MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 541 till 555 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    esak
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Nej, jag tror den lever vidare så länge. Bättre vinterbil är fan svårt att hitta, med inbyggd elvärmare och allt. Får stoppa all rost till våren och kanske ge mig på att byta den förbannade växeln då…. Får se var det landar. Just nu bara går och går den. Funderar på att förära den en ny ruta, den är rätt så repig. Men känns lite fånigt nu – just nu behöver jag den som mest i kladdet och motljuset, men risken för stenskott är som störst å andra sidan….

Kladd, saltäckel, motljus och dåliga ruta, känner igen det där från min svarta…

wallero
    Deltagare

har en framruta i superb skick den är din för 350 kr har inte suttit i många månader.

turbocab
    Deltagare

Hm, ja borde köpa den rutan av dig Niklas… Men vi får ta det längre fram!

Det är märkligt vad en tvätt kan göra för en bil! Gled iväg sent för att köpa lite Alvedon till grabben, och passade på att tvätta 5D på OK. Mullret när den gled in hallen vred på några huven. 2x 9000 stod inne för ovanlighetens skull och lite saabsnack uppstod! Trevligt! Turbomullret när jag gled ut sen med en nytvättad glänsande Cherryröd bil (jag vaxade den ju för några veckor sen bara) var galet!!! Ganska exakt 100 meter ner längs vägen sen så frös ungefär allting, inklusive torkarna…. 🙄 Nåja, ljudupplevelsen fick mig i alla fall besluta att T8an måste få ett nytt system. Det är nu ett original rostigt slutrör på den, och en burk från 1989. Så jag plockar ner det och kör Simons! Så får vi testa lite… Hur låter en T8 med Simons? Jag har aldrig hört nån.

Håll utkik efter ”Vintage” sen gubbar, är väl ute om en vecka eller två tror jag. Och ni som vill se min fula nuna gör ju gott i att surfa in på Saabsunited och se Miohs fina film från Saabdagen vid fabriken nyligen, dyker visst upp lite väl mkt på slutet där…. 😆

turbolamko
    Deltagare

Kollade på Miohs film som SaabsUnited länkade till och den var helt otrolig, kul att din cabbe hamnade med ett antal ggr i slutet 🙂 Men den skylthållaren som du köpte från SaabsUnited Crews, ska den vara monterad på din LUX? Jag har själv plockat bort STCS skylthållarlist och satt dit SaabsUnitedlisten på min brukis, de gör så bra jobb med att hålla hoppet uppe bland Saabfansen vilket gör att jag hellre gör reklam för dessa snart faktiskt…

Kul att du ska få ha LUXen helt för dig själv snart och att US-turbo ska på! Måste erkänna väldigt mycket att jag älskar US-turbo fälgarna riktigt mycket, kan väl hända att jag fastnade för dessa bara för min farsa hade en 900i med dessa 😛

Måste se den så fort det bara går för att se hur skicket är i verkligheten 🙂

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Det har meckats bil, både bra och dåligt så att säga. Dåligt: Centrallåset fryser ju så förbannat på den röda, och nu till en punkt att jag inte kunde stänga dörrn alls. Den var låst, men gick inte öppna själva lås-tappen och eftersom dörren var öppen på vid gavel så skapade ju detta en del problem…. 🙁 En snabb förflyttning av 3x iskalla bilar och in i garaget, 1h tina upp och massa olja gjorde saken bra igen…. Men gud vad sånt är segt i kylan….

Bra meckat: T8an har fått ny vinge, så gott som fabriksny, Dresen sålde en till mig. Under vingen på luckan var det så gott som 100% rostfritt! Underbart. Däremot inte gamla vingen, den var superrostig och murkig i metallbeslagen, och helt mjuk?? Men detta har alltså INTE fortplantat sig till luckan, gött!!
    Ett Simons system halvsats har hittat på. Nu låter den mkt murrigare (burkigare som någon skulle sagt…). Mkt av det goa gurglet försvann faktiskt, det dova har tagit över. Den gamla burken var grymt rasslig, som en marrakas ungefär. Så frågan är hur öppen den var, eller igensatt? Får testa lite mer när det inte är snorhalt. Jag är lite besviken på ljudet faktiskt, vill ha det mer gurgligt, men jag får köra på detta så länge. Dessutom var Simons-systemet inte 100% avpassat för en T8 utan för en T16 med längre kat. Nu funkar det fint ändå, men man får inte pressa på burken och slutröret så långt som man normalt gör, då slutar chromade utblåset innanför bakskärmen. Nu är det i princip i linje med, vilket funkar bra. Jag inbillar mig att jag får lite piggare respons nu och kanske lite mer varvvillighet, åtminstone tills en riktig provkörning på torr väg bevisar motsatsen och krossar mina drömmar, som alltid. 🙄 Ett ovalt slutrör skall blästras av lite och lackas svart, och ligger berett med en original burk, ”just in case”. Inför nån eventuell träff i sommar så bordet ju det sitta på istället, ihop med original fälgar.

16″ SuperAero sitter på också. Genast ser bilen mkt mer rejsig ut, den får elegant Turbo till brutalt Aerostuk på 1 tum fälgdimension och lite breddad spårvidd. Märkligt! Blev direk mer trögstyrd också. Jag tror 15″ Aero original kommer på till våren, men nu får det sitta. Foton kommer såklart, men det är ju idiotvinter här!!!

Jo, den lokala mataffären löste problemet med innertaket också. En burk blandade häftstift för 19.90:-, 200 st, varav flera var vita. 😆 Blev kanon!

Därmed avslutar jag i princip projekt T8 Special. Nu kvarstår bara en tvätt och en rejäl polering på den. Just nu kommer jag inte på nåt mer att göra på den faktiskt, jag har nått dit jag ville ungefär, rejält över budget, rejält inom tidsramen för den. Lite småfix kommer säkert till våren, men nu börjar kika på LUXen snart istället.

M.Broberg
    Deltagare

Gött att se att det händer nått!

Lillasyrran la en 20 min på sitt hemskt fula innertak (det skymde sikten när jag körde.. jag är ändå bara 1.80)

går ju göra nått kul med höftstift med 🙂

turbolamko
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

Gött att se att det händer nått!

Lillasyrran la en 20 min på sitt hemskt fula innertak (det skymde sikten när jag körde.. jag är ändå bara 1.80)

går ju göra nått kul med höftstift med 🙂

Såg hyffsat fint ut ändå haha xD

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Oj, det var värre än mitt!! På takluckebilarna är det ju mest där bak i gropen det släpper.

boss_time
    Deltagare

Amen på det! Ser ut som en tant-gardin i mitt innertak. Men jag hoppas vi får se en snygg häftstiftslösning nu, brobergs bild var ju.. annorlunda iallfall, se om du kan toppa den! 😉

cabmange
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Håll utkik efter ”Vintage” sen gubbar, är väl ute om en vecka eller två tror jag. Och ni som vill se min fula nuna gör ju gott i att surfa in på Saabsunited och se Miohs fina film från Saabdagen vid fabriken nyligen, dyker visst upp lite väl mkt på slutet där…. 😆

Ja läckra bilder blev det allt. Men Martin skaffa en annan mössa 🙂 en flygarmössa passar ju så mycket bättre.

//MH

turbocab
    Deltagare

Will do! Hade jag vetat att man skulle bli till allas åskådan på SU så hade mössan lämnats hemma. 😛

turbocab
    Deltagare

Nyss hemkommen från Shanghai en vecka så låg ett litet paket och väntade. Esak och jag gjorde lite business och ett par oanvända tillbehörshögtalare fram för Röd panel hittade hem! Klart ovanliga. Var lite tveksam först, men jag får nog säga att det blev ett lyft ljudmässigt. Kanske Placebo, men jag tror inte det.

Ingen bild monterat och klart, svårt föreviga liksom. Men nog ser det bra ut. Det brukar ju vara pluspoäng med dessa på diverse träffar så lite kul att hitta röda till Specialen. Dom drivs med standardkanalen ut från Alpine stereon, men inget bak, där är det lågnivå. Och nog tycker jag effekten räcker till.

Här står den och fryser, med 16″ Monterat.

Startade mkt snabbt efter en vecka i fukten, gött! 😛 Ska bli nice köra den lite, men jag avvaktar till saltet och gruset släppt lite.

Beeos
    Deltagare

Fälgarna gör sig bra på den den. Lite lyxigare med 16″.
    Väntar på paket från dig Martin

joh900
    Deltagare

Gött fet med 16″ Aero med synliga bult, den saken är säker 🙂

MVH

saabaero
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Nyss hemkommen från Shanghai en vecka så låg ett litet paket och väntade. Esak och jag gjorde lite business och ett par oanvända tillbehörshögtalare fram för Röd panel hittade hem! Klart ovanliga. Var lite tveksam först, men jag får nog säga att det blev ett lyft ljudmässigt. Kanske Placebo, men jag tror inte det.

Ingen bild monterat och klart, svårt föreviga liksom. Men nog ser det bra ut. Det brukar ju vara pluspoäng med dessa på diverse träffar så lite kul att hitta röda till Specialen. Dom drivs med standardkanalen ut från Alpine stereon, men inget bak, där är det lågnivå. Och nog tycker jag effekten räcker till.

Vad är det för effekt och fabrikat på högtalarna på tillbehörshögtalarna egentligen ?
    Är diskanterna svarta även på dessa bruna högtalare ?

(Rotade igenom min egen samling av högtalare och blev inte klok på detta. Har en salig blandning i båda färgerna och med/utan diskanter men det verkade inte finnas någon röd tråd ang högtalarna – sitter olíka högtalare på alla 🙄 )

Visar 15 inlägg - 541 till 555 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng