MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 871 till 885 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    saabaero
    Deltagare

Det verkar inte normalt att det gör så.
    När systemet blir trycklöst blir pedalen tvärstum och det kan behövas uppåt 20tryck innan man når dit.
    Är det tryck kvar i systemet kan man närma sig botten med pedalen. Den finns en sorts rörelsereserv i systememet som man kan känna ibland och innan man når dit kan det kännas som man ”trampar i botten”.
    Det kan naturligtvis även vara problem med huvudcylindern. På vanliga system är det inte helt ovanligt och principen är ju samma på ABS systemen.

Men prova acken du köpt, den verkar ju vara frisk 🙂

turbocab
    Deltagare

Ja, luftning och ny ack. Hjälper inte det så blir det vacum-broms! Då får jag riva ut mattan och så för att få dit nya bromsröret baktill, men det är ju ganska lätt. Nya bromsrör finns på Mekonomen. Hm, bör inte vara nåt jätteproblem detta?

saabaero
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Ja, luftning och ny ack. Hjälper inte det så blir det vacum-broms! Då får jag riva ut mattan och så för att få dit nya bromsröret baktill, men det är ju ganska lätt. Nya bromsrör finns på Mekonomen. Hm, bör inte vara nåt jätteproblem detta?

Fördelningsblocken på torpeden finns väl inte på ABS bilar ?

turbocab
    Deltagare

Jag sparade allt från T8an så delarna är hemma redan, men det är ju absolut sista utvägen. Först ska vi lufta rejält med att pumpa, jag vill minnas det har vart lösningen andra gången också. I helgen vet jag mer. Inget händer tills dessa, massa andra problem på hemmafronten så det stannar upp nu…. 🙁 Det enda jag gjorde igår var att montera acken den ”nya” men det verkar bete sig exakt likadant, så jag börjar luta åt andra problem faktiskt, luft….

saabaero
    Deltagare

@Turbo wrote:

@Turbocab wrote:

Pedalstället lär inte heller vara samma……. 🙄

Är det skillnad på pedalstället också ?
    Verkar vara ganska mycket som skiljer på en ABS bil… får nog läsa på lite mer innan jag börjar samla delar och montera ABS på min gamla räserkärra.

Kanske någon som redan byggt om kan räkna upp vad som skiljer ?

turbocab
    Deltagare

Case closed. Jag slipper nog byta till konventionellt system. Själva Saabklubbs-ordförande Karl har hjälpt mig lufta idag. Det blev sjukt mkt bättre. Det kom inte någon luft, men när vi klara så startade inte pumpen direkt längre vid aktivering. Och framförallt – när jag klämde åt bägge bromslangarna så var det bomstopp. Mao, det var exakt samma som på den röda, det flexar lite i klossarna/oken. Är det bara jag som har har detta problemet eller???? Jag har ju minst en gång fått hiva originalbeläggen för Ferodos variant med stor framgång. Nu har ju ena original-belägget vart loss och monterats igen så det har ju inte satt sig än då bilen inte körts, så där var väl orsaken till problemet. Nu väntar jag på att bygga ihop allt och köra in bromsarna ordenligt. Men jag säger att problemet är löst. Jag kommer aldrig lufta annat än med manuell metod/pumpning. Lite skumt att jag hade samma problem exakt som den röda tidigare, jag vidmakthåller att ABS och jag är en förbannelse. En fördel dock med att ha blåst 2,5 liter bromsvätska ur systemet åt alla håll och kanter: Det är bara fräsch ren vätska kvar, den gamla var fan inte nice alltså…. Värst var den till kopplingen, svart gyttja…..

Men ett steg fram och ett tillbaks: Under den sanering av golvet som genomfördes så körde jag ut bilen och in igen på starten. Anti-lock tände sig…. WTF? Vad har jag bytt? Jo, en drivknut, jag hade ju strul där med damasken som jag skrev. Och nog fan är ABS kransen inte rätt, den är inte påpressad tillräckligt, sitter ca 10 mm fel, för långt ut. Så nog fan tänds Antilock pga givaren. Bägge nya knutarna var samma problem med. FAN att jag inte höll upp dom bredvid varandra och jämförde innan, nu har Speedparts lurat mig…. Så den gamla kommer monteras igen, med nytt fett…. Så blir det väl retur då av dom andra. Störigt. Mkt tid i onödan där känns det som…

Nu tar det i stort sett stopp, jag måste lacka Aero-delar och tvätta motorrum. Det måste ske ute… Jag får inte måla i garaget eftersom det luktar in i huset och tanten dödar mig. VÅR NU TACK! 😛

henrikg
    Deltagare

Skönt att du hittade felet iallafall 😉

turbocab
    Deltagare

Ja herregud vad skönt, nu borde jag väl lärt mig!

Projektet rullar på utan längre avbrott. Men det blir små etapper och småfix bara. Ikväll har jag lackat bakre kofångaren, hobbylack. Kunde säkert gjort bättre grundarbete, men nu blir det väl hyfsat över sommaren i alla fall. Bra mkt bättre än originalet! Bakre två Aerodelarna är fixade och bättrade också, dom bör färgmatcha nu. Fronten gjordes i helgen – helt nytt hölje, helt nytt främre Aerodelar, nya kromlister 4x. Ny Aeroläpp också, den gamla hade skavt bra många meter Italiensk trottoar. SKärmen är riktad bak, plus en del småpyssel. Men mkt är kvar och jag väntar nu på SMHI att bringa vår och värme, för nästa steg är tvätten som sagt.

Imorgon hämtar jag en rostfri baklucka i Cherry till den röda. Den har skött sig så djäkla bra under vintern och skall få lite kärlek till våren tänkte jag, eller sommaren…. Nya spindlar, mer rostskydd mm. Och när luckan bak är bytt så är det inte alls så dåligt rostmässigt egentligen. Kanske man skulle chocka och putsa upp den rejält och ge den en dag på Festivalen? Aerosar är ju folk mätta på menar jag. 😛

Troligen kommer motorn lyftas ur den röda också, nedre länkarmar bytas ihop med dämpare och ny kamkjedja. Men vi får se vad tiden tillåter. Först Zelda.

turbolamko
    Deltagare

Kul att se att det rullar på med Zeldan 😉 Själv önskar jag att jag hade samma tid och motivation som du till alla projekten, förutom Lyxen jag har som måste renoveras upp så har jag ju min röda som måste bytas kamkedja och balansaxelkedja så snart det går då den nu börjat rassla allt värre nu… 😡

Mätt på Aeros kan man nog säga att många är då många vill ställa ut dem, icke Aerosar verkar ha många glömt av märker jag 🙁

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Gurgel gurgel gurgel…. Låter det när man kör med bakluckan öppen! En og900 CC lucka går inte in i en og900 CC bil helt och hållet, har jag just lärt mig. Men nästan…. Nu ligger det en nästan rostfri lucka i min röda, i samma färg. Lite pyssel med anpassningar blir det, och en lite rostfläck synlig i ena hörnet tyvärr. Såg jag inte först…. Men det går att slipa ner och fixa till, nertill/inåt är den 100% rostfri, där är min nuvarande ett hav av brun rost. Så det blir nog nice detta när det är klart! Men det blir till sommaren först. Vi försökte även få in luckan i en V70 av nyare årsmodell, det gick inte heller. För mkt plastpanel och grejor. Luckan på den är enorm, men när man öppnar är det ju bara lister och panel och skit, och dom säger V70 är en stor bil…. Utvändigt ja. Bjäfs. Tacka vet jag en 945…. Då var Volvo volvo.

Tack till mina kollegor som fick en långlunch på Tageneskroten idag bärandes en og900 lucka på isgata! Mitt og900 meckande sprider sig även till jobbet, men dom vart svårt beundrade av entusiasmen när jag började riva och härja runt i bilen! 😆

turbocab
    Deltagare

”Din ansökan om Ursprungskontroll har beviljats”… stod det i brevet från Transportstyrelsen idag. 😛 Det betyder no more krångel med Italienska papper, ljuset är grönt och jag kan boka regbessning! Tjoho!!!

Har även putsat bakre lyktglas idag, ett par andra. Detaljkänslan baktill håller samma (låga) nivå som framvagnen, sneda glas, monterat utanför gummillister mm…. Klantskallar. Men nu blir det ordning, putsade fräscha inre och helt nya yttre. Drivknuten återmonterad med nytt fett, den gamla felaktiga Speedparts fick demonteras genom förstöring. Den satt hårt på drivaxeln och eftersom låsringen var paj på den redan så var det svårt det hela. Skitkvalitet, kort och gott!

saabaero
    Deltagare

Skönt att det löst sig med bromsluftningen till slut.
    Kan bara hålla med om att det sällan blir riktigt bra med luftman.
    Vilket lufttryck brukar du använda ?
    Har fått för mig att lägre tryck (max 1 bar) funkar bättre 😕

turbocab
    Deltagare

Jag får ju posta denna här också:

På jobbets fika igår onsdag: En blandning av folk, nära kollegor och folk i periferin. Samtalet går in på min lilla resa till Italien nyligen som folk tydligen känner till väl, det snackas ju nåt djävligt om folk hela tiden…. ”Jaha, en ny bil, kul!” och folk tänker såklart att jag köpt nåt ganska nytt, kanske en BMW 5-serie med 6an och läder och damerna i sällskapet ålar upp sig lite och vill bli impade. ”Nej, en Saab…” säger jag. Tystnaden som rådde innan jag svarade förstärks. Ingen är egentligen jätteförvånad för dom vet ju jag gillar Saab, men inte åker man till Italien och köper en där? ”Jaha, nåt speciellt då?”. ”Jepp, en Saab 900 AERO. 1992. Fullmatad”. Tystnaden är påtaglig nu. ”Dom är rostfria där nere och denna var blå. Det är rätt ovanligt, det finns bara en till i det utförandet i blått i sverige och den är ombyggd som fan”. Någon ser ut som den inte alls förstår varför det är så djävla speciellt att äga en Saab som ingen annan har, varför i helvete skulle man vilja det? Någon undrar om den är här på jobbet nu, men jag kontrar med ”nej, jag har rivit den, bytt massa grejor, hela fronten är borta och det är skitmkt jobb innan besiktning”. Nu är dom bara förundrade på riktigt, varför i helvete köper man en bildjävel, en Saab dessutom, i Italien för att renovera den? ”Men den var extra billig där nere då?”. Uttalandet känner jag igen, en Saab bara måste ju vara billig, eller hur? Ingen vill ju ha en sån längre. ”Ja, det var helt okey, 5000 gav jag för den ungefär. ”jaha, det var ju okey,” En billig rostfri Saab som kan göras iordning och tjänas på pengar, det går hem på något vis, viss acceptans verkar uppstå. ”Euro alltså”, säger jag och ler svagt. ”För 50.000 svenska får man ju inte förvänta sig för mkt, då är det skitmkt att göra” säger jag självsäkert. Nu skruvar dom på sig, ser direkt obekväma ut och det är helt klart för dom när dom kikar ner i kaffekoppen att dom kan vara trygga i sin övertygelse att jag faktiskt är galen på riktigt.

ab35j-jub
    Deltagare

Haha 😀 Har också fått idiotförklaringar ett par gånger på mitt jobb när jag berättar om det jag gjort med min bil 😆

anderslindh
    Deltagare

Samma här av vänner runt omkring, de tycker verkligen att jag är helt galen! Andra går och köper moderna små sportbilar istället men missar helt charmen. Kul läsning! 😀

Visar 15 inlägg - 871 till 885 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng