MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 886 till 900 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194873
    turbocab
    Deltagare

    Nu börjar det bli kris…. Att skaffa en kamera! 3-4 timmar igår, 2-3 timmar idag. Det flyter på framåt, sakteliga! Jag fullständigt badar i en sjö av prylar och verktyg nu i Garaget, min städ-disciplin blir allt sämre i Garage. Det blir väl så när man har begränsat med tid varje gång, nåt får falla undan och det blir ordningen i detta fallet… Men nu är bakre ljusen monterade, nya yttre och polerade inre. (inte originalet dom inre, dom var för spruckna och torra.). Och där stötte jag på Og900ans fantastiska personlighet igen! Undrar om det är Trollhättebilarna senare år som är kass möjligen? Jag svor över vänster bak yttre lykta som satt snett och för långt ner. Men nog fan går jag bet på det också – den är i ”Max” typ och det skiljer minst en centimeter i linjen mot inre lampan… Jag har inte lagt min själ i det än, men det känns lite snett allting? Krockad? Men jag tycker inte det verkar så… Jag börjar tro att bilarna inte är bättre än så här!

    Har även bytt höger bakersta Aerodel, samt den framför bakhjulet. Höljet bak är nytt och hobbylack, bilder kommer. Och inget stämmer längre…. Glipan mellan kofångaren och bakre sidodelen är minst en cm större än innan. Aero-breddaren (ny, i påse, vettefan vad den kommer ifrån!) passade inte alls heller, fick anpassa en del. WTF??? Möjligen är hela högersidan mer smälld än jag trodde men det verkar ju bara som att skärmkanten var lite inböjd utan lackskador, men kanske inte? Jaja, det ser klart bra ut i alla fall, jag är nöjd. Har micklat med gummiplattor i hjulhusen, förberett för tvätt, fixat knuten fram igen mm… Massa småfix. Återigen, jag väntar på våren nu… Det har jag sagt länge, men hittar ju ändå på grejor. 😛 Jag pendlar ständigt mellan att vilja ha massa grejor att göra och blir klar nu, ikväll, med en gång…. 🙄 Men om jag känner mig rätt så blir det massor med mera jobb innan jag är nöjd. Jag har lovat mig själv att inte boka regbessn förrän den lirar och jag tycker mig vara ganska nöjd med den! Finns ingen anledning stressa inför en deadline med en ren extrabil.

    Jo, jag ställde på den svarta idag och körde. En mil. 😯 Jag hade glömt hur tight den var. Hur gött den lät. Hur djävla pigg den var! Min röda vinterhäck är allt lite trött ändå. När vi körde hem den svarta från Skåne jag och Karl så svor jag ju över smådetaljer som avgas-system, detaljkänsla mm och tyckte den röda var mkt ballare. (den gick på E85 då). Men nu på Bensin bägge två är det plötsligt ombytta roller. Den långa vintern i Garaget förra säsongen gav resultat på den svarta!

    Dagens minus: Jag måste lära mig vinterparkera bilen med FROSTSKYDD i spolarsvätskan… En stor frusen klump var det i den svarta… Inga skador av det dock vad jag kunde förstå sen när det tinade upp. Men djäkla dålig disciplin!

    #194877
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Glipan mellan kofångaren och bakre sidodelen är minst en cm större än innan.

    Ibland är det riktigt besvärligt att få panelerna på plats riktigt.
    Prova att smörja gummilisten med vasselin eller såpa.
    Nån sorts smörja i aluskenan kan också göra underverk.

    Breddarna finns ju lite olika varianter så frågan är om du verkligen har rätt breddare ?

    Har också funderat hur bra det egentligen var från fabrik så i sommar ägnade jag en bra stund åt att granska skärmbreddare och detaljer på den röda på museet :king

    #194881
    turbocab
    Deltagare

    Jo, det skall vara Aerobreddare og900 original, HB är den märkt så det skall allt vara rätt. Fettat är det också, det känner jag till. Jag har haft en del strul med detta innan och det är nog så att plasten åldras olika också. På nån festival så snackade jag med en snubbe som var med på den tiden och monterade Aerodelar och dom svor och kämpade tydligen på Fabriken med detta, det var ett djävla meck. När en del inte passade så hämtade dom en likadan och det passade bättre, och så höll dom på. Man förstår att en T16 Aero kostade pengar, monteringen måste vart galet tidskrävande! Jag blev ändå nöjd i slutändan och när jag tittade på andra sidan så ser det nästan likadant ut, bortsett från den mindre glipan mellan bakre Aerodel och bakre kofångare. Men jag är nöjd ändå, det kommer inte synas detta annat än vid detaljgranskning.

    I veckan åker den ut och jag skall ta lite pics på läget innan montering av fronten börjar!

    #194882
    turbocab
    Deltagare

    Det var nog lite glapp innan… Bilden visar ju glipan mellan Aerodelarna samt lyktorna bak vänster, innan jag rev ner allting. Får kika lite mer på lyktorna ikväll tror jag, det bör gå rikta upp och kanske flytta ner den inre litegrand?

    #194884
    joh900
    Deltagare

    Det var nog ganska varierande på passformen från fabrik kan jag tänka mig, vissa bilar hade nog inte ens raka bakljus från fabrik 😛

    #194907
    esak
    Deltagare

    En grej jag märkt vid montage av aerodetaljer är att om man viker in det övre spåret lite på skenan som fäster i bilen så ligger sköldarna emot bättre. Kryptiskt? Ja visst!

    Alltså, skenan som du trär på själva aerobitarna på, som sitter fastskruvad i plåten, har ju två spår i över- och underkant. Om man tar en tång och lite nätt viker det övre spåret inåt mot karossplåten så nyper plasten åt lite mer. Säg till om det är svårt att förstå så gör jag en konstnärlig paintbild.

    EDIT:

    Här,

    Detta är alltså skenan i genomskärning. Effekten av detta blir att skölden ligger an bättre mot karossen i ovankant där det annars brukar kunna glipa. OBS, tog i lite extra på bilden för tydlighetens skull. SÅ mycket behöver man inte böja.

    /I

    #194910
    turbocab
    Deltagare

    Bra tips, men i nuläget så är det ganska lugnt. Möjligen att biten framför bakhjulet skulle behöva detta, det var lite tight allting där och det glipar litegrand, men det är mer en följd av att den är skrapad/smälld där.

    Kommer bilder ikväll – bilen fick sin efterlängtade stortvätt och monteringen har påbörjats, garaget en rejäl utresning. Nu står en motortvättad fräsch vagn i ett rent garage och väntar på att få tvättade och nya detaljer monterade. Ett rent och stort och nöje och jag kanske måste suga på det lite för att ha det framför mig läääääänge. Eller så får jag väl köpa en bil till…. ? En 2D T16 sedan…. Se Blocket! 😆

    #194940
    turbocab
    Deltagare

    Det har meckats, och här kommer lite bilder äntligen!

    Fått ditt nummer skylt och ”Saab Museum” nummerplåt äntligen. Det skulle jag gjort förra året redan!

    Fram blev det så här, ”Saabs United”, jag har ingen mer Saab Museum skylt.

    Förra året förresten? Ser inte bilen väldigt svart ut? 😯 Jo, det är alltså den svarta 1993an som hittat hem idag igen. Den hade fula original skyltar med borrhål och grejor i sig. Det funkar ju inte. Så här inredningen ut i den nu förresten, med Nardi istället för sur Airbag ratt som inte funkar. Laddtrycksmätaren nertill är inte orignal tyvärr, men bra att ha och ersätter tsv den original Saab tempmätare som är rätt ful och inte har nån fungerande tempmätare.

    Träskivan under barnstolen är ett tafflig försök att inte skada stolen. Upptäckte i min röda att 9000 Moccastolarna där fått lite släpp i sömmarna när stolen suttit monterad hela vintern. Det får inte hända i den svarta! Eller den blå….

    Nu till den blå igen. Samma garage, en timma senare:

    Chromlisten och lackad kofångare på! Nya lampor, delvis. Men kolla vänster yttre, svårt få in riktningen där! Den är typ ”bottnad” i fästhålet och kan inte vridas upp mer. Men, jag får återkomma till det, är trots allt bara kosmetika nu. Här en bild på inredningen. Original typ, men ratten visar sig vara omklädd med nåt nytt läder. Den är tjockare. Frågan är om originalet är fint under? Jag har en Nardi kvar, i toppskick. Ska jag? (Cabben har offrat sin Nardi, kör origina där nu!)

    Läderdamasken är ganska blekt och solkig, skall åtgärdas. Kosmetika! ÅTerigen….

    Motorrummet. Nya blinkers, lampor på, mm. Har lite strul med ljusbilden. Det skall ju vara ett platt streck av ljus och ett stigande ljus ”åt höger” uppåt, men det har jag bara på ena sidan. Vettesjutton vad som hänt på höger sida, den pekar typ neråt utåt höger istället. Får kolla på det innan besiktning. Us blinkers sitter som en smäck. På bilen satt vanliga utan backljus. Italien-style? Eller har dom bytts? Dom var inte fräscha…. Det satt ingen lampa eller sockel i kontakten för backljusen, men det är nu monterat och funkar såklart.

    En halvtimma senare denna bilden, med ny kylarburk idag monterad! Vätskan är uthälld och sköljd, 2ggr, med diskmaskins-tvätt en omgång. Ingen aning om det hjälpte, men hörde att det kunde vara bra. Gamla vätskan var brun gyttja, ungefär. 🙄

    Batteri, etc. Ganska rostfritt det hela! Kunde nog putsat och fejat ännu mer, men vad sjutton….

    Här är skärmen bak, med ny breddare, Aerodel mm. Här var den alltså lite knäckt/påkörd och en del pyssel vart det. Några stora lackskador är det inte, går nog polera bort det mesta.

    Vidare är motorfästet bytt fram, det hade helt separerat! Har även bytt olja igen i samband med varmkörning/Provkörning förut. Den var oroväckande svart efter 160 mil? Men filtret var inte bytt tror jag. Det var nåt italienskt filter i den… Vidare så verkar det inte helt orört ändå. Kylarburken har vart ur förr, kabelklämmorna för ABS kablar var inte iklämda längre. Slangklämmor mm i bilen är ganska lösa, flera av dom är inte orignal för dom är för långa, det blir massa klämma över när den är dragen, ni fattar… Är det verkligen så original? Kopplingskåpan satt med en enda skruv, de järn och fästen som håller lite kablar mm fattades allihopa. Det var bra jag bytte motorfäste för då upptäckte jag att AC systemets extrafläkt satt med en enda skruv…. Så jag undrar lite vad som gjorts med den. Ny låda nån gång? Det är ju nästan enda anledningen till att man lyfter ur hela motorn! Ska dra ett mail till säljaren och se om han vet nåt, så här i efterhand. Bakre burken är bytt också, nåt udda märke jag aldrig hört om. Men den får sitta. Utblåset är ovalt, original, svart. Nice!

    Bromsarna kommer nog vakna till när det fått ”sätta sig” lite, verkar klart lovande. Den går bra, men jag hade lite tjurig motorgång när jag släppte gasen. Men jag hade växlat två slangar, tror det påverkar, nu fixat. Kopplingen är inte 100%, den glappar till lite, typ. Men den funkar antar jag… Nu ligger motorn så snällt och fint helt still när man gasar, det är ju trevligt.

    #194941
    joh900
    Deltagare

    Kul me lite bilder, de var dags! 😉

    Kolla så det inte bara är lampan som sitter snett och gör att ljusbilden blir skit och om den inte sitter snett, prova byt till en annan lampa. Endel billiga lampor kan va riktigt dålig precision på vilket gör att glödtråden inte sitter på rätt ställe och då kan det bli ”kul” ljus.

    Eftersom både reflektorn och glaset är fint så borde det ju inte vara några problem där, men annars låter det nästan som en kass reflektor… För det är väl inte så att du har glas och reflektor för högertrafik? Vet inte alls hur ljusbilden blir men då borde den väl bli tvärt om, och det stämmer väl inte heller isåfall… Men nu gissar jag bara. 😀

    #194942
    turbocab
    Deltagare

    Reflektorn är från Speedparts, dvs Eftermarknad…. FAN om den är kass. På skroten förra veckan stod en sur i8 där glaset och reflektorn på just höger sida verkade nybytta – hoppas den står kvar! Får åka och kolla, behöver lite mer småpyssel, clips och skit också. Lampan provade jag snabbt att byta faktiskt och det var same same. Jaja, känns ju helt överkomligt men ni vet ju hur det är, i stridens hetta vill man ju gärna att NYA grejor man monterad skall funka, eller hur?

    La in lite bonusbilder på STCS tråden, en från hallen där bilen stod, med en svart Aero till, kika gärna in där för bilden….

    #194945
    turbocab
    Deltagare

    Okey, skrotrundan var givande! Två Hella framlyktor med vad jag kan se perfekta original Hella reflektorer! Även en fördelare från en 900S. Min funkar, men kontakten för kabeln är helt förstörd och den hänger i princip helt löst! Så kan vi inte ha det. Planen är nu att montera den beggade högerlampan med tvättat hus, elmotorn och Hella original lyktglaset. Så får vi se hur ljusbilden blir! Jag vill ha det bra, på min röda har jag ju nytt allting och hel och halvljus på den är skitbra!

    Nån som har koll på helljus-funktionen på og900? I min svarta och röda slocknar halvljuset när helljuset går på, jag änna gillar det. I Zelda så gör det inte det, dvs allt verkar lysa samtidigt. Antar reläet är hemligheten? Nån som har koll?

    Detaljnörderi: Lilla plastringen som håller ihop tändkablarna mellan fördelare och gummigenomföringen var borta på Zelda, men hittades nu på skroten. Det är detaljerna som gör det. 😛 Skulle väl haft lite mer småskit men lunchen har ju en begränsning…. Och jag var fan inte klädd för det heller….. 🙄

    #194946
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Nån som har koll på helljus-funktionen på og900? I min svarta och röda slocknar halvljuset när helljuset går på, jag änna gillar det. I Zelda så gör det inte det, dvs allt verkar lysa samtidigt. Antar reläet är hemligheten? Nån som har koll?

    H4 lamporna är nog inte gjorda för att ha båda trådarna tända samtidigt och värmen kommer även att förstöra reflektorer och kontaktdonet till lampan.
    Misstänker att du har ett fel i relät, kanske har de ena polen bränt fast ?

    #194947
    turbocab
    Deltagare

    Okey, nytt för mig. Mkt möjligt alltså – jag har ett nytt ljusrelä att testa med och får kika på detta. Fan, jag vill bara hem och MECKA…. Har absolut ingen stress med bilen ju men det går ju liksom inte låta bli.

    Vad tror ni om batteri till den svarta? Laddad med rejält aggregat hela natten, men startmotorn är så trött så trött….. Får försöka med nytt, det ser inte nytt eller fräscht ut heller det gamla…..

    #194948
    saabaero
    Deltagare

    Du kan såklart kolla att inte MulleMeck varit framme och kopplat ihop hel å halv ljus
    På schemat ser det inte ut som att båda ska kunna ligga i samtidigt i relät

    #194950
    turbocab
    Deltagare

    ”Linksverkehr”. Det betyder vänstertrafik, ifall ni inte förstår Tyska…. Den skitfina lykta Hella original jag hade med tokfin reflektor kom alltså från en UK bil. Jag har ingen aning om hur den hamnat hos mig – har jag möjligen köpt dessa beggat av nån på en marknad? ”jo alltså serru det är skitfina reflektorer i dessa, du får dom billigt….”. 🙄 Lät fixat i alla fall, bara byta. Hela lampfästet var lite vinklat på dessa men inte fan tänkte jag på det när jag monterade? Så mkt mer har jag inte gjort, lite batterifix i den svarta bara. Jag har laddat och grejat men när ett batteri är kass är det fan kass, nu är det så mkt bättre igen, skönt! Tyvärr verkar det gamla ha läckt lite, det var lite väl rostigt runt batterihyllan, jag bytte ju lådan och fräschade där alldeles förra året…. Men det är bara yta, syns inte under alla grejor. Får bli åtgärd längre fram.

    NU blir det lampinställning, provkörning mm längre fram men jag tar det lite lugnt nu igen, det skall bli kallt och elände till helgen igen ju.

Visar 15 inlägg - 886 till 900 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng