MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Kul! Det är lite svårt att gissa för min del eftersom jag inte vet vad du har haft för bilar mer än og900 och 9-5.
Färgen grön får mig att vilja gissa på antingen en V4a eller en 99a, jag vet inte om jag skulle kalla dom snabba men att köpa någon av dom osedd och sen köra 40mil är ju helt klart modigt!
Ja Broberg, livstecken! Det har vart väldigt lugnt på Saabfronten, men jag har kört en himla massa cabbe, 500 mil i år blir det. Det är riktigt kul! Annars har jag har faktiskt filat på att köpa den Ruby som är till salu här på klubben, men jag behöver ju inte en 3-dörrars bil alls, det är andra behov som är större nu.
Antonn: 225 hästar…. 🙂 Då vet du vilken modell det är.
Håll tummarna, i morgon efter 13 tiden vet jag om jag är en åsnehjärna eller lycklig ägare av en störtskön glidar-saab av sista årsmodellen för typen.
@Turbocab wrote:
Antonn: 225 hästar…. 🙂 Då vet du vilken modell det är.
Håll tummarna, i morgon efter 13 tiden vet jag om jag är en åsnehjärna eller lycklig ägare av en störtskön glidar-saab av sista årsmodellen för typen.
Då vet jag precis vad det är, trodde redan att du hade haft den modellen tidigare annars tänkte jag gissa på en eucalyptusgrön pärla

Det är nog inte så riskabelt att köpa en sån och köra 40mil! När jag hämtade min så hade jag ca 60 odramatiska mil hem, 7000mil senare och än har den inte stannat efter vägen en enda gång, dock så har några modelltypiska fel visat sig men inget som påverkat driften.Du blir nog nöjd 🙂
Det är såklart en 98 Classic, 225 hästar, 16″ SuperAero med logga. Beige skinn, i bra eller mkt bra skick…. Har inte ens sett bilen än, men lite småfix blir det ju. Nya emblem, kanske nya lyktor kompletta fram för vintern (jag gillar nya lyktor…. 🙄 ), plus sånt fix jag inte vet om än. En rejäl behandling, massa vätskor, mm. Tur att vintern är långt bort. Jag hoppas INTE det blir som min förra vinterhäck, en 9-5 1999 som kostade mer i pyssel än inköpet gjorde, men den blå å andra sidan jättefin…. :DR
Då var pärlan hemma, 40 mil ca från Nyköping var inga problem idag. Bilen var/är fin, men såklart lite småpyssel. Höger bakskärm är lite rostskadad, några bucklor kanske. Kopplingen tar högt upp och släppte en gång vid full macka på motorvägen, men funkar i övrigt bra. Så nån gång snart behöver den bytas, men kanske inte denna säsongen. ACn kyler iskallt! Allt verkar funka, farthållaren mm. LIte lampstrul hade jag, men det ordnade sig på vägen. Nya torkarblad fick jag köpa, jag har pillat i nya stift längs vägen i Jönköping. Jag har lockat fram fler och fler hästar, när jag körde ut så gick den lite segt, väl hemma så hade jag en mkt pigg bil. Den gör 110 på 2an, det har jag aldrig haft en Saab som gjort förut! Och den går mkt bra nu, men inte helt utan problem dock…. Först lite pics:
Stolarna är görsköna och mattorna jättefina, inte mkt alls att göra här eg. Lite rengöring och smörj bara kanske.
Drag, galet snygg färg! Ska bara se till att framskärmarna får den färgen också….
Dålig bild, men alla 16″ är jättefina. Nåt billigt i däckväg, men skötte sig ändå bra i regnet idag. Men nåt bättre skall på, jag gillar Michelin….
Här är maskin, innan tvätten och oljebyte som väntar i morgon.
Problemen då, 2st:
Laddtrycket svajar litegrand vid fullt ladd. Den går som fan, ”In i det röda” men börjar vobbla lite upp och ner på laddet och det känns i bilen lite också. Den ger fullt, backar litegrand, fullt igen, och så håller det på.
-Vet nån hur spjällkontakten funkar? Jag funderar på om den inte får indikering ”fullt öppet”, jag hade en ogT16 som betedde sig lite så här också när den kontakten inte funkade. Men jag vet inte hur Trionic 5 funkar riktigt. Det är tre poler på kontakten, jag antar en är fullt stängd och en fullt öppen? Någon?
Jag har kollat upp slangarna, det verkar tätt allting, jag har bytt ”the usual suspects” och dragit slangklämmor lite överallt. Stiften är dom rätta NGK och helt nya idag, BCP7ES nånting, luftfiltret är nytt. Det var samma problem även efter nya stiften idag.
BIlen går som sagt skitbra, tomgången är stabil och eg är det ett skitproblem, men den går för djävla gott på fullt ladd och det vill man ju behålla hela tiden. 😆 Det kanske handlar om 10-20 hästar den backar av, inte mer.Bromsarna: Dom är usla. Jag måste fixa detta, det är för dåligt. Okey, den har stått länge men skivorna är blanka och fina nu men nån vidare effekt är det inte. Skall riva fram och kolla belägg mm, men nånting måste göras/bytas. Kanske är det billiga belägg på?
I övrigt verkar ju 9000 vara en mkt behaglig kamrat och jag tror jag hittat en fin vinterbil. Men nu börjar pysslet. Tips om laddet mottages tacksamt.
Jag har googlat och herregud vad mkt svajande laddtryck folk har haft… Har hittat massa trådar och inlägg och alla har en sak gemensamt – ingen av trådarna avslutas med felet och om det löstes eller ej… Men wastegate klocka, GLT och magnetventil är ju heta tips. Så jag får väl börja där?
En lustig grej till, när säljaren (nyköpings bilmarknad) äntligen fick ut bilder på bilen på nätet så vaknade Saabvärlden till, och herregud vad folk ringde… Från Finland ringde det till och med och jag lade handpenning 5 minuter för en annan. Säljaren var galet trött och önska nog att han tog mer betalt…. Alltså nog är en Jubbe 225hk med beige skinn ball, men såååå himla fin var den ju inte. 😆
augusti 22, 2014 kl. 20:16 #184229Kan dom inte bli sådan på laddet med 95 i tanken. Bromsarna kan bli riktigt bra med ett vätskebyte/luftning.
Härliga bilar dom där fulltryckarna!Jag har tankat fullt 98, eller ja nästan fullt. Så borde inte vara det, men nog gick den bättre efter tankning…. Men kan det köra den så känslig med lite 95 i?
Ja, får väl lufta och ny vätska till att börja med, men ganska stumt känns det så jag tror inte på luft. Oken fram ser ju inte jättekul ut men det betyder ju inte att kolvarna i dom har problem i och för sig….
Grattis till en mycket trevlig och pålitlig vagn, den ser fin ut!
Tvekade inte en sekund på att den skulle gå de 40milen du hade hem, stannar en 9000 så är det i regel tändkassett eller soppapump som ger upp.
110km/h på tvåan.. prova dra ur på trean och fyran med, då går det fort! 😆
Du har dessutom ”rätt” turbo-agg, i med en 3″ böj från turbo, racekatt och steg 3 så hänger den av de mesta (fast det gör den redan ändå) 😉Svajigt laddtryck är tyvärr inte helt ovanligt problem med trionic 5, oftast så är det magnetventilen som bråkar och det kan räcka med att rengöra den.
Min bil beter sig ibland på precis samma sätt som du beskriver.
Vissa kör med T7-ventil istället och jag tänkte prova det när jag orkar löda om i boxen, har redan flashat en med hjälp T5-suite så det är bara lödning kvar!/Anton
Tack för tips, ska kika på det pronto! Jag tror faktiskt problemet är lite klassiskt, dvs den har troligen inte gått så hårt sista åren, nu plötsligt så skakar man liv i den och hittar grejor. Den gav tex inte full gas riktigt så dom effekterna jag har nu har förmodligen inte levererats på ett bra tag. Men skönt att den är frisk, motorn går helt tyst. Svajet får jag försöka leta fram…
Förresten, trim – den laddar ibland rätt mkt ”in i det röda”. Och en gång efter motorbroms på 4an och sen full macka så tror jag tryckvakten gick in, det small till som fan. Månne är bilen chippad redan, eller kan detta också härledas till MV eller wastegate kanske.Nog har tanken på chip/trim väckts, men först måste den gå rätt original. Jag tror inte jag kommer orka gå vägen med ny katt mm, dessutom var skruvarna som håller downpipen inte vackra. Inget jag orkar röta med på en vinterbil. Dessutom är ju röret rätt ”öppet” första biten, helt annorlunda på en 9-5 Aero med dubbla kattar i serie direkt i framröret, där kan man snacka broms…
Som du säger så kan bilen vara ”ovan” med effekten du lockat fram. Trionic 5 adapterar sig med tiden så det kan ju bli bättre.
Kör jag med motorbroms och sedan full pelle så kan min bil klippa också, jag har iofs 3″ och racekat främre biten så jag tror att wastegaten får det lite tuffare att hålla emot jämfört med original avgas (jag har T25-agg i min bil).
Fick sällan överslängar när jag precis lagt in mitt steg 3, men har därefter gjort bilen strömlös flertalet gånger så den fått adaptera om sig, kanske hjälper det ifall man gör bilen strömlös ett par minuter och sedan kör ett par fullgasrepor så den får adaptera om sig ”rätt” på en gång.Ska tillägga att detta bara är teorier då jag inte är någon expert på trionic 5 :ID
Då börjar det ordna upp sig. Stor service gjord, lite slangar bytta och lite WD40 i magnetventilen. Nu är väl laddproblemen borta i princip, den går som fasen. Nån gång så har tryckvakten gått in för den laddar verkligen mkt, men det är inga problem. Vad som var avgörande vet jag inte, men nåt var det, kanske bara smörj som du sade Antonn. Jag har itne nollat/adapterad den.
Bromsarna ordnade också upp sig, jag bytte till nya ATE belägg från Mekonomen idag, som enda åtgärd, och så några rejäla tokbromsningar. Nu känns det mkt bättre, nu börjar ABS jobba vilket inte alls hände förut även på blöt asfalt. Jag vet itne om det bara var beläggen, dom ”gamla” visade sig vara helt nya, även nya skivor fram är det. Kanske hade dom andra också slitit in sig, men jag vet inte. Nya började ju jobba på mkt kort tid och nu vågar jag busköra med bilen…. Gamla var ”Aa” nånting, jag kunde inte tydligt se namnet på dom.
Jag blev ändå lite tveksam av någon anledning, kanske borde jag hålla mig till det som jag kan och släppa 9000 ändå. Nu är den välservad, med fungerande AC (shit vad bra den är!) och kanske läge sälja vidare ändå. ”Vadå sälja efter en dag, vad är det för fel??” tänker ni nu men jag bara drabbades av känslan att det kanske inte är min grej. Orkar jag med detta när saltet och mörkret kommer och nåt pockar på uppmärksamhet? Vågar jag smälla iväg på jobb i den utomlands som faktiskt händer ibland? Jaja, får känna på det, kanske kommer den på blocket ändå.
Helt klart är att en frisk 225 B234R troligen är det vildaste saab har gjort, den känns mkt råare och brutalare än min 9-5 Aero, som eg ger mer på papperet men känns mer sävligt på nåt vis. Bottenvridet i 9000 är ju magnifikt, bättre än i min tokfriska 9-5. Ska det vara så? 😯 Från 1800 varv nåt drar den ju bara iväg….
Lite mer småfix, har lött om centrallåsboxen och det verkar lira bättre nu, vi får se i morgon. Det var lite intermittent funktion, också ett jättevanligt 9000 problem enligt stcs forum.
Jag upptäckte under bromsfixet att ena drivdamasken var borta nästan, i alla fall var hälften av den väck… Det är lite faschinerande vilka bilar folk kör omkring med egentligen, hur är det ställt med våran bilpark? Ändå har vi bilprovningen, man fasar när man tänker på hur mkt småfel och skit bilar har trots bilprovningen, tänk hur det hade sett ut om vi inte testat varje år? För det är ju verkligen inte så att folk tar hand om sina bilar, i alla fall inte mot slutet när dom tänkt sig sälja den så småningom.Jag undar om det inte svampar lite ändå i bromsarna för övrigt, jag får göra en luftning i samband med drivknutsbytet. Fan, jag skulle ju inte rädda en Saab till, men jag vet inte vad jag förväntar mig för 12.000 spänn heller, hos en bilhandlare….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.