MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
SaabAero: Jag tror mig ha löst knakandet, så till vida att jag vet vad problemet är. Det är säkerligen gångjärnet som inte är hundra längre. Jag tror pinnen glappar i järnet som är iskruvat i karossen och därav ljudet. Pinnen är synligt glappig när man rör dörren, och jag vred den lite häromdagen men nu har den vridit sig tillbaka igen. Pinnen skall INTE röra sig, utan dörren skall glida runt pinnen. När detta upphör pga bristande smörjning (?) så börjar pinnen glida. Denna har mkt mindre yta mot bilen än vad dörrens järn mot själva pinnen har och slitaget kommer snabbt. En gammal räv lärde mig detta. 3-dörrars är mer drabbade då dörren är längre och tyngre, samt alltid används.Kanske att en demontering och rejäl smörjning, eventuellt också en svetsning av pinnen, löser det. Men jag chansar inte. En rostfri vänsterdörr har stått hur länge som helst hos mig, jag tänker ta hela gångjärnen från den, lacka blå, och flytta över till Zelda. Det bör lösa problemet. Ingen garanti att det inte knakar i den, men jag har inte haft det förut, på det sättet. Blir ju inget jättejobb men någon får komma över och hjälpa lyfta dörr när jag lackat järnen, sen är det väl en ganska enkel manöver att byta över. Vi får se hur det går!
Min blåa rullar på fint, lite mer intrimning väntar. Det finns alltid att göra på en gammal bil… Kör den Svarta och den blå omvartannat nu som brukshäckar (!) och det är ju lite kul att jämföra. Men allt roligt har ett slut, och nu kommer jag sälja den Svarta 1993 Aeron inom kort. Blocket annonsen kommer ut snart. Tyvärr är det väl lite ekonomi i det hela, jag är trött på att leva på marginalen och två bilar skall bli en igen. Vi har bara en rejäl lön i familjen nu också, min, och jag vill kunna laga pannan om den pajar… Åka på semester…. 🙂 Det betyder att bägga mina Aeros är till salu. Jag skall behålla cabben och satsa lite på den, samt den röda 5D som blir nästa vinterns renoveringsprojekt. (!). Varför inga Aeros? Tja, 3-dörrars är lite jobbigt i längden och jag är väl klar typ, det är bra med det nu. Det är mer jobb än kul just nu, och nej, jag har varken råd eller plats att härbärgera bilarna till en bättre framtid, det funkar inte. Den svarta räknar jag med har lämnat landet inom några veckor, för priserna är ju helt annorlunda söderut, den blå lär följa efter sen. Jag tänker kort och gott få ut så mkt som möjligt för bägge bilarna. Trist, men läget är som det är.
april 19, 2013 kl. 09:52 #195346Ajaj att det måste gå så pass med ekonomi och så vidare 🙁
Hmm, får väl kanske försöka låna pengar eller kanske få mamma att köpa loss den svarte så den blir kvar i GBG… 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)april 19, 2013 kl. 10:52 #195482Jag tycker du att du tar det bra, även om jag kan förstå att det är lite tråkigt att omständigheterna ska styra så. Med rätt köpare bör det inte vara några problem att få iväg bilarna till det pris du begär. Vi som köpt bil av dig vet ju också att det är värt mycket bara det!
LUXen besiktigades igår, utan anmärkning såklart. Farsan gjorde besiktningen och sa att folk var som flugor kring bilen besiktningshallen! Jag tar tåget och hämtar den från vinterförvaret imorgon. Jag och Stefan tog en tur T8:an för ett par veckor sen när isen försvunnit bara för att få gasa lite, så den mår också fint. Stefan behövde livas upp lite då han för första gången behövt köpa en bil som inte är en Saab…
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984Härligt att Luxen är igång igen för säsongen Tomas! Hoppas du får sköna mil med den i sommar. Den är ju sjukt ovanligt i sitt trubbiga utförande och skick, förstår att den drar uppmärksamhet. En Aero är lite mer low-profile, den märks inte så mkt i trafiken. Annan bil än Saab? Läskigt, men själv snokar jag på en BMW…. 😮
Fy sjutton vad dåligt det går. Att sälja alltså. Jag skulle bara byta däck på den svarta idag, ta lite foton och lägga ut… Det slutade med justering av massa skruvar i bakvagnen, byte av även de två högre spindel-lederna samt krängningshämmarbussning, justering ytterliggare av dörren vänster sida, tvätt, 16″ Super Aero 1998 monterade, etc. På den blå bilen alltså. Den svarta har jag inte ens rört idag….. Jahapp. Imorgon kanske? Men summan är att den blå blev djäkligt mkt bättre! Dörrknaket vänster är inte helt borta, men nu är det mkt bättre. Gnissel och knek i bakvagnen lyckades jag nära nog helt trolla bort! Bovarna: 4x skruvar för bakre nackkuddarna var helt lösa, skruvarna till reservhjulsluckans fäste var lösa, luckan glappade, samt att bakluckan spändes ner mot gummilisten. Tyst! Gött. Och vägkänslan blev mkt bra med nya grejor fram, samt 16″ superaero. Megafett blev det. Ropade nån bilder? Imorgon kanske. Nu är det väl inte supermkt som skiljer i känslan mot den svarta, tightheten ökade faktiskt rejält. Så frågan är nu – sälja den blå bara? Eller den svarta? Eller bägge? Men faaaan vad svårt det skall vara…..
🙄
Ska vara ärlig – när jag läste att du funderade på att sälja tänkte jag först ”men vafan nu”, och i nästa sekund surfade jag in på Swedbank för att kolla besparingarna… 😎
Meeeen, jag känner mig inte färdig med min nuvarande riktigt än. Gött att du får till känslan och ditt detaljarbete är kul att se, eller främst läsa om. (Bilder Simonsson, bilder!) :dope Jag röstar för att behålla båda/alla. Men jag förstår dig samtidigt, det är inte lätt med för många projekt. Särskilt inte på den nivå där dessa vagnar kvalar in.
/Isak.
Jag ska försöka få upp lite bilder….
Min kropp försöker säga mig nåt – jag skulle lagt ut annonser under söndagen men har istället blivit sjuk. Jag har influensan, svår magsjuka, samt ögoninflammation, samtidigt…. Jag trodde jag faktiskt jag skulle dö igår fm när andningen bråkade och hjärtat drog iväg dessutom… Jag vandrade en timma i dödskuggans dal och det var inte roligt. Har inte vart så här djäkla sjuk sen jag kräktes ner en hytt ombord en Wallenius-båt utanför Sydney för 6 år sen, men då var det bara magsjuka och inte allt det andra också, så detta är nog det värsta jag vart sjukt under hela mitt liv, no kidding. Detta fick mig tyvärr att inse att livet och familjen är viktigare än att äga dom där balla og900 Aerosarna, så nu känns det ännu mindre tveksamt det hela. Men det lär inte hända nåt på en vecka, jag är såååå kass just nu…. Kan det vara så att det är Saabviruset som attackerat på samtliga flanker samtidigt för att försöka hindra en försäljning? Jag börjar undra…. 🙄
@Turbocab wrote:
Jag ska försöka få upp lite bilder….
Min kropp försöker säga mig nåt – jag skulle lagt ut annonser under söndagen men har istället blivit sjuk. Jag har influensan, svår magsjuka, samt ögoninflammation, samtidigt…. Jag trodde jag faktiskt jag skulle dö igår fm när andningen bråkade och hjärtat drog iväg dessutom… Jag vandrade en timma i dödskuggans dal och det var inte roligt. Har inte vart så här djäkla sjuk sen jag kräktes ner en hytt ombord en Wallenius-båt utanför Sydney för 6 år sen, men då var det bara magsjuka och inte allt det andra också, så detta är nog det värsta jag vart sjukt under hela mitt liv, no kidding. Detta fick mig tyvärr att inse att livet och familjen är viktigare än att äga dom där balla og900 Aerosarna, så nu känns det ännu mindre tveksamt det hela. Men det lär inte hända nåt på en vecka, jag är såååå kass just nu…. Kan det vara så att det är Saabviruset som attackerat på samtliga flanker samtidigt för att försöka hindra en försäljning? Jag börjar undra…. 🙄
Fekk man! 😯 Hälsan före allt! Ta ett brejk från bilarna nån vecka, de håller högsta klass redan som det är. Motivationen kommer tillbaka ska du se. Men hälsan främst! ❗
Nu finns det två bilder ute med 16″ på den blå! Titta i säljesdelen. Jag har lagt ut den på alla forumen nu först ifall någon mot förmodan vill köpa den i Sverige innan jag exporterar ut den igen. Den svarta följer snart, sen Blocket i helgen för båda två och sen troligen export. Ta chansen!
Tråkigt att det blev som det blev Martin, men förstår och supporterar ditt beslut till fullo. Hoppas någon i Sverige inser värdet i dessa vagnar och tar hand om dom. Hälsan framför allt! Du har ju iallafall kvar din gula cab så du kan njuta av ljudet och känslan, det räcker långt 🙂
Ja, den gula blir lite mer prio på framöver, samt den röda! Den är ju i nu i klass med den svarta om man ser till känslan i tekniken, med rätt kärlek i vinter så kommer jag nog rädda kvar den bilen och låta den ”vända” efter tre hårda vintrar utan en gnutta rostskydd… Märkligt, min park är ju rätt ovanlig men svårast att sälja är cabben följt av den röda. 😛 Ibland önskar jag att Aerona bet sig fast lite hårdare, men nu får ekonomi och familj bestämma, punkt slut. Imorgon hoppas jag få ut blocket annonserna, jag är sängliggande alltjämt….. 🙁
Med din noggrannhet i jakten på gnek o knak så ska du aldrig känna dig Aero-lös
Jag uppgraderar dig till hovmekaniker på min 😉 ty jag skulle nog behöva en hel del hjälp från de riktigt erfarna för att komma tillbaka till ”den rätta” känslan…Man märker att kropp och själ stänger av vissa organ när man är o tittar på bil…. För när smekmånaden är över börjar man hitta fullt av irritationsmoment….
Det vore ett nöje att titta på din bil nån gång David! Kan säkert trolla lite med den med ganska enkla medel. 🙂
Trot eller ej, jag är fortf däckad av förkylningen från helvetet. Det är en parodi nu, jag ser 10 år äldre ut efter en vecka. Jag är helt döv på vänster öra bla. SJukvården envisas med att jag har virus (troligen RS!) och behöver rida ut, penicillin biter ju bara på baskilusker. Inatt var jag uppe och letade efter droppande vatten i huset. Hittade inget, fick ge upp. Efter en stund insåg jag att ljudet var min egen puls som slog i öronen. Men det lät precis som nånting längre bort, galet… Men imorgon kanske det blir blocket. Några har hört av sig om bilarna, båda två, apropå mina inlägg i projekttrådarna. Naturligtvis pratar jag om det i hopp om att hitta en intern affär ”off the records” som så ofta förr, men det har inte hänt än i alla fall. Så nu blir det verkligen blocket, båda två. Ytterliggare händelser hemmavid gör att ekonomin blir ännu skralare framöver, troligen.
Nu blir jag inte utan projekt ändå, jag har inte ens sålt nåt än men huvet bubblar redan av den röda, mitt enda projekt en bra tid framöver. Massa planer… Den är tight och bra som utgångsobjekt, ska fixa lite färg på den, montera det där cargard larmet jag köpte nytt i kartong för 5 år sen mm. Kommer bli riktigt nice tror jag! När är en helt annan fråga.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.