choffe1989
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
november 1, 2012 at 14:13 #193498
@StefanM wrote:
lägg ner era förhoppningar om svar, har skrivit det tidigare och mången med mig kan nog intyga att det inte går att peka på ett enskilt ställe som felar på dessa. Får man igång sitt så skulle jag nog vilja kalla det för tur snarare än att man löst problemet för alla.
Jag har lött om ett tiotal instrument, bytt komponenter i spänningsförsörjningsdelen där det brukar fela och bytt delar mellan olika instrument och en del hoppar igång och en del är stendöda så det är som sagt rena lotteriet och säkerligen är det nåt på djupet som felar på de flesta…….
har inte varit aktiv på forumet på länge men käre stefanm du anar inte så fel du har, finnes en liten komponent som man byter och löder på fyra eller fem punkter på bakre kretsen och sedan byter två komponenter på andra kortet där mätarna är monterade.
april 7, 2012 at 09:38 #190134@Jambo wrote:
Hej Choffe1989,
Intressant, nytt för mig, har som förtår själv skruvat mycket med sagda bilar, och har
blivit farsinerad av instrument-problemen, se mitt tidigare inlägg.Skall beskriva ett annat fenomen som hände en tid tillbaka, började med att ABS-lampan tändes,
vidare så slutade hastighetsmätaren att fungera, och till sist så var hela instrumentet svart,
började med att mätt upp alla ABS-kretsarna, och fick ingen signal när jag snurrade på vänster bakhjul,
ledningen/kopplingarna var ok, så jag plockade av hjulet, och upptäckte att det var små rosthål i centrum-
kåpan till navet, och det är ju också på den sidan som hastighetsmätaren får sin signal från, bytte ut hela
navet mot ett bättre bagagnat, och efter detta så fungerade alla instrument, och problemet återkom inte,
dvs som du beskriver tankarmaturen.
Plockade isär det gamla navet, och vad som hade hänt var att vatten/fukt/gegga hade kommit in i navet
genom nämnda rosthål, och förorsakat ärgningar i bägge spolarna (hastighetsmätare/ABS), och slutligen
kortslutit bägge kretsarna, därav hela kollapsen av instrumentet.Med vägledning av din beskrivning om tankarmaturen, och paralellen med mitt nav, ser det ut som att instrumentet
kan sluta fungera på grund av många olika anledningar, och före man börjar om-lödning av själva instrumentet, så
kan det vara en fördel om man kontrollerar/felsöker, och mäter upp samliga kretsar, detta för att utesluta andra
problem som påverkar själva intrumentet, hjälper föga att plocka ut instrumentet och löda, om felet sitter på annat
håll, bäst att göra hemläxan först, sen kan man gå vidare.Mvh,
detta var mkt intressant läsning, har varit runt och kollat till dom bilar jag har lagat, och kollade det du har anmärkt i din text också kan vara ett fel.
Dock så har inte dessa mätarhus lampor och mätare slocknat sporadiskt, utan alla har dött samtidigt.
Så upplever faktiskt detta vara två olika fel.
men som sagt otroligt intressant läsning och ja tackar verkligen för dela info =)mars 6, 2012 at 12:12 #189599kommer strax att lägga upp en utförlig gör det själv tråd om just detta felet då jag har letat och försökt hitta det i snart två år 🙂
mars 6, 2012 at 12:03 #189597Äntligen har jag väldigt trevlig information till alla på detta forum som åker NG.
Har hittat Löd punkten på krets kortet som gör att instrumenten lever j***l och har disco.kommer att göra en tråd om detta med bilder och väldigt utförliga instruktioner så att alla ska kunna göra detta själva istället för att köpa nya instument hela tiden.
mars 6, 2012 at 11:59 #189596kolla givaren gjorde jag i somras, blev att släppa ner hela soppa tanken, mindre roligt.
skulle även kunna vara så att någon kabel har gått av/är bruten efter vägen.Mät på kablarna och även från flotören/givaren och se om det ger någon signal.
Kablarna kan man komma åt utan att släppa tanken.
mars 6, 2012 at 11:55 #189595Tips är åk till skroten, knäpp loss dom och ge dom en 50 spänn och ett leende 🙂
Annars har ja 3 till varje sida liggandes 😛
mars 6, 2012 at 11:49 #189593jätte enkla knep för att unvika detta är att se till att wiren går helt fritt och inte kan skava emot någonstans, det vill säga att man gör lite hemma meck vid bakaxeln där viren löper genom plast/polyrethan för att ej skava sönder, jag kapade ett koppar rör på längden och satte dit med popnit efter lite modifiering, nu löper wiren i en bana som inte riskerar att slitas ut så som plasten, det gör ju att wiren går mot en skarp metall kant.
andra tipset är att ta ner bakbromsarna helt, och ta dom två/en (armen) som trycker ut backarna och gör rent dom ordentligt, slipa sedan ner den ena lite grann bara så du vet att det går fritt, sen är det bara att fetta in med något som tål värme, ja hade lite drivknuts fett över och kletade inte ordentligt, och nu har min handbroms gått igenom sbp tre år i rad utan att behöva röra några vitala delar.
och ja drar handbromsen max 2 ggr per år.
mars 6, 2012 at 11:41 #189591behöver inte lukta i kupen för det ska läcka där, kolla iallafall, bättre att vara på säkra sidan.
annars så kan det vara en så pass liten läcka i topp packningen på avgas sidan och det går helt enkelt ut där.
och det fenomenet kan även uppstå om man t.ex slarvat vid topp packnings byte.mars 6, 2012 at 11:37 #189590lite långsökt men kolla så alla lampor är hela, hade ett ”liknande” fel på min 900, tro det eller ej men jag bytte lamp vredet och instrument belysningens dimmer sen var problemet löst för mig.
juli 7, 2011 at 20:43 #185955Jo jag har testat ovanstående i att löda om mätarhuset flertalet gånger, funkar ett par dagar med lite tur.
Har även hittat ett lite halvlustigt fel på de flesta ng900 med detta problem, skruvar rätt mycket på just dessa saabar.Släpper man ner tanken och tar ur tankarmaturen och kollar på nivågivaren till bensinmätaren så ser man ett ytterst ovanligt fenomen på kopparn som ska indikera hur mycket bensin som finns.
Alla bilar där mätarhusen dör helt, då menar jag att triangeln, info display och någon till lyser, konstigt nog så har alla bilar med det felet på mätarhuset erjade kontaktytor på nivågivaren. jag tog en chansning och gjorde rent och slipade lite med smärjelduk och detta utan att röra mätarhuset överhuvud taget, tro det eller ej men felet försvan på den 900:an vet ej om det är de som kan vara felet men har även sätt när jah lödit om mätarhus att bensinmätaren ligger i huvudkretsen på kortet. och blir det då ”kort slutning” på nivå givaren så slutar allt funka. Detta kan vara tillfällighet eller bara ren tur.
Har testat detta på min egen och två andra bilar och felet har ej återkommit till någon av oss.
Så till er som ända ska släppa ner tanken och göra något där under eller byta pump, kolla hur nivågivaren ser ut.
-
FörfattareInlägg