MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187972
    esak
    Deltagare

    Helt rätt, grejorna ska användas. Vart riktigt snyggt. Gött med lite optiskt kul-pill (lät konstigt) i motsats till strulande bromsar och brist på grejor. Hoppas det löser sig nu med allt strul som varit. Hur mycket fick du njuta av denna pärla i år? I mil räknat alltså?

    /Isak.

    #187978
    turbocab
    Deltagare

    Inte många…. 4 fulla tankar kanske jag är uppe i, det mesta av det i köer på väg till jobbet, mao körning som inte direkt inspirerar. Men till helgen blir det lite till! Jo, det är verkligen skönt att skruva på lite fina grejor istället för att slabba med bromsar, så mkt är säkert!

    #186283
    turbocab
    Deltagare

    Jag säger som min son gör nu, om den röda: ”Bårtta”. 🙂 Se Beeos tråd för mer info.

    Fråga: Bränslepump till T16 1984 – vad skall man ha av det som Speedparts erbjuder? Får ingen riktigt ordning där. Jag vill tro att den billigare pumpen från T8 funkar? Jag tog nämligen pumpen från min T8 Special 1989 och satte rakt på Grålle, T16 B202 1988, och det passade bolt on. Borde vara samma på en 1984 T16? Jag skall även beställa spridare, och visst funkar de beiga Bosch TurboSpridarna dom har på Speedparts, trots att det står från 1987 på dom?

    OBS: Har ni sett att bromsköldar fram till og900 1988- finns på Speedparts nu?

    Fråga 2: Var fasen hittar jag fräscha eller helst nya insatser till Trubbnos framlyktor?

    #186175
    M.Broberg
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Fråga 2: Var fasen hittar jag fräscha eller helst nya insatser till Trubbnos framlyktor?

    lycka te!

    Vart hittar jag motsv glas? :ugeek:

    #186152
    joh900
    Deltagare

    Fina fräscha är nog skroten som gäller, titt som tätt dyker det upp lågmilade gamla 900 GL och liknande som brukar kunna ha helt ok reflektorer. Vill du lägga lite mer pengar men få ”nya” så finns det företag som kromar om reflektorer. Vet inte om det finns i Sverige men vet att jag sett några som har gjort det med trubbnoslyktor på Saablink/Saabcentral. Tror han hade lämnat in dem till ett företag i England. Resultatet såg riktigt bra ut på bild i alla fall (finner tyvärr inte bilderna/tråden nu).

    MVH

    #186145
    henrikg
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @Turbocab wrote:

    Fråga 2: Var fasen hittar jag fräscha eller helst nya insatser till Trubbnos framlyktor?

    lycka te!

    Vart hittar jag motsv glas? :ugeek:

    Jag tror min kompis har några nya glas över, dock var alla höger (eller om det var vänster). Jag ska kolla det vid tillfälle!

    Mvh
    Henrik

    #186071
    turbolamko
    Deltagare

    Du vet vem du kan skriva upp som eventuell köpare på LUXen om jag kommer få jobb och pengar snart 😎

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #185969
    jonathan p
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @Turbocab wrote:

    Fråga 2: Var fasen hittar jag fräscha eller helst nya insatser till Trubbnos framlyktor?

    lycka te!

    Vart hittar jag motsv glas? :ugeek:

    Jag har ett par nya saab orginal som legat på min hylla några år, är du sugen så kan jag säkerligen avyttra dem 🙂

    #185294
    turbocab
    Deltagare

    Hur utvecklar man sin samling av og900 efter att ha sålt en TurboS 1992 i mkt bra skick där allt funkar och ingen rost? Inte helt lätt kanske, men jag hittade en lösning igår kväll. En T8 Special hittade hem! Rost, massa detaljarbete och av de 140 ystra hästarna så är minst ett trettital på grönbete nån annan stans. Ett perfekt utveckling av mitt bilägande mao! Inget mer felfritt Lucas-system utan ett kass bränslesystem som kommer orsaka massa sömnlösa nätter och ångest. Perfekt!

    En lite teaser bara: Det blev sent igår, och imorse bråttom iväg, helgen är fullt upp med annat så bilen kommer bli stående lite.

    Några av er såg säkert bilen till salu här, i Jönköping. 9300 mil!!! Grön till färgen, av mög och gugg, bilen har stått ute och helt still sen 2004. Men sen fick jag lite bilder då det värsta av gröna gugget var borta, och potentialen fanns där helt klart. LIte mer jobb än jag trodde var det dock.

    Negativt:
    Länkarmarna fram, särskilt höger är dåliga, klar 2a på höger sida, kanske att vänster är en bra att veta eller en 1a.
    Dörrarna är helt rostfria utåt och baktill, makalöst – men under gummilisten nertill har det såklart jäst en del. Ingen åtgärd i nuläget.
    Bakluckan – irriterande jäsning baktill vid listen/handtaget, i övrigt 100% rostfri. Djävligt surt. Laga eller byta är frågan.
    Kablar – el, lampor, extraljus, larm, små paneler och brytare i hela djävla bilen. Allt skall ur och slängas.
    Bromsarna – slut efter att ha stått sen 2004. Vi pratar inte om hemfärden gärna tack.
    Inneboende – det luktar skumt i motorrummet, nåt surt. Det är fullt av nötter i vänsterlänkarm? Nåt bor där, eller har dött. Får exorcera lite så får vi se.
    Grönt gugg – överallt… En rejäl tvätt, avfettning krävs, lite grejor måste nog monteras loss för att få det fint.
    mm.

    Positivt:
    En hel massa saker faktiskt, hade inte blivit nåt köp annars.
    Invändigt är det nära nyskick. Sjukt tight känsla i allting, pedaler spakar mm känns helt nytt, allt lyser så fint.
    Panelen i rött är nyskick, inte en enda spricka.
    Utvändigt bortsett från luckan är det rostfritt och buckelfritt. Fälgarna är skitfina.
    Lådan går jättefint, motorn är sjuk tyst och startar direkt med kanon tomgång. Men lite trött är den, en storservice löser förhoppningsvis det, och lite mer GLT kanske.

    Får återkomma längre fram med bilen. Närmast så åker det på nya bromsar runt om, sen körs den till verkstan för nya länkarmar och nedre bärarmar. Sen får vi se….. En hel del skall loss och rensas och putsas. Men att chromelisterna är på och rätt fina runt om säger ju en del om skicket! 😛

    #185273
    Beeos
    Deltagare

    Lycka till 🙂

    #185274
    M.Broberg
    Deltagare

    @Beeos wrote:

    Lycka till 🙂

    Håller med Beeos, lycka te!

    #185275
    longjohn61
    Deltagare

    Grattis 😀

    Mvh Nisse

    #185276
    turbocab
    Deltagare

    Pratade med min länkarms-svetsare, aka Framvagnspecialisten i Mölndal, och han tyckte jag skulle Bessa den först och få en typ arbetsorder. Så det får bli så! Mao måste bromsarna bytas först…

    Man får aldrig vara helt nöjd dock… Det mumlas nu om en CherryAero 1988B i min närhet. Den jag ägde en gång. Hmm……… 🙄 Skulle jag inte minska min park?

    #185271
    Beeos
    Deltagare

    Du var ju trött på röd. Just Cherry med ju 😀

    #185266
    turbocab
    Deltagare

    JA!!! Så var det ju…. 😳 Men en Aero är en Aero…. Nej, det får bli T8 istället! Bromsfix väntar!

    Har nån koll på om Biltema har Oken till 0g900 hemma oftast? I Göteborg så är det beställningsvara numera, jag funderar på en sväng förbi Uddevallas Biltema eller nåt, där borde fler og900 hålla till än här i götet? Jag behöver vänster oket fram nytt, de andra tre hade dom!

Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng