MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Drog plusen idag för förstärkaren, lyckades med en ganska diskret dragning. En ledig gummituta finns ju snett ner under ABS paketet, lyckades komma åt den utan att påverka för mkt av inredningens isolering. Verkar helt orört allting, jag är noga med att inte riva för mkt. Alla skumgummibitar och isolermatta mot torpeden som är lite större/förstärkt på sena og900 om jag inte är ute och cyklar är helt orörda och kvar på plats, allt för en tyst och ”premium” känsla, vilket saab ville åt 1992 och framåt! Lite lampor i panelen fixade, mm…. Mkt småpyssel. Och i en stund av andaktsfull vördnad kommer en helt fabriksny vinge monteras på lucka i vår nån gång. Jag lyckades ju hitta en ny till…. Shit vad dyrt det blev projektet… Hoppas på en solfattig sommar sen….. 🙄 Solen är elak mot gummi….
NEJ, problemet med tomgång och misttändningar i den röda var inte löst. Idag på lunch, tvärdog vid ett rödljus. Startar, hackar fräser och rusar, hackar mig iväg och sen väl uppe i lite fart går den fint. Strular vid varje rödljus. Parkar, lunchar, och sen helt perfekt allting en timma senare….? WTF? jag undrar om det är bränslepumpen som håller på att dö, eller om jag sonika har fått in vatten i tanken? Nån som har teorier? Ska köra i en tank BF95 igen i alla fall så får vi väl se hur den går.
@Turbocab wrote:
NEJ, problemet med tomgång och misttändningar i den röda var inte löst. Idag på lunch, tvärdog vid ett rödljus. Startar, hackar fräser och rusar, hackar mig iväg och sen väl uppe i lite fart går den fint. Strular vid varje rödljus. Parkar, lunchar, och sen helt perfekt allting en timma senare….? WTF? jag undrar om det är bränslepumpen som håller på att dö, eller om jag sonika har fått in vatten i tanken? Nån som har teorier? Ska köra i en tank BF95 igen i alla fall så får vi väl se hur den går.
Låter väldigt mycket som beteendet som den rubinröda hade för mig. Fick aldrig bukt med problemet men byte av tomgångsmotorer gav ingen verkan iaf. Har haft liknande symptom på mina två nuvarande där jag ena gången haft bort tomgångsmotorn och sen strulade den i flera dagar för att sen bara upphöra och funka klockrent.
På den svarta var det lögn i helvete att starta en kväll, efter fem timmar övertid och en varm pizza i bilen – bra tajming. Höll på som fan men fick till slut för mig att ta av kontakten till LMM för att sen sätta tillbaka. Bam, startade klockrent och har funkat sen dess. Alltså: problem med LMM kan ge allsköns fel och har hört flera som fått betydligt lugnare, jämnare och trevligare gång efter byte av denna. Testa att smörja upp kontakten med 5-56 eller dylikt. Kan funka!
Problemet är sjukt intermittent. Igår kväll hem funka den 100%, imorse också…. Jag vettesjutton alltså, vatten i bensinen? Binder E85 vatten? Men inte Bf98? Problemen kom när jag gick över till BF98 nämligen, undrar om det är några vattendroppar som samlats i botten, vatten är väl tyngre än bensin?? Har köpt ett bränslefilter i alla fall men hoppas nu bara den sköter sig. Kontakten är putsad såklart, allt i hela motorrummet är kollat i den vägen, men dumpen har jag itne tänkt på. Men så intermittent? Har haft kassa sån förr, men inte alls dessa symptom. Nej jag tror fan det är vatten i tanken eller nåt sånt.
På plussidan är att ett Jalusi till Zelda levereras i eftermiddag, kommer bli nice tror jag. Men igår kväll när jag meckade så hamnade mitt pekfinger mellan en hylsnyckel och plåt. Hylsan hade hög hastighet… Så jag är invalidiserad ett tag, fan också…. Men jag måste vara klar till torsdag. Tisdag och onsdag utlovas skitväder och snöstorm här, i nuläget. WTF????
mars 16, 2013 kl. 09:14 #195041jo etanol binder vatten och blir därför dålig (snabbare än bensin) om den står en längre tid. Högst densitet av dessa har vatten, sen E85 och sist BF95. Alltså borde den i så fall obundna vattenmassan ligga i botten, ovanför det etanolen och sist bensinen, under förutsättning att inte allt är uppblandat till en homogen vätska vill säga 🙂 Trodde just eftersom etanolen binder vatten att det skulle räcka att tillsätta lite etanol och sedan försvann vattnet med etanolen förbränningsvägen ut?
Då kan det nog vara problemet – med BF 98 i tanken så blandas inte vattnet ut och hamnar i botten? Hursom helst, ett par svängar till helt utan problem. Idag i solen fick den en skön tvätt också coh gick från helt saltvit (!) till matt ljusröd igen, som det skall vara! 🙄
Zelda: Säger inte så mkt, se bilderna. Provkört, huven på, stereon på plats, tryckvakten borttagen, GLT höjd. Nu efter provturen har boxen skruvats lite också, den där 185 hästars trimboxen (enligt säljaren) visar sig vara en USA box för Katbilar. Men reggad med 180 hästar är den… Nu hoppas jag på fullt klös i alla fall.
Detaljbild, hemmalackade kofångaren. Sidobreddaren är lite fettfläckig och skall putsas upp lite mer för färganpassning.
Nu får jag fan inte röra mer grejor innan regbessning…. I vår skall jalusit på som jag köpte i veckan, och nya gummivingen. Sen puts, fixa bucklan i dörren, polera mm…. Massa kul småpyssel mao!
Historian med Aero 1987 är inte över…. Återkommer…. 🙄
Igår körde jag ”närmaste väg till en besiktningsstation”, 3 mil med Zelda. Nu står hon lite närmare ifall det blir massa snö… Provturen avslöjade mer jobb. Däcken är verkligen otäcka, hårda och hela bilen dansar liksom ovanpå vägbanan, det måste fixas. Det skramlar i en dörr. Instrumentpanelen – vad finns det för lampor för vreden? Skall det vara 3 watt eller 2 watt? Det lyser jättedåligt i alla fall, trots nya lysande lampor. Antingen är det smutsigt inuti panelen och det dämpare ljuset, eller så har jag fel lampor. När jag satte mig i den svarta sen så var det ju jätteljust och mysigt! R42 eller vad det hette måste lödas i boxen, laddet sjunker ju vid fullt pådrag. Och kanske störst av allt – kamkjedjan… 🙄 Herregud vad den rasslar vid uppstart, det finns även ett skärande malande ljud där nånstans. Antingen var det kompressorn eller nåt med kjedjan. Det upphör nästan helt när allt är varmt sen. Men jag blev lite tveksam där, undrar hur akut det är. Jaja, nu slipper jag bekymra mig över att inte ha nåt att göra…. 😆
Den svarta skall få ny koppling i veckan, nya fjädrar bak, den börjar hänga väl mkt.
Då har det reggats en ny 900 Aero i landet. 1,5 timmar (!), 2000 kronor senare…. Shit vad dyrt. Officiellt heter min bil nu ”Saab 900 Sport Aero” och inget mer. Är rätt så nöjd med det! 132 kW blir den reggad med, alltså den siffran som är skriven i papperen från Italien, inte snack om nåt annat. 180 hästar blir det väl va? Den gick igenom i övrigt, men jag ångrar mig svårt med katen. Jag lät den ju sitta, och den gick igenom när det blivit riktigt varmt. Mao, en bil till som är svår-bessad pga av katen. Jag är här och nu på jakt efter en annan…. Han gick faktiskt på toa mitt i alltihopa och jag satt och torrgasade, plötsligt var det som att katen bara tände upp och så rasade värdena. Jag funderar även på att linda framröret med avgasband för att isolera lite mer? Han sade vid ett tillfälle ”det sitter nog ingen kat på den?” och jag svor och tänkte att det kunde ju inte ha gjort det heller, om jag vart lite mer snabbtänkt. Nu kunde jag ju gärna inte ljuga, för sen lyfte han ju bilen och gjorde en grundlig koll…. 🙄
En spindel-led fram var glappig, skall bytas, samt att framvagnsinstälning måste göras, den äter nog framdäck nu. Det känns i bilen också…. Det skall göras pronto! Men summa summarum – bessad och godkänd till nästa period, om jag bara byter bakdäcken som var tokslut. Den inträder redan i September till Januari…. Surt…. Däcken skulle jag bytt men jag upptäckte kl 0910 att tiden var 09.40 och itne 11.10 (vad fan kom den tiden ifrån???) så det blev panik coh bara kasta sig iväg utan däckbyte!
Nu väntar jag på skyltarna och påställning, men det får bli när vädret är lite mer somrigt, ingen brådska nu. 😛
Edit: Ljudet vid kallstart är inte kamkjedjan. Det är servopumpen! Lite mer lättjobbat, kanske tystnar den när värmen kommer.
Götttt med svenska plåtar! Bara och gratulera 😎
Jag har fått köra nån varv runt huset för att få upp tillräcklig avgastemp vid besiktningen nån gång, men då sitter det metallisk sportkatt på den bilen och de kräver ju oftast lite högre temp innan de tänder. Sålänge det går ner så fort katten blir varm så vet jag inte om det är nån större anledning och byta egentligen?
Kolla oljenivån först innan du byter pump, om den är ok ta och byt olja först. Eftersom du har sett vissa tecken på att nån kanske inte helt hundraprocentig italiensk mek har skruvat så finns de ju risk att de har tömt i nån annan olja som inte pumpen gillar och om det inte har gått för länge så kan nog ett oljebyte räcka. 😉
Kolla så pumpen sitter fast ordentligt också, har vart ute för att spännaren och fästet i motorn har skruvat upp sig och det har låtit faaan från det, bara dra åt och köra vidare.
Jo, jag vet ju det där med värmen men en vacker dag åker man på en stressad testare som bara underkänner…. Men den dagen den sorgen.
Tack för tipsen där om servon, skall kolla att allt sitter rätt och kanske byta ut vätskan då!
Visst är det skönt att den är igenom… Kollade nu på Transportstyrelsen, och på mina fordon så finns nu en ”Saab 900 Sport Aero”. 🙂 Men jag är inte lugn förrän spindlar bytts, däcken är på, och styrinställning gjorts. Sen kanske jag kan njuta lite… Sen blir det polering, vinge, jalusi, Nardi, panelfix, mm….. Mao ingen stress att sysslolösheten drabbar mig! 😆
Svart TurboS: ny koppling monterad. Bakvagnsfix, men fjädrarna blev inget. Nedre dämparhylsan och skruven är en ihoprostad enhet… Orka liksom. Tar det längre fram….
Alltså det blev ju en Sachs original igen…. Den som var kass förra gången. Ber till gud att den jag fick nu är okey, annars blir jag förbannad…. Då har jag en Sinterlamell liggande och den hoppar in i såfall! Jag har samma sachskoppling i den röda coh den slirar inte vid ungefär samma effekt. Ska nog prova ikväll, fick ihop den svarta igen igår kväll. Eller nej, imorse när en kollega/granne lyfte på huven med mig. 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.