MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 826 till 840 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194585
    Geert
    Deltagare

    Hej, vad tråkigt med besvikelsen, men helt oväntat är det ju inte heller. Vist förväntar man från en bilhandlare info om omlackning – eller inte.

    Du köpte ju en bil med kat eller? Då är det inget problem att få ett märke för att köra i Umweltzone. Kostar 5€ i vilken verkstad som helst som utför avgastester. Men en varning skulle kosta 10€, och utlänningen slipper indrivningen i.a.f.

    #194591
    turbocab
    Deltagare

    Hemma!

    Här är jag och Zelda på väg upp för Reschenpass!

    Solen sken, takluckan öppen, men det blåste rätt styvt. Strax efter här började en brantare stigning och det flöt smältvatten. Nästan direkt började bilen misstända lite, pga fukten. Det höll i sig en del sen, men det gick fint ändå får jag säga.

    Väl uppe på toppen och ner igen Österrike så vart det lite vinter… Milt uttryckt. Men tur jag åkte den dagen, för allt hade kommit dagen innan och under natten men smält på vägen och skottats bort till jag körde över. Flyt! Här är jag vid Fernpass, norr om Innsbruck ungefär och en nordlig övergång mot Allgäu/tyskland. INte långt härifrån kör man ut på tyska slätten, och Alperna lägger sig snabbt ner och försvinner, det är rätt fräck. Men då var det beckmörkt och jag kämpade för att hitta väglinjerna….

    A7 genom Tyskland är inte mkt att säga om, den tar dig från Tyska gränsen till Hamburg. Ingen trafik, inga ”Staus” men djäääävligt mkt regn. Dom säger att Tyskland INTE bara är en grå motorväg har inte kört A7 i Februari…. Men orka köra småvägar liksom. Det kändes lågsäsong i hela Tyskland. Turbotrycket försvann några gånger, glapp… LIte halvtrist när man just gått ut i högerfilen och skall stämpla på och man kör en 120hästars insprutare typ. För GLT var ju dessutom för lågt…. 🙄 Men motorn låter rätt, surrar så där tyst som dom gör på 1992 och framåt, lite tystare lådor och bättre isolering är det väl, har jag fått berättat för mig. Den låter likadant som 1993 Aeron i alla fall, och när jag väl fått ordning på GLT så kommer den gå som en skållad råtta denna också. 😛

    Här står pärlan hemma nu. 1 timma med högtrycken högt och lågt, nu känns det bättre….

    En bild av bakaxeln. Visst, lite yta, men wow ändå alltså…. Så här ser inte min röda ut….

    Tankbanden är 100% fina, möjligen att det är lite yta inne i länkarmarnas infästning, tom i torra italien regnar det och urusla konstruktionen rostar litegrand även där. Men låta det torka, och lite rostskydd på så är det case closed.

    Motorn blev så här efter en tvätt:

    Och inredningen:

    Otroligt lite jobb krävs där. Men det är den mörka varianten, inte samma som i den svarta. Men det gör ju absolut inget.

    Jobbet då: Jo, det blir ju en del. En Aero-del måste bytas, höger bak framför hjulet. Hittade just en sån på vinden, från T8an RIP! Gött. Aero-breddaren höger bak är också skadad och måste bytas. Jag vet inte hur och när längre, men jag hittade en sån helt ny på vinden också, HB var den märkt. Nu är dock vinden helt slut på nya delar, allt annat gick med T8an och den röda (Beeos bil…) men jag verkar liksom ha anat att den blå kommer för ungefär de delar som akut behövs finns redan, galet. Men nån mer bil får jag inte köpa, då blir det Tradera/Blocket/Marknader för hela slanten. Den dagen den sorgen!
    Jag är väldigt i valet kvalet hur jag skall göra, om det blir omlack av Aeroplasten först och byte av lampor, knutar, koppling mm och sen regbessning. Därefter omlack. Eller först omlack för att i lugn och ro göra allt finlir. Omlack? Jo, det blir det nog som svar på din fråga Esak. Det är en reva i huven, reva i vänster dörr, en rejäl buckla i höger dörr plus en del apelsinskal i lacken andra ställen. Men är det kris? Nej, inte egentligen! En rejäl polering och bucklan fixad i höger dörr så är det nog inte så himla dåligt ändå. Jag funderar på att budget-måla Aeroplasten hemmavid, det gick ju rätt bra på Grållen om man har lite tålamod. Men jag får fundera på det. Koppling, super-service, ny kylarburk, grill samtliga lampor, däck mm får väl kasnke göras först. Vi får se. To be continued!

    Regplåten förresten: Det finns en historia där. Vi tar inte den. Men låt mig säga att sopgubben förut blev lite förvirrad när det stod två st 900 Aero i en carport bredvid varandra. Med samma regnr….. 😆 Men nästa gång Zelda rullar ut på allmän väg blir det utan skyltar, till Reg-bessning! Nån gång i vår. Sen får hon ett svenskt eget regnr.

    #194592
    Beeos
    Deltagare

    Skönt att resan gick bra, vilket äventyr 🙂
    Med lite handpåläggning så blir ju denna bilen hur bra som helst.

    #194594
    cabmange
    Deltagare

    men Martin fixade du inte en italiensk export skylt haha. Fan var kelogs paketen slut i butiken 😆

    //MH

    #194595
    turbocab
    Deltagare

    Haha, nä jag slapp det, skönt. Eller slapp, alltså jag….. Eh, ja vi släpper det. Var ute och kelade lite nu, är sugen på att börja pilla lite…. 😛 Men vi får ta det lugnt och fint. Kanske en polering först ändå, för att bedömma skicket på lacken.

    #194596
    sjoan
    Deltagare

    Härligt att läsa och se att resan gick bra.
    Blå Aero är ju riktigt läckert!! :smile

    #194597
    joh900
    Deltagare

    Gött å ha bilen hemma nu kan jag tro, blev ett par mil. 😀 Skulle mer än gärna göra samma resa, fast kanske på sommaren/våren då när det är lite roligare väder 😛

    Jag hade reggat bilen så fort som möjligt så den är reggad med svenska plåtar och besiktad innan jag skulle börja skruva för mycket, så man vet att allt är ok.

    #194598
    exlssn
    Deltagare

    Trevlig reseberättelse. Kan se framför mig hur du funderade på en Blocketsäljesannons (reservdelsbil säljes ) när det kändes som motigast 😆 😆
    Men som vanligt med lite sömn, perspektiv och högtryckstvätt vände känslan tillbaka till det positiva. Många gånger man känner så i bilMekkandet :dope
    Lycka till med den blå!!

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #194599
    turbocab
    Deltagare

    Nästa gång blir det på vårkanten… Hade gärna sluppit regnet och mörket i Södra tyskland i Måndags! Men nu har jag hela våren på mig att fixa istället. Surfar runt lite, koppling, knutar, tändsystem mm… Blir en slant! Månne fixar jag dom grejorna, storservice, nya framlampor, sen bessa? Jag tror jag får problem få igenom den som det är nu. Säg några långa kvällar så borde det vara hyfsat. Fasen flyt, jag hittade en instrumentpanel också, sprickfri. Helt sjukt, ingen aning vad den kommer ifrån längre. Är det 900i sedanen jag skrotade för huven tro? 😯 Men det projektet blir längre fram, ska inte riva i nån bil som funkar nu för mkt.

    Shinyhead: tackar! Ja, det var lite trist med en bil som falerar mer och mer 150 mil hemifrån, men nu känns det absolut bättre!

    #194603
    turbo4ever
    Deltagare

    Körde du ensam? Hur många mil på hur många timmar och till vilken förbrukning?

    #194604
    turbocab
    Deltagare

    Ja, jag var själv, ingen ide utsätta familjen för detta. Det blev väl ca 55-60 mil på måndagen, Padova-ulm över Alperna, kanske 0.8-0.9 och tidsåtgång 7-8 timmar. Det var inte mkt motorväg, landsväg och två pass, ett större och ett mindre. Ni som kört i Alperna vet ju hur mkt tid det tar…. Sen var det väl ca 50-60 mil till på Tisdagen, då var det runt litern men i högre hastigheter. Med ett bensinpris på 170 cent i Italien och 165 cent litern i Italien så plockar det ju ihop snabbt…. Resans behållning var helsköna resan över Italienska delen i Alperna, i Solsken. Nerresan på Österrike-sidan och sen autobahn och i snö coh drivis var ingen höjdare alls faktiskt.

    Nu skall jag riva lamporna mm!

    #194605
    wallero
    Deltagare

    konstigt det där med instrument paneler som spricker har nog bara haft 2-3 st 900or som haft lite sprickor på panelen annars har mina varit hela å fina även i de bilar jag skrotat

    #194609
    henrikg
    Deltagare

    Välkommen hem Martin! Kul att läsa din historia och även fast du hade mycket problem så det är ju en sjukt snygg bil! 🙂

    Mvh
    Henrik

    #194610
    henrikg
    Deltagare

    @el turbo negro wrote:

    konstigt det där med instrument paneler som spricker har nog bara haft 2-3 st 900or som haft lite sprickor på panelen annars har mina varit hela å fina även i de bilar jag skrotat

    Allting hänger på hur man förvarar dom, det är UV-strålningen som knäcker panelerna så bra att förvara bilarna mörkt 😉

    #194611
    turbocab
    Deltagare

    Ja, UV strålningen i Italien är inte att leka med, så även om denna vart mkt parkad i Garage så har det tagit på den hårt när den kört.

    Projektet är igång redan, så länge kunde jag hålla mig…. Har rivit lite i fronten. Och plockat loss luftfilter, rotor och fördelarlock. Blä…. INte konstigt den misstände lite. Tändkablarna är torra och hårda…. Lossar lätt. Inte bra. Luftfiltret – det går inte se vilken färg det hade en gång. Det är helt svart….. Blääääää….. 😛 Tändingen står nog minst 5 grader fel. Det var dags för service med andra ord. Enl boken som medföljde så har bilen förärats originalservice – 4 gånger. Sista stämpeln är på 3900 mil, det var väl nån gång på 90-talet. Hur det är sen vet jag inte…. 🙄

    Bägge framlyktorna har gått utan gummi-tutorna isatta, där kabeln går in i dom. Detaljkänslan hos mekanikern som haft bilen får 1 poäng av 10 möjliga. Men tur i oturen – bägge Hella glasen är kanonfina och nu tvättade, ena huset var kass men jag hade beggat som kunde användas. I det satt även nyskick reflektor! Så en lykta är restaurerad och nära ny, en reflektor skall nu beställas bara så är det klart sen! Sparat minst 1500 på det, och får Hella original. Gött. Blinkers – bägge var utan backljus. Ej på IT-marknaden? Eller bytta? INgen aning, men US blinkers blir ju kanon på den.

    Beslaget ovanpå oljekylen, skruvarna runt i kring – allt är guldeloxerat. Det är jag inte van vid. 😎

    Längre kom jag inte ikväll, det kommer dra ut på tiden alltihopa, grabben är lite krasslig igen. Ett ord: Vabruari.

    Sen måste jag bara säga det att vad gött det är att börja på ett nytt projekt. Doften, alla prylarna, att bara hänga lite över motorn och kika ner och känna ideerna komma flödande, jakten på resultatet och den perfekta bilen, som allt för ofta tar slut för snabbt! Det är ju jakten och resan som är målet, eller hur? Hursomhelst så undrar jag hur man nånsin skall kunna sluta med detta, det är som en drog ju. Och i detta nu är en order lagt på Speedparts på en hel del godis som krävs. Inklusive läder-knopp för växelspaken! Den var inte med bilen, tror inte den fanns med från fabrik. De hotellnätter jag sparade på resan är alltså redan nu omvandlade till nödvändiga delar!

Visar 15 inlägg - 826 till 840 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng