MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 901 till 915 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194955
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Har även bytt olja igen i samband med varmkörning/Provkörning förut. Den var oroväckande svart efter 160 mil? Men filtret var inte bytt tror jag. Det var nåt italienskt filter i den…

    Det blir ganska mycket gammal olja kvar vid ett byte och den förhållandevis lilla mängden svart olja ger stor ”färgpåverkan” på den nya oljan.
    Testa att tömma en mugg kaffe i 4 liter vatten så förstår du vad jag menar 🙂

    En quickfix för att bli av med mycket av den svarta oljan i systemet:
    1. Töm oljekylaren + slangar
    2. Sug ur ”facken” i toppen

    Skönt att du hittade ett fel på belysningen

    #194973
    turbocab
    Deltagare

    Nur närmar det sig. Igår fick jag bytt läderdamasken till en jättefin, mest som paus-arbete. Ikväll blir det kanske ljusinställning och kofångare på, sen provkörning mot helgen? Är lite sugen på att boka regbessn redan nu, men nästa vecka skall bli kall igen ju…. Nej, jag avvaktar…

    Den svarta går fint, men kopplingen blir bara sämre och sämre. Vi pratade ju slirande kopplingar här tidigare, kass nya Sachskopplingar, och det måste jag titta på snart det problemet. Är ju relativt enkelt men det är en del skruvar, huven skall av mm, så det bär ändå emot lite. Idag parkar jag undan den igen, i väntan på våren….

    #194976
    joh900
    Deltagare

    Boka tid nu… Även om det blir 2-3 veckor fram eller mer, för tiderna tar slut fort när det blir vår på riktigt. Få tid för kontrollbesiktning i april med kort varsel kan vara ”spännande” 😉

    #194980
    turbocab
    Deltagare

    Okey, jag litar på dig Johannes så nu är tiden bokad – 21 Mars skall jag in! I princip behöver jag bara montera fronten, justera lamporna, köra lite försiktigt för att trimma in bromsarna och sen skall den nog gå igenom tror jag. Det blev mölndal, några mil hemifrån, men då är den varm i alla fall. Blir ju tillfredställande att köra igenom tullarna utan regplåtar också. Nån som ahr koll på det där, rent juridiskt? Jag glömde fråga….

    Nu ringde gubben om den röda Aeron jag nämnde i annonsen… Han är ju sugen på att sälja och gav mig nummer och vill att ajg kikar på lördag…. Hm, jag har NOLL pengar och plats… men har dragit i lite trådar här hemma med lokalt Saabfolk, vi får väl se….

    #194982
    turbocab
    Deltagare

    Idag köpte jag nytt batteri och monterade. Någon på STCS frågade om plats, och mekonomens 60AH verkar vara en bra lösning. Så här ser det ut monterat, gott om plats och luft mellan batteri och turboböjen.

    #194983
    joh900
    Deltagare

    Märker du att vädret blir riktigt skit så kan du väl alltid boka av tiden, tror det är 1 dygn i förväg på regbesiktning och 2timmar på kontrollbesiktning?

    #194989
    turbocab
    Deltagare

    hm, då löser sig nog en ny vinge till bilen. Gött. Som vanligt exploderar projektet i en orgie av fantastiska utgifter, men vad gör man inte för hobbyn? Igår byttes insteg-listerna till fräscha svarta. Bägge sidor på bilen var blankslitna längs innerkanten av metall-listen. Italienska designer-skor som sliter? Lite märkligt, i sverige med grus och skit kan man ju förstå det men dessa var ordentligt slitna. Skumt. Lilla ”Aero” emblemet bak på luckan som var original i Sverige 1991- nånting är monterat, blev mkt trevligt. Ska ta lite pics sen. 😛

    #194870
    turbocab
    Deltagare

    Arbetet med fronten fortgår, aeroplast monteras. Återigen, likt baktill, så är det sisådär med passformen. Främre sidostyckena är helt nya, men känns för korta? Har nånting ändrats sen jag bytte bakre och främre hölje möjligen? Alltså vi pratar fin-precision nu och det kommer väl se rätt bra ut på plats men jag är petig och utan handpåläggning så stämmer det inte. Jag upplevde inte samma strul på vare sig T8an, den röda eller grålle en gång i tiden. Men den blå…. 🙄 Känns som att karossplåten inte stämmer riktigt… Men jag vettesjutton, jag ser inte att det är smällt eller svetsat nånstans. Är det kort så att karosserna skiljer så mkt? Jag antar det… Jaja, helt okey kommer det blir ändå, men jag hade gärna sett att delarn smet på lite lättare. Ska nog elda lite med varmluften för att mjuka främre sidohöljen och böja bakkanten på dom bakåt, så dom kan glida lite längre fram.

    #194992
    joh900
    Deltagare

    Skulle kanske gå och schimsa stötfångaren lite på yttersidorna? Har inte kollat så noga fakitskt men på nått sätt tycker jag det MÅSTE gå och få det bra med lite handpåläggning 😛

    Men det klart, kollar man lite filmer på hur de byggde 900 så är det ju gaaanska mycket som görs för hand, så det kan nog variera lite med passform mellan bil till bil. Precis som bakljusen :mrgreen:

    #194998
    turbocab
    Deltagare

    Idag har jag och en saabkille som heter Håkan vart i Kungälv. Vi kikad på en röd 1987 Aero! Bilen är Cayenneröd metallic, från ng900/9-3. Det var mkt bra gjort, i dörrlister och baklucka gick det inte se att det var omlackat, allt var omgjort proffsigt. I motorrummet låg skarven vid innerskärmen, så runt motorn var det odoardogrått. Men mkt tid har lagts på omlacken. Inredning var beige läder, mkt bra skick. Innertaket var tokslut, hade takluckan i huvet under provkörning. En eländig rostblämma på bakskärm, måste fixas, rostat från Aerobreddaren rakt och igenom på utsidan, även in mot skuffen tror vi. Ett rostsläpp/problem vid dubbelplåten under vindrutans ena hörn, där framdörren slutar. I övrigt väldigt rostfri, jag menar VÄLDIGT. Stora vingen i toppskick. Negativa? Jodå, taket då. Motorn var skitig och behöver en stor service. Öppet filter, lackade IC rör mm. Bilen var nerkletad med dekaler, ”900c” emblem på huvens sidor (!), hela instrumentpanelen var klätt med allskön emblem, bla Porsche och Alfa, klistermärken och grejor överallt. Trälister var skruvade rakt i dörrsidornas ovankant för ökat utseende (!). Ett set med chrome/plastlister för en 4-dörrars bil satt på hela sidan, det var till utseendet något – tveksamt? 🙄 Bak var det nästan inga emblem, positivt! Däcken var 195-65 profil, med Saabscania emblem limmade utanpå Aerokåporna. En hel dag skulle man behöva gå över bilen, ta bort lister, rensa emblem, fixa till och rätta. HItta luftburk, massa småsaker och fix för att få motorn tillbaka igen. Men ett ganska lätt projekt ändå antar jag…? Hela Aerokitet hade inga lister mot karossen, ni vet den övre gummilisten, man skulle behöva kela lite med all plast runt om tror jag…. Verkar som Aeroplasten var helt omlackade också i Odoardogrått men listerna hoppade aldrig på igen. 35k var begärt pris, men jag är inte spekulant själv. Okey den är rostfri – nästan – men omlack i icke original färg, behöver massa kel och pyssel för att bli okey i maskin, nytt tak, mm… Men vi får väl se. Nån som är sugen? I mina ögon är bilen värd kanske 20-25k, omlack i fel färg är för mig en fantastisk värdesänkare, rostfri eller inte. Därmed inte sagt att den var ful i färgen, det var den inte, såg mkt bra ut! Men ingen kommer nånsin betala nåt för det.

    Det är inte nån som av en slump vet nåt om en Aero 1987 som lackades cayenneröd för kanske 12 – 15 år sen? Det är INTE gjort av nuvarande ägare.

    Projekt Zelda har paus tills imorgon, eller tills ikväll i alla fall.

    #195007
    turbocab
    Deltagare

    Projekt Zelda rullar på! Fronten är på, aero-sidor mm. Fick till det helt hyfsat och ser att det vart en del fuffens redan sen länge, oklar anledning! Främre sidodelarna sitter inte i skärmkanten på original vis utan med en stjärnskruv rakt in i plåten. (!). Ingen rost (!) men jag får väl skydda lite extra nu. Man undrar om det vart så sen länge – fabrik – eller blev när dom lackade om den i Italien. Troligen det senare. Men nu är jag nöjd med monteringen av allt, det blev helt okey. Lyktor, torkare, Cabbens gamla (nästan nyskick) grill, mm, allt är på. Bilen skall bara få en ljusinställning, på med huven, sen är jag klar för den 21e! Gött som sjutton.

    EDIT: Kom ju på en kul grej. Hittade leverans-papperen från Saab till kunden 1992. Där står ju modell-beteckningen. ”Saab 900 Sport Aero” heter den, kort och gott. Visst låter det helnice? Mao har jag gott om chans nu att få TS att döpa bilen till ”900 Sport Aero” vilket hade passat mig som handen i handsken. Vet nån om det var en officiell italiensk beteckning på en 16S Aero?

    Röda 1987an – inget har hänt. Men jag har drabbats av känslan att det är mitt mission att rädda bilen, en lång lista har jag i huvet över delar och fix som måste till för att återställa en läcker Aero i presentabelt skick, även dom den inte blir helt original igen. Men jag måste släppa detta… Vi var tveksamma bägge två. Men Aero är ju Aero….. ? Örf….. Fan att jag åkte och kolla! 😳 😆

    #195011
    manganish
    Deltagare

    Du kan köpa den röda aeron och förvalta den tills jag får ihop pengar :teeth

    #195012
    turbocab
    Deltagare

    Inte omöjligt…. 🙂

    Ljusinställning gjord, provkörning gjord. Är typ nöjd, men bromsarna – njae, jag är inte 100% säker på att dom är bra. Men för all del, det bromsar som fan och ABS går in men jag inbillar mig att pumpen drar vid varje inbromsning. Nånting är inte 100%. Men pedal känslan är nog liknande den i den röda, kanske lite mer tryck behövs? Mera km behövs innan jag kan säga nåt säkert. Kanske blir det nya backar ändå, Ferodo brukar ju vara skitbra. GLT är helt åt helvete, trots massa massa varv. Men det är massa massa gängvarv kvar på stången, det blir bara några få när jag är klar ikväll! Men pigg kommer den bli, djävlar i mig. En del småstrul kvar, lampor som dör mm. Ska nog lyfta på huven snart också, en och annan undrar säkert vem som lirar omkring i mörkret utan huv och skyltar…. 😛

    Lucas-strul: Den röda har fått för lite uppmärksamhet och bestämmer sig kort och gott för att protestera. Kan en tomgångsmotor bara dö plötsligt? Fick problem med att den dog plötsligt, i korsningar och sånt. En del misständningar och elände. Plötslig tomgångsrusning till 2500 rpm? 😯 Jag inbillar mig att det enda som kan orsaka nåt dylikt är tomgångsmotorn? Har härjat runt en del med den, och hittade en gammal mögig dylik i garaget, skitful var den. Den verkar funka perfekt! En helt fabriksny jag har liggande ger en konstant tomgång på 3000 rpm…. 😥 Men jag undrar ändå över misständningar? Men det är klart, om vinkelgivaren ger ett värde, tomgångsmotorn får en signal men öppnar mkt mer än så, då kanske bränslet inte räcker? Jag kunde köra fint på motorvägen i 110 en bra bit, en mil landsväg gav inga symptom alls, men i varje korsning/start strulade det. Så jag säger väl tomgångsmotorn då… Men har ändå på lur en sur överraskning imorgon till jobbet, lets see…. Jag körde i en full tank BF 98 häromdagen, har kört på bara 95 hela vintern. Inte fan kan det ge sånt här strul? BF98 går väl utan E85 eller? Kan det inverka? Är för dålig på sånt här….

    Servo: Den har börjat läcka olja den röda. Ganska ren fin olja…. Kollade servoburken – tom! Kollade runt servons pump typ, höger motorfäste. Kletigt! Håller tummarna att den slangklämma in mot servopumpen som var väldigt lös och gick att snurra på (!) var orsaken. Ett halvt varv minst på den och nu sitter den tror jag. Lurigt.

    #195014
    manganish
    Deltagare

    Klassiska tomgångsproblem med Lucas. Har haft det på dom två jag haft.

    Skulle tippa på tomgångsmotorn också, men kolla över det klassiska med vakumslangar, brukar ju ge tomgångsbesvär – både skyhög tomgång och obefintlig.

    Kolla även gummipackningarna vid typ nippeln på ventilkåpan (till vevhusventen) och som även finns på insuget (2 st tror jag). Hade problem på en bil att det läckte vid nippeln till vevhusventen och det gav väldigt mycket misstädningar och konstig tomgång.

    #195015
    turbocab
    Deltagare

    Jag har ju aldrig haft dom där klassiska problemet med Lucas utan brukar ju alltid svamla om att det är mkt bättre än ryktet. Men om det ska börja på nån bil så är det ju denna som gått hårt nu tre vintrar, den börjar se lite ledsen ut i maskin…. Men vi får väl se imorgon om det var den eller inte….

    Projekt Zelda växte lite till, ”jag skulle ju bara” resulterade i knäbräda ur, lågnivå och plus skall dragas, småfix…. 🙄 Men hatthyllan jag har i den är lite dassig, den fräschaste grå jag har är den med en stor grip och 2x 6x9or…. Så det får det väl bli då. 😛 Kommer bli fint när jag blåser på med Eros Ramazotti och låtsas att jag och bilen är kvar längs en varm kusträcka i Italien och cruisar i natten! När det gäller musiken har jag ju aldrig originalnördat mig, utan gillar lite ballare grejor…

    (Disclaimer: Jag är ingen fan av Eros Ramazotti… Men jag kom inte på så mkt Italienskt från tidigt 90-tal…? Nån? )

    E det ingen som vill kommentera ”Saab 900 Sport Aero”… ? 😛

Visar 15 inlägg - 901 till 915 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng