MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 1,036 till 1,050 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Allt är rötet jag tror jag inte jag får på en enda nyckel faktiskt på nånting… Det ser ju alltid värre ut än det är men jag tänkte tigersåga slangen rakt av bara precis mot plåten som den vilar mot och bara ta loss skiten den vägen. Bör funka att komma åt tycker jag. Ikväll blir det inget dock, suveräna tyska krigs-serien ”krigets unga hjärtan” 3e delen ikväll. 💡 Jepp, jag är nörd med alla serier och filmen om WW2, särskilt de nya tyska som görs nu. En ny generation gör upp med sitt lands förflutna, det kan bara bli bra TV av det.

juni 18, 2013 kl. 11:15 #195880

Jag sitter också spikad vid 21:15 ikväll. De andra två delarna har varit riktigt bra.

juni 18, 2013 kl. 11:16 #195881

Ja är det såpass sletet så är det bara såga så nära det går, men det klart, man kan ju testa först inna man sågar om det släpper. Prova med en sån tång som jag la upp en bild på, köp en sån om du inte har en, den är guld!

juni 19, 2013 kl. 11:10 #195893

Demonteringen är i full gång, det verkar lösa sig det mesta. Skönt! Nya rör och slangar är hemma också. Ska bara ducka för midsommarhelvetet nu och mecka vidare. Vi får ju landets sämsta väder ändå med en kallfront som möter varmluft över västkusten hela midsommar på dagen…. Kanon. Bra meckaväder alltså!

Bessade cabben imorse! UA – men inte utan att han försökte hitta nåt. En skitsur tråkig kille, har aldrig haft nån som slitit och dragit och så i en 900. Bilhelvetet är ju fräsch har gjort 7000 mil, och han står med bägge armarna och drar i framhjulen för att hitta glapp. Med handkraft…? Han gick och lös längs nedre trösklarna med ficklampa också, 2 gånger ordentlig på varje sida. Är han tullare vid sidan och letar efter knarkgömmor eller WTF?? Vad fan förväntar han sig hitta längs trösklarna som ger en 2a? Riktigt sur jag var faktiskt, även om det blev UA så kändes det som att han bara försökte men inte kunde hitta nåt. Nej, Partille bilprovningen har besökts för sista gången, jag har nu en ny Carspect alldeles nära hemma samt Dekra på hisingen där en känd Saabprofil jobbar, det blir dom nästa gång. Avgasvärdena var dock perfekta och bromsarna helt okey efter att jag bytt ok och lite annat också. Skönt det!

Offtopic: Sista delen av Krigets unga hjärtan var mkt stark, oerhört gripande och bra. Jag tycker det gav en fantastik autentisk bild av hur det kan tänkas ha vart – helt hur det var är det ju få idag som faktiskt vet, eller vill prata om. Möjligen att slutet var lite hastigt, en timma till hade inte gjort nåt….

juni 19, 2013 kl. 11:46 #195894

Tråkigt när besiktningagubbarna beter sig så!
              Eftersom den är så fin och kan tänka mig att de syns under också att den bara gått 7000mil! Undra va han ville se när han höll på så? 🙄
              Gött att han inte hitta nått han kunde klaga på!:)

juni 20, 2013 kl. 07:24 #192815

Fördelen med avregleringen är att man nu har större utbud av bilprovare och själv kan välja lite mer…. Om bilen går genom eller ej är av underordnad betydelse för mig, så länge det är relevant problemsökning. Carspect Linköping har träffat mig för sista gången. Tre gånger har jag besökt dem, och alla gånger har jag fått dåligt bemötande och orelevanta nedslag. Besiktningsmannen vågar knappt lämna över besiktningsprotokollet….. En gång lämnade han pappret i bilen och kom för att lämna nyckeln till mig. WTF?

Nä, även om det blivit dyrare att besikta, så är jag glad att kunna välja vem jag vill stödja.

P.S
                Visste ni förresten att kontrollen och besiktningen av ett beomsrör görs genom att skrapa med kniv på det rostiga stället. Ser de inte ren metall får man nedslag. Jäfla jubelidioter!
                Men att kolla bromsvätska bemödar de sig inte ens med. Tüv i tyskland mäter fukthalten i bromsvätskan i en maskin….. Lite skillnad….
                Med det sagt så menar jag inte att det inte är viktigt att kontrollera bromsrören. Bara att de använder fel metoder, mer baserat på dålig subjektiv bedömning än på relevanta kontroller.

juni 22, 2013 kl. 21:21 #195942

Nu vet jag en bil som inte får problem med bromsrören på några år i alla fall. Min röda står på hjulen igen och är provkörd. Bromsarna verkar 100%, men lite trist med att slår lite framskivorna, uppkom efter förra stilleståndet på bara några veckor. Men det slits bort mer och mer. Ombessning nu i veckan! Känns mkt tight och fin nu, klonkandet fram är borta, var troligen glappiga spindelleden höger fram. Har vräkt på rostskyddsfärg, asfaltsklet och vaxspray i en salig röra på massa grejor. Underedet är faktiskt rätt bra, men bensinfilter är nog typ omöjligt att byta och någon skruv till länkarmar bak lär aldrig kunna lossas på vanlig väg igen, det är bara rost. Hela bytet av rören bak och 3x slang gick att göra utan att röra bakaxeln, gött! Men man är inte så djäkla smidig under bilen längre… 🙄 E85 konvertering väntar i veckan, men avgas-system till original fick vänta, jag måste ju bara få den bessad i tid nu utan fördröjning.

augusti 21, 2013 kl. 07:41 #196396

Det händer inte jättemkt i garage Turbocab längre. Cabben är avställd för säsongen. (!) Min röda fick en kort renässans men är nu såld som donatorbil till bekannt saabkille nära hemma. Den kommer offras för sin motor till ett projekt och panel etc för en cab som skall bli vänsterstyrd. Servon är dassig på den röda, och med rost i länkarmar och alla 4 dörrar plus luckan är det inte värt jobbet, jag har absolut ingen motivation att jobba med rostiga bilar, det är skrot för mig. Leverans sker snart! Vinterbil är jag på jakt efter, och det var og900 jag var inne på – men det lutar åt 9-5 istället! Vi får se vad det blir… Jag hade väl gärna kört 900 men 9-5 är ju billiga nu och med bra säkerhet etc, något att eftersträva bland alla rattfyllon på vägarna runt Gråbo. 😯 Så min 900 epok är nere på minimum snart, med blott cabben kvar i stallet! För närvarande…. jag har inga seriösa planer på att sälja cabben i alla fall, inte än. Min 40 årskris verkar inte bli Porsche, eller nya Aero-projekt, utan en återgång till forna tiders Hobby, modelltåg! 😆

Är nån sugen på 8ans primär? Vinterdäck i bra skick med turbofälgar för og900/9000?

augusti 21, 2013 kl. 09:13 #196398

Passar 8:ans på en Turbo X?
                      Har själv också börjat avverka större delarna av reservdelslagret. Känns gött, få tillbaka lite pengar och hjälpa andra 🙂

Kanske blir en og900 igen någon gång. Men just nu känns det jäkligt gött att inte köra og900.

augusti 21, 2013 kl. 14:56 #196399

Ja tyvärr är det så, det är änna skönt. Kanske hamnar jag i gamla 9-5 träsket istället… Kanske köper en vinterbil nu i veckan, beige skinn och taklucka, AS3 mm… 🙂 Vi får se. Bätte utrustad än sommarbilen men mer sliten och dubbla milen. Och ROST. Vi får väl se hur mkt.

augusti 24, 2013 kl. 17:13 #196432

Gött, vinterpulkan är köpt, hämtas nästa helg. 9-5 1999, beige skinn, blå. LIte småpyssel, men i det hela en kanonvagn. Taklucka! Största jobbet blir att min vän Karl får köra lite Colorglo-magi på stolarna för dom var inte hundra längre. Men det är ju lugnt. Inga bilder – det är ju ett 900 forum. Kommer lägga upp lite mer delar snart på salutorget, nya AC prylar för og900, en uppsättning ny/nyskick lyktor för Trubbnos og900 etc. Vinterdäck i mkt bra skick på turbofälg för og900.

oktober 15, 2013 kl. 18:17 #196768

Ni som surar för att jag sålde min röda som donator kan sluta med det nu. Jag varnade Håkan vid köpet: ”kör den inte för mkt, du kommer aldrig kunna skrota den då”. Så blev det. Han körde den, och det var kört så att säga. 😆 Så nu har han svetsat och lagat lite i dörrarna, satt in två fräscha original stolar igen, polerat den, nya emblem, blinkers mm. Länkarmarna väntar svets… Mm…. Länge leve og900an! 😆 Jag har inte sett den än faktiskt men snart ska jag kika på den. Klart kul i alla fall! Jag hade mina misstankar faktiskt, jag tror det var kört från början…

Cabben åkte av tidigt i år – jättejättekorkat med tanke på alla fina höstdagar. Inte en mm har jag cabbat sen början Augusti. (!). 9-5an har tagit all tid och resurser. Men nu börjar det blir ordning…. Men snart är det vår igen!

Over and out för säsongen….

oktober 16, 2013 kl. 06:20 #196772

Hade faktiskt en liiten magkänsla av att din gamla röda inte kommer skrotas 😉 Lägg upp massa bilder på den när du sett den 🙂

Min kommer antagligen köras till vinterförvaring nu i helgen, och det ska bli så SKÖNT i år då den gråa tagit en del tid med topplocksbyte… Hade varit fint med ännu mer pengar, att kunna börja jobba med lyxen, men att även kanske köpa Aerofront till 9-3:an osv.

Bilar:
                              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

oktober 19, 2013 kl. 09:33 #196791

Ah, nu är det struligt igen…. Jag har nys på min gamla 900 Aero 1988, ”CherryAero” igen… Ni vet den halvtjusiga med Beige skinn som gick som fan.. Det gör den inte längre, den har inte rullat många mil sen jag sålde den för några år sen. Men nu är det dags att släppa den för kompisen. Borde jag? Jag fick inom loppet av minuter planer i huvet med det som måste göras. Det är inte så mkt. En hel-lack (!), lite småfix på Colorglo, kanske motorlyft och lite puts runt om. Borde jag? Fan jag har ju slutat med 900 Aero. Men denna är så ”lagom” på nåt vis…. 🙄

oktober 19, 2013 kl. 10:07 #196792

Jo men är det lagom så är de ju aldrig fel… :king förstår att det blir bekymmer med för många projekt 😮 är det bara rätt pris så köp.

Visar 15 inlägg - 1,036 till 1,050 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.