MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #190220
    M.Broberg
    Deltagare

    Hmm, varför åker du idag och inte imorgon och passar på o svänga förbi knutan?

    Hursom! lycka till, hoppas allt går fint 🙂

    #190226
    turbocab
    Deltagare

    Hemma med ”ny”förvärvet. Gick fint allting, två snygga og900 jagade varandra hela vägen hem från Skåne. Ironi är dock att 5-dörrars vinterhäcken går mkt bättre och känns mkt tightare än TurboSen…. 😯 När Karl körde så låg han och stressade bakom och hade halvgas typ för att hålla jämna spett med min fullgas, när jag körde först med den röde så såg man mest TurboSen försvinna bakom. Det är märkligt vad min 5D går alltså? Men jag får väl lägga lite magi på den svarta som vanligt, växel-lägena justeras, massa optiskt utvändigt pyssel väntar, justering av avgas-system, genomslagsgummin bak monteras, E85 konvertering, uppsnyggning i maskin… Ja, listan blev mkt längre än jag trodde faktiskt, så projektet börjar snart och bilen kommer bo i garaget i vår tills den är klar. Jag kommer inte köra en meter till innan den är som jag vill ha den, framförallt måste avgas-systemet justeras, en av fästskruvarna fram fattas så det tar i nånstans och låter en del. Några goa semesterdagar kommer det bli för att få flyt i det hela. Lacken är mkt blankare än när jag sålde den, Andreas har putsat bra på den, men nu syns ju de bucklor som förrförrförra ägaren placerade i Västerås ännu tydligare, så en så där buckel-magiker skall anlitas och få släta ut den lite. Något jag planerade redan förra gången jag ägde den, men aldrig hann klart med. Nu skall det bara lösas!

    Så mkt foton blev det inte tyvärr… Men här är ett litet suddigt från resan hem….

    #190228
    henrikg
    Deltagare

    Får väl säga välkommen hem igen 🙂

    Min svarta är inte ute för säsongen ännu, men den fram emot att träffa sin kusin 😉

    Mvh
    Henrik

    #190229
    turbocab
    Deltagare

    Alltid välkommen Henrik! Det kommer se snyggt ut med dessa två, absolut.

    #189931
    rodder76
    Deltagare

    O my vad vackra de är längs vägen.

    #190241
    turbocab
    Deltagare

    Ja, den är galet snygg faktiskt, och bättre kommer det bli! Skulle tagit lite mer bilder, men då får nog nån åka med nästa gång. Faktum är att min röda 5D inte alls skämde för sig heller, den sticker utseendemässigt ut ganska mkt idag. Visst man är jävig, men det är ju helt rubbat vad tråkig bilparken på våra vägar har blivit, det är inte mkt som sticker ut längre och den grå/vit/svarta färg som nu är standard på hela Sveriges bilpark gör sig ju inte så bra heller när det blir på varenda bil… Och standarbilen – V60/V70 blir ju bara fulare och fulare för varje årsmodell, har dom sparkat alla designers på det företaget???

    Redan i detta nu är motorrummet och kupen rensat från onödiga kablar, en motortvätt har gjorts, luftfiltret från 1993 (!) är bytt – vi släpper hur det såg ut, jag skäms att jag inte bytte det förra gången jag ägde bilen! Andreas hade i alla fall köpt ett och skickat med bilen…. Tänddelar, bakre bussningar är beställda, nya dämpare för luckan, mm. Massa pyssel på gång mao! Hela avgassystemet skall rivas ner, det fattas en bult och det sitter snett allting och tar i…. Märkligt.

    #190244
    esak
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Ja, den är galet snygg faktiskt, och bättre kommer det bli! Skulle tagit lite mer bilder, men då får nog nån åka med nästa gång. Faktum är att min röda 5D inte alls skämde för sig heller, den sticker utseendemässigt ut ganska mkt idag. Visst man är jävig, men det är ju helt rubbat vad tråkig bilparken på våra vägar har blivit, det är inte mkt som sticker ut längre och den grå/vit/svarta färg som nu är standard på hela Sveriges bilpark gör sig ju inte så bra heller när det blir på varenda bil… Och standarbilen – V60/V70 blir ju bara fulare och fulare för varje årsmodell, har dom sparkat alla designers på det företaget???

    Redan i detta nu är motorrummet och kupen rensat från onödiga kablar, en motortvätt har gjorts, luftfiltret från 1993 (!) är bytt – vi släpper hur det såg ut, jag skäms att jag inte bytte det förra gången jag ägde bilen! Andreas hade i alla fall köpt ett och skickat med bilen…. Tänddelar, bakre bussningar är beställda, nya dämpare för luckan, mm. Massa pyssel på gång mao! Hela avgassystemet skall rivas ner, det fattas en bult och det sitter snett allting och tar i…. Märkligt.

    Jäklar vad trevligt Martin! Skönt att det är officiellt förstår jag. Jag gillar verkligen den här bilen. Udda vagnar med rolig bakgrundshistoria växer inte på träd direkt. Faktum är att jag faktiskt har kört den här bilen, innan du köpte den första gången var jag och my old man iväg och det var ganska nära affär. Han grämer sig fortfarande ibland, men har ju sin platanagrå å andra sidan. Slut OT 😳 .

    Klonkande avgas är fasen inte kul alltså. Står inför att korrekturinpassa mitt på din röda. Jag drar mig för det men du verkar ha en jäkla fart. Kul att se och kul att den hamnade i rätta händer även denna gång. Utsläppskåpor för luftintagen bak månne?

    /Isak.

    #190248
    turbocab
    Deltagare

    Jodå, Svarlackade kåpor är inhandlade av Dresen för två månaders sen och ligger putsade och klara i källaren….. 😛 Så den blir specad som det skall vara enligt katalog och som den röda var. Hittar jag en fin Träpanel nån gång så kanske, men å andra sidan funkar det helsvarta rätt bra på denna bilen. Vi vet ju även idag att några Aeros inte fick vare sig kåpor eller stora vingen trots att katalogen anger detta som standard för svensk marknad!
    Avgas suger egentligen, jag lovar mig själv varje gång ”aldrig mer”. Lik förbannat finner jag mig ligga under bilen som en platt sill och osa svordomar med jämna mellanrum. Men det är gött vara två, jag och Karl smällde på komplett Simons hela vägen på LUXen på någon timma, samma manöver själv tar evigheter…. Men på mitt släta garagegolv är det ganska lätt ändå, man får lyfta ordentligt bara och ha rejält med bockar under. Inte underskatta farligheten… Hemligheten på og900 är lätt – framröret måste vara rätt riktakt, även katen. Jag fäster allt lite provisoriskt och ser till att katten med dess långa rör bakåt är paralellt och i mitten av tunneln, samt på rätt höjd. Där drar man allting. Sen hamnar oftast mellanburken automatiskt rätt, och då även slutröret. Originalsystemen är mkt lätta på detta viset, men Simons är lite truligare – såklart. Men får man inte rätt inriktning exakt på katen och röret – då är det mkt svårt få det bra. Hoppas bilen åker in i Garaget snart! Men jag överväger fixa min 5D först…. 😯

    #190250
    Beeos
    Deltagare

    Det med Kåporna och vinge som standard är lite lustigt. Kan det vara så att återförsäljaren som skulle fixa detta helt enkelt sket i det?
    Att bilarna fick detta från fabrik har jag fått förklarat av en säker källa att så är inte fallet. Möjligen på vissa bilar efter bandet, vid enstaka fall.

    #190260
    turbocab
    Deltagare

    Ja, det var återförsäljarnas jobb detta. Säkert så att detta missades, att vissa inte visste/kunde eller var sugna på en egen Aerovinge…. 🙄 Exakt hur det ligger till får vi nog aldrig reda på och historien varierar säkert med tiden och på olika orter. Sen var det ju inte så att det gällde hundratals bilar utan vi snackar ju mindre än 50 sålda bilar totalt skulle jag tro, fler såldes ju inte dessa åren..

    Jag har labbat T8 special idag! Bytt Lambdan och styrtrycksventilen. Nog blev det bättre alltid! Så gott som alla fenomen var borta och bilen gick jättefint! 😯 Ni som har en dassig T8 special – byt Lamdban! Som jag skrev i motor-tråden om detta – bytesintervallet på sonden på T8 kat är 40.000 km enligt saabs fina bok. No kidding! Man häpnar ju inte då att en Special med 20.000 mil på mätaren är lite trött? Min har ju bara gått 9500 mil men det är ju fortfarande över dubbla intervallet och bytt lär den inte vara. Grön och djävlig var den också….

    Nöjd med detta så gav jag mig på lite försiktig APC trim igen! Men se det gillade den inte riktigt…. Jag har micklat med P poten lite, höjd aningens, men kanske att laddet kommer för tidigt och det blir kajko med för låga flöden och högt tryck. Detta skulle kunna ge att trycket och fyllnaden av cylindrarna inte motsvarar den mängd bränslet ger pga av låga flödet in. Så jag skall backa P igen och köra på lite långsammare uppbyggnad, det kanske blir bra. Helt klart är att APCn trimning är mkt känsligare på T8! Men jag är hemskt glad nu ändå, bilen går så fint, och får nu rätt blandning!

    Tänker jag rätt nu – en dålig lambdasond mäter syret för dåligt, den tror då att det är för lite syre och med andra ord stryper den bränslet lite för att blandningen skall bli rätt. Eller? I mitt fall hade jag ju sjukt låga avgasvärden, vilket ju indikerar att den kanske gick lite snålt? T8 är ju vidare kända för spruckna grenrör bla, pga av värme för att dom gått snålt? För att lambdan inte bytts i tid? 🙄 Ja, försöker alltså lösa T8 katens stora mysterier här och kommer såklart inte lyckas, men alltid kul spåna lite!

    För att summera så är T8 inte till salu längre – att sälja den nu supertighta och riktigt pigga og900 som har sjukt sköna bromsar och känns helt ny i det mesta vore ju korkat. Åtminstone så gick priset upp rejält nu. 😆 Så ikväll åkte 16″ SuperAero helt nya på igen, reflexrampen är tillbaka, stereon höjdes och det supertighta läderstolarna nöttes mot solnedgången. Fyfan vilken skön vagn det är nu alltså. Den Svarta TurboSen har en liten resa i tid inom garagets fyra vägar för att nå till samma status.

    #190263
    saaben
    Deltagare

    Trevlig läsning Martin, känner igen mig själv i det här, att hålla på med bilar är inte mentalt lätt 😆

    Håller själv på att snyggar till motorrummet på den röda, snyggar till kabelupphängingar mm, o vips hittar
    man en skruv som man ju bytt till en ny en gång, men som redan blivit lite vit och ärgig, å då måste man byta annars kan man inte sova :teeth

    #190373
    turbocab
    Deltagare

    Hur var det nu, bilder vill ni se va? Tyvärr har jag inga, men projekt TurboS 1993 är i full gång och massor har gjorts. Avgaset är bytt och justerat hela vägen, framröret var som vanligt av, helt klabbet satt helt tokigt, troligen har det vart i backen rejält. Fronten har fått nya prylar, blinkers, lyktglas, lite pyssel. Strålkastartorkarna är i drift igen. Tändkablarna är bytta, filter, lite pyssel i bakvagnen, 100% ny bakstam med 4x lyktor kompletta, nya lister och kofångare, handtag, emblem mm…. Pricken över i blir de 4x nya 16″ som jag haft ett tag men eg köpte till den bilen redan 2010. Nu hamnar dom rätt äntligen! Inte ett enda foto har jag på allt detta än, men det kommer väl lite när allt är klart nån gång i Maj. Igår lade jag 6 timmar på bilen men andades ut när inga tunga rost-överraskningar lurade i bakluckan! Dock var fästena till kofångaren rätt rostiga så dom är nu slipade och målade, kommer inte nån nånsin lägga märke till men en kompis kommenterade detta på min röda att allt det nya skämdes av rostiga fästen mellan karossen och kofångaren bak. Så ut och måla nu Beeos…. 😀

    Missa inte Classic Motor om ni vill läsa lite mer om 900 – Karls repotage om min fina LUX är med. Helt sjukt att den bilen hamnade i en biltidning, 43.000 mil senare…. 😆 Det gjorde den ju inte pga sitt utsökta lågmilade skick utan pga av Karl är ordförande, men dom blev eld och lågor när dom hörde om hans LUX så det blev den! Fast redan när repotaget skrevs så var bilen i min ägo 100%, men det spelar mindre roll. Själv tog jag Luxen till macken igår, hämtade två ex av tidningen och satte mig i bilen att läsa. En klart kul känsla som jag inte lär uppleva igen! Men det är klart, till hösten eller nästa år kanske man kan få nån tidning sugen på en ”TurboS” artikel, en svart och gul kanske? 🙂

    #190374
    Beeos
    Deltagare

    Grr… Vad är det för bil du säljer till mig Martin 🙂

    #190375
    turbocab
    Deltagare

    Haha, du ville väl inte ha en färdig bil? Titta mellan bakre kofångaren och karossen, de två stora vinklarna där. Inget jag såg eller brydde mig om efter jag fixat allt där, men polarn stack ner sin smala blick där det första han gjorde och utstötte glatt ”men det är ju rost där, så kan det inte se ut…”. tack för den liksom. Så ut och slipa nu! 😆 Nu har jag ju gjort det på den svarta.

    #190376
    M.Broberg
    Deltagare

    Gött att det händer nått, men

    😉

Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.