MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 706 till 720 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Idag är Airbag problemet löst, en Nardi har hittat in i den svarta och nån og900 med Airbag har jag inte längre. Men herregud – en till synes lätt manöver en solig eftermiddag men hade jag vetat strulet innan hade jag lagt mig i solen bara och struntat i detta idag. Men nu är det nästan klart… Ska ta en pic sen, om jag orkar efter tre timmars konstant strul, kryddat med allergi….

juli 8, 2012 kl. 18:03 #191731

@Erik wrote:

Jag ser Og900:or dagligen 😀 men sen så bor jag i trollhättan också 😀

Jo en och annan finns det kvar, men börjar ta på dom!

Kul att du kunnat åka en sväng Martin, det måste kännas härligt 🙂

Här i Mexico ser jag heller inga og900.. hmmm 😀 (ser iallafall väldigt få 9-3SS)

Mvh
        Henrik

juli 8, 2012 kl. 18:22 #191736

Nya småsaker är det som gör en bil helt ny 🙂

Hur blev det med CherryAeron då?

Bilar:
          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

juli 18, 2012 kl. 20:54 #191984

Back in da house! Yeah!!! (ni som nu tänkte på ”Scooter” vann en slickepinne).

Härligt, den är verkligen en fröjd att köra. Har stått i Ladan och surat lite några veckor nu, men fick sträcka ut idag igen. Lite småfix – ska det inte sitta nåt vid slangen för vevhusventen? Hmm…. Jo, en Backventil. Det vet jag ju såklart, har tom hjälpt andra vända den rätt. Men det satt ju ingen på Luxen? Upptäckte jag idag. 🙄 Pinsamt, man blir hemmablind. Nu är det löst i alla fall. Jag har även tagit bort jordflätan och ersatt med modernare typ blå kabel. Putsat lite kontakter etc…. Nog fan tyckte jag den startade bättre och var det inte mer ”tjong” i centrallåset också? Men tempmätaren går inte upp lik för bannat, den är trött… Jag har bytt givaren, kollat/bytt termostaten, kylaren blir varm och motorns temp verkar okey – så jag sluter mig till att själva visaren är problemet. Kan leva med det.
            Med detta pysslet klart så gav provturen såklart några mera hästar. Den river loss skönt uppåt 4000 rpm på tvåans växel. Garret is da shit. 😛 I övrigt inga större problem, men backventilen på bromservot strular – skall byta hela enheten inklusive hyvudcylinder till nya modellen från donatorbilen T8. Mer kräm i den sägs det och så kommer enheten funka vid alla lägen, nu kan servot strula lite och ge sämre bromsar vid vissa lägen och det är ju inte bra.

T8 Specialen: lite oväntat så tar jag nu den bilen till högsta nivå. Den åkte idag in till Colorglo och Karls försorg, inredningen med hatthylla skall bli tokfina igen. Även innertaket skall dom ge sig på och byta – Saab original tyg blir det. Underbart! Bara inse att jag aldrig kommer hinna med det, och Karl och hans pappa jobbar ju med bilar nu så det får bli utlejt helt enkelt. När det är klart så kommer jag själv fixa rosten i dörrarna. Därefter väntar en riktig polering av lacken – och då är vi fasen hemma med bilen, dvs det kommer bli MKT bra skick och med miltalet i åtanke så landar jag nog kanske landets bästa Special! Det var INTE målet med bilen utan är en kul överraskning! Visst, det finns säkert några till som är bättre el lika bra, men jag känner inte till dom. Någon? Bilder etc kommer såklart när Karl och Colorglo är klara med bilen.

juli 20, 2012 kl. 20:24 #191508

Gött att du låter Specialen få sista uppfrächningen så den blir toppskickad, det är de värda! Trots allt var specialerna mer välutrustade standard än vanliga aeros från samma tid och någon gång tror jag även att samlarna får upp ögonen för dessa eftersom de kommer bli jädrans ovanliga om några år.

LUXEN är bara så vacker! :teeth

juli 27, 2012 kl. 12:09 #192038

Vägs ände är nådd, och 5 bilar är inte längre möjligt att äga. Så jag skall rensa lite i samlingen – jag tror 3 är lagom. Men minst en skall väck i alla fall och det blir luxen som åker först. Den är ju ball, men utan KAT är den valet no 1 att släppa i denna miljötokiga värld. Sen är frågan om Specialen eller TurboS en åker? Jag funderar på att chocka mig och behålla specialen. Jag kan alltid chocka mig och pilla i en 16Vtopp i den och få en dyngfet 16V Special med nyskick inredning utan ABS mm som krånglar. 🙂 Jaja, vi får se.

Annons på Luxen kommer i det närmaste, sen får vi se om den svarta läggs ut eller om jag kan köra nån intern deal som ofta är fallet.

Varför jag vacklar? Främsta orsaken – allt jag inte kan äga och köpa allt annat pga av bilarna som bara kostar. Men stor faktor är också biltullarna – som ni vet så bor man i djävlaborg och mitt bilåkande kommer kosta mig 800 EXTRA i månaden från nyår. Detta måste tas hem nånstans, jag misstänker jag inte är ensam att fundera över detta…. 😥

Nån som är sugen på en LUX? Långmil, men för djävla nice och SNYGG. 20k släpper jag den för! Skattad, påställd och bessad, går som in i helvete!

juli 27, 2012 kl. 21:48 #192045

Men vad nu?

Tack för titten och tack för provkörningen av den svarta. 8:ana primär är verkligen väsensskild från min sketna 6:ans. 7:ans känns som en bra avvägning men mystiken kring den extra kuggen gör ju hela upplevelsen. Hade gärna haft nåt liknande ikväll när min mätare sa ifrån vid 225 och Passaten av vardagligt slag masade vidare på sin sjätte växel. Nog på OT!

Verkligen kul att kika förbi iaf. Kanske ska kolla vad jag har på kontot och befria dig från den svarta… Hmm. Sugen! Men tänk en extra gång nu Martin. Specialen är ändå en Special, dessutom förmodligen mer svårsåld?

juli 28, 2012 kl. 06:14 #192046

@Esak wrote:

Men vad nu?

Tack för titten och tack för provkörningen av den svarta. 8:ana primär är verkligen väsensskild från min sketna 6:ans. 7:ans känns som en bra avvägning men mystiken kring den extra kuggen gör ju hela upplevelsen. Hade gärna haft nåt liknande ikväll när min mätare sa ifrån vid 225 och Passaten av vardagligt slag masade vidare på sin sjätte växel. Nog på OT!

Ang utväxling så har lådorna från mitten av 80-talet t.om. -89 en lite tyngre slutväxel. Hittar man en sån med kokillgjutet pinjonlagerhus och monterar 7:ans primär så ligger man inte så långt ifrån en 90-talslåda med 8:an.

Även 4vxl med 7:ans primär blir ganska högt växlad.

juli 28, 2012 kl. 11:02 #192052

@SaabAero wrote:

@Esak wrote:

Men vad nu?

Ang utväxling så har lådorna från mitten av 80-talet t.om. -89 en lite tyngre slutväxel. Hittar man en sån med kokillgjutet pinjonlagerhus och monterar 7:ans primär så ligger man inte så långt ifrån en 90-talslåda med 8:an.

Även 4vxl med 7:ans primär blir ganska högt växlad.

Nånting mer än slutväxeln har de ändrat på i alla fall senare lådor också, GM 456 14 med 7ans primär blir inte riktigt samma som t ex GM 456 12 med 7ans primär… Har jag märkt den hårda vägen. 🙄 Blir nått mellanting. Slutväxeln skall väl dock vara samma på båda lådorna, så det är väl nånting med drevsatsen?

En låda med den gamla slutväxeln och 8ans primär ska gå att få upp i 300km/h har jag för mig… :mrgreen:

MVH

juli 28, 2012 kl. 11:29 #192049

87 – 45710 har totalutväxling 2,86 på femväxlad låda, ”gamla lådan”

91 – 55806 har totalutväxling 2,83 på femväxlad låda, ”nya lådan”

Mvh Johannes

PS Som framgår är 87’an med 7’ans primär, 91’an med 8’ans!

DS

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

augusti 8, 2012 kl. 14:13 #192181

Då vart LUXen såld, hämtas på söndag av en bilprofil som har en gammelbils blogg på nätet. Kul! Uppsala hamnar den i. Blev lite billigare än jag begärt på blocket, men helt okey ändå.

Nästa bil då – ska jag sälja den svarta igen eller Specialen? Jag har fan svårt bestämma mig! I mina mörka stunder är det cabben som hänger löst och så behåller jag bägge kupeerna, men jag vet inte jag. Cabben är lätt att ångra skulle jag gissa…. Just nu idag är det den svarta som säljs igen. T8an är så djävla skön, men kommer jag ångra mig att jag säljer den som har fungerade AC och 200 hästar och går som fan? Ja, troligen….. 🙂

I-lands problem! Jag tror jag slänger ut bägge på Blocket så får vi vilken som åker först. 😛

För info så hoppas jag på 40k för specialen, men kan släppa den för 38, då är förlusten bara nånstan i storleksordninge 10.000 med allt jag gjort och köpt till den…. Den svarta vill jag ju gärna ha 80k för, då blir förlusten inte enorm, men det är ju mkt pengar för en bil från 1993, visst….

augusti 8, 2012 kl. 14:46 #192182

Hade jag varit du så säljer skulle jag sälja specialen, tänk på att det är en dussinbil ändå oavsett skick och att din svarta TurboS endast finns i ETT ex i svart och 1993 årsmodell.

Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

augusti 8, 2012 kl. 15:19 #192183

Tycker du få skärpa dig lite du har ju nyss börjad med den svarta 😉 köpa en bil och lägga massa pengar på och sen sälja hmm ja då blir det förlust 😉
                              Eller vill du ha cash för att köpa en ännu finare OG 900 ❓

Mvh Nisse

augusti 8, 2012 kl. 16:37 #192188

Saabklubbens ordförande ryckte just ut, han pratade allvar med mig…. 😛 Han och hans far stod och slet med T8ans innertak igår hela dagen och att sälja den tyckte han lät som en dålig ide…. Jag börjar med att släppa luxen på söndag och ställa av nånting mer så får vi se var det landar helt enkelt!

augusti 8, 2012 kl. 16:38 #192189

Det låter bättre 😀

Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 706 till 720 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.