MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 646 till 660 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #190377
    turbocab
    Deltagare

    Ok, det kommer bilder…

    Det ska bli nice känna på en nästan ny 9-3. Morsan slog till på en 2011 9-3 1,8 i Svart Metallic, med halvläder. Jag har tyckt dom borde släppa sin långsamt förfallande 9-5 1999 länge nu, och nu var det dags. 140k nånting för en 2011 med stolta 900 mil på mätaren. MKT bil för pengarna! 😛

    #190381
    turbolamko
    Deltagare

    Väntar också på bilder SPÄNT!! 😀

    Jag kan lova dig att du själv kommer vilja ha 9-3an 😉 så jäkla sköna bilar och de ligger kanon på vägen även utan sänksats men 1,8 iii utan turbo?? Den motorn försvann ju 2008/2009 såvitt jag vet…

    By the way, om du skulle undra hur det går med mitt jobbsökande så har jag idag skrivit på kontrakt med Renova om att köra sopbilar som timanställd vilket innebär att jag kanske kör förbi där du bor en dag 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #190386
    turbocab
    Deltagare

    Nej, det är en 1,8T alltså… 150 hästar!

    Grattis till jobbet! Hoppas det blir många timmar då!

    #190392
    turbolamko
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Nej, det är en 1,8T alltså… 150 hästar!

    Grattis till jobbet! Hoppas det blir många timmar då!

    Tänkte väl att det var en 1,8t haha. Förmodar även att det är en BioPower då också 😉

    Hoppas också på många timmar med jobbet nu 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #190419
    turbocab
    Deltagare

    Djävla bilhelvete. Ett enkelt rembyte slutar i katastrof. Låsbulten som håller Servopumpen är runddragen, trots 6-kantshylsa. Helt sjukt hårt dragen, eller så skar gängorna vid monteringen då lådan byttes? Hur som helst så står jag nu med en bil där remmarna inte går att byta utan att lyfta ur motorn. Eller har nån tips? Lossa höger motorfäste, lirka ur pumpen med fästet monterat och jobba därifrån? Fan hur svårt är det liksom, en djäkla 13-bult…. Men det går inte få på nåt annat, och slå på en 12a är omöjligt, det är typ en bil ivägen….. 👿

    #190420
    longjohn61
    Deltagare

    Har du provad med 1/2 tumms nyckel? den är lite mindre en 13 nyckel,finns special hylsor för sånt har en sats men du bor lite långt bort 😉
    hoppas du får bort den.
    Detta är en variant jag använder http://www.kamasatools.com/sv/Produkter/Hylsverktyg/Hylsverktyg-12/Skarande-hylsor-mm/

    Mvh Nisse

    #190421
    turbocab
    Deltagare

    Hm, skärande hylsa? Intressant, får testa med en sådan! Har värmt med gas nu i flera minuter, fick på 13 hylsan och tyckte det tog bra, fick bra med kraft innan det släppte igen. Nu är den garanterat rundad… En 1/2 hylsa går på ganska fint tror jag, prövade med fast nyckel men det glappade bara. Men får fixa en sån där skärande, det verkar lovande. Annars är det bara boka några dagar ledigt igen och lyfta den förbannade motorn antar jag. En mutterspräckare funderar jag på också, att komma åt uppifrån med lång hylsa är ju lugnt, problemet är att få hylsan att fästa och ta.

    #186977
    longjohn61
    Deltagare

    Hoppas du får bort den 😉 ibland kan man svetsa på en hylsa för att lyckas hmm inget kul direkt jag håller tummarna 😉

    Mvh Nisse

    #186971
    M.Broberg
    Deltagare

    Har du testat med svetstång? kanske man iofs inte kommer åt men jag älskarkombinationen av svetstång, polygrip (för att kunna spänna svetstången Hårt) sen en gummihammare o banka med för o lossa på det 🙂

    #190414
    turbocab
    Deltagare

    Ball tips Plankan, man tackar! Du har nog fattat rätt – men nu är problemet löst! Den var ganska enkel när man väl sovit på det och gått på Nossebro Motormarknad och köpt en jättelik rörtång. Den funkade inte såklart…. Men det var ju bara att böja ut gängstången som är sjävla spännaren, och sen slå den neråt med ett långt järn. Då roterade ju både den och muttern och så släppte spänningen! Sen var det bara att skruva av den svårt misshandlade muttern med en tång. Ytan på den kragade muttern hade kletat ihop med spännaren, blir ju ganska stor anläggningsyta på en sån typ av mutter så när det väl fastnar så fastnar det rejält. Osäkerhetsmomentet var om spännaren skulle hålla eller bara mosas, men den var i bra material.

    Tack för tipsen i alla fall. Spännaren överlevde manövern, gick böja tillbaka fint. Nu slipper jag leva med en bil som inte går att spänna remmarna på. Passade på att starta också, det var AC eller servoremmen som lät mest, jag behöver inte byta de två inre remmarna. Gött.

    Bilder etc kommer, kameran är laddad nu!

    😛

    Och nej, den grå är inte såld. Varje gång jag kör den så häpnar jag fullständigt över den totala nybilskänsla den har i mekaniken och allting typ, så jag kan inte helt enkelt…. Den står nu i ladan tills vidare, skall få lite kärlek till sommaren! Så parken är nu fem bilar…. Fan att det är så svårt att gå ner i antal??? Sälja just nu är inte aktuellt, inget jag har kan jag leva utan i nuläget. Sjukt….

    #190503
    turbocab
    Deltagare

    Så, några få snabba bilder på den svarta då. Den kom ju hem igen, har bott i Garaget sen dess men rullar igen sedan Måndag. I Torsdags lade jag 85 mil på den, en tripp till Kalundborg i Danmark över dan på jobb och detta skapade mer jobb, men nu börjar det långsamt likna nåt.

    Baken:

    Det är alltså nya kromlister bak, nya lampor 4x, nytt handtag med list, lister vid sidan, mm… Massa pyssel. Blev riktigt bra tycker jag. Emblemet är typ original, i alla fall ett 9000 Aero från den tiden nånting, och sitter som det skall original. Denna bilen lämnade ju fabriken utan stora vingen, utan kåpor, utan Aeroemblem och tom utan Läderknopp om den inte försvunnit på vägen? Men nu har den allt monterat, utom knoppen, den kommer senare.

    Var i helvete är hagelbössan undrar ni nu? Njae, jag vet inte jag, fick inte dit den riktigt, och jag vill matcha den gulas svarta orginal ovala utblås av det längre utförandet, så det blev det! Snyggast så. 😛 Karl vill köpa bössan av mig, jag är lite inne på att sätta den på Luxen, men då måste ju allt annat på den vara original först så den passar… Ja, vi får se.

    Fälgarna är nya 16″ Aero, 195-50-16. Funkar helt okey antar jag.

    Motormässigt hart stor service gjorts, och en del besvikelser upptäckts. Lådan är ju nyrenoverad, men långt ifrån ny. Det verkar som att medbrinarna är slitna, en vibration uppstår vid hårt pådrag, värre ju högre hastigheten är. Försvinner direkt när man släpper pådraget, verkar inte vara hjullager heller. Mao, medbringare troligen. Lådan har gjort ca 300 mil sen renovering. Döm om min förvåning när oljan var svart gugg…. Tänkte att lite Quadralube är nog inte fel, och det var ju tur… ? Så vad har hänt? Ingen aning, men ett tips jag fick var att packningsklet kan reagera med olja och bli så här. Men jag vettefan alltså? Växel-lägena är nu justerade också. Tvåan var lite lurig få i, och det berodde på lägena, spaken låg för långt åt vänster. Nu lyser även backljuset när backen ligger i, till skillnad från innan. Så mkt fel låg den! Så jag tror och hoppas att allt är löst där, men lite varning på det är det allt. Känslan är nu helt okey dock, ganska lik den röda faktisk! Och det var ju dit jag strävade. Jo, lite skumt var även att själva spaken, metallkulan, var glappig. Aldrig sett det förut, men den är slut. Ett irriterande tydligt glapp på ca 2 cm fram och tillbaka med spaken i alla lägen. En ny spak som jag köpte av Saaben i hagfors som ”bra att ha” löste detta problemet. Fick även omfärgat och mjukat upp damasken då, nice! Nu är känslan bomstopp i hela upplägget. Gött.

    Innan det bråkade jag med APCn. Hade problem med klapprande ventil och bara GLT efter tvätt… Visar sig att APCn var korroderad, vatten har läckt in nån gång. Så den hamnar i bingen, en ny från en Aero 1987 låg på hyllan och det löste alla dylika problem. Skönt! Har även höjt GLT lite (3,5 varv så här långt) och effekten närmar sig nu ”rätt”. Går som den röda gjorde/gör ungefär. Så det är ju kanon. Ett rejs idag med en Viggen uppför Jericho slutade inte bra… För Viggen alltså. Om han drog fullt (vilken rökpuffen baktill vid pådraget avslöjade) så borde han chippa, eller så går den svarta djäkligt bra? 😛 Igår blev det ett litet lättare test på Hallandsåsen också, bra acc hela vägen upp då jag plattade fullt på femman efter att stigningen börjat, från 110 ca. Hade ”lite” mer än det upp mot toppen, klart godkänt tyckte jag. Idag går den ännu bättre, får testa igen nästa gång.

    Fram är grillen helt ny (!), lampornas torkare är driftsatta och renoverade, funkar nu 100% igen. Nån tidigare ägare hade kopplat bort dom helt? ( 😳 )

    Nästa steg är bucklorna i den, en buckelmagiker skall bokas och så blir karossen fin igen. Sen polering! Peter?? Sugen? Denna och den gula borde vi göra, hade vart kanon. Lacken är inte bra alls. Andreas har gjort den bra mkt bättre, men det är mkt kvar att göra. Emblemen runt om finns nya, så det är ju läge att riva dom och lägga på nytt efteråt.

    Efter det blir det mera pyssel: Nya länkarmar och lite spindlar etc fram, kanske 4x nya ok och lite optisk kärlek? Vi får se var vi landar. Ska lära känna den lite mer först. (Läs: Rejsa lite mer med den och trimma ännu mer…. 😳 )

    Stereon blev en Alpine, såklart. FUnkar helt okey. Tills vidare blir det ingen förstärkare eller nåt, håller den helt ren. Kanske blir nåt mer längre fram.

    Nästa projekt av större karaktär är den röda…. Mer original blir den, nya länkarmar och spindlar där med kommer! TIll den 13e Maj måste detta vara klart, då går återbesiktningen ut. Stress…..

    #190513
    turbolamko
    Deltagare

    Tänka sig hur finare en bil kan bli med nya lister, lampor och massa andra småsaker 😀

    Tycker du gjorde helt rätt att sätta på 16″ Aero, tycker ärligt talat att de passar mycket bättre på dessa än Crosspoke faktiskt… Ska bli kul o sen den live 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #190522
    henrikg
    Deltagare

    Gött jobbat Martin! Hur hinner du med allt 🙂

    #190526
    turbocab
    Deltagare

    Ja, det klagas väl lite hemma…. Men konsten måste få sin tid!!

    Idag har jag bytt reflektorer. Säger precis som Beeos gjorde om den röda – hur sjutton gick den igenom? Jag bytte ju glasen och lamporna och ställde in hyfsat hemmavid, men ändå vart det dåligt och folk blinkade på mig härom kvällen. Nu när nya reflektorer är på plats så ser jag skillnaden!

    Sämskinn efter tvätt är ett måste, så här bra blev det…

    Fronten med nya grillen etc.

    Imorgon får jag hem T8an också, skall ta ut vattnet i den… En liten polering väntar också, sen fotoshoot! 🙂

    #190529
    peter
    Deltagare

    Å jäklar va fint Martin!:)

    Ja vill du ha hjälp med polering så hojta till bara:)

Visar 15 inlägg - 646 till 660 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng