MCY Cab 1991
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991
- Detta ämne har 1,306 svar, 72 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-12 21:52 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Få lade märke till det, men några lyfte allt på ögonbrynen ikväll på Scandic Gothia hotel i Göteborg. En silver Sedan ”Turbo” smög in och misslyckades hålla en låg profil med turbogurglet ekandes mellan väggarna. Min Lux åter i tjänstens vägnar – jag hämtade två Koreanska tekniker som just kom hit med longflight. Dom tyckte bilen var fantastisk! 😛 Inne från Receptionen ut mot gatan genom fönstrena såg bilen helt djäkla fantastisk ut och jag hade nog svårt dölja min entusiasm där ett tag, men hindrade en impuls att smälla av en bild med mobilkameran. Ni får föreställa er bilden istället!
Kul att råkas några av er idag för övrigt, som vanligt hann man inte prata med alla och rätt sliten var man efter alla förkylningar. Men ni som var där känner till min eventuella bytes-deal, vi får hålla tummarna för detta framöver! 😛
@Turbocab wrote:
Få lade märke till det, men några lyfte allt på ögonbrynen ikväll på Scandic Gothia hotel i Göteborg. En silver Sedan ”Turbo” smög in och misslyckades hålla en låg profil med turbogurglet ekandes mellan väggarna. Min Lux åter i tjänstens vägnar – jag hämtade två Koreanska tekniker som just kom hit med longflight. Dom tyckte bilen var fantastisk! 😛 Inne från Receptionen ut mot gatan genom fönstrena såg bilen helt djäkla fantastisk ut och jag hade nog svårt dölja min entusiasm där ett tag, men hindrade en impuls att smälla av en bild med mobilkameran. Ni får föreställa er bilden istället!
Kul att råkas några av er idag för övrigt, som vanligt hann man inte prata med alla och rätt sliten var man efter alla förkylningar. Men ni som var där känner till min eventuella bytes-deal, vi får hålla tummarna för detta framöver! 😛
Men fasen vad fett! Tillbaka till 80-talet alltså. Tänker osökt på en promotionvideo från 84/85 nångång med en 4d silvrig T16 som bl.a. varvar mot en Scania på en mack, hämtar utländska kollegor på Arlanda och chauffören riktigt myser bakom ratten. Nån som har nån länk kanske?
mars 27, 2012 kl. 19:27 #190017@Esak wrote:
Tänker osökt på en promotionvideo från 84/85 nångång med en 4d silvrig T16 som bl.a. varvar mot en Scania på en mack, hämtar utländska kollegor på Arlanda och chauffören riktigt myser bakom ratten. Nån som har nån länk kanske?
http://www.garaget.org/video/48978
Enjoy 😉
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)haha, underbar video är det.
Det blev inget med 99an! Ni som är nyfikna hittar den på Saabklubbens Salutorg nu. Fin bil, men jag backade när jag såg bilderna. Ni vet hur petig jag är, och att driva igenom ett projekt med Hel-lack och hitta massa fina delar för maskin just nu är för jobbigt. Så jag släpper den drömmen tills vidare. Og900 kan vara nog så svårt att hitta en del delar till, men 99T är etter värre, något alla som håller på med modellen kan intyga. Det är nog ett bra tillfälle för den som letar 99T detta, motorn lär gå mkt fint coh gör 120 blås vid 3000 rpm enligt säljaren (annan primär?), men detta var inte för mig just nu.
Så T8an blir kvar tills vidare! Nu med 15″ Aero fälgar och utan reflexramp, ser djäkligt clean ut! Skall köra lite i helgen tänkte jag. Både 5D och Luxen får ju ny koppling innan dom kan användas fullt ut…. 🙄
Länge sedan jag var här… men det är fortfarande trevligt att trilla in i en äkta og-nörds projekttråd och bara drömma sig bort till ett eget og-bestånd.
Även jag måste gratulera till Vintagerepotaget… De var riktigt duktiga med fotoretusch måste jag sägaMVH//
Ja visst var dom duktiga! Jag är nöjd med repotaget, kul! Håll även utkik i något av kommande nummer Classic Motor, där LUX sedanen är med. 🙄 Troligen ett repotage ihop med en snygg 99T i grönt som ägs av en viss cabmange…. Favorit i repris, annan tidning, andra bilar, samma ägare. 😆
Utan att vilja späda på några rykten eller säga för mkt så är det även så att en viss gammal Investor tjänstevagn kommer hitta hem igen inom kort. Say no more. Men sommaren kommer gå i svart. 😎
För övrigt körde jag LUXen till jobbet idag igen och hämtade folk på samma hotell igen, det var nice. På vägen hem sen så luftade jag cylindrarna lite i Jericho-backen. Lite mer gas i backen upp, runt 110, det bara suger till. Mer gas ändå, och laddet ökar, det suger på ännu mer, helt problemlöst och med känslan av massa effekt finns når jag 140-150 på toppen och mer fanns att ge, helt galet skön känsla. Dock behöver den en lite trögare primär då det blir lite väl varvigt. På dagiset sen stod en kille och kikade tyst på den genom fönstret när vi klädde på våra barn. ”Den kör du inte på vintern va” mumlade han ur sig, och tystnade sen när jag gav svar på frågan hur långt den gått. 😛 Han hade haft en 1981 Turbo visar det sig och kände till bilarna ändå.
mars 30, 2012 kl. 18:00 #190052@Turbocab wrote:
Utan att vilja späda på några rykten eller säga för mkt så är det även så att en viss gammal Investor tjänstevagn kommer hitta hem igen inom kort. Say no more. Men sommaren kommer gå i svart. 😎
Hmm, sommaren kommer gå i svart?? 😉 Ska nog inte sprida nånting eller några rykten jag heller men jag vet nog vilken det är som är hemma hos dig snart 🙂
Tack förresten för att jag hade möjligheten att titta närmare på din LUX, den är grymt mycket snyggare i verkligheten än på bild och det är riktigt svårt att tro att den gått så långt som den verkligen gjort… 😯 😀 Det får mig bara att vilja köpa loss den jag har ögonen på… 😛
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@Turbocab wrote:
4 – 1 = 5? Det är ju en sjukt svår ekvation??? 😆
T8an åker troligen, en spekulant i Skåne är mkt sugen på den. Men får jag behålla den så är det inte hela världen alls faktiskt. 5 bilar är precis vad som går klämma in.
Håller med om 5 bilar, drömmer själv om att få ha 5 entuiastbilar.
//MH
@cabmange wrote:
@Turbocab wrote:
4 – 1 = 5? Det är ju en sjukt svår ekvation??? 😆
T8an åker troligen, en spekulant i Skåne är mkt sugen på den. Men får jag behålla den så är det inte hela världen alls faktiskt. 5 bilar är precis vad som går klämma in.
Håller med om 5 bilar, drömmer själv om att få ha 5 entuiastbilar.
//MH
[Offtopic]Jag drömmer om att ha fler än fem[/Offtopic]
Grymt att du handlar tillbaka den svarte…. om allt går i lås….. men jag säger inte mer för att inte starta rykten :teeth
Håller utkik efter fler tidningsreportage….jag får inte nog i första taget, så jag hoppas att det kommer fler tidningar och vill sondera i era samlingar.Ill keep you posted! 😛
Hur jag än bär mig åt så är det svårt att köpa en bil som Neo i Holland inte gör en modell av. Eller så har jag haft sanslös tur bara, i bokhyllan står såklart en Svart 900 Aero i 1:43 skala och väntar på framtiden, och Neos senaste modell inköptes idag på Göteborgs Nostalgi-mässa. Gissa vilken:
Så den kommer väl bryda instrumentpanelen fint! 😛
Luxen går som en klocka, bra sug i den. En del ljud är det, lite resonans från avgas-systemet tror jag, eller så är det lite vibration i motorn också, från ca 1500 rpm. Att ramlagren är bra slut är ingen lång gissning, troligen är det en del vibrationer från drivpaketet efter alla mil. Inga konstigheter alls egentligen, bilen är dröm att köra fortfarande!
april 14, 2012 kl. 08:49 #190219@Turbocab wrote:
Gött då är man snart med TurboS igen. Ska ut på en liten resa i riket idag. 😛
Hoppas du får en trevlig resa 🙂 Kan förstå att du längtar till att få köra TurboS efter att ha kört T8 ett tag 😉
Måste se den live nån dag =)
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.