turbocab

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 2,152 totalt)
  • Författare

Jodå den ligger kvar här hemma. Troligen kommer jag inte ta isär den, inte just nu i alla fall. Och delar – ja går det hitta nåt är det ju nice men var isåfall? Inget jag kommer prioritera.

Bilen är idag nybess UA! Den har stått med körförbud halva sommaren, ABS skruvandet gjorde att jag missade besiktningen och sen kom Semestern. Men från idag är den igång igen. Bilprovaren hade svårt dölja leendet, gula hjulhus i kontrast till det hav av trista bruksbilar med rost han plöjer igenom i Göteborg varje dag. Bromsvärdena var jättbra och en så tight handbroms som nu har jag nog aldrig haft i nån og900.

Bromsarna blev verkligen helt annorlunda i min bil, och lite av känslan i min gamla 1992 Turbo är där. Så härligt. 🙂

Eg borde jag få till ett nytt tak också, det är ju lite märken i det i yttertyget. Byter jag det så närmar sig vagnen absolut 100% toppskick. 🙂 Vi får se. Säsongen är snart och över bilen kommer få tidig vila. Men på onsdag lutar det åt Slussträff nära moderskeppet. Dvs Trollhättan.

/Martin.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        augusti 9, 2024 kl. 07:52 #516906

Tjena!

Du tillför en hel del komplexitet med ABS i en og900, jag hade inte vart ledsen för att inte ha det…. En Saabkollega här på forumet har en 1991 S där det är borttaget, tror fler bilar har gjort det.

Ang tryckvakten: Den lär ju ha en skyddande funktion, men hur irriterande är det inte när trycket plötsligt massiv uteblir och bilen tvärbromsar typ när den löser ut? Så man byglar bort den… Det har jag gjort i min cab också. Vill absolut inte ha bortfallet vid omkörningar mm. Min har också rödbox och är svagt skruvad så det laddar upp i det röda fint och original så löser då vakten ibland. Och så kan man inte ha det. 🙂 Du hittar vakten ovanför knäna ungefär, alternativt att man gräver fram kablarna och byglar ovanpå knänan hos passagerarplatsen, det är nog enklare. Jag hade som standard att bygla på mina fordon när jag hade några fler….

Hm, ABS pumpen/klumpen kan ju vara intressant även om min bil just nu lirar…. Låt mig se på Måndag efter besiktning.

För dom inte uppskattar fint vrid på femman på motorväg så säljer nu ju Jörgen 8.5 primärer på Tradera! Det räddar lådan kanske och sänker förbrukning men gör också bilarna lite trögare. Man måste nog trimma lite för att vilja ha det kanske. Jag hade 8ans i min svarta och det var inte dumt men det krävdes ju lite varv för att den skulle vakna till. Fast när jag låg på Autobahn i 120-130 i somras så drömde jag om 8ans faktiskt….

/Martin.

augusti 8, 2024 kl. 21:58 #516902

Här åker jag och pärlan liten kul vägfärja över Rhen. Det var sådär väder, men varmt ändå. Rhen steg som fan sen – här pågick som stora regnen i Bayern och Würtemberg och en vägg av vatten var på väg upp norrut men drabbade inte mig när jag var där.

IMG_20240602_181655

Afton supé bland vinbergen i Oberwesel! Här morrade T16 gurglet så fint och gula pärlan lyser upp i det tyska bilmörkret.

IMG_20240531_184009

Några förstår kanske att jag som vanligt var där för att jaga godståg och annat på ”Linke und Rechte Rheinstrecke”. Det blev faktiskt så, körde cabben nercabbat nån gång bredvid ett långt godståg på väg söderut…. Saab och tågnörderi i perfekt samklang. Paradiset på jorden!

/Martin.

augusti 8, 2024 kl. 21:50 #516901

Hepp. Här har vart lugn i denna tråden, jag har inte hittat den riktigt….

Men nu har jag en uppdatering faktiskt som jag tror ev har diskuterats här tidigare, eller i andra trådar. Og900 ABS!

Jag har ju inte vart supernöjd med ABS i min Anniversary Edt 1991 AeroCab, lite slapp och pumpen går ofta och den tappar trycket. I somras luftade jag allan och köpte en ny Tryck-ackumulator. Ingen skillnad. Det var inte den det berodde på heller såklart….. Sagt och gjort, under första semester veckan så rev jag ur hela ABS aggregatet och installerade ett från en 1992 T16. Och nu djävlar…. Efter alla år så är nu den stumma stenhårda känsla och enorma bromsverkan som en frisk og900 med ABS skall ha tillbaka. Det tog sisådär 15 år att få till detta, att gå från lite halvsvampigt till rätt känsla. Lite tappar den trycket när den står men inte alls så illa som förr och pedalkänsla är grym nu! Så kan det gå. Så till er som undrar och tvekar över era ABS, fixa ett beggat aggregat och byt ut skiten, mitt tips. Men man måste ju såklart veta att det är bra – det visste jag, min gamla röda 1992 fick så här leva vedare litegrand då jag såg till att få behålla det agget när den bilen plockades ner pga rostdöden. (Dess motor mår också fint i en vit cab i Lerums kommun!)

I somras var jag nere med bilen i Rhendalen och sen in i östra Tyskland. Og900 T16 är en trevlig kamrat även på stressiga motorvägar. Med 7ans primär så ligger ju vridkurvan bra vid 120 och responsen är mkt snabb…..

Er som jag träffade på Saabfestivalen önskas en fortsatt trevlig sommar och ni andra också såklart! På måndag skall jag bessa cabben igen och kanske blir det nån mer tur med den innan hösten. När jag skriver dessa rader är jag på Fyn. Idag börjar internationella Saabfestivalen i Kolding en knapp halvtimma härifrån. Men jag är inte här för det och cabben står med körförbud i Garaget pga utebliven bessning. Hm, lite surt. Överväger ta tjänsteräsern över Lilla Bält bron efter jobbet imorgon och spana Saab i Kolding. Lets see what happens. Till er som åker dit – MKT NÖJE!!!

/Martin, som är hemskt nöjd att fått till bromsarna efter alla år.

juli 1, 2024 kl. 08:39 #516216

Löste du detta? jag har alltid ställd vid tomgång ja. Plugg slangen till fördelaren. Så det är en ”enmans” jobb detta helt klart.

/Martin.

april 25, 2024 kl. 23:15 #514835

Det är ju väldigt många som kör med tillbehörs fälgar på Saab 900, men få har nog dessa fjäderanslag. En original og900 fälg är 5.5″ bred, medans dom som satt på 9000 var 6″ breda. Mao så breddar dessa tillbehörs fälgar lite, och Saab tycker väl att du skall ha dessa anslag för att korta fjädervägen lite så att det inte tar i. Men kolla på alla og900 med 16″ Aero i olika varianter… Det går fint utan. Däckvalet är ju viktigt, det är nog värre med alla som kör lite för stor profil och tar 9000 däck som inte passar. Rätt på din bil blir väl 195-60-15 och då har jag svårt se att det skulle ta i nånsin.

Kör själv med uteslutande 9000 fälgar på min bil med Aerobreddare, just nu ”Aero 1991″ assymetric som är 6″ breda också. Den fälgen finns ju i og900 bred som är 5.5 och 9000 som är 6”.

6″ fälgarna är lite lagom breddning, utan att det blir för mkt. Jag tycker nog att dom där 9000 16″ fälgarna (som jag tror är 6.5?) blir lite ”too much” och efter att ha plöjt igenom hela batteriet med olika 16″ Saab 9000 Aero fälgar i alla varianter så landade jag i att sälja alla dom för det breddade för mkt och blev lite ”trögstyrt” i en og900. Hela profilen påverkas för mkt tycker jag. (här är det få som håller med mig…. :))

/Martin.

april 2, 2024 kl. 08:58 #514489

Jaha det gick få av ändå? Jag ville minnas man var tvungen att dela. Men då så. Men vi röstar ändå på lager. Svårt känna utan belastning om det är okey eller inte. Å andra sidan, så himla jobbigt att riva är det väl eg inte…..

Måste dock säga att jag på bruksbilen uppskattar ”kassett” typen av lager, kan byta alla 4 utan special verktyg. Och med tanke på moderna bilars downsizing så är ju lagerbyte ständigt återkommande, det var ju något man gjorde vid 30.000 mil eller mer förr i tiden. Mina original på Skodan höll 12.000 mil knappt, uselt! Är inne på tredje uppsättningen fram nu. Biltemas höll längre än originalen. 🙂

/Martin.

april 1, 2024 kl. 09:40 #514473

Jag röstar för lager också. Trist göra massa jobb och sen kanske lagren rasar ändå snart? Nya lager är billiga, jobbet får en verkstad göra åt dig om du inte har en stöddig press. Jag lämnade in mina på en liten en-mans Mekonomen verkstad här i närheten. Vill man greja/byta sköldar så kan man väl först åka till en verkstad och få det isärpressad, sen måla/fixa efter behov och när sköldarna är fina och monterade igen så åker man tillverkstan igen med nya lager och får det ihop pressat. 🙂 Jag bytte på min cabbe nu. 11.000 mil – men bilen har stått på lagren sedan 1991 och efter ett däckhaveri och 50 mil körning med vibrationer så var lagren fram tokslut. Så nu sitter nya fina!

/Martin.

mars 19, 2024 kl. 20:17 #514261

Edit: Från 1991 var det förresten när jag tänker på det, haha min cab är ju 1991 och hade dessa original såklart. 🙂

oktober 22, 2023 kl. 03:08 #511650

Reservations pris för denna är nu uppnåt, och budet är 95.000 redan. 4 dagar innan Auktionen går ut! Inte illa, denna Ruby kommer mao dra iväg rejält. Det är klart den går att njuta av som den är, men hoppas köparen förstår att med dom synliga problemen på bilderna, så finns det bra mkt värre grejor att dra i under locket. Allt handlar ju om vad man vill ha – själv suckade jag bara över dörr-rosten. ”Hel lack” var min första tanke där och skönt kunna släppa detta helt. Men för den som inte stör sig så mkt på sånt så funkar det ju.

Recensionerna på nätet var ju inte sådär översvallande över ”Bilwebauctions” heller, verkar som att en del känner sig besvikna över bilarna dom köpt. Men såklart, dom som är nöjda skriver sällan en recension. Men rent allmänt känns det ju djävligt tveksamt att köpa en bil osett som många verkar göra över nätet nu.

/Martin.

september 13, 2023 kl. 15:05 #510523

Det där är inom tillverknings tolerans på Saabfabriken. 🙂

Jag tycker också det är mer lampan som hänger. Men det kan mkt väl vara gammal skada. Dom är ju ganska personliga dessa, bara titta på schimsen i övre länkarmar. Vissa har en telefonkatalog av shims, andra inget alls. Snacka om toleranser!

Min gamla röda hade ett onaturligt glapp i bakluckan mot taket på vänster sida, CC karossen. Visar sig att hela vänster bak var bytt och omsvetsad, bilen omlackad. Fanns ingen chans att justera in det längre, det vart så i omsvetsningen många år tidigare. Bara leva med. Men visst, när jag upptäckte det vart jag lite lack.

/Martin.

september 4, 2023 kl. 22:14 #510219

När vi höll på med detta på forumet tidigare så sades det alltid att 431or från 9000 funkade på E85 och det körde vi på ju. Funkade asgrymt på E85. Men koncensus då var väl att på BF98 så blir det ”för fett” och ökad förbrukning. Men provade nån någonsin? Det är ju frågan… Jag körde min bil på 431 till macken såklart efter ombygge men märkte inget då. Tänk om Lucas boxen kan styra ner så mkt att man effektivt får ”Biopower”? Men det låter lite för bra för att vara sant. Men jag vet inte om någon provade och bilen verkligen gick skit…. Någon? 🙂

Jag vågar inte riktigt testa i min cab även om 431 orna ligger klara i Garaget och jobbet tar ju ingen tid egentligen. Men lite för mkt original och lite för dyrt för att misslyckas så jag låter min vagn vara kvar på Bensin kort och gott.

/Martin.

augusti 6, 2023 kl. 22:40 #509471

Jag körde min gamla 1992 T16 Lucas på E85 med 431 spridare ett bra tag, säkert 1000 mil, det var en ren brukis och jag var inte snäll mot den. Motorn finns än idag och lever kvar i en annan bil. Jag märkte absolut inget av att det inte funkade. Bilen gick som en raket…. Så att det skulle spika annorlunda/skadligt för motorn på E85 är inget jag känner till. Tro inte vad nån tysk skriver på nätet. 🙂 Dom har ju knappt E85 att tillgå heller så inte deras vanligaste trim-sätt skulle jag säga.

Tyvärr så är väl E85 grejen lite ointressant idag, färre och färre mackar har det och det är DYRT. Men om jag hade byggt en busbil där Effekten är viktigare än bruks-ekonomi så hade 431orna åkt rakt in igen, och så tändningen lite vassare. Sen har man en mkt rolig T16 med högt stabilt ladd! Ja, under förutsättning som vanligt att allt annat är friskt såklart.

Min gamla 1992 var nog den piggaste roligaste bilen på E85 jag hade under 10 års intensivt Saabande. Det var den enda som jag konverterade till E85. Eg skulle jag gått hela vägen och satt in en större IC, det blev ganska varmt snabbt när IC original tröttnade snabbt. Glömmer aldrig när jag på 2an med 8ans primär och E85 drog iväg ut på E6 i Götet en gång med kollegan bredvid. Däcken bet bra, ICn var sval och allt stämde. ”herredjävlar” fick han bara ur sig och hade en bula i nacken av nackstödet. Jösses vad kul det var. 🙂 Det var en härlig sleeper, Mattröd 5 dörrars.

/Martin.

juli 28, 2023 kl. 11:04 #509265

För arbetstillfällenas skull är det såklart mkt roligt! Men nån svensk Familje bil lär det ju inte bli, enligt vad Wilderäng skrev på sin blogg så blir detta en mkt dyr vagn för dom riktigt välbärgade, dom verkar vilja bygga en ny Tesla fast ännu värre med uppskattade priset på långt över 1 mille. Så det är ju roligt för dom som har råd, själv har jag svårt se nån entusiasm över detta annat än att just arbetstillfällena är bra och att all produktion som hamnar i Europa ska vi glädja oss åt! Men låt oss glädjas åt produktionen när den faktiskt är i gång. 🙂 10 år?

Jag vet inte hur folk i allmänhet ser på det här med bilar, men nybilar känns som att det blir bara allt dyrare och dyrare, Inflation x Pi och lite till…

/martin.

juli 24, 2023 kl. 10:46 #509153

Lite olja är helt normalt, helt supertätt blir det inte med åren. Kladdigare mot Turbon? Undrar om inte tätningen ut för Rotorn från höger kamaxeln är ett vanligt problem. Även min 11.000 mila cab fuktar lite där och olja samlas runt området och drar till sig damm. Ser ofta värre ut än var det är, men jag skulle säga att det kan bero på den tätningen där. Även ventilkåps packningen kan kleta på äldre bilar såklart. Idag är ju inte milen så mkt som tiden som gnager… Min egen är ju fin men allt i maskin är ju verkligen 32 år gammalt så precis vad som helst kan läcka/hända.

Det finns ju fina slangklämma-nycklar, jag har nån biltema variant men det där med spärren funkar ju.

Märker du att ju mer du gräver ju mer finns det att göra? Tjusningen med en T16 som kommit upp i åren lite. 🙂

/Martin.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 2,152 totalt)