MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
En liten kort teaser, motorrummet på den blå. Lagom med småfix, men kolla rostläget på bla fördelarplåten. 🙂 dock blir det hellack av Aeroplasten mm. Men det ser jag som peanuts, rosten är det stora på og900 och här kan jag släppa det helt. Vad för färg är lämplig för ventilkåpan? Nån halvblank som tål värmen och olja? Hur har ni gjort?
I övrigt hittade jag Aerokåpor med gummilist bland skräpet hemma i min gamla mecka-lokal, dom skall på. Lite lampor är på gång, mm. Och jag har inte ens köpt bilen än….. 😳 jaja, måste ju börja nån gång, varför inte redan nu? 😛
januari 3, 2013 kl. 12:06 #194182Var ju ett tag sen jag loggade in här, blir ju bara AVIS när jag ser att du skaffar in en till Turbo S 😉
Får komma förbi och kika när du fått hem den 😀
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Jaha Martin,
jag undrare redan varför ingen hämtar upp denna. Trodde egentligen du var en av de ’svensksåld’ trogna. Ser ut att vara en riktigt fin bil.
Äger ju själv flera importerade (bl.a. It) och inget sämre med de bilarna.
Ett tips: vill du ha service historien på bilen finns i Italien bara möglighet att få den för den tiden man är ägaren själv. D.v.s. efter att du själv har köpt den får du ingen info längre. Säljaren bör ordna utdrag från Saabverkstaden ifall han inte har papperna redan.Transport i sluten biltransport är väll bäst – och troligen billigast med.
Hoppas jag kommer att se den framöver.
Hade jag haft behov hade den varit högt på kandidatlistan.Mvh, Geert
Så du hade sett annonsen redan? Du kommer säkert få se den på festivalen! Jag har nog tyckt att import inte känns lika äkta på nåt vis, men dom ballaste bilarna finns ju sällan här, den är rostfri (!) och killen är ju superentusiast. Så jag har ändrat mig, det är inte sämre alls. Och att våra svensksålda skulle vara så mkt bättre skötta är ju en myt också. Bilarna är ju mkt mer exotiska för utlänningar än vad dom är för de flesta svenskar och får kanske mer kärlek därför? Jag fick ett foto på säljaren ihop med Jan-Åke, saab VDn, taget under en festival inne på ANA. Så han är ju lika mkt Saabfreak som vi andra.
Täckt biltransport låter kanon. Men jag flyger ner den 3e Februari och kör hem denna pärlan! Här ska inte slösas pengar på nåt transportbolag. 😛 Äventyret är ju halva nöjet!
Jag verkar ha fått nypt dom allra sista US blinkers till denna pärlan, fick en uppsättning original från Skruvat igår, nu är dom listade som ”slutsålda går ej beställda”. Flyt! 😆
Det är med svenska mått inte kanonbilligt, men jag ser mer till slutmålet och vad den kan bli. Jag har chillat med mil efter Luxen på 43.000. I sverige kommer jag säkert inte få tillbaka pengarna när jag säljer den nån gång, men det är väl bara exportera ut igen då! Rostfri är fasen värt en del alltså…. Och den är ju BLÅ!!! 😛
Fasen vad gött med lite rostfritt meckande. Efter ett hav av rost i hjulhupphängningar och allt bromsrelaterad på förra projektet, T8an, så gick jag idag på cabben litegrand. Första riktiga mecket på ett halvår! Lite handbromsjustering och luftning stod på programmet. Jag tror faktiskt att det var första luftningen sen 1991. 😳 Jag vet, jag skulle gjort det för länge sen men WTF, det är mkt annat…. Bytte en bromslang bak också. Verkar som att ena justeringen var väldigt åtdragen. Nu känns det mkt bättre och framförallt ny vätska bak. Den var lite grumlig allt men ingen katastrof. Nu blir det frambromsarna senare i veckan. Men gud vad skönt att bara lossa allting, i princip. Varje mutter och skruv på T8an var en kamp mot elementen – allt som var neråt mot marken på den var ju slut, utom underredet. Nu hoppas jag att den blå är likadan!
Har kollat upp mer med den blåa, det ser mkt bra ut allting i Italienska registren. Hade hjälp av en kille på jobbet idag som är från Genova och han rotade runt som fan på INternet. Informationen på internet om bilar verkar ännu mer utförlig där än i Sverige märkligt nog. Så allt verkar lugnt. Oljan byts på bilen innan jag kör hem, han ska kolla bromsar och lampor mm, jag får hämtning på flyget. Hm, skulle jag prutat lite kanske? 🙄 Jaja, det löser sig. Det är skönt köpa av en äkta entusiast i alla fall, så mkt är säkert!
januari 10, 2013 kl. 07:55 #194268Det är skönt köpa av en äkta entusiast i alla fall, så mkt är säkert!
Kan bara instämma i detta!
Kul att du är på gång igen och hoppas att du blir nöjd med Italienköpet! Jag kommer att följa det med intresse.
Jag är sjukt sugen på att komma ut på vägen med LUXen nu och det blev inte bättre av de fina bilderna i Klassiker.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984Det glädjer mig att du är nöjd Tomas! Luxen såg helt galet fin ut i Klassiker, dom lyckas oerhört bra med sitt foto i den tidningen. Jag tror en sån artikel kan få upp ögonen för folk att miltal på dom här bilarna inte spelar nån roll. Nu är den ju exceptionellt fin visserliggen, men en köpguide på en bil som gått 43.000 mil – vilken mer tidning har haft en dylik? 🙂
Våren kommer, håll ut. Snart är vi på vägen igen.
Jag fick inga bilder för kameran är kass, men nu är det ”nya” bromsar på cabben fram, med nya byglar. Ni som har sett den vet ju skicket, men hjulhusen har helt klart tagit stryk, eller alltså utrustningen i dom – husen är såklart 100% fina. Men det är lite yta på bärarmar, slangar mm. Jag nöjer mig med nya ok och byglar så länge. Finns lite planer på att lacka hjulhusen MonteGula som jag hade på den vita, men vi får se vad den blåa kommer kräva av mig. Jag ska inte lova massa projekt eller hänga upp mig på det, blir bara stress. I alla fall så är det skönt att ha löst cabben nu. Gick lätt också, när jag lärt mig att inte dränera ABS paketet. Det verkar vara stört omöjligt få det luftat igen ju om det vart helt tomt, här slapp jag det. Svetstång is da shit. (återigen tack till er som hjälpte mig med detta på den röda för ett bra tag sen).
Problemet med cabben var eg bara att ena handbromsjusteringen verkade nypa åt lite lite, den är tillbaka justerad nu och allt verkar 100%. Jag är lite orolig varför den var sån, om det möjligen är dålig bromsvätska som vart fuktigt och därav inre korrossion? Vi får se till våren.2,5 vecka kvar till den blå – jag spenderar tiden med att vara tokförkyld / flunsan. Blä. Bättre nu än sen dock. 🙄
Väder följs! Det är ungefär det jag gör just nu, kollar långtidsprognoser. Allt tyder på rejält kallt på min hemresa, även långt ner i Europa. I Tyskland har jag hittat mängder med vinterdäck 195-60-15, frågan är hur det är i Italien, skall man chansa på en däckare i Norra italien och kränga på goa sulor där? Eller bara köra hemåt. För några år sen hade jag nog bara skrattat och kört, men nu är man lite mer medveten. Det snöade ju som fan i mellantyskland idag menar jag… Jaja, nåt skall man ju gå och tänka på. 🙄 Är djävligt sugen på att komma igång med bilen. Projectet kommer döpas till ”midnight blue” tror jag, eller ”Midnight oil”… För som det heter ibland, det kommer brännas mkt ”midnight oil” på den blå om jag skall bli klar med den till festivalen. Innan 21 kommer det sällan börja jobbas på den. Jag hade planer på byta koppling och fixa lite med den svarta innan jag börjar med nästa bil, men den står hemma i snön och jag vägrar köra den i saltvintern! Så det får skjutas på kort och gott….
Låter fint Magnus, hoppas skidåkningen är bra? Jag kommer nog fega ur ändå och har nu kontakt med säljaren om att montera nya dubbfria vinterdäck innan avresan, men det löser vi på plats nästa vecka först. Alperna är nog lugnt, men hur är det i Sverige? Igår var det för djävligt på motorvägen hemåt, sommardäck hade slutat i diket 100%…. Och en uppsättning vinterdäck dubbfria på Aero 15″ kan jag ju ha nytta av hemma också, bilen var mest tänkt att rulla på 16 SuperAero ändå.
En vecka kvar, är sjukt sugen nu. Hoppas jag inte blir för besviken på skicket bara, men allt går ju fixa antar jag…. 😳
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.