MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Andra festivaldagen klar. MKT bra! Familjen med upp, vi var på max och åkte Rutschkana och åt burgare i en timma (!), men det hanns med mkt ändå. Cabben hamnade bra till nära museet och stod och svettades i solen. ACn i den funkade kanon på upp och nervägen med taket uppe, familjen vill inte cabba i 110… Eller ja, 110 – I wish! Vi åkte R45an upp för omväxlings skull, för att kolla nya motorvägen. Som mestadels var avstängd för beläggningsarbeten…. Så man fick återuppleva gamla sura landsvägen igen. Det var ju kul. Eller inte. Men på det stora en kanondag, och gud vad folk det är alltså! Hoppas de flesta är kvar imorgon, men efter lunch lär det tunna ut rejält antar jag.
Då var den svarta såld! Äger just nu bara tre Saabar, cabben och min röda 5D som nu är lyft på alla 4 och skall börja grejas med som bara fan i sommar. 🙂
Den svarta är kvar i landet – i SKåne såklart, jag säljer ju bara dit ner. Som vanligt har jag köpt den, fixat en massa, och sålt för mindre än jag gav. Jepp, ännu en kanonaffär avslutad. 🙄 Men nu är det färdigt med detta ett tag framöver. Jag kommer säkert köpa en og900 nångång igen – jag slutar säga att det inte blir nån mer för det blir ju alltid…. Men just nu känns det bara som en befrielse ärligt talat. För första gången på nästan 10 år äger jag inte en enda og900 Aero kupe!
juni 14, 2013 kl. 09:58 #194128Spännande! Vad är planen med den röda nu?
Jag har bara en och tycker det är fullt tillräckligt, förstår inte hur du orkar med 3 bilar ens! Fast det kanske inte är så mycket pill med museumkandidaterna 😉
Den röda skall överleva – nya bromsrör bak, alla tre fick 2 på BP. (!). Slangar fram, nya nedre länkarmar och spindlar. Sen är den besiktningsbar och det skall förhoppningsvis ske innan perioden för ombessning går ut. Men det är tveksamt….
Cabben ska få lite mer översyn också, service, takfix kanske…. Vi får se. Ska ta det lite lugnt i sommar tänkte jag.
juni 14, 2013 kl. 19:45 #195845Haha bara tre 900or? 😀
Tycker själv att de omständigt med tre bilar, har iofs inte hus med garagetuppfart och så så jag får låna av svärmor och föräldrarna 😕
Men roligt att den fick stanna i Sverige iaf!:) Kan du koncentrera sig på den röda:)Ja, det känns just nu bara finfint faktiskt. Har jag slutat med og900? Ha, nej jag har just haft fredagsmys med min T16, kompis mutterknacken var med också. Ena länkarmen nedre fram är loss redan! Gick mkt lättare än förväntat, även bägge broms-slangarna fram släppte så fint i sina gängor. Man börjar lära sig handlagen nu, det går relativt fort jämfört med några år sedan. Men det är ju tur jag inte lever på detta, för den hastigheten som då krävs har jag kort och gott inte…. LÄnkarmsinfästningarna var nog inte så dåliga som jag trodde, en djävla massa rostskydd på så skall det nog klara två vintrar till! Men för all del, jag kommer inte sluta surfa bilar – kommer rätt 5D ut till salu så kanske jag shoppar och låter den röda dö nån gång. Men än är vi inte där!
Den svarta ägs av en känd profil på Saabklubben som kör Porsche bla…. Då vet flera av er nog vem jag menar. Han kommer istället sälja en Eukalyptus T16 fullturbo 1992 inom kort – håll utkik efter den! Hela affären hände mkt snabbt, efter initialt totalstiltje. Men efter några veckor på saludelarna här på forumen så vaknade folk. 3 seriösa intressenter på den svarta dök upp inom några få dagar bara. Jag hade nog kunnat vara kall och få ut några tusen till men vad fan…. Snabb affär är värt en slant också. Nu kommer 9-5an bo under tak hela tiden här hemma, det är värt en del!
9-5: Mums. Im in löööööööve. Den är nog direkta orsaken till att jag sålde den svarta. Bilen går nu på E85, och som enda litet trim utöver det chippet så kommer det monteras ett Maptun Framrör inom kort. För ökad respons! Men original halvsatsen stannar kvar! Och riktigt regniga djäkla veckor kommer det åkas og900. Jepp, jag ska försöka ha ren entusiast-status på 9-5an. Löjligt? Jo, 2013 är det nog det. Men ge mig 10 år så skrattar ni inte längre! 😎
Tjenare Martin.
Grattis!
Ja, jag tror jag ska säga grattis till försäljningen av Svarten. En paus från Aero-couper verkade verkligen välbehövligt. Det kändes som du försökte gripa efter halmstrån.
Jag betvivlar inte en sekund att du inte ägt din sista Aero-coupe, men ibland måste pulsen få sjunka lite. Det finns så mycket annat som behöver få lite av all kärlek med. Speciellt när man har hus och barn. Bara känslan att man faktiskt kan ta en kväll i TV-soffan med familjen utan att ha ångest över bilarna mår alla bra av.
Det är ju så väl att du inte är utan 900. En fantastisk cab, och så den röde (som jag missade att se) är ändå 100% fler 900or än vad vissa av oss andra entusiaster har.Att spara på en 9-5 är inget att skratta och håna någon för. Bilen är 13år gammal. Första året med Aero och av det ursprungliga utseendet som så många valt att förnya till facelift. Det kommer ta lång tid. Men en dag kommer det ursprungliga utseendet på 9-5 ha samma coolhetsfaktor som trubbnos-900.
Trevliga bilar, minst sagt. Långt från 900 och 9000. Även om jag förbluffas över hur skön 900an är på långresorna, så är 9-5an i en helt annan dimension. Helt ojämförbart. Till och med när min 9-5 kördes med Stance och 70mm sänkning så var den mjukare, behagligare och bekvämare än en 900Aero. Tusan… 900Aeron måste upp i 130-140 på E4 för att vara som skönast att köra. Något 9-5:an klarar i stadstrafik.Tillbaka i verkligheten igen efter några sköna timmar i garaget, medans det sista av migränen släpper av…. Tempot sjunker när jag migränmeckar, men jag fick gjort massor idag ändå. Nya länkarmar nedre är monterade, med nya spindlar. Infästningarna är itne så dåliga ändå – en schysst bilprovare kommer inte anmärka, men en Saabhatare kommer göra det. Det beskriver ungefär skicket. 🙄 Biltema bromsoken ser ut som dom suttit på sen 1992 – dom har suttit två säsonger. (!). Bakre systemet Simons ser ut som det suttit sen Slaget om El alamein, men även det har suttit två säsonger vinter. Vilken djävla skit Simons är alltså? 😆 Aldrig mer, så det åker av nu och original åker på. Lägre ljud, rätta gurglet och opåverkad effekt. Nice! Lite mer montering kvarstår, och sen luftning, men väntar mig inga problem mer med framvagnen. Case closed efter en meckakväll till. Min gamla sura 5D har en väldigt speciell doft i sig, och varje gång jag känner den så känner jag mig hemma på nåt vis. Är djäkligt sugen på att köra den nu, den steg ju så att säga i graderna när Aeron försvann. Men den rullar nog inte på två veckor än.
Bakvagnen bekymrar lite – funderar på att göra det lätt, klippa bromslangen, lossa länkarmarna och släppa ner så mkt som möjligt och jobba på plats med att byta samtliga bromsrör. Eller måste jag plocka ut den helt? Kanske lättast? Vi får se var vi landar när det är på gång.
9-5an fick punka igår… Segt. Upptäckte det igår när vi just kört 10 mil sent hem, kunde ju blivit en spännande kväll där. Men gamla billiga lagningskitet verkar ju hålla, fixade punkan imorse och det håller än för 2,8 bar så känns lugnt. GÖtt.
För att byta bromsrören behöver kan man väl knappast behöva sänka ner bakaxeln? Klipp bort det gamla och måtta och sen få rör i rätt längd tillverkade på BDS/Autoexperten/Mekonomen eller nått om du inte har rör och verktyg för att kona själv. Skruva lös T-kopplingen från bilen och skruva i lugn å ro på bänk, klipp av röret som går mot bromsslangen och skruva lös den med hylsa istället för fast nyckel så kan det nog va lättare och få lös det.
Kolla om du kan få bromsrörsnipplar i mässing istället på de nya rören så går det lättare om det ska isär nån mer gång.
För att dra lös rostiga nipplar m.m så funkar en sånhär grymt bra, kostar 60-160kr beroende på storlek

Färgen på Biltemas bromsok är riktigt kass, den tål inte bromsvätska och verkar dra åt sig fukt så den släpper typ direkt…
Skulle man lacka om en omgång nya ok med ”riktig” färg så är jag rätt säker på att de skulle klara sig mycket längre.Jepp, det håller fint för mig fortfarande, så det är bara köra på. 😆
Framvagnen är klar nu på den röda, tigersågen kommer fram snart för att demontera bakvagnens grejor, det är bara rost allting…. Men jag kör på Joh900 tips, jag skall inte riva bakaxeln utan försöka jobba på plats. Det bör gå, jag kommer demontera hela korskopplingen enligt tips, såga av slangens fäste mot bakaxeln och bara riva loss, det kommer nog funka fint tror jag. Ska bara bli av med migränen och klara av den förbannade midsommar helgens festande. Fan, jag vill bara låsa in mig i garaget och mecka…..
Ska du byta slangen? Klipp av röret vid nippeln som sitter skruvad på slangen annars som jag sa och skruva lös den sen med en hylsa samtidigt som du håller emot med en fast nyckel på slangen/muttern. 😛
Om muttern eller slangen är röten, använd tången som jag länkade ovan…

Tips: Du hittar fräscha såna muttrar på stötdämparna bak (övre fästet) på 9000 eller de som sitter på bromsslangen inne i bilen på 900, under baksätet. Det skall vara M10x1 om jag inte minns fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.