MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 511 till 525 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Tackar gubbar. Ja det var precis detta jag hoppades på också när jag chansade och köpte en mossig gammal T8. Men egentligen var ju det ganska lätt detta!
    Ingen lampa i blinkersen, det är nog en reflex. Kanske skulle vara kul att ha lite belysning där, men ingen brådska med det.

esak
    Deltagare

Den är verkligen jättefin! Kul att det rullar på med projektet. Ska bli kul att kika på cabben på lördag (om vi nu stöter på varann).

Är det nån Saabvän som ska svetsa länkarmsinfästningarna eller bara en händig klippa? En polare ska göra samma procedur nu i dagarna med sin S och där byter dom hela plåtarna, fanns tydligen att få tag på hos Mekonomen.

Kämpa på!

mvh Isak

turbolamko
    Deltagare

Jag håller tummarna för att du får igenom bilen igenom besiktningen 😉

Angående det att motortemperaturen sjunker: Det kan ju även vara tempgivaren som är kass. Men byt både termostaten och tempgivaren för säkerhets skull, kan väl inte kosta mycket mer och tar väl inte så mycket mer tid att byta…

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Ja, får kika på det där men blir längre fram. Termostaten är troligen fr 1989 den också så börjar där! Tycker inte jag fick nån vidare värme i bilen heller när det inträffade, så gissa om det lutar åt termostaten.

Svetsningen gör en firma i Mölndal åt mig, räknar med några sköna lappar för jobbet, men det är dom möjligheterna jag har här nu. Samma som Gjorde Grålle. Plankan och Beeos kan uttala sig om det var bra gjort eller inte bättre än jag tror jag, var inte så mkt i hjulhusen och grejade efter att den firman svetsade där. Fick ett löst erbjudande om hemmasvets när bilen var upp-pallad ändå, men jag hade helt enkelt bråttom in med cabben igen i garaget så det föll på tiden.

turbocab
    Deltagare

Pratade just med verkstan, tyvärr har plåtarna blivit en dag försenade, så imorrn börjar dom jobba på framvagnen, mao har jag ingen T8 till helgen. Det var ju knappast oväntat, men lite trist ändå. Jag hade tänkt ha den upp till Trollhättan på Lördag, men det blir alltså inget. Lutar åt 5-dörrars räsern på lördag faktiskt… Men lets see. Vädret får bestämma.

turbocab
    Deltagare

En bra och en dålig nyhet: Specialen är klar och hämtas nu på lunchen!!!! Och det blev mkt dyrare än jag trodde. 🙄 Döm själva vilken som är bra och dålig nyhet av det…

Men nya gummimattor i rött, toppskick, är hemma. En ”nästan” ny gummivinge också, då får jag bort det lilla som bubblat och släppt på den, härligt! Besiktning? Ja, så fort det går, men vintern verkar ju vara på väg skoningslöst. Vi får se….

EDIT: Besiktning bokad, imorgon kl 1100! Första sedan 2003. Keep your fingers crossed friends! 😛

turbolamko
    Deltagare

Håller tummarna för besiktningen faktiskt 😀

Undrar vad priset blev där på verkstan faktiskt…

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)

esak
    Deltagare

@DanSaab wrote:

Håller tummarna för besiktningen faktiskt 😀

Undrar vad priset blev där på verkstan faktiskt…

Håller tummarna jag med! Spanade även in din cabbe i lördags. Uberschön! Två bilar glänste ikapp kan man säga… Gula båda två. 😉

Såg dig bara på håll som hastigast dock, blev ingen pratstund och vi drog ganska snart till ANA.

Lycka till imorgon. /Isak

plankan
    Deltagare

@Turbocab wrote:

En bra och en dålig nyhet: Specialen är klar och hämtas nu på lunchen!!!! Och det blev mkt dyrare än jag trodde.

Hur kan det bli så –
    du fick väl en offert på rostlagningen 😕

longjohn61
    Deltagare

Vart det fler hål än du trodde ❓

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Lagningen gick på löpande räkning typ, inget fast pris avtalat…. Men det lades rätt mkt tid på två elakt fastrostade styrleder som byttes till nya, samt en riktig framvagninställning med protokoll, så det lades ju på också. Sen var det två plåtar, nedre och nåt på sidan om jag fattade rätt. Det var inte jättevackert där… Rätt mkt rostskydd har lagts på, men jag skall inte och kolla själv igen och lägga på mer, fylla hela djävla huset där med tektyl tänkte jag. Även på andra sidan som är helt ok ännu.

Nu ikväll så har fönsterhissen höger fixats, det var inte motorn utan själva mekanismen som satt bomfast… Wd40 och sprayfett på burk är fönsterhissen bästa vän och problemet är nu löst! 😛 Vidare ny termostat på. Gud vad lätt det var på T8, två bult, lyfta, byta, skruva, klart. På T16 sitter ju lite meck ivägen. Några dl spill blev det också bara, skönt. De nya mattorna är ilagda också. Så nu väntar vi till kl 1100 imorgon med spänning, men det känns rätt lugnt!

Trollhättan: Min och Lars gula cab hamnade ju på en jättebild i GT visade sig, rätt kul! Fick pratat med rätt många, men inte tillräckligt och jag var tvungen dra hemåt sen. Hade eg haft lust stanna kvar en sväng, men det vart mkt Saabande ändå i helgen så jag hoppas det blir mer snack med dig Esak och alla andra nästa gång! På söndagen lades nästan 8 timmar på Saabar – men det får vi återkomma till längre fram när Janari-numret av ”Vintage” kommer ut. 😛

turbolamko
    Deltagare

Lycka till imorgon, det säger jag en gång till 😉

Jag får ju passa på att svänga förbi någon helg och kolla lite närmare på den 🙂 Har du fått tag på hatthylla också som du önskade dig?

Bilar:

turbocab
    Deltagare

Gött som fan!! Kolla CO och HC… Visserliggen med några liter E85 i men ändå… Bästa värdena på en T8 på länge? I övrigt allt 100%, han vara bara mest lycklig och hade jusåklart en og900 själv hemma killen…. Svetsningen såg skitbra ut, vänster sida var inget att anmärka på. Så nu kör man T8 ett tag. Bromsvärdena var skitjämna, hade han vart lite mer noggran så hade jag nog kunnat få samma jämna värden som Plankan. Handbromsen gav 0,9 på bägge bak, det har jag aldrig nånsing lyckats med innan att få dom helt jämna.

Sen har jag ju såklart upptäckt modellens egenheter så sakteliga. Den varvar inget vidare, den underbara brutala varvvilligheten i T16 saknar man ju. Effekten är hyfsad, men mkt mer än 140hk är det omöjligen. Inget som impar i alla fall, min 5D T16 skulle försvinna i dimman jämfört med T8an. Vi får se hur länge jag står ut med detta, det är en humörfråga. Kanske skulle jag börja att byta bakre burken? Den kan ju ha rostat igen rätt så bra under alla år, är troligen original 1989. Ska man våga sig på ett Simons eller skall jag köra original? Bägge varianterna är tillgängliga redan.

plankan
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Gött som fan!! Kolla CO och HC… Visserliggen med några liter E85 i men ändå… Bästa värdena på en T8 på länge? I övrigt allt 100%, han vara bara mest lycklig och hade jusåklart en og900 själv hemma killen…. Svetsningen såg skitbra ut, vänster sida var inget att anmärka på. Så nu kör man T8 ett tag.

😛 Grattis 😛
    Det är alltid skönt att få en OG 900 igenom bes UA

@Turbocab wrote:

Bromsvärdena var skitjämna, hade han vart lite mer noggran så hade jag nog kunnat få samma jämna värden som Plankan.

😉

@Turbocab wrote:

Sen har jag ju såklart upptäckt modellens egenheter så sakteliga. Den varvar inget vidare, den underbara brutala varvvilligheten i T16 saknar man ju. Effekten är hyfsad, men mkt mer än 140hk är det omöjligen. Inget som impar i alla fall, min 5D T16 skulle försvinna i dimman jämfört med T8an. Vi får se hur länge jag står ut med detta, det är en humörfråga.

Sägs att en mitsusnurra gör B201 mera rättvis –
    du kanske skulle testa montera på en sådan 😛

@Turbocab wrote:

Kanske skulle jag börja att byta bakre burken? Den kan ju ha rostat igen rätt så bra under alla år, är troligen original 1989. Ska man våga sig på ett Simons eller skall jag köra original? Bägge varianterna är tillgängliga redan.

Simons alla gångar

turbocab
    Deltagare

Hm, ja får kika på avgas-systemet i helgen, det lutar väl åt Simons. En mitsusnurra kan jag mkt väl tänka mig skulle funka! Men jag vill hålla den original, och under parollen ”if it works dont fix it” så får det sitta som det är. En puts väntar väl nu också, samt kanske 16″ Aero mest för att kolla hur det ser ut. 😎

Visar 15 inlägg - 511 till 525 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.