MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Min koppling har gått 3600mil nu sedan byte, har aldrig slirat för mig. Är dock en 228mm lamell/tryckplatta. Men den gamla kopplingen som satt på slirade inte heller… dock var den nästan nersliten ner till nitarna men slirade gjorde den fortfarande inte.
Har ni tvättat av alla delar ordentligt med bromsrengörning eller liknande innan montering? Lyft väck kopplingskåpan och kolla så det inte är så att det har läckt ut olja på kopplingen.
MVH
Tvättade allt med 5-56 innan, ska man inte det? 🙄 SKämt åsido, den var ju bra i början. Jag är också inne på oljeläckage, men det var ju det där med trycket i pedalen också som känn som att tryckplattan fastnar. I alla fall är en ny på väg hem, så får jag riva hela klabbet igen… Speedparts hade ju lösa tryckplattor för en femhundring, gött. Återkommer om problemet när det är rivet allting.
augusti 11, 2011 kl. 07:13 #186707@longjohn61 wrote:
Har båda ni speedparts koppling ❓
Mvh Nisse
Speedparts koppling till våra nya OGs är Sachs original, har också ny sådan utan något slir 🙂
augusti 11, 2011 kl. 10:11 #186712Kan det vara nåt med svänghjulet både du och glader har typ samma problem hmm
men som du säger låter det mera som tryckplattan 😉Mvh Nisse
@longjohn61 wrote:
Kan det vara nåt med svänghjulet
Mvh NisseGäller jo framförallt att se till det inte är ”runt” d v s gamla djupa spår efter slitage
Inte så att kopplingen ”hugger” när du skall iväg ❓
@joH900 wrote:
Min koppling har gått 3600mil nu sedan byte, har aldrig slirat för mig. Är dock en 228mm lamell/tryckplatta. Men den gamla kopplingen som satt på slirade inte heller… dock var den nästan nersliten ner till nitarna men slirade gjorde den fortfarande inte.
Har ni tvättat av alla delar ordentligt med bromsrengörning eller liknande innan montering? Lyft väck kopplingskåpan och kolla så det inte är så att det har läckt ut olja på kopplingen.
MVH
Är 228mm bolt on?
Jag är inne på en sådan.augusti 11, 2011 kl. 11:49 #186197Satt inte dom på dom sista årsmodeller som standard ❓ i så fall har jag en till övers 😉
Mvh Nisse
@Glader9991 wrote:
Är 228mm bolt on?
Jag är inne på en sådan.Japp, 228mm är bolt on om du har det nyare större svänghjulet (skall sitta på 1990 och framåt). Om det ändå skall bytas så ser jag ingen anledning till att montera en 220mm om man har det nyare svänghjulet, någon extra nm lär ju en 228mm klara.
@longjohn61 wrote:
Satt inte dom på dom sista årsmodeller som standard ❓ i så fall har jag en till övers 😉
Mvh Nisse
Nej, ingen 900 levererades med 228mm lamell/tryckplatta (såvitt jag vet), dock kom det ett större svänghjul som tillåter montering av lite större koppling 1990 🙂
MVH
augusti 11, 2011 kl. 13:43 #18672693an som jag skrotade hade en större tryckplatta än dom andra jag har så antar att det var standard på den 😉
Mvh Nisse
Jag vet hur man demonterar en koppling. Jag har gjort det flera gånger förr. Jag har tom rätt verktyg liggande lättåtkomligt och normalt går det fort. Lång historia kort: Jag hatar Saab. Jag skall aldrig mecka igen. Jag har lärt mig hur man våldar ur en koppling med kofot, slägga och massa svordomar. Ingenting överlevde. Troligen inte ens lådan. Bra. Då slipper jag mecka ihop skiten igen.
Hoppas nu jag kan hitta en ny slavcylinder i Storgöterborg imorgon, annars säljer den i lösa delar. Hela bilhelvetet alltså. SKoda Octavia RS – mums!
😳
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.