mattem

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 25, 2012 kl. 10:32 #194058

      @joH900 wrote:

      Senast jag besiktade (december i år) så sa han som besikta min bil att är det kallt ute och risk för att det fryser, eller kommer frysa, så spolar de inte rutan. Men det var ju på den stationen… så det är ju inte säkert de resonerar på samma sätt överallt… 😛

      Låter ju korkat, är ju på vintern torkare och spolning behövs som bäst, har inte ägaren sett till att blanda rätt för fryspunkten så är det ju underkänt då funktionen är otillfredsställande….

        november 24, 2012 kl. 08:39 #193725

        @ReinO wrote:

        Min bil saknade högtalare bak från början, men kablarna fanns gömda bakom klädseln bak.

        Ja, samma här, men inte blev det ljud för det… och radion som sitter ser ut att vara lika gammal som bilen så jag gissar att de inte kopplats in där fram som standard.

          november 23, 2012 kl. 14:39 #193717

          Noterade själv att dessa kablar inte är inkopplade där fram som standard dock, får plocka ur stereon någon dag för att inspektera om de går att hitta….

            november 13, 2012 kl. 15:13 #193611

            @Dennan wrote:

            kan säga att det var sjukt enkelt att montera värmaren!

            jag har aldrig gjort det tidigare på en og, bara på en Sierra för 15 år sedan :mrgreen:
            hade jag vetat att det skulle gå så enkelt, så hade man inte ens behövt tappa ur vatten…bara hålla för tummen så att man kan snabbt få dit värmaren och skruva på´t.
            så hade förlusten blivit minimal. 🙂

            enda som saknas nu för brorsan är kabeln till värmaren och delaren på skärmen.. den fick han inte med i köpet. 🙁
            undra hur den satt på förra bilen?!

            well.. det är fixat, bara kabeln som ska dit och det sista med kupévärmar kontakten då =)

            Du lossade och spände med en kapad 32mm nyckel?

              oktober 31, 2012 kl. 09:19 #193434

              Låter som en av många skrönor.

              Rimligtvis så inträder automatiskt körförbud precis som vanligt första dagen efter besiktningsterminen löpt ut. Sen får du enbart köra kortaste möjliga väg till närmaste besiktningsstation och/eller verkstad.. Får du sen anmärkning har du ju en månad på dig innan ombesiktning. Är den avställd och inte ställs på så måste den dras på släp eller dolly till från verkstad/besiktning. Bogsering är förbjuden.

              Men är det någonstans det ska stå så är det hos trafikverket, http://www.trafikverket.se.

                oktober 28, 2012 kl. 17:21 #193440

                Nytt besök hos Morsole, denna gången så byttes främre rör samt katt från standard till det som sitter på en 2.1. Passar rakt på med efterföljande turbosystem med betydligt bättre flöde genom främre rör samt katt :beef

                Bilen hade tidigare ett dovare ljud med standard främre rör samt katt som var upptagen för bättre flöde ut samt passning till turbosystemet, nu är den tystare igen, nästan lite synd, gillade den en aningens dovare tonen :mrgreen:

                Nya skivor från biltema samt en omgång original belägg monterades, nu är den perfekt i bromsarna, helt tyst och perfekt känsla i pedalen.


                Morsole hade en omgång däck på fälg över som fick sig en rengöring, blandade biltemas kallavfettning med en blandning på 50% matolja och 50% diskmedel och bromsdamm, tjära mm lossade med en enkel borstning samt spolning med vatten. Luktade gott och man slipper kemikaliedoft till skillnad mot vanlig fälgrengöringsmedel.

                Ett ordentligt lyft blev det :beef

                  oktober 23, 2012 kl. 20:52 #193413

                  @joH900 wrote:

                  Hoppas du inte låg under bilen där… Ser inte stabilt ut 😛

                  Ingen fara, det var inte jag som skruvade :wacko

                  Jodå, den var stabil, men naturligtvis så kompletterades det med två ordentliga pallbockar. Olyckor vill man inte veta av…

                    oktober 22, 2012 kl. 20:28 #193392

                    Det som har hänt sedan sist är att vi konstaterade att styrboxen vägrade att lira perfekt med GP-boxen och efter att vi fått över alla kontakter och jordningar så började den gå orent på tomgång. De tveksamheter vid framförallt acceleration som skulle försvinna med ”nya” boxen fanns kvar om än mer subtila. Så vi ryckte av de gula spridarna som satt och satte på röda 431:or, vred ner boxen på noll för att enbart utnyttja kallstartsfunktionen och bilen blev helt symptomfri. Går som ett skott i natten i jämförelse helt utan konstigheter. Så numera är även tädningen justerad för att utnyttja kapaciteten som E85 har.

                    Avgassystemet är också bytt till turbo-systemet från katten och bakåt. Vi tog upp och skarvade på anslutningen på katten från turbo-systemet, dels för att få rätt anslutning men även för att gå upp i utgångsarea för att underlätta andningen.

                    Saknar man lyft får man göra det bästa av situationen. :drugged

                    Resultatet blev en lite dova ljud utan att det på något sätt blev otrevligt och bättre vrid. Sen så känns det att den andas betydligt bättre då den accelererar betydligt bättre och varvar på ett helt annat sätt än tidigare.

                      oktober 12, 2012 kl. 07:31 #193224

                      Att en sänkningssats inte sänker är inte alls ovanligt. De gamla dämparna/fjädrarna är väl så slitna och sänkningssatsen som oftas är styvare samt inte slitna/slöa håller upp bilen bättre än de gamla originalgrejerna. Resultat är oftast lika hög eller till och med högre bil efter ”sänkningen” :drugged

                        oktober 12, 2012 kl. 07:27 #193223

                        @Turbo wrote:

                        Det kan också komma från själva listen till framrutan –
                        testa och lys upp mot rutan nere från golvat upp mot/jämsides med den inre topedväggen…..

                        Det har man provat några gånger, men det är sällan man kan ”provocera” fram dessa fel om läckaget inte är gigantiskt. Vet inte varför, men naturen är fasen så mycket bättre på att skapa läckaget än vad man själv kan göra med slang.

                          oktober 4, 2012 kl. 19:42 #193137

                          @mattem wrote:

                          Tänkte med tiden här lägga upp min konvertering som består av en ”box” där jag kan ställa impulstiderna till spridarna samt med ”choke” för kallstart som ska eliminera kallstartslösningar med bensin mm….

                          Hemsidan som ”uppfinnaren” av ”boxen” har: http://www.esstronic.com/eprojects/ethanol/swe/ipe-gps.htm

                          Kör även med tillsatsen D66 samt IPE för smörjning, effekthöjning.
                          D66 – http://www.esstronic.com/fuel/swe/d66-s.htm
                          IPA – http://www.esstronic.com/fuel/swe/ipa-s.htm

                          I dagsläget så är boxen inkopplad och första tanken E85 är i bilen och än så har bilen visat sig lika körbar om inte bättre än på bensin det 15-talet mil bilen har rullat. Två kallstarter avklarade utan problem i ca +10° och bilen är igång efter ett par snurr på startmotorn och går sen fint, inga problem heller att direkt börja köra utan att den fått stå och bli varm. Kanske förändras vid kallare väderlek, men det återkommer jag till.

                          Vidare rapportering kommer att ske med egenskaper samt förbrukning över tid.

                          Uppdatering:
                          Ny ”box” monterad för E85 då det fanns ett fel i den gamla som gjorde att CE-lampan tändes ibland samt vad som visade sig vara svängningar i bränslematningen vilket gjorde att bilen ryckte.

                          Förbrukningen med E85 på blandad körning har hållt sig kring ca 1.02-1.04 l/mil. Som törstigast har den slukat 1.08 l/mil med mestadels småturer. Är mer än nöjd med den förbrukningen.

                            oktober 4, 2012 kl. 18:22 #193130

                            @RallySaaben wrote:

                            Tycker det är bra fräckt av dig att inköpa fyndbilar hemma i ’min stad’! .. 😉

                            Nej då, men grattis till fyndet!
                            🙂

                            Haha :teeth

                            Ja, det är verkligen ett fynd :love

                              oktober 4, 2012 kl. 18:21 #193129

                              Liten uppdatering, turbosystem inköpt men montering överlåter jag med varm hand till morsole som ska justera anslutningarna till katten lite för bättre flöde. Tack till Andreas1 här i klubben för en smidig affär och visning av sin trevliga lokal. Lite kärlek, elektriskt sprut och E85 till din 90 (99?) med T16 så ska det nog bli ordentligt tryck i maskinen.

                              Ny ”box” monterad för E85 då det fanns ett fel i den gamla som gjorde att CE-lampan tändes ibland samt vad som visade sig vara svängningar i bränslematningen vilket gjorde att bilen ryckte.

                              Skärmkantslisterna har slitits bort och den rost som ”naturligtvis” fanns där är omhändertagen med roststoppare. Nu ska det förhoppningsvis inte bli värre över vinterm. En vinter till med skärmlisterna så hade det behövts börjas fällas i ny plåt 👿 Nu behövs det bara mindre putsning med lite lättspackel för att det ska bli bra.

                              Förbrukningen med E85 på blandad körning har hållt sig kring ca 1.02-1.04 l/mil. Som törstigast har den slukat 1.08 l/mil med mestadels småturer. Är mer än nöjd med den förbrukningen.

                              Ska bli intressant att se hurpass det blir skillnad med turbosystem och bättre flöde genom katten, både på förbrukning och karaktär på motorn.

                                september 28, 2012 kl. 17:05 #193052

                                Bilen rullar på, fått hem en modifierad box med lite justeringar på linjäriteten till spridarna. Kört två tankningar nu, 1.03l/mil på första och 1.08l/mil på andra tanken.

                                Hemma hos morsole härromdagen, utsikten från kaffebordet :mrgreen:

                                Fick på en snyggare grill, blanksvart och fin.

                                  september 23, 2012 kl. 15:17 #192987

                                  Boxen är inkopplad och fösta tanken E85 är under förbrukning. Än så länge så har den väldigt goda köregenskaper, bättre än på bensin, Dock en viss tveksamhet vid visst pådrag, går att förhindra med moderering av gasfoten men som kan bero på att tändningen än inte är justerad och/eller pga standard avgassystem som blir för trångt för avgasmassan.

                                  Utmärkta kallstarsegenskaper och bilen är igång efter ett par sekunder.. ”Choken” i boxen aktiveras vid spänningsfall på batteriet och går in om bilen inte startar direkt. Under +20° så aktiveras också en tidsstyrd anrikning till spridarna för att underlätta körbarheten vid kallstart.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 102 totalt)