MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 586 till 600 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    joh900
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Jag borde verkligen låna Karls gamla i8 några dagar för att lära känna verkligheten. Men det hade inte vart nyttigt för honom att åka Turbo till vardags! 😆 No offence Karl….

Jag har kört i8 sedan november… det brukar bli lite skillnad sen när det blir vår. :mrgreen:

MVH

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

@Turbocab wrote:

Jag borde verkligen låna Karls gamla i8 några dagar för att lära känna verkligheten. Men det hade inte vart nyttigt för honom att åka Turbo till vardags! 😆 No offence Karl….

Jag har kört i8 sedan november… det brukar bli lite skillnad sen när det blir vår. :mrgreen:

MVH

För att inte prata om Volvo 945.
    Fy fan säger jag bara… :smile

joh900
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

@joH900 wrote:

@Turbocab wrote:

MVH

För att inte prata om Volvo 945.
    Fy fan säger jag bara… :smile

Fast den går i alla fall brett. 😎

Handbroms på framhjulen rockar…. Vänsterbromsa funkar, men inte alltid som jag får till det ordentligt.. :teeth

MVH

citrofrukten
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Hårdplast är det. Säger jag lite tveksamt… Får ut och känna, men nu är bilen parkerad ”elsewhere”.

Fick en liten chock förut, parkade bilen över gatan och lommade iväg. Från fönstret senare på eftermiddagen så kikade jag ut, och där stod T8an, i sina 16″ Aero. Inte en buckla i plåten finns det, inte en synlig rostfläck, och allt chrom och sånt är ju på plats. Och det slog mig hur djäkla snygg den är i Odoardogrått. Och vilken chansning det var att köpa denna för 11.000 spänn, och hur nöjd jag är att det höll. Den enda bilen jag fyndat – nånsin. Många andra fina bilar har jag haft, men ingen var vart ett fynd, utan resultat av lite för mkt köpbehov och lite för mkt pengar på kontot just då. Ok, det är en T8, men nu börjar jag undra hur många dylika det finns i originalskick i landet?

Sen satte jag mig i cabben och körde hemåt, Garaget är ledigt igen efter LUX-meckande… Ok då, T16 är nåt helt annat, shit vad det river till alltså! 😯 Jag borde verkligen låna Karls gamla i8 några dagar för att lära känna verkligheten. Men det hade inte vart nyttigt för honom att åka Turbo till vardags! 😆 No offence Karl….

Det var ju bra att du gillar bilen.
    Tycker själv den ser jävligt snygg ut nu om man jämför hur den såg ut när du köpte den av mig 😉
    Tycker du den var värd pengarna du fick ge. (skulle du betalat mer om den var lite fräschare från början?)
    Tänkte bara kolla pga kanske har en till på G så man vet om det var i rätt prisklass vill säga.

Lite synd att 900i fick åka till skroten pga dåligt intresse.

Mvh Robin

turbocab
    Deltagare

Tjena Robin! Jo visst är jag nöjd, men total kostnad är väl uppe i runda slängar 35.000 nu på den. Hade säkert gått att göra lite billigare, men det är där jag landat, bla för att länkarmen fram behövde mkt jobb och jag tyvärr inte gör det själv. Det enda av bromsarna som överlevde var bakre skivorna och huvudcylindern, allt annat är nytt. Det kostade på… Försäljningsvärdet nu på den är väl nånstans runt 35k. Skulle inte tro att många betalar mer för en T8 i det skicket i Sverige så det är lite plus minus noll. Men bilen är ju skön och jag köper aldrig bilar för pengarnas skull, kommer självklart förlora pengar på denna också om jag säljer. 😳 Har du en likadan på gång? Kolla avgasvärdena, senaste BP! Det var min största chansning på denna modellen. Höll ju för mig, men hade jag nu stått med bilen och dåliga avgasvärden så hade jag inte vart lika nöjd… 😉 Men jag tycker ändå det är ett fynd för slutresultet är en kaross som är i stort rostfri och utan dörruppslag och bucklor, och det är för mig superviktigt. 😛 Fattar inte hur den kunde stå så länge utan mer karossproblem… (bortsett luckan då som är bytt)

Skulle jag betalat mer om den var fräschare från början? Jo, men å andra sidan letade jag efter ett lagom projekt och hade den vart finare och dyrare hade nån annan fått köpa istället. Hade den vart besiktigad och körklar – då hade pengarna stigit också såklart, det är något som drar ner rejält. Och det tog rätt många timmar att komma dit. (bromsarna… Även om dom kaaaaanske hade gått få igenom efter några mil till?)

turbocab
    Deltagare

Bromsar gamla modellen – 1987: lite tidigt att dra några slutsatser kanske, men om jag säger ”Mintex” belägg, är det nån som har nån erfarenhet då? Jag har detta på LUXen nu, och har inte kört så mkt än, men den initiala bromseffekten är lite dålig. Skön pedalkänsla, ingen luft, men saknar effekt vid bromsning. Skivan känns superhal och blank, Mintex backarna från Mekonomen luktade apa i början, även nya i kartongen….

Är det värt att köra ett tag och vänta på inbromsning och inslitning eller är det nya orignal från Speedparts, eller Ferodo från BDS, som gäller direkt?

EDIT: Jag har redan lagt en beställning på nya belägg från Speedparts. Otålig… 😛

turbocab
    Deltagare

Vilken djäkla vagn alltså…. 43k mil, och den går som ett troll. Blev lite paff när den vrider loss framhjulen nånstans vid 4500 rpm. Laddet byggs upp kontinuerligt under hela varvet så att säga, det är jag inte riktigt van vid. Jag skulle gissa att WG stången kärvar lite i Turbon, att den kunde ge lite mer ladd på låga varv. Men eg spelar det ingen roll, den ger full effekt en bit upp ändå och herrejösses vad den går. Bilen är nu påställd och klar, bessad till i höst. Provturen ikväll, den första i min fulla ägo, har gett mig ett leende som är svårt bli av med. Vilken karaktär bilen har alltså! Men jag tror det blir nya bromsar ändå, alltså beläggen fram ”för ökad känsla”… Mintex impar inte så här långt. Originalen landar nog imorgon redan.

Jag måste för köra en annan T16 1984 nån gång för att få en jämförelse. Bilen är så totalt annorlunda mot mina andra bilar… Men Turbon viner som en JA37 och nu med riktiga däck är bilen äntligen körbar och kontrollerbar i höga hastigheter. Men Krängningsdämparen fram skall på, det blir vårprojektet längre fram, likt en lite roligare stereo.

M.Broberg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Vilken djäkla vagn alltså…. 43k mil, och den går som ett troll. Blev lite paff när den vrider loss framhjulen nånstans vid 4500 rpm. Laddet byggs upp kontinuerligt under hela varvet så att säga, det är jag inte riktigt van vid. Jag skulle gissa att WG stången kärvar lite i Turbon, att den kunde ge lite mer ladd på låga varv

Min erfarenhet säger att du har fel, det är precis som det ska :dope

turbocab
    Deltagare

Ok, jag får låta lite fler folk provköra tror jag. Men visst är trevligt med lite sugmotor-känsla, en ökande känsla av acceleration hela varvet igenom, på min andra maskiner så tappar det liksom mot slutet. Men icke här! 😛

joh900
    Deltagare

Min röda med TE05 håller laddet mycket mycket bättre på högre varv (4000 och över) efter jag bytte WG. Satte dit en TB03 WG istället och den verkar vara lite hårdare fjäder i. Nu var ju min orginal-WG antagligen drygt 34 000mil gammal, så det gör ju inte saken bättre… :mrgreen:

MVH

tompa i16v
    Deltagare

@joH900 wrote:

Min röda med TE05 håller laddet mycket mycket bättre på högre varv (4000 och över) efter jag bytte WG. Satte dit en TB03 WG istället och den verkar vara lite hårdare fjäder i. Nu var ju min orginal-WG antagligen drygt 34 000mil gammal, så det gör ju inte saken bättre… :mrgreen:

MVH

Jag kör med samma WG och dom är ju betydligt hårdare än te05 klockorna, även jämfört med en ny te05 klocka.

turbocab
    Deltagare

Hur påverkar det APCns funktion då, blir den inte påverkad då eg mer tryck krävs för att röra WG om man har en trögare fjäder? Hur får man på en sån WG på en Mitsuturbo? Jag har en ny liggande…. Har inte kikat på nån på ett tag, men är dom inte ganska annorlunda?

turbocab
    Deltagare

Veckans fynd, från skroten. 300 spänn från Borås skroten, ingen info fanns alls, och ingen svarade i telefon, men jag chansade. Priset stack ut såpass att jag anade att den var fin. Och från en 1985 T16 CC var den, hade inte alla 1985 Chrome? Så den kom hem idag, osedd. Och detta låg i paketet:

Jag tror skicket framgår av bilden… Ibland har man tur. En LUX T16 ska fan ha Chrome alltså.

En stereo av lite roligare mått har hittat in också, och den veritabla katastrof av kablar som kopplade in densamma är lite mer ordning på. Någon som inte vet mkt om kablar har vart och härjat där, så mkt är säkert. Eftersom allt var klippt och härjat i, bilens original kontakter borta sen länge så är det fortfarande mkt skarvar och kabelskor, men lite mer kontrollerat i alla fall.

turbolamko
    Deltagare

Nya grillen ser riktigt bra ut 🙂

By the way, jag köper gärna den icke kromade grillen som fanns original då jag såg på bilderna att den ser riktigt bra ut den med och jag samlar lite delar för att jag har målet att ha en 100% original LUX 😉

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

turbocab
    Deltagare

Du menar originalgrillen som vi hobbylackat med Chrome-färg på burk efter en snabbt gjord tejpmaskering?? 😆 Sorry….

Visar 15 inlägg - 586 till 600 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng