är det nån som bytt ut frontenheten på en sån och satt in nån dubbeldin eftermarknad? Och fått med utgångar till original högtalarna? Ljudet i en AS3 är helt underbart, men man vill ju köra mer än bara CD…. Ska fila lite på detta men troligen blir det köp på den vagnen. Den gick som fan…. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.