MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183878
    turbocab
    Deltagare

    Donators krockskada. Ett lackveck finns det, bak på skärmen där uppe nära dörren, i övrigt är lacken hel. Men svårt rikta upp skulle jag säga… Tänker inte försöka. Det var ju denna bilen jag skapade en tråd om och fotona ligger där också, men dissade pga att jag inte fick nån bra info om dessa skador. Och sen hittade jag 9300 mila bilen istället…..

    #183865
    longjohn61
    Deltagare

    Men ingen rost på donator bilen ❓

    Mvh Nisse

    #183857
    turbocab
    Deltagare

    Verkligen inte mkt… Nästan synd skrota den.

    #183858
    turbolamko
    Deltagare

    Ett tips! Spara till mig haha när jag börjat jobba så köper jag den och lagar upp den 😉

    Nä men som du säger det är ju synd att skrota den, sälj den som ett rep. objekt vetja 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #183832
    M.Broberg
    Deltagare

    OM du nu ändå ska skrota den, hur mkt skadar det att ta en träbit o en hammare o banka te på bulorna? bara för att kolla liksom..

    #183847
    joh900
    Deltagare

    Ta ner dörrsidan och prova tryck med händerna. Så lyckades jag få ut en bula på en framskärm till 9000 🙂 Dock var den ”mjukare”, men kan ju va kul och testa ändå 🙂

    Men risken finns ju att det är svårt att få ut alla veck med bara handkraft, var ju ganska stor bula.

    MVH

    #183759
    turbocab
    Deltagare

    Då har jag grejat lite. En perfekt Fars dag, lugn och ro i flera timmar i Garaget, och minimalt med strul. Gött!

    Fronten är klar, eller klar för nu. Lite pyssel med kofångaren/Luftinsläppen framtill väntar, men det blir senare. Kylaren på plats, nya lampor, US blinkers, en hyfsad grill mm. Ny olja, ny kylarvätska, luftfilter, tänddelar mm. En mellaservice kan man kalla det kanske. Nervöst vred jag å nyckeln i eftermiddag, vilken av de 1000 meter kabel jag rev ur behövdes för att köra bilen?? Ingen visade sig, den gick på 1,5 varv och hade perfekt tomgång direkt. Underbart!!!

    Fronten, nya eftermarknads framlampor från Speedparts, kvalitetskänsla sådär, men vi får väl se hur det verkar. Kanske jag meckar ihop ett komplett kit med reflektorerna från de nya med höljena från Hella originalen. Ny plåt etc fram väntar också.

    Nya tygsidor i dörrarna, lite småpyssel invändigt är gjort. Fula hemmagjorda temp-grejen i askkoppen är borta, mm. Jag har alltså börjat riva i donatorn redan lite…. 😳

    En väldigt ny och mörk fin Vindavvisare ersätter den blekta blå. Satt på min gamla TurboS en gång, men nu får den sitta här. Valet att ha eller inte ha är ingen fråga – många års montering har lämnat spår i taket, så den får sitta på.

    Nya yttre lampor, tack Speedparts för det. Underbar känsla montera detta! Gummilisterna innanför var tokfräscha och mjuka, märkligt. Även en del gummidetaljer i motorn, den tjocka som skyddar vevhusventslangen tex, känns helt ny. Har månne förra ägaren ändå pysslat sista åren?

    Här ser man skillnaden, de inre har jag inte rört. Inte förrän nya luckan är på plats, då tar vi den biten. Nytt mitthandtag, NY vinge blir det. Kommer bli hyfsat. 😛 Kolla även fula bakre sidobreddaren – men tur att donatorn hade skitfina såna. Men bara vänster jag behöver byta! Även en av de främre är lite skavt på denna bilen, donatorn hade skitfina. Flyt!

    Det slår mig när jag håller på med detta att det börjar ta slut på grejor nu. Denna bilen, plus en viss bil till som jag återkommer till snart hoppas jag, har jag lite småpyssel till, men sen är det tomt på hyllan och nån framtida dylik renovering kommer ta tid och kräva letande av mkt delar. En del av allt det götta jag samlat på mig har sålts av på de två bilar jag sålt hyfsat nyligen. Lite trist, men så är det ju. För att kunna pyssla vidare på nya bilar så måste det ju säljas. Hade någon sagt till mig att jag kommer montera den fabriksnya vingen på en T8Special så hade jag bett att deras huvud skulle undersökas. Hade flyt och köpte den medans de fanns kvar, lär vara slut nu tydligen.

    Körupplevelsen då? Jo, körde en sväng. Och den går som den skall. Utan att vilja sticka ut näsan för mkt så är det nog ganska nära i känslan hur en ny Special kändes 1989. Den känns bra mkt tightare än jag är van vid i alla fall och laddet finns där hela vägen, inga skumma fenomen som donatorn har! Tom bromsarna kändes bra ikväll, jag lutar åt att bessa med dom!

    Ang donatorn: Hela familjen åkte på shoppingtur i den idag. 3ggr minst uttrycktes orden ”Gammal skit”. 4 ”fan också” innan gumman satt på plats i baksätet tror jag mig ha räknat till och min glädje och gummans besvikelse när bilen stod kvar efter 1,5 timma på Allum gick inte att ta miste på. Hm…. Jaja, hon kommer kanske gilla trådens bil bättre, vem vet….

    #183539
    joh900
    Deltagare

    Sjuk skillnad med nya strålkastare på plats, och bakljus! Testa kör lite med rubbing och polermaskin på de inre glasen vetja, bara för att se hur bra det går att få dem 🙂 Ser ut som det är avfettning som har orsakat missfärgningen

    Jag har en omgång kompletta strålkastare som väntar på montering (vilken bil det nu ska bli…?) jag har inte kollat plasthusen så noga, men är det själva husen som är sådär eller? Har byggt ihop en omgång från Hella plasthus och bytt reflektor+glas, lite pilligt är det och man får ta i rätt ordentligt för att få lös den gamla reflektorn ur ”lederna”. Kostade mig ett plasthus innan jag fick till det hur mycket man skulle ta i… 🙄

    MVH

    #183346
    turbocab
    Deltagare

    Hm, avfettning alltså? Gör det så mkt? Så mina två flaskor sen köpet gjorde inte bara gott alltså? 😳

    I alla fall – inga bilder än, men nu är luckan bytt!! Tack Karl för detta. Blev riktigt bra, helt ok passform. Men djävlar en lucka är brötig och tung…. Donatorn står i garaget nu och håller på att dö… Nu skall jag ha loss lite Aerodelar och flytta över, plus en del småpill. Sen blir det hur bra som helst. 😛

    #183341
    schwartz
    Deltagare

    Vilket lyft, snyggt!

    #183342
    turbolamko
    Deltagare

    Nästa gång du kör avfettning så kan jag rekommendera testvinnaren som Mekonomen brukar sälja :p Har tyvärr glömt av namnet men jag känner igen flaskan iaf så fort jag ser den. Kostar en del tyvärr men den är helt otrolig!! Sprayar man på och sen låter den verka i 3 min ca och efter när man har spolat av detta så har ALLT stänk försvunnit 😀

    Sen får jag inte heller glömma att ge en bra komplimang på hur mycket snyggare det blev med nya lampor!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #183339
    turbocab
    Deltagare

    Ja tackar, visst blev det bättre? Ska byta lite småpill baktill och ta lite snygga pics snart, men får ligga lågt nu litegrand. har vart mkt saabmeck och både gumman och grabben saknar mig…

    Tack för tips där om avfettning, men det låter starkt då? Eller är det bra för smuts och inte dåligt mot plast kanske?

    #182672
    turbolamko
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Ja tackar, visst blev det bättre? Ska byta lite småpill baktill och ta lite snygga pics snart, men får ligga lågt nu litegrand. har vart mkt saabmeck och både gumman och grabben saknar mig…

    Tack för tips där om avfettning, men det låter starkt då? Eller är det bra för smuts och inte dåligt mot plast kanske?

    Förstår din situation allt mer och mer numera, speciellt när det gäller tjej och så vidare, har nämligen själv en tjej som jag träffas med då och då 😉

    Det där med avfettningen: Den är väldigt effektiv och jag använder den varje gång jag tvättar mina bilar och jag har inte fått plasten förstörd eller så på min 900a te.x förutom att man får smörja in de svarta detaljerna då de blir matta igen eftersom den även får bort lystermedlet som man smörjer in lister osv med men det är väl ganska vanligt antar jag… Men jag är iaf så sjukt nöjd med detta att jag bara kör den som jag nämnde i fortsättningen. Jag ska visa dig den typ av avfettning som jag använder när vi träffas igen 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #182483
    turbocab
    Deltagare

    Så vad händer? Donatorn skrotas ner… Uj vad tid det tar, jag är för långsam alltså. Karl jagar mig med visdomsorden ”Spara allt” och jag är mer ”nej vill bli av med den snabbt….”. En del småpyssel blir det i alla, pumpen och torkarna kommer hamna på Sedanen, det blir perfekt! Den är lite trött när tanken blir tom och torkarna går lååååångsamt… Massa bra smågrejor, skruvar etc har skruvats ur. Kopplingen och motorn blir det nog också. Kanske. 🙄

    Bakaxeln blir det dock INTE. Nu har jag inget foto, men den svetsade plåtbit som är böjd över och faktiskt håller hela bilen baktill, en på vä och en hö sida, är AV, på vänster sida. Den har öppnat sig några mm mitt på uppetill och jag tror axeln har rört lite på sig… 😮 Jag tror inte haveriet var långt borta. Skulle det kunna förklara att vänster bakdäck var helt snedslitet? Så jag skiter i dom delarna kort och gott, lika skönt det nästan. Aerodelarna som var skitfina på denna bilen kommer monteras på fin-T8an, två av dom, vänster bak och höger fram. De andra var fina! Även mittendelen i kofångaren fram kommer hamna där, den är ju mos av de förbannade extraljusen…. Göttaste av allt är att jag fick loss tokfina framröret med kat och sätter det rakt på 5D bilen, då kan jag spara undan den nya katen till nästa projekt. Som jag otåligt väntar på… Mer om det i framtiden. 😆

    Kommer dröja med lite bilduppdatering, men det kommer så sakteliga. Har feber, svettas, och helgen blir för djävlig, men ändå har jag gjort 4 timmar i Garaget….(för ordningens skull: Jag har tagit semesterdag, som allltid vid sjukdom 🙄 )

    #182480
    M.Broberg
    Deltagare

    att fästena till bakaxeln släpper verkar inte vara något direkt ovanligt, sen är det såklart skillnad i hur mycket.

    Dum konstruktion med genomslagsgummit som tar i där o nöter på metallen.

Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng