MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 736 till 750 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    bilspanaren
    Deltagare

Jag hoppas jag erbjuder Luxen ett bra hem. Det var med ganska lite tvekan jag slog till på den och från det jag att satt i bilen för första gången så förstod jag att det var rätt. Om något spännande inträffar kan jag väl berätta det här, men nu blir det mest att köra och köra, för den här bilen är beroendeframkallande :drugged

99 1969
    9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
    Tidigare: 900 T16 LUX 1984

turbocab
    Deltagare

Härligt att du är nöjd! Det är verkligen personlighet i den, och att den går som ett skott gör ju inte saken sämre direkt! Trevligt inlägg på din blogg för övrigt, man blev ju änna sugen på bilen själv. 😳

turbocab
    Deltagare

Imorron kommer landets (???) finaste T8 hem igen. Åtminstone inredningsmässigt torde den vara den finaste… Men vi får väl se. Men jag är inne på att minska mer i samlingen, en bil skall nog bort! En holländare filar på den svarta, månne jag låter den flytta söderut. Eller blir jag lynchad här då? (igen… 🙄 ). Eg är jag inte sugen på att låta den gå utomlands alls, men lär inte hitta en köpare här som ger igen pengarna. Jaja, to be continued! Allt hänger på hur T8an beter sig! 🙂

turbocab
    Deltagare

Då är velandet över. Det blev T8an som fick lämna mig, dvs den byter ägare på Söndag. Ingen kändis här. Inte lika bra känsla här, en så lågmilad TurboCoupe hittar man inte varje dag. Eller snarare, typ ingen dag alls… Men det går inte ha allt! Den svarta skall få ytterliggare lite kel av mig istället, och den röda väntar en rejäl omgång här snart. Nya länkarmar, spindlar och 4x fjädrar originalhöjd skall på! En lite polering, sen är den klar för vintern. Med tre bilar i stallet ”bara” så kanske man kan få lite bra pli på parken äntligen, med 5 bilar har det blivit lite hattigt.

turbolamko
    Deltagare

Phuuu då kan jag äntligen andas ut då du gjorde det rätta valet 😀

Antar att du längtar till att få se min LUX och kan säga att det är nästa helg som den är hemma 😉

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

esak
    Deltagare

Bra val.

Eller, minst dåligt kanske man ska säga. Jag förstår dig, man kan inte ha allt, även om det självklart svider att sälja en så fin och unik bil. Tror nog att du kommer att finna mycket glädje med den svarta framöver. Den går ju rätt fint. 😎

henrikg
    Deltagare

Illa att jag aldrig hann prova den 🙁 Men jag förstår dig.. Fokusera på dom tre du har kvar, men hur ska du göra för att undvika köpa fler igen? 🙂

turbocab
    Deltagare

Ärligt talat så görs betydligt färre sökningar på ”blocket – Hela Sverige – Saab 900” nuförtiden, jag har nästan slutat…. Det blir ingen mer og900 nu på ett tag. 🙄 har börjat pyssla med modellbygge igen nu när utestugan är klar och 50+ byggsatser i 1:48, WW2, väntar på uppmärksamhet. Men den svarta ska få lite mer kel, och cabben behöver också lite kärlek den skulle fått för länge sen, bromsfix mm. Inget stort alls, mer lite service som kanske skulle gjorts för några år sedan eg. Och den röda såklart – nya länkarmar, fjädrar, en jättepolering inför vintern…

turbocab
    Deltagare

Då va T8an levererad till en mkt nöjd köpare, den är i detta nu på väg hem till sin nya address. Dags ta hem den röda 5D nu och börjar med lite pyssel inför vintern!

bilspanaren
    Deltagare

Jag pratade just med en väldigt nöjd nybliven T8-ägare! Hade det på känn. Imorgon återförenas T8an och LUXen i Uppsala för en tur till tisdagsträff vid Ulva kvarn!

99 1969
    9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
    Tidigare: 900 T16 LUX 1984

turbocab
    Deltagare

Haha, jag fick lova att inte säga nåt till dig…. 🙂 Jo, jag tror han var nöjd också! Mitt rykte som säljare av 900 ökas på alltså. Tro sjutton det, jobba som en galning och byta precis rätt delar för att sen sälja till mindre än det var värt alltihopa, det är vägen framåt om man vill ha ett sånt rykte. Ser fram emot en bild eller två på T8an på din Blog också!

turbocab
    Deltagare

Okej, nu lägger jag ner det här med gammal og på vintern… Har nog tröttnat lite. Har sett över hela bilmarknaden i allmänhet och kommit fram till att jag är djävligt ointresserad av det mesta där ute. En BMW 530 hade vart nice, men service och driften är ett bekymmer såklart plus att man blir gärna lite beroende av bra BMW verkstäder och det finns ju inte på kartan… En Skoda Superb är jag faktiskt lite sugen på, enorma fina utrymmen, men dom jag faller för kostar idag 200+ och det finns inte ju inte på kartan det heller…. Så tillbaka på ruta ett igen och det får bli en Saab. Och eftersom jag inte får plats i en 9-3 tycker jag så blir det gamla goa 9-5 igen. Men jag har släppt min ångest för glasögonormen och kommer nog införskaffa en 9-5 Aero Sedan modell glasögonorm i vinter! Ett maptuner chip i den för Biopower funktion så skall det väl ordna upp sig det mesta. Vad tror ni?

Så min röda skall väck, dvs vinterhäcken. Sälja eller plocka ner? Nu har jag ju ingen bil längre att flytta över motorn i…. Och ingen lust heller. Så om nån vill ha en 5D T16 i hyfsat bra skick med en förbannat pigg och fräsch motor så hör av er….. Jag tänker INTE behålla den om jag köper en 9-5, 3 bilar är mitt nya max…

Hm, finns en fin 2006 Sedan i blått i Göteborg….. 🙂

jonathan p
    Deltagare

En og900 i all ära, men det har hänt endel sedan 80-talet. Ska man köra dagligen, känna sig säker och ligga på lite på motorvägen och ändå känna den där tysta sköna komforten då är 9-5 svårslagen. Jag har dock lite svårt för 06-, och det är inte enbart för glasögonsyndromet. Jag har även mycket svårt för ljudnivån i bilen vid motorvägsfart samt den nyare instrumenteringen och panelerna som känns billiga. Jag gillar den äldre snygga gröna belysningen med massa små lampor och knappar.

04-05 alla dagar i veckan alltså, tystare, snyggare och mer premiumkänsla. Hitta en med avt. drag, pilot, lucka (om det är möjligt i kombo med manuell låda) så kommer du bli riktigt nöjd. Kör min 9-5 aero -04 dagligen och har redan lagt 500 mil på den, det är avslappnande mil 😎

turbocab
    Deltagare

Ljudnivån? Har dom micklat med nåt så den är sämre i nyare alltså? Eller är det billigare inredning som leder fram ljudet? Jag har ju absolut inget emot de lite äldre, men 2006 och framåt känns ändå lite modernare samt ingen oilsludge och sånt direkt. Och det är ju verkligen bara en familje/vinterbil jag behöver, en 2005 Aero med ”allt” skulle ju få lite för mkt entusiastkänsla. Men absolut att luckan är nice, men djävligt svår hitta på en manuell bil. Hade ju en sån 2001 en gång, den var nice. Vi får väl se vad det kan bli för nåt. Ett etanolchip skall det bli också, med Maptuner troligen. Hör talas om sena 9-5 Aero som går på E85 riktigt djäkla billigt med Maptun chip.

Beeos
    Deltagare

Min 9-3 drar runt 0.8 på landsväg med E85.
    Vad jag sätt på nyare saabar så drar dem 0.6, vilket är en rejäl förbättring

Visar 15 inlägg - 736 till 750 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng