MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 556 till 570 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 21, 2012 at 07:36 #189523

      ja, diskanten är svart. Det kanske framgår dåligt på fotot, men det är samma som sitter i de svarta insatserna. Har ingen aning om effekt och sånt, inte kolla upp det. Men magneten är större på dessa tillbehörs-högtalaren, ljudet blir klarare också tycker jag när man delar upp det med filter som på dessa.

      Ang högtalarna och modell etc så skulle jag gissa att detta ändrats ordentligt under åren. Leverantörerna lär ju ha ändrat modell från 1979 – 1993… 😆 Tänk modern elektronik – lifetime cycle 6 månader typ…
      Om jag tänker efter så tror jag inte det var samma högtalare på dessa bruna som på nån annan jag har i den röda bilen.

      Fan kan inte äcklet och snön släppa snart??? Men jag vill inte ta ut bilen för tidigt, det är skitmkt grus ute och saltas allan fortfarande. 😥

        februari 25, 2012 at 19:28 #189373

        Idag har jag och 2-takts Karl haft Saabträff! Karl lekte “Jag kan köra alla og900”, och det vart mkt trevlig det hela!

        Här har vi just börjat samla ihop oss. En viss LUX Sedan T16 1984 har hämtats ur vinter-idet, vårsolen sken och bilen small igång på 1,5 varv. Med 43.000 mil på mätaren. Det är inte dåligt!

        Karl fick såklart glädjen att köra min familjebil, en Cherry T16 5D.

        Sen väckte vi cabben till liv och det blev officiellt premiärtur och 3,5 mils cabbande! NICE!!! 25 Februari, det är nytt rekord för mig!

        Målet med Cabturen var såklart T8an, Karl var nyfiken på känslan i den.

        Han konstaterade likt mig innan att bilen, T8an alltså, är galet tight och nära nyskick i känslan, men att det känns lite trött. Hur skall en T8 Special gå egentligen, i originalskick när allt är som det skall? Detta var ett ämne som vi upphöll oss runt en stund. Jag är ju bara van vid T16 med lite höjt GLT och gärna micklat i APCn också, så jag är lite bortskämd. Jag upplever T8an som lite trött… Men troligen går den “rätt”, för det flyttar ju på sig helt klart.

        Våran LUX står nu hos mig och arbete på den kommer påbörjas pronto. Att köra den idag var hur nice som helst, Turbo-vinet är sjukt, effekten över förväntan och känslan galet nice. Numera även på US Turbo och inte vingliga TRX. Ska lägga upp lite pix på den längre fram, men ska först pilla på lite fräscha grejor på den. Jag har tre og900 med jättesköna bromsar nu, men här måste man trycka långt ner och hårt, det är ju rent farligt när man är van vid andra grejor…

          februari 25, 2012 at 19:50 #189383

          Vad har ni kåporna till US-turbo fälgarna? Tycker det ser konstigt ut utan faktiskt 🙁

          Måste få komma och provköra LUXen nångång så man kan få veta hur känslan blir när jag köper den vita förhoppningsvis om nuvarande ägare kommer vilja sälja den, som just nu står uppe i Norrland 🙂

          Sen får jag inte heller glömma att säga att jag hoppas ni hade trevligt 🙂 Snart kommer grillkvällarna också om så önskas från andra 😀

          Bilar:
          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

            februari 25, 2012 at 21:08 #189386

            Tjena!
            Har inte varit här på forumet på ett år MINST nu, och gick idag in på okq8 och skulle köpa en korv för att orka med bilfärden hem, Då såg jag längst bak i tidningsstället en tidning som hette “vintage” ? Aldrig sett förut o framsidan pryddes av en otroligt vacker saab 900 cab gul! Öppna tidningen o såg den bakifrån med “aero” märket där och tänkte på dig direkt!:) Köpte tidningen o sitter nu o njut-läser. Nu blir det fan o hård kolla efter en 900.. Jag blir så sugen så jag dör! :drugged Riktigt fin!

            Mvh monken.

              februari 25, 2012 at 21:35 #189387

              @monken wrote:

              Tjena!
              Har inte varit här på forumet på ett år MINST nu, och gick idag in på okq8 och skulle köpa en korv för att orka med bilfärden hem, Då såg jag längst bak i tidningsstället en tidning som hette “vintage” ? Aldrig sett förut o framsidan pryddes av en otroligt vacker saab 900 cab gul! Öppna tidningen o såg den bakifrån med “aero” märket där och tänkte på dig direkt!:) Köpte tidningen o sitter nu o njut-läser. Nu blir det fan o hård kolla efter en 900.. Jag blir så sugen så jag dör! :drugged Riktigt fin!

              Mvh monken.

              Vilken tur. Det är ju hans bil som är med 🙂

                februari 25, 2012 at 21:44 #189388

                @Beeos wrote:

                @monken wrote:

                Tjena!
                Har inte varit här på forumet på ett år MINST nu, och gick idag in på okq8 och skulle köpa en korv för att orka med bilfärden hem, Då såg jag längst bak i tidningsstället en tidning som hette “vintage” ? Aldrig sett förut o framsidan pryddes av en otroligt vacker saab 900 cab gul! Öppna tidningen o såg den bakifrån med “aero” märket där och tänkte på dig direkt!:) Köpte tidningen o sitter nu o njut-läser. Nu blir det fan o hård kolla efter en 900.. Jag blir så sugen så jag dör! :drugged Riktigt fin!

                Mvh monken.

                Vilken tur. Det är ju hans bil som är med 🙂

                hehe jodå såpass mycket förstog jag 🙂 glömde kanske nämna 😀

                  februari 25, 2012 at 22:07 #189389

                  Jo jag förstod det hehe

                    februari 25, 2012 at 22:16 #189390

                    Kul att du gilla Tidningen Monken! Jag är väldigt nöjd med repotaget faktiskt, det är rätt hårt vinklat efter min info om vi säger så… 😆 Möjligen att det vurmas lite för mkt åt 9000 hållet till…. Men jag får väl leva med det! 😉

                    Du kan vara lugn Daansaab, kåporna kommer. Men det är bara tillfälligt monterat, bilen är redan i verkstan och hjulen skall av för nya dämpare, bromsar och fjädrar. Fram alltså. Nu ikväll har jag rymt och slösar ingen tid – ett par helt fabriksnya framlampor är monterade! Nej, dom kom inte billigt… Men djävlar vad mögiga dom gamla var och vänster sida var rätt så rejält matt i ljusbilden. Nu är det annat. Alla skruvar lossnade jättefint, ingen äcklig rost hittades. Bara smuts. Massa smuts…. Såg att dom den där lilla täckplåten i vänster inre framskärm där kabelstocken går igenom var rostfri och med lacken kvar, det har jag nog aldrig sett!!! Helt sjukt egentligen…

                    Bilder etc kommer, men bilen kommer vara ur trafik ett litet tag.

                      februari 25, 2012 at 22:36 #189391

                      Suget av att plocka hem min blev inte mindre nu. Har börjat smaka lite på det, då våren är påväg.
                      Men det blev inte bättre nu. Måste bara härda ut dessa 2 veckor!

                      Riktigt fina bilar du har.

                        februari 25, 2012 at 22:45 #189392

                        @Turbocab wrote:

                        Du kan vara lugn Daansaab, kåporna kommer. Men det är bara tillfälligt monterat, bilen är redan i verkstan och hjulen skall av för nya dämpare, bromsar och fjädrar. Fram alltså. Nu ikväll har jag rymt och slösar ingen tid – ett par helt fabriksnya framlampor är monterade! Nej, dom kom inte billigt… Men djävlar vad mögiga dom gamla var och vänster sida var rätt så rejält matt i ljusbilden. Nu är det annat. Alla skruvar lossnade jättefint, ingen äcklig rost hittades. Bara smuts. Massa smuts…. Såg att dom den där lilla täckplåten i vänster inre framskärm där kabelstocken går igenom var rostfri och med lacken kvar, det har jag nog aldrig sett!!! Helt sjukt egentligen…

                        Bilder etc kommer, men bilen kommer vara ur trafik ett litet tag.

                        Va skönt att höra det går framåt 🙂

                        Kan tänka mig att efter dessa år och miltal behövs nya framlampor… Kan tänka mig att de inte var billiga men ändå värt med tanke på att man inte kan få tag på nya hos Saab längre… Den vita LUXen jag vill köpa loss ser inte heller ut att ha allt för fina framlampor =/ Skönt att det är rostfritt där vid kablarna också!

                        Frågan är om man ska ta ut sin sommarbil eller ska man vänta lite till?

                        Bilar:
                        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                          februari 26, 2012 at 11:08 #189394

                          Vårväder deluxe! 😎 Gött att det börjar gå åt rätt håll.

                          En orginal T8 Special går nog inte speciellt “häftigt” med sina 140hk som de skall ha. En 900 S ligger ju på drygt 145hk och en 900 2,1 sug 140hk. Nu går nog en T8 med katt bättre än en 2,1 sug pga turbo, men ändå 😛

                          MVH

                            februari 27, 2012 at 20:20 #189003

                            @Turbocab wrote:

                            Nyss hemkommen från Shanghai en vecka så låg ett litet paket och väntade. Esak och jag gjorde lite business och ett par oanvända tillbehörshögtalare fram för Röd panel hittade hem! Klart ovanliga. Var lite tveksam först, men jag får nog säga att det blev ett lyft ljudmässigt. Kanske Placebo, men jag tror inte det.

                            Ingen bild monterat och klart, svårt föreviga liksom. Men nog ser det bra ut. Det brukar ju vara pluspoäng med dessa på diverse träffar så lite kul att hitta röda till Specialen. Dom drivs med standardkanalen ut från Alpine stereon, men inget bak, där är det lågnivå. Och nog tycker jag effekten räcker till.

                            Här står den och fryser, med 16″ Monterat.

                            Startade mkt snabbt efter en vecka i fukten, gött! 😛 Ska bli nice köra den lite, men jag avvaktar till saltet och gruset släppt lite.

                            Ah, se där! Vart ju kanonbra. Kul att de nya pjäserna hamnade i en bil där omgivningen är lika fräsch. 🙂

                            Det nalkas vår på mina breddgrader. Gissar att det är ännu längre gånget i Väst. Sällan har väl vårsuget varit så brutalt…

                              februari 28, 2012 at 11:44 #189008

                              Vårkänslor ja, så starka att jag nu kör T8. Ljudet i den är kanon nu, det blev allt bättre tryck i stereon med nya högtalare!
                              Tryck i motorn är det värre med… jag trodde aldrig jag skulle hamna här igen, men nog fan sitter jag med en T8 som har lite bränslestrul… Dvs, jag har eg inget att klaga över, den går jättefint original och tomgång, start mm är 100% perfekt. Men så fort laddet drar iväg coh jag rör potten i APCn aldrig så lite så vill den inte riktigt. Vid ladd över gult så vill den inte, den segar ner. Inte rena misständningar, mer som att det fattas nåt eller att tändningen inte är rätt. Nån gång ibland drar jag iväg på 2an, som nyss på lunchen, och hej vad det går, nästa pådrag så vill den inte igen och segar. Jag har inte bytt bränslefiltret men jag tror inte det hjälper alls, men jag skall såklart börja där. Det är från 1989 såklart. Är det nån nånsin som bytt bränslefilter och fått en bil att gå bättre? I mina drömmar så tänker jag att det är trögt och att trycket sjunker, men jag tror inte på det egentligen. Enorm flashback, jag spenderade ett år av mitt liv med min gamla T8 och försöka hitta vad som var fel på den. Tro mig – den tiden kommer inte läggas här. Nummret till Skrothämtaren ligger som snabbval i telefonen, just in case. Men jag plockar såklart ut högtalarna först. 😆
                              Jag får väl fixa tillbaka pottarna original bara annars och leva med det. För jag vägrar fixa med styrtryck och grejor, då kommer den väl inte klara BP istället… Å andra sidan hade jag ju HC3 så marginal finns ju antar jag. Filtret byts nog i kväll, otåligheten har infunnit sig att komma vidare. Bilen drar blickar i alla fall, en och annan tittar långt och länge efter bilen när man kommer glidande.

                              To be continued…. Idag har jag beställt kompletta frambromsar till LUXen, den skall få ny huvudcylinder fram, nya ok 2x och nya skivor. Kommer bli kanon! Snart i trafik igen!

                                februari 28, 2012 at 12:08 #189009

                                Saaben har en billig T16 motor (inkl bilar) te salu annars, så du får rätt motor i specialen 😉

                                  februari 28, 2012 at 12:13 #189010

                                  Så ofta det strular med dessaT8:or går det inte att slänga ut allt på dessa och sätta in ett T16 system med spridare och allt?

                                  //MH

                                Visar 15 inlägg - 556 till 570 (av 1,300 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.