MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2011 at 20:53 #185086

      TurboS, Talladega röd! Med Hagelbössa och rejskat, kommer låta gött!

      Har just meckat en timma, med cabben. Även lågmilade og900 behöver kärlek… Ett irriterande metalliskt ljud har plågat mig vid växlingar. Efter lite meck så hittade jag problemet – löst batteriskydd, det skavde mot grenröret och vingmuttern valsade omkring. Vidare så har batteriet blivit skadat och läckt syra. (!). Så ut med det… Synd, för det var det fina original Saab batteriet jag fick via Peter i Varberg. Månne att lagringen av detta på en hylla på Saab i Varberg inte var så bra. Så det fixades, nu sitter det bra allting och nytt fint batteri monterat. Allt lugnt. Or not. Det visade sig även att skruvarna för avgas-systemets fäste i lådan var lösa, BÅDA TVÅ. Där har jag aldrig vart på, så dom har kort och gott lossnat…. Skönt hitta det i alla fall. Kände även på lådans bakre lock, och dom var ju lösa dom med, samt att det luftat lite olja genom packningen. Fan det måste röra sig bra därnere vid full KalleAnka? Nu är det åtdraget allt, oljenivån kollad och toppad. Gött. Nu vill jag ha inte mer strul med cabben… Centrallåset bråkade ju alldeles nyss också.

        juni 21, 2011 at 06:19 #185457

        Nu säger jag som Jesprut, Det var då självaste fan! Gled på E20 igår, och laddade på lite i Etanolräsern. Runt 1 bar på 4 eller 5an så börjar kopplingen slira… Tydligt, och återkommande. Jag bytte den i vintras ju, till en helt ny Sachs från Speedparts. Den var klockren i ca 300 mil, nu är det alltså dags igen??? Orkar dom inte med mer än ett bars ladd? Eller kör jag som en kärring och slirar koppling hela tiden? Eller möjligen – läcker det kanske olja från nåt som kontaminerar den? Jag hade absolut ingen lust riva allt det där igen, men om det skall bli värre så måste jag nog. Öken. Jag har en sinterlamell liggande sen länge, är dom körbara i stan alls?

        De två Aerokuperna rostar i nuläget bort på diverse uppställningsplatser i väntan på att bilprovningen skall anställa mer folk. Om två veckor har jag tid på den röda i alla fall, och kommer köra den lagom tills värmen kommer i sommar. (???). Gött med AC!

        Ni som söker mina bilar på Garaget får tyvärr leta förgäves. I ett anfall av anonymitetsbehov så raderade jag samtliga fordon, så dom är borta därifrån permanent. Efter några år av exponering tänkte jag gå underground istället. Parken står ju bara och rostar ändå, så varför ge sken av att dom används. 😆

          juni 21, 2011 at 08:44 #185458

          Tråkigt med kopplingen, men det är ju inte ett allt för tungt jobb på dessa bilar 🙂 Hoppas dock min håller mer än 300 mil med 1 bars överladd, men ännu inga tendenser till slir i alla fall.

          Kan man inte bara ta bilen offline? Tror du kommer ångra dig den dagen du vill ha ut dem på Gorg igen…? 🙂

          Hoppas du finner mer tid och inspiration till att fortsätta med dessa bilar 🙂 Håll dem fina och don’t fix what ain’t broken så kanske det går runt bättre 🙂

            juni 21, 2011 at 10:27 #185459

            @Turbocab wrote:

            Jag har en sinterlamell liggande sen länge, är dom körbara i stan alls?

            om du tycker ljudet av ett JT halvsats är obehagligt vid vardagskörning tror jag inte du kommer gilla sinter… 🙄 Annars säljer ju tex ETT och Racestuff förstärkt tryckplatta sen finns ju 9000 228mm med.

            har du foten helt av kopplingspedalen då? dom e ju ganska känsliga. skulle gissa på läckage annars, är ju många som kör den effekten o den kopplingen.

              juni 21, 2011 at 15:48 #185466

              Min koppling har snart gått 800 mil.
              Som Broberg säger är det sjukt känsligt, speciellt på 3:an. Har man släppt kopplingen till 99,9%, men ändå har foten till 0,01% på pedalen så slirar det.

                juni 21, 2011 at 20:25 #185477

                Hm, får väl testa, men på motorvägen brukar jag inte hålla en fot på kopplingen. Om det inte är det så var lamellen från TurboSen kanonfin, där var det tryckplattan som var kass och jag kommer montera den isåfall. Förresten – kan man skada en tryckplatta genom att trycka för mkt på den då man pressar den inför montering? Jag tror inte jag gjorde det, men i alla fall…?

                  juni 22, 2011 at 16:48 #185496

                  @Turbocab wrote:

                  TurboS, Talladega röd! Med Hagelbössa och rejskat, kommer låta gött!

                  Har just meckat en timma, med cabben. Även lågmilade og900 behöver kärlek… Ett irriterande metalliskt ljud har plågat mig vid växlingar. Efter lite meck så hittade jag problemet – löst batteriskydd, det skavde mot grenröret och vingmuttern valsade omkring. Vidare så har batteriet blivit skadat och läckt syra. (!). Så ut med det… Synd, för det var det fina original Saab batteriet jag fick via Peter i Varberg. Månne att lagringen av detta på en hylla på Saab i Varberg inte var så bra. Så det fixades, nu sitter det bra allting och nytt fint batteri monterat. Allt lugnt. Or not. Det visade sig även att skruvarna för avgas-systemets fäste i lådan var lösa, BÅDA TVÅ. Där har jag aldrig vart på, så dom har kort och gott lossnat…. Skönt hitta det i alla fall. Kände även på lådans bakre lock, och dom var ju lösa dom med, samt att det luftat lite olja genom packningen. Fan det måste röra sig bra därnere vid full KalleAnka? Nu är det åtdraget allt, oljenivån kollad och toppad. Gött. Nu vill jag ha inte mer strul med cabben… Centrallåset bråkade ju alldeles nyss också.

                  finns nya batteri på saab för 550kr underhålls fria med blå saab text på ovan sidan som det ska vara

                    juni 22, 2011 at 17:43 #185502

                    Ok, tack för tipset. 550 kronor??? Det är ju GÖRBILLIGT. Mekodyren tar ju 1100 nåt, BDS etc liknande.

                    Nu blir jag nog tvungen sälja nåt ändå snart. Planer smids för trädgårdsjärnvägen som kommer återuppstå i min egen trädgård efter att ha vart min och fars projekt i många år. Behöver nya växlar och lite småpyssel, en kommande inköpsresa till Tyskland kräver dineros! Skalan är 1:22,5, spårvidden 45 mm. 😛 En slinga runt hela trädgården blir första steget, samt en station med 3 spår. Men jag får nog hitta ett annat forum för det där tror jag…. 🙄

                      juni 22, 2011 at 20:55 #185518

                      …annars kan det lätt spåra ur 😆 :mrgreen:

                      http://www.garaget.org/shinyhead
                      Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                      I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                        juni 22, 2011 at 21:03 #185520

                        😆 😆 Ja, det gör ju gärna det, oavsett om det är tåg eller Saabar man pysslar med!

                          juni 27, 2011 at 19:51 #185707

                          Pust. Nu är TurboSen Nybess UA! Det bidde ju inget Falkenberg, men väl Göteborg ikväll kl 20.20. (!). Jo, dom jobbar övertid för att hinna med! Tänkte att det kommer vara en sur djäkel som bara vill hem, men å andra sidan då inte skapa mer jobb genom att fälla. Och det gick – knappt…. 😳 Den förbannade katen har jag ju gnällt över innan, och HC fick pressas igenom, låg precis under gränsen efter en minuts tok-gasande. Gött han tog sig den tiden…. Ena damasken har spruckit och måste bytas. Igår var den för fan okey, bara lite torrsprucken??? Måste hänt på vägen in idag. Skyltbelysningen bak lös med sin frånvaro, men han bankade på den så blinkade ena lampan till och det var okey. Vänster lampa fram var för högt, men med lite våld och vilja fick han ner den preciiiiisss……. 🙄 Och bromsarna bak var hyfsade, men inte mer pga långt stillastående. Jaja, det gick i alla fall, mkt tack vare schysst provare.
                          Så nu blir det mera meck. Rejskaten åker på soptippen – eller vill någon köpa den? Den kommer med 2,5″ Framrör, och rejskat svetsad ihop med långa röret för att passa rakt på en Simons halvsats. Mkt bra kvalitet på allting och som sagt, det går att bessa med den. 😆 Nu hade jag sån tur att jag hittade en ny original kat under en hylla hemma, jag kommer inte håg var den kommer ifrån. Hade packningar och nya skruvar också, samt original framrör kvar såklart. Så det åker på hela klabbet, när jag byter damasken. Gött! Har nya fälgar på den också, ska slänga upp lite pics….

                            juni 27, 2011 at 20:02 #185708

                            Min sportkat uppvisade samma besiktningsprocedur som din rejs. Bytte därför till rejskat (kl-racing), fick då perfekta värden direkt utan runtkrökenvärmauppkatenrunda. Verkar skilja en del på kissarna.

                            http://www.garaget.org/shinyhead
                            Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                            I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                              juni 27, 2011 at 20:13 #185710

                              Nya fälgar igen? Bilder! 😀
                              Är själv sugen på 16″ Aero fälgarna till Grålle.
                              Letade upp en av bilderna från när du hade det på. Såg riktigt snyggt ut.

                                juni 29, 2011 at 10:39 #185756

                                Min röda står nu i Garaget och får uppmärksamhet, nice som fan att skruva lite på den igen! Damasken e bytt, och nu är jag lite sur…. Det var den bytta som spruckit. Speedparts var den ifrån – den nya jag satt dit var exakt samma modell, samma märkning etc. Den förra har alltså gått ca 3 sommrar, mindre än 1000 mil och har spruckit på flertalet stället runt om. Inga synbara yttre skador utan det är verkligen gummit som torkat ut och separerat utifrån, rejält. Är det så djävla dålig kvalitet på vissa grejor från Speedparts? Jag skall maila och fråga dom, men tsv köper jag inget därifrån som har med gummi att göra. Har ju även hört från andra håll att tex scantech bussningarna är riktigt kass och spricker efter några år….. 😡

                                Fick i alla fall rostskyddat höger hjulhus där axeln går igenom. Det var typ röd färg där fortfarande. 😛 Gött som fan, och inga skruvar satt ju fast efter bara 1000 mil sommarkörning! Nu väntar nya katen och avgas på montering, går på det ikväll. Ännu ett steg mot perfektion. Fick fixat belysningen bak också. Nu väntar en liten puts sen blir det fan inte mkt bättre! 😛

                                  juni 29, 2011 at 14:52 #185759

                                  mkt uppmärksamhet på den röde nu, jaja besiktning sanmärkningar ska ju fixas till ..men hört nåt från norrbaggen?? eller han bröt kanske ihop helt!! 😆

                                Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.