MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

  • Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182862
    turbocab
    Deltagare

    Hand upp alla ni som visste att den 4-bultade originalkaten till T8 är 5-6 cm kortaren än originalkaten till T16! Det lärde jag mig idag, den hårda vägen. Det fattades ju för fan dom cm när jag skulle skruva ihop allt när framrör från Donatorn hoppade på 5D T16. Löste sig såklart, flytta över gamla katen bara, men surt när man gör ”snabbjobb” utomhus innan lunchen…. Det är ju alltid merjobb man vill han när man ligger under bilen ute, lyft upp på pallbockar i lägsta höjden bara. Jag förstår att T16 katen är längre pga av den högre effekten (175 vs 155 max för T8) men jag var helt säker på att det var samma kat! 🙄

    #181969
    turbocab
    Deltagare

    Projektet växer! Såklart…. Hjullager som stått still sen 2004 är ingen höjdare. Dom höll allt några mil, hela vägen hem, några småturer här, men nu är det kört. Flyt: Donatorn har helt nya lager fram sen nåt år tillbaka enligt service-papperen! Så hela spindeln flyttas över bara. Bak är på gång från hovleverantören i Uddevalla, så det blir nytt runt om. När jag ändå är där och pillar så blir det ny undre länkarm bägge sidor, spindelleder med skruv, skivor, ok. Bak blir det nya lager bara så länge. Bromsarna verkar lira så fint där… Lite frestad att smälla dit nya ok är jag, men funkar det så funkar det! Bilen har även fått slita i tjänstens räkning, kundebesök från england gav bilen tummarna upp. ”A swedish Classic” försökte jag mumla om, medans besöket krånglade sig in i baksätet på 3-dörrars karossen. 😆 Hur snacket gick när dom åkte hem igen vet jag inte. 🙄

    #188674
    turbocab
    Deltagare

    Jag är dålig med kameran, men det står rakt inte still i Garaget! Donatorbilen framstår mer och mer som ett dåligt köp… Framspindlarnas lager var slut i den också, surt. Dom var bytta för nåt eller några år sen… Eller inte? Men kvitton finns. Antingen fulade verkstan, eller satte in nåt billigt, för det var glapp i BÄGGE. Galet. Så nytt är på väg in i veckan, jag fular dock och kör Biltema, har fyllt i lite extra fett i dom efter Joh900s tips från hans polare…. Men det såg rätt bra ut innan ändå tycker jag. Nya nedre länkar blir det, monterat redan, jag har bytt 2x Aerodelar till jättefina från donatorn för att lösa lite lackproblem mm. Inrednigen är klar, Stereo monterad. Bak blir det nya ok, backar, nya lager, allt monterat och jag väntar bara på ett bromsrör. Småpyssel runtom, bla ett par Aerokåpor som uppenbarade sig i en gammal låda hemmavid, nu lackade gråa. Säkert 40-50 timmar nerplöjda så här långt och med alla delar så närmar vi oss 30.000 kronorsgränser totalt. Tokigt. Varför blir det alltid så???? Men fint kommer det bli! Bilder och allt kommer… Jag är lite otålig känner jag och det kommer därför beställas besiktningstid mkt snart, även tid för framvagnssvetsning. På BP hänger det mkt på just den snubben känner jag – vi snackar antingen ”bra att veta” eller upp mot Spanska Flaggan, allt efter erfarenhet vad andra kommit igenom med innan, och inte kommit igenom med… Jag hoppas på en 2a ”Bara” så har jag en månad på mig och kan köra T8 när det är över nollan ute.

    Ett annat projekt lurar i faggorna, men drar ut på tiden. Därför hårdsurfas blocket, Mobile mm just nu. Budgeten är hyfsad (dock inte 6-siffrig…), och skulle en fin Aero eller rent av Ruby dyka upp så är jag på troligen….. Men vi får se var det slutar. Några fina vagnar finns ju, men Tyska marknaden känns ju stängd alltså, pga begärda priser… 😥

    #188740
    turbolamko
    Deltagare

    http://www.autoscout24.pl/Details.aspx?id=cag1begz1eyi” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ett tips till dig, en GT trots allt 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #188741
    Beeos
    Deltagare

    @DanSaab wrote:

    http://www.autoscout24.pl/Details.aspx?id=cag1begz1eyi

    Ett tips till dig, en GT trots allt 😉

    Den har ju droppat bara lite i pris 😯

    #188744
    turbocab
    Deltagare

    Det är inte samma som den jättedyra Beeos, ifall du tänkte på den som var uppe på 300k? Men denna lockar inte heller, har den lucka tex? Varför så dåliga foton, inget på den unika inredningen? ”Saab” emblem på huven, på en 1993? Lite för mkt varningsklockor där…

    #188745
    Beeos
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Det är inte samma som den jättedyra Beeos, ifall du tänkte på den som var uppe på 300k? Men denna lockar inte heller, har den lucka tex? Varför så dåliga foton, inget på den unika inredningen? ”Saab” emblem på huven, på en 1993? Lite för mkt varningsklockor där…

    Nej den är det inte.
    Men denna låg ute för nästan 100 000.- innan.

    #188746
    plankan
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Donatorbilen framstår mer och mer som ett dåligt köp… Framspindlarnas lager var slut i den också, surt. Dom var bytta för nåt eller några år sen… Eller inte? Men kvitton finns. Antingen fulade verkstan, eller satte in nåt billigt, för det var glapp i BÄGGE. Galet.

    Säkert du inte har köpt nya lager helt i onödan nu ….. 🙄

    Det är nämligen inte alls ovanligt på OG 900 att det blir lite glapp i lagert när man släpper drivaxlen –
    så var det även på Luvan och Kvartz,och dessa lager är helt oki.

    #188749
    turbocab
    Deltagare

    Hmm… Nu fick du mig fundersam. Jo, så kan det vara? Men skit samma eg, jag har ny fått bytt i bägge original-spindlarna, och har de från Donatorn kvar orörda, dom broms-sköldarna var dessutom rätt fina. Jag gör en notering om det och lägger på hyllan för framtiden. Tack för infon, jag måste faktiskt säga att tankarna gick åt det hållet, men dom såg samtidigt lite rostiga ut och jag ville inte chansa, segt riva allt igen!

    Ikväll skall allt monteras! 😛

    #188766
    saab putte
    Deltagare

    Att lagren glappar efter man lossat drivaxeln är ju naturligt. Allt pressas ju ihop när man drar centrummuttern. Men men har du nya så släng i dem när du ändå håller på 🙂
    Även nya lager som pressats i glappar innan drivaxeln dragits. Så har det då vart på alla lager jag bytt.

    Trevligt att du lägger tid på en special 🙂 fina bilar det.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #188773
    turbocab
    Deltagare

    Ja det kändes naturligt att byta upp sig till en T8 Special efter all T16 Aero dussinbilar. 🙄

    Nog glappar lagren, även de nya litegrand innan bulten är dragen. Jahapp, då har man lärt sig nåt igen! Gött!!! 😆 Men nu har jag en extra uppsättning då, inte dumt!

    Har kommit längre, ska försöka ta lite bilder. Nu väntar lite anpassning (läs: Vinkelslipning) på nya främre sköldarna, inte oväntat var passformen inte hundra.
    Jag var tydligen en dålig köpare i November, för nu först loggade jag inte på BP och tittade på historiken. Där syns att det var 2x tvåor senaste besiktningen 2003. Nedre länkarmsinfästning höger Rost, samt 2x däck för dåligt mönsterdjup. Dessa åtgärdades inte och sen dess har bilen stått. Mao – jag måste fixa detta först, annars blir det väl automatiskt körförbud. (om man åker in två gånger efter varandra med samma anmärkning, ej åtgärdad). Men verkstan jag snackar med ville ju ha en besiktning först innan lagning, så nu har vi det! Däcken är ju i jämförelse relativt lättlösta. 🙄

    Hoppas bilen och Garaget är kvar bara, det har djävlar i mig blåst i natt!

    #188664
    turbolamko
    Deltagare

    @Beeos wrote:

    @Turbocab wrote:

    Det är inte samma som den jättedyra Beeos, ifall du tänkte på den som var uppe på 300k? Men denna lockar inte heller, har den lucka tex? Varför så dåliga foton, inget på den unika inredningen? ”Saab” emblem på huven, på en 1993? Lite för mkt varningsklockor där…

    Nej den är det inte.
    Men denna låg ute för nästan 100 000.- innan.

    Detta har jag inte sett innan… 🙄

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #188786
    turbocab
    Deltagare

    2300 igår, familjen sover, smyger ut i Garaget för montering av det bromsrör som jag fått från Mekonomen för att ersätta Vä bak där gängorna lade av. Efter 10 minuters bråkande med anslutningen ovanpå bakaxeln blir jag förbannad och tar loss igen – inga gängor i nya nippeln på bromsröret…. FAN. Men stort tack till Mekonomen i partille som fixade detta imorse på väg till jobbet. Ni som beställer dylika saker från Mekonomen kanske ska kika i gängorna innan ni åker hem med prylarna. Så där loosade jag en dag till. En dag är mkt när man kämpar mot familjens vilja och meckandet är en förhandlingsfråga varje gång. Lutar åt att jag totalkraschar Flexen på jobbet och tokmeckar hela eftermiddagen istället. Hellre lön-lös än Bil-lös. 😆

    Varför denna stress? Jo, måndag skall bilen till verkstad och få ny länkarm Höger fram, svetsning alltså. Besiktningen, första sen 2003, närmar sig med stormsteg!

    #188791
    esak
    Deltagare

    Tråkigt när det strular men kul att det går framåt!

    Blir fint med ny länkarm. Kanske du sträcker ut t8:an en sväng till Trollhättan nästa helg? Finns garanterat en rad tjommar på plats som mer än gärna besiktigar den…

    Jobba på. /Isak.

    #188803
    turbocab
    Deltagare

    Mitt i mecket. Luftning påbörjad… Och då förstod jag snabbt varför det inte kom nån vätska hö bak när jag rev allting. Snabb felsökning – slangen mellan kaross och bakaxel helt igensatt. Ni som jobbat med detta vet att det kan vara lite meckigt få loss dom slangarna ovanpå bakaxeln. Men jag hade lite tur. Ännu mer tur att jag hittade ett kit med Stålomspunna slangar från Speedparts på hyllan! 😯 Gud, Allah och dom tre små dvärgarna i grön hatt tillbades i tacksamhet över att jag slapp i panik ge mig ut och hitta nåt som passar innan allt stänger inför helgdagen. Nu monterat igen, luftning omgång 2 väntar. Tänkte att jag kör väl stålomspunnet runt om då, men tji på det. Satsen fr Speedparts hade 19mm yttre hylsa i bakre slangarna men det skall vara 17 i den speciella hållaren som slangen vilar i under oket. Fan för eftermarknadskit. (läs: SKIT, inte Kit) Men fram hamnar dom, och gjorde då gott vid bakaxeln. Men gud att det alltid bråkar så, är det bara jag som har detta????

    Blir inte trollhättan med Specialen, den åker in på verkstan Måndag och måste sen bessas då den har körförbud sen 2003, dumt och chansa….

Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng