MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186759
    plankan
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Jag vet hur man demonterar en koppling. Jag har gjort det flera gånger förr. Jag har tom rätt verktyg liggande lättåtkomligt och normalt går det fort. Lång historia kort: Jag hatar Saab. Jag skall aldrig mecka igen. Jag har lärt mig hur man våldar ur en koppling med kofot, slägga och massa svordomar. Ingenting överlevde. Troligen inte ens lådan. Bra. Då slipper jag mecka ihop skiten igen.

    Hoppas nu jag kan hitta en ny slavcylinder i Storgöterborg imorgon, annars säljer den i lösa delar. Hela bilhelvetet alltså. SKoda Octavia RS – mums!

    😳

    Vad är det egentliga problemet Martin –
    låter inte som om det är själva bilen ……………….. 🙄

    #186761
    turbocab
    Deltagare

    Nu har jag lugnat mig lite. När jag äntligen får lite lugn och ro att gå ut i garaget så lägger man två timmar på strul och förstör helt friska grejor, mest för att man eg är stressad och aldrig vet hur länge man får vara ute och jobba. Det är det som är problemet. Barn och familj ändrar allt, borta är tiden då man kunde tokmecka i 10 timmar. Så när jag nu äntligen får tid så skall stordåd genomföras och jag jobba mkt snabbare än vad jag eg vill. Då går det dåligt…. Så eg skulle jag vart nästan klar igår, men icke. Har dock lugnat mig lite igen, Skrotens hämt-lastbil är återkallad och jag letar en ny slav. Jag hittade olja tycker jag på lamellaxeln. Om det det är olja från lådan, slaven eller nåt annat vet jag inte. Men eftersom allt nu är historia så blir det en ny slav, nytt lager och ny koppling. Så exakt vad som bråkade får jag väl inte reda på….

    #186762
    plankan
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Jag hittade olja tycker jag på lamellaxeln.

    Har du inspekterat bakom svänghjulet ❓

    Oljereturen mellan topp/block ❓

    Fördelaren så det rinner ner där ❓

    Inga oljerester på baksidan av kåpan över kopplingen ❓

    #186763
    turbocab
    Deltagare

    Hm, ska ta en kik där, tack för tipsen. Det enda jag tyckte var att urtrampningslagret så djäkligt kladdigt ut. Undrar om jag möjligen i stridens hetta förra gången (var lika djäkla stressad då) smorde det med nåt. Det är ju no-no, det vet jag också, men jag har förmodligen gjort det…. Nytt på väg i alla fall.

    Mekonomen i Mölndal hade ingen slav – men kl 10.00 idag har dom det. Det kallar jag snabb leverans! Så ikväll ser det bättre ut. Då blir det en migräntablett och en Redbull, då brukar jag hamna i en bra balans och inte stressa upp mig. 🙄

    #186766
    turbocab
    Deltagare

    EDIT: NU har jag kikat lite därute, tur att Bollibompa finns…. Det är olja litegrand på insidan kåpan, tryckplattan är helt klart lite fuktigt också. Men svänghjulet och allt ovanför är tok-torrt. Jag bytte ju topp och lite annat samtidigt förra gången och det är bomtätt allting.

    Om det nu inte är jag som kladdat med lagret (och så mkt kan jag omöjligt kletat) så är det tätningen från lådan mot lamellaxeln. Var hittar man en sån? Det är väl bara Saab som har den antar jag, om den ens finns längre? Jag har två packningsatser för låda liggande, men den verkar inte vara med. Hela främre huset på lådan ser ju rätt så kletigt ut, så nånstans har det läckt.

    #186768
    longjohn61
    Deltagare

    Saab kanske har den kvar annars Momentum typ dom säljer packboxar och sånt om du får ut den gamla hel är det ju en fördel
    Har inte saab klubben lagt upp den ❓

    Mvh Nisse

    #186772
    turbocab
    Deltagare

    Hm, helvetes kletigt allt är…. Jag har rivit loss primären nu i ett plötsligt anfall av ny motivation. Den tog slut igen när jag skulle ha loss röret för kopplings-slaven, men ut kom den. Ikväll skall en ny in. Den var inte trasig, men så djävla rostig och tunn på ett ställe att jag bara kände att den kommer gå av i vinter och jag får göra om allt….. Nu blir det då även 8ans primär i familjeräsern, samt ny cherryröd Kylarbrygga. Gick förvånansvärt smidigt att få av primärkåpan och byta den faktiskt. Mutterknackare is da shit.

    Jag tänker hävda Force-majeour i helgen och låsa in mig i det förbannade Garaget tills allt är klart. 😆 To be continued… Jag väntar även på en ABS ackumulator till den andra bilen, men posten verkar helt ha tagit semester. Även bussgods har lagt ner, den Turbo för Sedanen (senare projekt…) som är på väg lyser med sin frånvaro. Men det var inte aktuellt byta den nu ändå, först måste motivationskontot fyllas på igen.

    #186784
    turbocab
    Deltagare

    4 timmars meck avslutat. Inte ett foto blev det tyvärr, men nu sitter en ny kopplingslang (den gamla hade gått av!!!), ny koppling och 8ans primär på plats. Gick hyfsat bra allting. Cherryröd kylarbalk i nära nog rostfritt sitter monterad också, tom bogseröglorna kommer titta fram och vara Cherryröda, inte så dumt! Håller på med allt småpill runt det nu, slangar för strålkastarspolning skall dit mm. En bättre kylare är på plats också. Donatorbilen 4D Sedan jag hade stående har nu verkligen fått släppa till mkt grejor. Med tanke på att jag fick 800 spänn för den så har jag nog aldrig fått så mkt bra grejor för så lite pengar som för den bilen. Imorgon räknar jag allt är klart, med front och allt på plats. Ska ta lite pics då! Speedparts var snälla idag att levera tryckplattan i rätt tid för övrigt, och det var en Sachs original. Den gamla behåller jag ändå, jag tror inte den är skadad faktiskt. 🙄 Om allt går bra så har jag alltså fått till en hel del förbättringar, jättefin original färgad kylarbalk, 8ans primär, bättre kyl och strålkastarspolarna. Inte dumt! Plus en bra koppling såklart.

    Dagens lärdom: Fan vad enkelt det var att få dit kopplingslangen – uppifrån. Jag mitt nöt skulle ju krångla ut den bakvägen igår, dvs neråt och framåt. Pucko…. 😳

    #186790
    anderslindh
    Deltagare

    Härligt att du fick lite gjort! Men hur gjorde du med packningen som eventuellt läckte? Missade jag att du bytte den eller är den fortfarande i okänt skick? Synd om det läcker ut på nya kopplingen igen menar jag. 🙂

    #186796
    turbocab
    Deltagare

    Jag chansar. Den är inte bytt. Jag tittade och den var i alla fall inte skadad synligt. Att hitta en ny och greja innebär att jag blir stående i flera dagar till och det går inte. Så jag chansar på att det var nåt annat som läckte. Faktum är jag är även skeptisk mot slaven. För jag såg nu att nivån var lite låg i behållaren efter jag grejat, den var grymt kletig, och allt det kan inte runnit ut nu när jag bråkade med kopplingen så mkt. Så det kan ha vart så att den läckte. Den var ju rakt inte ny, utan renoverad och jag minns att bottenpacknignen i den orsakade en del strul vid monteringen. Men men, tjugosju migräntabletter och några Redbull skall väl göra att man orkar med allt detta en gång till i vinter…. 🙄

    #186799
    anderslindh
    Deltagare

    Vi får väl hoppas att du har rätt och slipper göra det ännu en gång 🙂

    #186835
    turbocab
    Deltagare

    Lite slarviga pics kanske. Allt är monterat och klart, och funkar 100% så här långt. Tempen hålls bättre, den gamla kylaren var inte bra alltså.

    Här är nya kylarbryggan på plats. Blev riktigt nice att få det cherryrött igen, och den var nästan helt rostfri, jmf med den gamla som var helt kass.

    Nån superputs och målning etc har jag absolut inte gjort, men lite nyare skruvar och fräscha grejor har monterats ändå. Det är märkligt hur vissa skruv på donatorbilen var fortf guldiga.

    Passformen blev mkt bra. Denna huven och kylarbalken kommer ju från samma bil och allt passade perfekt. Bara lite sänkning av huvens höjd längst bak vänster, så passade allt perfa.

    Eftersom reflexramp passar så sjukt bra på en röd bil (eller hur Henrik? 😆 ) så monterade jag den här också, åtminstone tillfälligt.

    Tsv är projekt 5D avslutat, hoppas den lirar fint över vintern nu.

    #186980
    turbocab
    Deltagare

    En liten test-tur i kvällssolen! Har lärt mig lite mer om ABS idag. Tryckackumulatorn är bytt och det blev ju riktigt bra. Nu slocknar lamporna snabbare, den håller trycket och maxeffekten har gått upp rejält. Bromsarna har alltid varit godkända på BP, men inte imponerande. Nu är dom det! En extra tryck-ack har införskaffats också. Såna här delar kommer blir ett jätteproblem i framtiden, mitt tips. Man borde plocka ur en eller två kompletta kit icke-ABS system för framtiden, men vilket djäkla jobb… Hade ju chansen i våras men det var inte genomförbart då.

    #186983
    t16s
    Deltagare

    kanske nåt man ska satsa att byta på då….mina lampor lyser med en stund innan dom slocknar!!

    angående vingen så sitter den på bilen….blev skruvad i 6 hål av 7 möjliga,,,sitter stabilt!! följde ditt tips angående att sätta dit själva vingen först och sen gummiflärpen 😀 har bara inte limmat den äm men tänkte göra detta i helgen,,,svart silikon blir la bra??? Blir nog en tur till Vallåkra i helgen med, söndag e standard sen några år tillbaks 🙂

    ha det gott.

    PS…får säga att det var ett riktigt skitjobb att få ut metallskenan ur gummit,,,,man var ju rädd att fördärva hela skiten till slut men som alltid så finns ett gott slut 😎

    #186984
    turbocab
    Deltagare

    Ja, visst är det ett skitjobb, men gött att det blev bra. Svart silikonlim, PL400 eller nåt sånt blir kanon. Ha lite tejp och grejor framme och tålamod och låt det torka ordentligt 24 timmar i alla fall så skall det nog lira!

    Lamporna skall ju lysa lite när man startar, det är normalt. Som jag kommer ihåg bromsarna på den Svarta så kan du glömma detta, dom var 100%. Om du hör att pumpen går väldigt mkt samt går länge även om bilen bara vart av någon kvart, så kan du fundera på tryckackumulatorn. Men så tror jag inte det är på din.

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.