MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 781 till 795 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Kan bara säga: JÄ**AR va snyggt det blev asså ❗ 😀 Perfekt kvällsunderhållning då jag nu stirrar på bilderna 😉 Har själv varit riktigt sugen på att börja göra sådana byggen men aldrig fått tummen ur tyvärr…

Antar att det är britter som har hand om dessa fartyg, enligt min åsikt så måste jag tyvärr nog kalla brittisk besättning för LATMASKAR då de ofta är vad jag fått erfara väldigt efter med underhållet ombord på sina fartyg… 🙄

Bilar:
      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

november 27, 2012 kl. 22:05 #193780

Du har rätt uppfattning! ”never take over a ship from the British” har jag hört några gånger ombord på båtar. Men QM2 står lite utanför det där, det putsas och fejas på henne, det kan jag lova. Men generellt är dom lite ”sloppy” med mkt. Men jämfört med en del Asien-bemannat så är det inte så illa… Säger bara Koreanska bilbåtar, Kinesiska fartyg, nordkoreanska coasters…. OMG. 😆 Men värst är nog fan alla våra gamla Scandlines färjor och annat som gör fin karriär i många år på Östersjön, för att sen säljas till Egypten som pilgrimsfärjor. Dom byggs på nåt enormt, förlorar all stabilitet och ser ut som kriget och kör pilgrimmer över röda havet. Åk aldrig med dom…. Tidigare var även båtluffandet i Grekland att betrakta som en extrem-sport rent säkerhetsmässigt, men där har hänt mkt på 2000 talet så det gäller inte längre.

Nu blev lite offtopic kanske…. 🙄

december 23, 2012 kl. 09:42 #194035

Tjenare Martin.
          Det var jäkligt länge sedan jag var inne o läste, och skrev, på något forum. Men när jag läste senate Klassiker och såg att du sålt LUX så ägnade jag förmiddagen till att lusläsa 15-20sidor av din tråd.
          Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta….. 27juli lade du ut bli till försäljning. Min födelsedag. Nu var jag förvisso hos Emul i Kalmar på min födelsedag, men jag ängnade hela min sommarsemester till att leta bil….. Men jag missade de du sålde ;(
          Ok… för första gången i mitt liv hade jag då möjligheten att köpa. Ekonomin fanns…. men eftersom det jag sökte skulle agera pendlarpulka då min 9000 börjat räkna sina sista dagar sedan stölden så hade det kanske inte varit helt rätt att pendla nån av dina fina bilar….
          Det blev en Polo 2010. Diesel och DSG. Här skulle man bli rik på utgifter….. Det tog nästan två månader och 400mil att bli av med den…. men vilken befrielse det är att slippa skiten.
          Önska dig ALDRIG en DSG. Så rik är inte ens du! MIn DSG7 som skulle vara av den nya fina jättebra modellen utan alla gamla barnsjukdommar råkade visst vara renoverad för 35000 tre månader innan jag köpte bilen. Sen att det visade sig att en tysk folkbil med 11000mil på mätaren hade en rad andra mekaniska problem som borde löpa under den utgångna garantin gjorde att jag sade till mig själv. ”Det var tredje gången gillt” Jag är nog färdig med det märket nu…..

Hur som haver… jag vet inte var jag vill i detta inlägg, förutom att visa att jag lever, och att jag tänker på er Saab-nördar som jag inte hunnit med i år……
          Jag hade en kort period av god hobbyekonomi. Nu fyller snart Norton 1, och dagarna efter flyttar vi in i ett alldeles för dyrt hus….. Så det där med pengar och drömmar verkar ligga i kronisk ofas för mig.
          Men det finns risk för att min 9000 inte får leva längre än till den 15/1. Då ska den antagligen ersättas med annan pendlarbl…… och just idag känner jag att jag aldrig vill ha en nyare bil än den igen….. og900, Cirtoen CX, Alfa 164 eller Fiat Ritmo (eller underskattad pärla)…. Vill ni bli min förljeslagare 2-3000mil per år?

Och råkar du ha vägarna förbi Linköping (eller rättare sagt Berg) efter mitten av Januari 2013 så finns det kaffe, sovplats och tvättslang!

december 23, 2012 kl. 16:19 #194050

Hallå Rodder! Har undrat vart du tog vägen…. 😛 Jag fick tagga ner lite på bilarna, det blev för mkt med alltihopa. ”Bara” tre kvar nu… Men nu kan jag avslöja för dig och övriga läsare att det har nog vänt igen och jag är på jakt efter en og900 igen, min röda får slita hårt och behöver snart en ersättare!

Visst var det kanske dumt att sälja Luxen, men det blev lite för mkt med den också. Ska fixa till den svarta istället och även Cabben behöver lite kärlek. Bilar slits, och 4 eller 5 bilar i det skicket kräver fullblodsentusiasm. Ni som har barn vet att det är MKT svårt att kombinera de två grejorna…. Nu har jag bara två ju, den röda bara går och går och jag räknar inte den riktigt. (vilket också syns på den, vadddåååå polera???? 😳 )

Tack för varningen om DSG… Det verkar vara lite problem även där, hur märkligt det än kan låta så vanliga som bilarna är? Men för all del, tjejens bror köpte en hyfsat ny golf med manuell låda nyligen. En packning läckte (den var nyligen bytt också!) och lådan gick bokstavligen i bitar med kugghjul som tittade ut. Tur han hade butiksgaranti – den bilen var en dålig affär för VW! Kanske ska man hålla sig till nåt äldre bara? Tre vintrar nu för min röda. Ett stopp med bärgning har jag haft, då hämtade jag bilen på släp mha en kollega, och lagade problemet i garaget själv. Så nog är og900 fina pendlarbilar! 6 mil om dagen lägger jag på den.

Vad tror forumet om en TurboS i Blått, en 1992? Hittade just en sån, i en stad inte allt för långt bort från Rom, dit jag skall på jobbresa troligen snart…. 😛

God jul på dig Rodder och alla andra, nästa år blir för mig ett bättre Saab-år, för sämre kan det omöjligt bli.

december 23, 2012 kl. 16:39 #194051

TurboS i blått? Är inte det din dröm?

december 23, 2012 kl. 17:07 #194052

Det är ju precis så…. Med Beige skinn, det verkar dock inte finnas några. Men grått funkar!

december 23, 2012 kl. 18:15 #194053

Ursäktar Offtopic…
                  Jo jag försvann ”ett tag”. Inte haft koll på vare sig 900/9000/STCS eller Saabklubben. Knappt läst ett inlägg på något av dessa forum och än mindre skrivit. Ägnade våren och försommaren åt Oijoij och Stancevärlden. Lessnade på bilar när det bara blev jobb, barn och försöka hinna tvätta av bilarna en gång i veckan. Han bilen ens in i garaget så var det för något underhåll. Ingen hobby. Det blev för mycket!
                  Denna helg är första helgen på drygt ett halvår jag kände lusten igen. Drömmarna har funnits, men inte drivet. Kan det bero på att jag har lång”ledigt” måntro. Ledig till 1/1/2013 och sedan pappaledig på obestämd framtid (2-6mån beroende på om det blir en ny tjänst eller ej)

God jul själv Martin och alla andra Saabvänner som läser.
                  Jag önskar er alla ett riktigt Gott nytt år och jag har innerliga förhoppningar om att få träffas och umgås mer med likasinnade… ty jag är jäkligt ensam i min egna Saabvärld. Så ensam att jag till o med slutat försvara mig mot omgivningens nedbrytningstaktik av Saabsjälar.

december 23, 2012 kl. 21:41 #194054

Det är tufft, när man blivit vuxen och skaffat jobb mm så förväntas man liksom växa upp även på planet bilval. Jag tycker mig rätt ofta få gliringar från kollegor, damen och från vänner att jag borde skaffat något ”nytt, modernt och tyskt”. Du har ju råd? Men aldrig i livet! Jag njuter av min ungdomliga sida, ibland tröttnar jag men saabnörderiet sitter kvar som en seglivad sjukdom!

Så ska det vara! Jag har bestämt mig för att leva livet ut med min avvikelse…

En blå turbo s låter ytterst trevligt! För att hålla sig till sakfrågan 😆

december 27, 2012 kl. 21:51 #194079

Otroligt mkt kan gå fel på vägen, men jag är en god bit på vägen till att få hem LeMans TurboS 1992 till landet, det skulle bli den enda fräscha dylika i Landet isåfall! Den andra som finns är milt uttryckt lite micklad med…. Håll tummarna gubbar! Allt förnuft avråder från privatköp i Italien – just därför gör jag detta. 😛

december 27, 2012 kl. 22:12 #194081

Gött! Långt fram i tiden eller nära?

december 27, 2012 kl. 22:17 #194082

Slutet Jan, eller Februari. Säljaren pratar Engelska, har inga problem sälja till mig, bilen är 100% rostfri. Bara så långt är ju en bra början! Men fyfan köra hem en rostfri bil mitt i vintern, skulle vart i Maj….? Men vi får se, mkt kan hända än. Rostfri betyder inte problemfri…..

december 27, 2012 kl. 23:17 #194083

Kan ju hämta den senare kanske om ni kommer överens? Borde finnas billiga flyg ner till Italien 😉

Eller har säljaren bråttom och sälja just nu?

december 29, 2012 kl. 10:20 #194095

Bollen rullar vidare, det stämmer för bra detta för att hoppa av nu. Säljaren är mån om en bra köpare och pratar bra engelska, så det kommer bli affär verkar det! Hoppas kunna bidra med en liten reseberättelse längre fram och tips hur en Italien-import går till! Håll tummarna gubbar, det kan hända mkt på vägen än. Bilen är i alla fall en fullspecad 185 hk Lucas-vagn med kat visar det sig, det är ju bara bra det för framtiden. Men jag kommer inte få hem den innan Februari troligen.

december 29, 2012 kl. 11:20 #194096

Kul Martin! Så ännu en TurboS? 😆 😀

Mvh
                                Henrik (som är avundsjuk för han saknar tid, bilplats, pengar och acceptans)

december 30, 2012 kl. 21:15 #194129

Kan du inte locka med en liten bild kanske 😉
                                  Eller…. Vad kostar den svarta *hahaha*

Visar 15 inlägg - 781 till 795 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.