MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 11, 2011 at 13:53 #184484

      @Turbocab wrote:

      Jepp, så rätt Henke! Fick ju fästena skickade senare av Danske killen som sålde, eftersom han glömt dom. Sen blev den liggande liksom, men nu så äntligen. Blev skitbra. Har just kört lite också, i 120 blås så åker den inte av i alla fall, sitter fint verkar det!

      Min sitter med kvar efter en tids botten läge.
      Dom sitter bättre än vad man tror.

        maj 11, 2011 at 19:48 #184493

        Då vart det E85 konverterat. Den röda 5D är nu Biopower Edt. Mer info i tråden i Tuning-delen. Gött att ha det gjort, verkar lira fint. Men vi får väl se lite längre fram hur det lirar.

          maj 11, 2011 at 20:15 #184495

          Blire av te Saab o köpa biopower emblem nu?

            maj 15, 2011 at 20:16 #184595

            E85 projektet avslutat, bilen går kanon nu. Vi får hoppas det håller sig över sommaren. Original Grenrör är monterat igen, det kändes helt enkelt bäst. Extraktorn var väl nice, men jag hade nåt missljud i bilen och det kändes inte 100 med icke original prylar. Nu är det ordning igen. Missljudet försvann, gurglet är underbart. Och djävlar vad den gick efter monteringen, herregud!!! Hur himla dålig var extraktorn eg tänkte jag, och lyfte locket. Efter att jag monterat tillbaka slangarna från magnetventilen till turbon och tryckklockan så var allt mer normalt igen…. 🙄

            Idag har LUXen fått kärlek. Fläkten var kass, detta är nu konstaterat. Jag har pluggat FAQ om hur panelen åker ut, och även övat i skrotbilen, så detta jobb känns helt lugnt nu, ska bara hitta tid. Oljan byttes. Blä, vad äcklig den var? På tiden mao. I veckan skall även växellådsoljan bytas, den är lite för mörk den med. Ska bli spännande se hur växlingarna blir!

            Fick även fixat stolen. Nu är den mkt fastare. Speedparts repsats är toppen där. Bild kommer på det.

            För er som undrar så tog jag ner alla bilarna från Garaget. Mest för att oroa lite, men jag hoppades på att lägga upp dom igen med helt nya foton allihopa, och riktigt bra såna i häftiga miljöer. Men när skulle jag få tid ta dom? Ja, vi får väl se vad som händer.

              juni 4, 2011 at 20:35 #184966

              Plötsligt stod den bara där igen på gatan hemmavid. Jag behövde inte ens köra hem den, det fixade Karl och “Lustgasen” (Stcs) åt mig. Sedan September nånting har den stått och gömt sig där ute vid ladan, numera bara några få kilometer hemmifrån. Skynket lyftes av, batteripolen lades på och vips så gick den igång, enligt utsago. Här på fotot är den nyss hemkommen mig, och förvaringen verkar inte ha lämnat några som helst spår, nice!

              Jag har tänkt så mkt på bilens framtida projekt att jag förväntade mig ett renoveringsprojekt. Men Bromsarna är kanon, kamkjedjan rasslar knappt nånting (självläkning medelst lada?) och hela bilen känns bara underbar, och luktar lika gott som förra säsongen! JBLerna 6×9 längtade efter att dammas ur också, shit vilket ljud det är. Gött som fasen det hela!!! Men låda skall i, en helt ny, samt komplett AC! För er som är lite trötta på era bilar ibland, ställ dom i en lada i 9 månader. Det funkar. Eg behöver jag inte göra nånting alls med den, den är i minst lika bra skick som på festivalen 2010, och det räcker ju eg ganska långt?

              Cabben fick sig ett lager Maquire vax idag, avslutat med deras täckcoat med Carnuba wax. Kändes bra, och blev djävligt blank. Fortf några små repor hit och dit och den skulle behöva en rejäl omgång, men det får vara så länge. Ny Olja och ny kylarvätska blev det också. Även den röda har fått lite av samma behandling, och blir helt ok! En liten stänkare här bara. Under midjelisten har jag inte tagit än, tjejen snodde bilen imorse och drog iväg genom Nossebro och spred lite T16 muller på “Power Meet” där. Hon skulle bara igenom Nossebro, men det pågick ju under tiden…. 🙂

              Fortf långt ifrån rejält blank, men mkt bättre är det. Lilla plastdetaljen precis vid vänster bakskärm längst ner sitter nu på igen, Ipod kabeln är fixad, mm.

              Få personer har förmånen att lyfta ur ett fabriksnytt innertak ur en Saab original kartong och montera i en og900 numera, år 2011. Men har man en 4D Sedan med taklucka så är det fortfarande möjligt. Så här ser det ut då….

              Scenen utspelar sig i min trädgård, när jag och Karl monterade innertaket i våran Sedan. Resultatet väntar dock fortfarande på att förevigas digitalt. Men bra som fasen blev det! Takluckan funkade inte pga att plastslangen som för vajern var av höger bak. Lättåtkomligt, och lätt hitta. Ett nytt yttre hölje monterades med lite slangklämmor och grejor. Funktion så här långt 100% och luckan funkar prima. Som pricken över i fick den en vindavvisare, ett fynd efter Karls skrotrunda i Norrland i våras.

              Blå till färgen är den, galet passande mot våran ljusblå inredning i bilen!

                juni 4, 2011 at 20:44 #184967

                trevligt!
                dock kan jag säga att dom flesta kanske tröttnar på deras bilar för att dom inte funkar, att ha lyxen att ha en bil som funkar perfekt när man inte längre är trött på den hade suttit fint…

                jag måste verkligen se den där luxen känner jag.. verkar ju hur frän som helst!

                  juni 4, 2011 at 20:50 #184969

                  Inte alls illa att få tag på ett nytt innertak! Det om något lär ju ge ett lyft!

                  Så fin den gula är. Hon förtjänar några mil i sommar!

                    juni 5, 2011 at 08:11 #184975

                    japp den gule skäms inte för sig….ska bli skoj att se den röde till söderåsturen,, återförenad med den svarte 😀

                    vi skulle haft en träff bara hos dig martin, så hade man fått lite av allt 🙂

                      juni 5, 2011 at 12:31 #184979

                      Har också av en ren slump faktiskt också fått tag i en fabriks nytt innertak till min brukis, känns nästan lite onödig och om inte annat “over kill” med ett nytt men man får ju ta vad man får 😉

                      Men Fan va fin den Gule är!! Verkligen en dröm bli!! 🙂

                        juni 5, 2011 at 15:01 #184987

                        @Turbocab wrote:

                        å grävde jag fram den jag hade liggande, beställde en ny extra på Speedparts, samt skrotade en bil och fick alltså loss en till. Mao – behöver en, skaffar tre. Troligen kommer jag kunna driva min og900 till år 2080 nånting om jag bara hittar bränsle. 😛

                        Mycket problem att byta fläktmotorn? Är det så illa som det ser ut att man måste plocka den ovanifrån och brädan måste ut? Har en fläkt som låter illa och knappas vill vara med en vinter till (och ingen annan som sitter i bilen heller)…

                          juni 5, 2011 at 17:07 #184988

                          Ja, så illa är det, men det var ändå mkt lättare än man kan tro. Föreslår att du läser Plankans eminenta FAQ om hur brädan demonteras, där står allt beskrivet. Det svåraste var eg fläktutblåsen till höger och vänster, att få dit dom igen med rören anslutna, men det löste sig det också. I övrigt är det enkelt, så det är inget jag kommer oroa mig för igen i alla fall. Ett bra tillfälle se över lampor och sånt också när man ändå håller på där i instrumentpanelen. Ny fläkt finns på Speedparts om dui nte hittar nåt beggat fräscht.

                          Idag har jag kört massa cab, helt galet varmt och underbart. Lägger upp lite nya pics på Garaget. Min 5D blev nog rätt snygg för övrigt, en lirare gled upp på Ica imorse och frågade “är den från Saabmuseet?” apropå nummerplåtsskylten baktill. “jajamen” bredde jag på.. Nä, det gjorde jag inte, men helt klart väckte bilen uppmärksamhet. Rätt kul, för 10 år sen hade ingen brytt sig. Han var på jakt efter en og900 och ville ha lite tips. Kul!

                            juni 5, 2011 at 21:09 #185000

                            Tog lite foton, dålig kamera och allt det där, men lite av putsen syns väl ändå hoppas jag. Lade vax under midjelisten nu, samt bättrade lite. Fortfarande inte helt bra, det är mkt jobb kvar för riktigt puts, men skillnad är det allt!!

                            Slänger upp en bild från tidigare idag med cabben också!

                              juni 6, 2011 at 10:55 #185030

                              Ha en bra Nationaldag allihopa! Själv firar jag med två svenska klassiker och lite flaggor. 😛

                                juni 6, 2011 at 20:02 #185076

                                En sån garageuppfart vill jag också ha, med allt innehåll! 😉 Riktigt fina båda två:)

                                  juni 6, 2011 at 20:30 #185082

                                  Grym samling, jag har också varit ute en hel del och “cabåkt” nu när det varit så himla fint väder och numer är även jag röd 😆

                                  Vilken bil blir det till Söderåsträffen?

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.