MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    longjohn61
    Deltagare

Grattis vilka fina avgasvärden du fick där 😯

Mvh Nisse

widegren
    Deltagare

Kul med besiktningen!
    Jag skulle dock inte rek. Simonsdämpare.
    Jag har byggt div. egna avgassystem till massor med bilar och alltid använt Simons, och blivit lika
    besviken varje gång. (Att man aldrig lär sig!! 😀 )
    Burkigt ljud och VÄRDELÖS hållbarhet.
    Ljuddämpare som spricker och rostar är inte roligt! 😉

turbocab
    Deltagare

Hm, jag tror vi är många som inte håller med dig. Men visst, livslängden på bruksbilar med Simons är noll och intet, men på en sommarbil så håller det rätt bra ändå tycker jag. Burkigt? Tja, det lät gött på mina bilar i alla fall, smaken är som baken… Får testa lite och se var vi landar. Jag gillar också Simons chromade utblås faktiskt på en CC bil med nya baken, passar fint som fasen.

turbolamko
    Deltagare

Ett STORT grattis till att du klarade besiktningen blankt 😀

Måste kännas väldigt bra detta antar jag? 🙂

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

plankan
    Deltagare

@Turbocab wrote:

En mitsusnurra kan jag mkt väl tänka mig skulle funka! Men jag vill hålla den original, och under parollen ”if it works dont fix it” så får det sitta som det är.

Men då kan du jo inte sitta här och sjunga ”klagosången” –
    utan då får du ta bilen som T8 helt enkelt är 🙄

turbocab
    Deltagare

Ojoj, satte mig i min T16 familjebil igen efter en vecka med T8an. Liiiite skillnad i riv är det ju. Så frågan är nu om inte det blir motorbyte rakt av i T8an? I med en ball T16, kanske på original lådan från T8an, och Lucas-system. Mao behöver jag en 900S. Och en veckas semester. 😆 Men först får jag köra i en Tank 98 i T8an igen, kanske byta slutburken för att testa om den är lite tät möjligen. Men fyfan vilken nice Fejk-Aero det blir eller vad säger ni?

(helgerån säger ni, att riva en så fin och original T8, jag vet…. 🙄 )

sebbo
    Deltagare

Lite synd på en specialare 😛

schwartz
    Deltagare

@Turbocab wrote:

I med en ball T16, kanske på original lådan från T8an, och Lucas-system

Do it! 😎

esak
    Deltagare

Visst vore det nice! Men ja, det är frågan om det är helgerån eller ej.

Lite för lite bilder på den röda brukisen tycker jag! 😉 Kör du etanol på den nu med? Hur lirar det med kylan?

mvh Isak

turbocab
    Deltagare

Lustigt att du nämner den röda – den behöver nämligen uppmärksamhet. Styrservon har lagt av…. Eller den läcker alltså. Har helt klart ökat nyligen, jag revirmärker, tom Morsan påpekade det efter att bilen stått där en vecka. Att byta servon på den vet jag inte om det finns på kartan just nu. Ok, det går ju underifrån, men orkar jag? Annars är det motor ur som gäller? Jätte jättetrist! Så kanske jag river ner den? Ett fint 100% ok Lucas-system till Specialen? Men då var det ju det där med tiden då… Vart lite gnälligt med allt jobb på Specialen, så att börja med ännu ett stort projekt på den är inte nån bra ide. Problemet är möjligen inte akut förrän till slutet Mars då besiktningen skall göras, men den går säkert igenom ändå med lite tvätt och tur. Då är LUXen ute igen – vilket för mig till nästa projekt. Luxen blir min till 100% snart och den skall göras ”klart” dvs nya fjädrar dämpare fram, lite bromsfräschning. Och ny motor??? 😆 Har funderat på att riva ur motorn i den också nämligen, kanske att jag har en S-motor med låda på gång från Trollhättan och en donator bil där. Hoppas på det! Eller så tar jag maskin från den röda rakt av och slänger i, med låda och hela skiten! Det borde gå på en lång helg? Då bruksar jag LUXen sen, till nästa vinter, då ny Vinter bil får hittas?

Mkt tankar så här på söndag kvällen… Vi får se vart det landar! Troligen med nåt jag inte alls har tänkt på ännu. 😛

Jo, just det Esak – jag kör på BF95/98 nu med original spridare. Det började bli lite svårstartad redan i September i år, och den brutala effekten med E85 är inget jag vill utsätta mina dubbdäck för. Men till våren kanske?

mr_maxi
    Deltagare

God förmiddag…

Tycker själv at du ska ha specialen i org skick med kat å lamdaregering med taktventil…

Är ju ett tidsdokument att spara…

Har en gammal vaz som sommarbil och på den sitter det Mac-avgasrening med varvtalsrelä, air computer å en massa slangar…

Många säger till mig att ta bort eländet men då är den ju inte original…

Vidare får du ju mer kvalitetstid hemma med kärestan:-)

Min sambo klagar oxå över mina hrrm projekt…

Hälsn Jan

turbocab
    Deltagare

Idag blev det några mil med Specialen. Var nära att skrota den i delar på Icas parkering när tomgången började bli ojämn och motorn nästan dog. Men gick fint som fan på motorvägen. Upp med locket och en slang hade lossnat, kolkanisterns anslutning mot insuget hade klättrat ut… Easy fix. Men det gjorde det väldigt klart för mig att jag är grymt nervig med T8kat och hela köpet ifrågasätter jag alltjämt. Dock går bilen fint nu, men ibland blir det nåt vajsing med effekten på toppen. Jag har dock skruvat ner APCn lite igen och när de högsta topparna är borta så går den jämnare allt. En hel tank 98 verkar ha gjort gott också, massa Etanol i en T8 gör gott för avgasvärdena, men inte för gången. I direkt jämförelse med T16 5D så känns ju skillnaden i mil också. T8an är så sjukt tight och go, ligger så fint på vägen trots original allting. I min 5D så är det nog allt några bussningar som är lite matta, den är ju sänkt mm. Att T8an är tre år äldre är det ingen som kan tro! 😛

Projekt T16 LUX sedan börjar snart också tror jag, har lite planer för den som sagt. Kommer bli tokbra när jag är klar med den.

turbocab
    Deltagare

Idag förärades jag fint besök igen, Karl var över och vi gjorde historiens snabbaste Huvudcylinderbyte! Men allt går ju fort när man är två. Det skedde på hans vinterhäck, 9000 mila i8an. Vidare har Lyxen förärats lite godis till framtiden – de nya framlysena Hella Original för Trubbnos hamnade så smått hos mig, tack Niklas för det! Nu slipper ni undra vem som köpte dom. Kommer bli nice! Jag har lärt mig uppskatta nya insatser, det blir verkligen skillnad. Heljuset är tex mkt bättre i min og900 än i tantens 2009 Ford Focus. Det tycker man ju att en så modern bil borde ha bättre ljus? Icke då.

esak
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Idag förärades jag fint besök igen, Karl var över och vi gjorde historiens snabbaste Huvudcylinderbyte! Men allt går ju fort när man är två. Det skedde på hans vinterhäck, 9000 mila i8an. Vidare har Lyxen förärats lite godis till framtiden – de nya framlysena Hella Original för Trubbnos hamnade så smått hos mig, tack Niklas för det! Nu slipper ni undra vem som köpte dom. Kommer bli nice! Jag har lärt mig uppskatta nya insatser, det blir verkligen skillnad. Heljuset är tex mkt bättre i min og900 än i tantens 2009 Ford Focus. Det tycker man ju att en så modern bil borde ha bättre ljus? Icke då.

Kul att det går framåt! 🙂 Var själv sugen på dem lyktorna men det fanns att prioritera framför just nu. Men visst håller jag med, det är STOR skillnad på nya och halvdassiga strålkastare.

Planer för den röda, inte skrota ner väl? Är det mycket rost det handlar om? Eller är det mest styrväxeln som gäckar?

turbocab
    Deltagare

Nej, jag tror den lever vidare så länge. Bättre vinterbil är fan svårt att hitta, med inbyggd elvärmare och allt. Får stoppa all rost till våren och kanske ge mig på att byta den förbannade växeln då…. Får se var det landar. Just nu bara går och går den. Funderar på att förära den en ny ruta, den är rätt så repig. Men känns lite fånigt nu – just nu behöver jag den som mest i kladdet och motljuset, men risken för stenskott är som störst å andra sidan….

Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng