MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Nu har jag provat och det verkar bättre – men inte 100%! Första pådraget så slirade det litegrand, men det är väl ganska normalt kanske med lite rester och innan det slits in? Eller inte? Nu verkar det stå emot, några rejäla drag på motorvägen i olika hastigheter och växlar gav inga större problem. Möjligen att det slirar aningens…? Men mkt bättre än innan. Ska ut en 10 mil till idag och så får vi se sen!
På Blocket – en 9-5 Aero Sedan 2007, Manuell, Ljusblå (!) med taklucka, läder såklart. I göteborg. Örfff…… Den har jag inga pengar till. 😥
Några mil till idag, var på hastigt påkommet jobb på cityvarvet och gled in med TurboSen, den svarta alltså, bland torrdockor, varvskranar och tankfartyg. En fantastiskt dålig miljö att parka en Svart Aero i, men en svinkall lördag var det lugnt och ingen blästring eller målning förekom. Kopplingen sköter sig tror jag, jag tycker mig ha sett en våldsam ökning av varvtalet några gånger men detta har åtföljts av en lika våldsam ökning på hastighetsmätaren så jag vettesjutton.. Vid ett tillfälle var jag förbannad för det slirade, men det var nerför på motorvägen och nålen visade på 170 blås plötsligt, så det kanske inte slirade ändå? Jag vet faktiskt inte…. Konstaterar i alla fall att den svarta nu är en dröm, nära nog perfekt känsla med nya GoodYear, den är nog nästan snäppet bättre än den röda var i känslan, åtminstone likvärdig! Dit är det en bra bit kvar för den blå – men kampen fortgår! 😛 Så fort TS skickar hem skyltarna skall den blå hem igen, och projektet forsätter. Lutar åt ny panel och bräda faktiskt – vad fan, jag har ju grejorna och jag vet att folk kommer kommentera ”panelen är sprucken” så lika bra gå på det?
Det är helt normalt att fundera i de banorna tyvärr, jag ville inte heller tro på det först när jag råka ut för det men så är sanningen…
Här är en tråd om problemet, och jag är ju inte ensam heller. Verkar både gälla 228mm och 220mm lameller. Det är inte tryckplattorna som är problemet utan det är lamellen i sig som är totalt skräp.
http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=2238
Fattar inte heller hur en helt ny koppling inte kan palla orginal laddtryck när en 25 000mil gammal orginallamell klarar av 1,2bar utan minsta tendens till slir… Det blev min lösning på kopplingsproblemet.
Vet inte om den gemensamma nämnaren är inköpsstället eller om kopplingarna är inköpta på flera olika ställen?
Tycker det är ytterst pinsamt för dom som säljer kopplingarna att dom är så kassa att ni ens behöver fundera över detta.
Vad säjer säljarna om detta ?På min 900:a har jag 228mm 9000 koppling på 220mm svänghjul
Svänghjulet är inte planat utan endast putsat med slipduk.
Har haft laddpeakar uppåt 1,2-1,3bar med 19T snurra utan tendens till slir
Lamellen är en original asbestlamell från Saabklubben 😉
Tryckplattan är också org från samma ställeMin bil är trimmad litegrand, men bara ren APC trimning, ALL hårdvara är 100% original. Jag börjar tänka i banor att Sachs-lamellen är gjord i miljöanpassade material och är godkänd för en original T16 med 175 hk och absolut inte mer? Om man inte skruvar APC och kör med original 0.7-0,8 bar nånting så skulle jag inte märka nåt. Det börjar släppa när man segdrar lite och laddet kommer, runt 1 bar nånting. Och då är man ju helt utanför Saabs spec och Sachs kan ju rimligen säga att problemet inte är deras. Men faktum är ju som Johannes säger – äldre grejor håller emot mkt bättre. Jag har ju kvar en original lamell från bilen, den hoppar in igen om jag upptäcker att bilen fortsätter slira…. I min nya blå sitter nåt annat billigt, men den får sitta tills den rasar!
Som jag skrev i den där tråden så funkade ju en lamell vad jag misstänker var tillverkad av LUK klockrent som jag köpte typ 1,5år innan jag fick byta till Sachs. Enda som egentligen utmärkte sig mellan dem var att Sachs lamell var helt slät, LUK var slitsad precis som de flesta lameller jag har sett. Min Sachs 228mm slirade under original laddtryck också så nån värdelös skit är det ju.
Antar man får vad man betalar för, kanske andrasortering vi har köpt?

Köp av Maptunparts istället:
http://www.maptunparts.se/transmission/kopplingar/5480/kopplingssats-saab-9000-20t-85-93.html
Nu har jag inte provat min än. Men mitt svänghjul ska planas om först och balanseras. Så får vi se sen.
Saab original uttrampningslager ingick i satsen med.Det är inget man får med Speedparts antar jag?
@Turbo wrote:
@Glader9991 wrote:
Köp av Maptunparts istället:
http://www.maptunparts.se/transmission/kopplingar/5480/kopplingssats-saab-9000-20t-85-93.html
Nu har jag inte provat min än. Men mitt svänghjul ska planas om först och balanseras. Så får vi se sen.
Saab original uttrampningslager ingick i satsen med.Det är inget man får med Speedparts antar jag?
Vart framgår det 😕
Framgår inte.
Men jag fick det, och det ingår alltid vid Saab original kopplingssats sa Maptun.Precis, det borde stå att lager ingår. Minsta strul till och jag lägger beställning direkt där i alla fall! Igår fick sig den svarta en lackrengöring och vax. Herregud vad bra det blev…. Hittade även ett gummimedel som gjorde underverk för vingen mm. Galet nöjd! Meguiars produkter körde jag med. Den blå skall få samma nu, men även en lättare maskinpolering av större ytor, wish me luck…. 🙄 Nackdelen med garageljus är att ALLT syns. Huven är allt rätt perforerad, jag anar några tusen mil in till Stockholm från Investor under 90-talet som tagit hårt, samt raggarens härjningar på musikfestivaler under 2009… Tänk att bilen gått på raggen under en sommar, det är ju sjukt egentligen…. 🙄
Och skyltarna till Zelda har kommit! Det började på B regnr men sen var det mkt X och konstigt så att det är import ser man ju antar jag, men vad fan. Spelar roll antar jag. Försäkring är gjord och jag ställer på och hämtar bilen imorgon tror jag. Fix med framvagn och hjulinställning pronto! Så from imorgon så rullar en ”900 Sport Aero” runt Götet! 😆
Min importcab börjar också med B, om du ser till och skippar EU-skyltar så skriker nog inte det regnumret så mycket import. Däremot brukar typ 20år gamla bilar som har EU-skyltar och regnr som börjar på X vara import.

De är ganska kvicka och återanvända regnummer nuförtiden, ett par bilar som jag skrotade för typ lite mer än 1år sen har redan hamnat på nya bilar
För polering tycker jag du ska kolla på Menzernas medel, de är grymma
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.