MCY Cab 1991

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 1,307 totalt)
  • Författare

Liten teaser här bara, hade ingen kamera med. Men cabben rullar numera på Fabriksnya Saab Super Aero 16″ 1998, dvs synliga bult och Saab Scania logga. Jag gjorde en grov felberäkning av pengarna denna månaden (också), beställde däck till dom som nu sitter på – och kommer få äta gräs och blodpudding resten av månaden. 😳 Fan också. Men det ser tokfett ut på cabben!!! Man får ju priotiera. 🙄

Vidare har skrot i-bilen plockats på ännu mer, och huven satt som en smäck på 5D!!! Gött som fan. Den var ju lika matt och djävlig som min bil så nån färgskillnad går inte att se. Bonus är att jag har snott massa grejor som kommer lösa ventilations-problemen i Lyxen också. Lustigt, fläkten pajade ju i den. Då grävde jag fram den jag hade liggande, beställde en ny extra på Speedparts, samt skrotade en bil och fick alltså loss en till. Mao – behöver en, skaffar tre. Troligen kommer jag kunna driva min og900 till år 2080 nånting om jag bara hittar bränsle. 😛

Pics kommer – kanske jag drar till Trollhättan imorgon på Cruising i stan för STCS träffen på ANA, vi får se.

maj 6, 2011 kl. 19:53 #184371

@Turbocab wrote:

kommer få äta gräs och blodpudding resten av månaden. 😳 Fan också. .

Finns havregryn med-
        det är billigt,mättar gott och är nyttigt :mrgreen:

maj 6, 2011 kl. 19:58 #184373

@plankan wrote:

@Turbocab wrote:

kommer få äta gräs och blodpudding resten av månaden. 😳 Fan också. .

Finns havregryn med-
          det är billigt,mättar gott och är nyttigt :mrgreen:

Och så finn det vita makaroner med ketchup 😆

Mvh Nisse

maj 7, 2011 kl. 20:42 #184386

Blev bara några mobilbilder idag tyvärr. Men jag har provkört, och det kändes mkt bra. Undrar om inte detta var de ultimata fälgarna nästan ändå? Eller är 16″ Aero bättre? Nåja, smaken är delad. Just idag tycker jag dessa är bäst.

En closeup. 195-50-16 är däcken, mitt framtida standardval på 16″ monterad på og900. Mkt bra blev det. Däcken hittades billigt som fan på Dackonline.se och skickades till en verkstad mkt nära mig i Gråbo där jag senare monterade. Fulda nånting blev det, made in Germany (!) och dom såg bra ut, var dessutom nytillverkade. Priset blev mkt billigare än vad jag fick över disk i Göteborg, detta kostade lev och klart ungefär vad Kumho eller nån annan Asian-crap skulle kostat. I will return. Tack även till Trafikbutiken i Gråbo som lade kärlek och omtanke på monteringen, gömde vikterna på baksidan och inte repade nånting. Förvåning uttrycktes när jag dök upp med 4x nya 16″ Super Aero i låda, det hade dom inte sett på läääääänge typ. Kul med folk som bryr sig om sitt jobb och gör det bra, me like! Att dom ligger nästan med gångavstånd från mig gör ju inget heller….

Annars är huven på den röda, men inga pics tyvärr. Ett nytt större meck på 5D väntar nu, hela frontbalken i Cherryrött från skrotbilen skall ta plats, Etanol-konvertering väntar, på med strålkastartorkare samt original grenrör igen. Nice. Blir två semesterdagar för detta, för att få mecka i lugn och ro.

Jo, bara grymt fint och kul allting är det ju inte. Centrallåset/larmet i cabben strular för mig. Ironiskt nog så lyfte jag ett centrallåsrelä ur skrotbilen igår, och jag verkar behöva det idag i cabben. 😯 Jag tror det är det i alla fall, den låser inte ordentligt på förardörren, även bakluckan strular. Men låser upp gör den fint varje gång? Hm…. Vidare bytte jag kopplingen på cabben för två somrar sen. Nåt konstigt missljud har uppstått runt denna, jag vet inte vad. Men när jag kör längs en vägg tex så rasslar nånting ibland. Kopplar ur snabbt och upp igen så tystnar det, osv. Kanske har något hamnat innanför solfjädern som inte borde vara där? Inga megaproblem detta eg, men ändå irriterande. Jag och kopplingar verkar ha en förbannelse över sig.

maj 7, 2011 kl. 20:50 #184388

@Turbocab wrote:

Jag och kopplingar verkar ha en förbannelse över sig.

Glöm inte värmekranen också 😆
              (JUST KIDD’N)

maj 7, 2011 kl. 21:02 #184389

@Turbocab wrote:

Fulda nånting blev det, made in Germany (!) och dom såg bra ut, var dessutom nytillverkade. Priset blev mkt billigare än vad jag fick över disk i Göteborg, detta kostade lev och klart ungefär vad Kumho eller nån annan Asian-crap skulle kostat.

vill bara påpeka att var ett däck är gjort inte påverkar deras kvalitét, och kumho är fruktansvärt bra skit, fulda är inte direkt en hit men det funkar säkert.

Lite trist att du inte var uppe i trollhättan idag 🙂 blev bara jag Peter och Johannes av 900folket, lite dött.. Men det ser ju fint ut medett fälgbyte till 😀

maj 7, 2011 kl. 21:07 #184390

Plankan: Haha, jag har tagit ur den ur skrotbilen, har nog 3 kompletta ej läckande kranar nu med värmeelement, mao 1 var till Aerona. 😆 Så nu djävlar är man förspänd på detta. Tog även kupefläkten samt motstånden, för Sedanen såklart! Det jobbet skall göras nån gång. Första gången jag lyfte en panel faktiskt, får tacka så mkt för FAQn här på forumet som underlättade jobbet!

Broberg: Jag har nog haft otur med Kumho, men rent generellt är jag anti Asian-made på däck. Hade så gärna råkats och språkats idag för övrigt, men som vanligt så kom familjen emellan och tiden infann sig inte. Får bli Trollhättan nån annan gång.

maj 8, 2011 kl. 05:30 #184391

@Turbocab wrote:

Första gången jag lyfte en panel faktiskt

😯

@Turbocab wrote:

får tacka så mkt för FAQn här på forumet som underlättade jobbet!

Det är det den är till för –
                    användas :mrgreen:

Ruskigt snygga fälgar 😉
                    (Kanske skulle ta sälja trubben sen och köpa nya till Luvis) 😆

maj 10, 2011 kl. 20:13 #184247

Idag hände det igen, bilen klickade till vid ICA och startade inte…. Andra försöket och den gick igång. Med Carl i bilen, fullt med mat och gassande sol vill man INTE få stopp…. Men det skapade ju behov. I halv panik så slets batteri och startmotor ur skrotbilen (hade tänkt skicka med det…. 🙄 ) och sen kom en lokal Saab profil här och hämtade den. Lådan i den skapade behov tydligen, en V.14 låda som gått 16k och var helt ljudlös och fin. Jättegött bli av med bilen! Men tillbaka till 5D bilen – jag fick ett ryck och bytte laddregulatorn ikväll. Vips så hade jag över 14V på den billiga eftermarknads mätaren i bilen. Tidigare låg den på typ 13,5 eller nåt, men jag litade aldrig på det. Men dagens äventyr fick mig tänka annorlunda och nog var det regulatorn som spökade. Så tipset om ni har startmotorer som klickar då och då – kolla spänningen och byt regulatorn. 14,2 volt skall det ju vara, minst 14 i alla fall. Nu känner jag mig tryggare att bilen startar sommaren igenom!

maj 10, 2011 kl. 20:47 #184470

gött att du löste det! fick flashback till mn bil när den rullade (det var iofs ett tag sen) hade en lång planka i baksätet jag gick ut o bankade på startmotorn med när den strejkade. Smidigt med starten under grenröret ibland iaf 🙂

maj 11, 2011 kl. 06:33 #184472

Alla sätt som funkar är bra! 😆 Vi får väl se hur det håller nu, kanske jag borde byta starten ändå. Packningar till Turbo är på väg hem, nu är frågan när jag skall riva den röda igen och byta Kylarbalken och grenröret, samt E85 konvertera! To be continued!

maj 11, 2011 kl. 10:37 #184480

Ett litet minimeck gjordes på förmiddagen! Bla rotade jag fram 431orna i lådan, och slet loss original grenrör från gamla toppen. Packningar för Turbon har kommit, så nu är det bara hitta tid för lite seriöst skruvande! Men under tiden så hittade jag Raggartrappan, den har vart borta ett tag, men stod ju snällt på vinden längs raderna av alla andra Saabdelar däruppe. 😯 Den har nu mest funktionen vara solskydd för Carl faktiskt, men det blev inte så dumt. Termoform eller nåt sånt, från Danmark. Sitter för ovanlighetens skull på med originalfästena, den varianten som tejpas på rutan. Verkar sitta jättebra, trots urgamla tejpbitar. Snyggt eller inte kan diskuteras, men här är funktionen viktig, dvs solskyddet. Trist dock att min stora dekal ”Svenska Saab 900 klubben” inte syns längre, men det får väl gå utan så länge.

En closeup:

maj 11, 2011 kl. 12:25 #184481

Grymt snyggt!
                              Vill med ha raggartrappa! 😉

maj 11, 2011 kl. 13:27 #184482

Aha, samma variant som jag har på min bil dessutom! Jag tycker det blev bra 🙂

Var det den du köpte på Gistad för många år sen när jag var med?

Mvh
                                Henrik

maj 11, 2011 kl. 13:49 #184483

Jepp, så rätt Henke! Fick ju fästena skickade senare av Danske killen som sålde, eftersom han glömt dom. Sen blev den liggande liksom, men nu så äntligen. Blev skitbra. Har just kört lite också, i 120 blås så åker den inte av i alla fall, sitter fint verkar det!

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 1,307 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.