MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    joh900
    Deltagare

Min koppling har gått 3600mil nu sedan byte, har aldrig slirat för mig. Är dock en 228mm lamell/tryckplatta. Men den gamla kopplingen som satt på slirade inte heller… dock var den nästan nersliten ner till nitarna men slirade gjorde den fortfarande inte.

Har ni tvättat av alla delar ordentligt med bromsrengörning eller liknande innan montering? Lyft väck kopplingskåpan och kolla så det inte är så att det har läckt ut olja på kopplingen.

MVH

turbocab
    Deltagare

Tvättade allt med 5-56 innan, ska man inte det? 🙄 SKämt åsido, den var ju bra i början. Jag är också inne på oljeläckage, men det var ju det där med trycket i pedalen också som känn som att tryckplattan fastnar. I alla fall är en ny på väg hem, så får jag riva hela klabbet igen… Speedparts hade ju lösa tryckplattor för en femhundring, gött. Återkommer om problemet när det är rivet allting.

longjohn61
    Deltagare

Har båda ni speedparts koppling ❓

Mvh Nisse

anderslindh
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Har båda ni speedparts koppling ❓

Mvh Nisse

Speedparts koppling till våra nya OGs är Sachs original, har också ny sådan utan något slir 🙂

longjohn61
    Deltagare

Då kan man utesluta det,var bara en tanke 😉

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Det är Sachs, jepp…. Monterade en identisk i min röda TurboS i våra också, den lirar 100%. Så det är väl nåt med olja, eller otur med tryckplattan bara?

longjohn61
    Deltagare

Kan det vara nåt med svänghjulet både du och glader har typ samma problem hmm
    men som du säger låter det mera som tryckplattan 😉

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Kan det vara nåt med svänghjulet
    Mvh Nisse

Gäller jo framförallt att se till det inte är ”runt” d v s gamla djupa spår efter slitage

Inte så att kopplingen ”hugger” när du skall iväg ❓

turbocab
    Deltagare

Nej, det gör den inte. Kommer inte ihåg hur svänghjulet såg ut, men några djupa spår var det inte vad jag vet. Blir ju en nogrann undersökning nu när allt är rivet. Bilen står i garaget, huven och allt kring är borta redan, så det blir en bra helg. 😛

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

Min koppling har gått 3600mil nu sedan byte, har aldrig slirat för mig. Är dock en 228mm lamell/tryckplatta. Men den gamla kopplingen som satt på slirade inte heller… dock var den nästan nersliten ner till nitarna men slirade gjorde den fortfarande inte.

Har ni tvättat av alla delar ordentligt med bromsrengörning eller liknande innan montering? Lyft väck kopplingskåpan och kolla så det inte är så att det har läckt ut olja på kopplingen.

MVH

Är 228mm bolt on?
    Jag är inne på en sådan.

longjohn61
    Deltagare

Satt inte dom på dom sista årsmodeller som standard ❓ i så fall har jag en till övers 😉

Mvh Nisse

joh900
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

Är 228mm bolt on?
    Jag är inne på en sådan.

Japp, 228mm är bolt on om du har det nyare större svänghjulet (skall sitta på 1990 och framåt). Om det ändå skall bytas så ser jag ingen anledning till att montera en 220mm om man har det nyare svänghjulet, någon extra nm lär ju en 228mm klara.

@longjohn61 wrote:

Satt inte dom på dom sista årsmodeller som standard ❓ i så fall har jag en till övers 😉

Mvh Nisse

Nej, ingen 900 levererades med 228mm lamell/tryckplatta (såvitt jag vet), dock kom det ett större svänghjul som tillåter montering av lite större koppling 1990 🙂

MVH

longjohn61
    Deltagare

93an som jag skrotade hade en större tryckplatta än dom andra jag har så antar att det var standard på den 😉

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Jag vet hur man demonterar en koppling. Jag har gjort det flera gånger förr. Jag har tom rätt verktyg liggande lättåtkomligt och normalt går det fort. Lång historia kort: Jag hatar Saab. Jag skall aldrig mecka igen. Jag har lärt mig hur man våldar ur en koppling med kofot, slägga och massa svordomar. Ingenting överlevde. Troligen inte ens lådan. Bra. Då slipper jag mecka ihop skiten igen.

Hoppas nu jag kan hitta en ny slavcylinder i Storgöterborg imorgon, annars säljer den i lösa delar. Hela bilhelvetet alltså. SKoda Octavia RS – mums!

😳

longjohn61
    Deltagare

😯 va så lätt ger du väl inte upp

Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng