900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Detta ämne innehåller 377 svar, har 40 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-17 09:34.

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 378 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196257

    turbolamko
    Deltagare

    Ibland sitter jag även och funderar på om man bara ska efterdra toppen och ventilkåpan eventuellt?? För enligt förra ägaren så ska toppackningen vara ny och när jag pratat med Glen angående detta så sa han då att den mekaniker som gjorde jobbet kan ha glömt att efterdra… 😡 Får väl chansa och sen byta olja + filter samt skölja rent kylarvätskebehållaren då den är rätt äcklig, har ju rivit litegrann bara för förberedelse för demontering av topp då jag har noll kunskap om sånt som överfall, markeringar osv… 🙁

    Nu undrar jag varför jag inte gick mekanikerprogrammet på gymnasiet, då hade allt varit dubbelt så lätt 👿

    EDIT: har de mesta tipsen här vid behov om jag måste trots allt riva skiten om det inte hjälper med efterdragning… 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196258

    turbolamko
    Deltagare

    @schwartz wrote:

    Som sagt, köp en bok så slipper du göra fel.

    Har Saabs verkstadshandbok till OG900 vid behov 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196259

    turbolamko
    Deltagare

    Mer avslappnad nu.

    Några timmars skruvande och bortkopplande av kablar fortgår. Känner mig att man har lite mer glöd i det hela nu iaf så det känns skönt 🙂 Förhoppningsvis är blir toppen redo att demonteras i helgen! See you soon

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196260

    turbolamko
    Deltagare

    En fråga, är Mekonomens sotningssats något som man ska satsa på istället för Speedparts? Håller på att lägga order på delar så man kan börja få ordning på USA bilen så fort som man bara kan 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196285

    turbolamko
    Deltagare

    Blev packningar från Mekonomen och märket Elring, skönt!

    Inte mycket kvar tills toppen är redo för att åka av, typ 2 slangar, insug och sen är den redo att åka av, men inget jag vågar att ge mig på själv då jag aldrig gjort sånt själv, känns skönt att fått bort AC remmen med spännaren osv själv 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196323

    turbolamko
    Deltagare

    Såja, nya toppen planad och fin här 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196433

    turbolamko
    Deltagare

    Var en snabb sväng i garaget idag och städade lite, inte mycket innan det är dags att plocka av toppen men tyvärr kan man ju inte göra det själv då man inte har gjort det ännu trots att man har boken 🙁 Hoppas jag lär mig att göra det själv första gången man gör det tillsammans med någon! Är bara bra sugen att köra bilen igen och tvätta den snart asså…

    När toppackningen bytts så kommer det nog bli en REJÄL vila från bilhobbyn tror jag då det blivit en liten belastning för min del, behöver lägga mer tid på att umgås med vänner osv också…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196536

    turbolamko
    Deltagare

    Update:

    Fick äntligen tummen ur att göra det tillsammans med 2st polare varav en som är tidigare Saabmekaniker, de själva har ingen tid alls men som tur är hade de båda tid denna gången att hjälpas åt, men polarna gjorde mesta jobbet då jag inte är så kunnig på sådant ännu. Det visade sig att det skulle vara ännu mer som gjorts fel vid förra toppackningsbytet… För våran del blev det gör om, gör rätt 👿

    Fanns följande som vi upptäckte när vi tog loss toppen:
    * Avgaskammen var fel inställd
    * Oljereturen från motorblock till turbo hade bara klet istället för packning så den inte skulle läcka
    * Toppen som tydligen kommer från en äldre årsmodell, toppen är sprucken in i 3ans cylinder och verkar inte ens ha planats då den hade ganska bra med repor i övrigt
    * Ingen packning mellan turbo och grenrör fanns monterad(!!)

    Man kan väl säga att det är tur att inte motorn rasade iaf…

    Passade även på att spola av kylarvätskeburken för att få bort all äcklig skit, ny termostat, nya packningar till oljereturen och även turbon såklart. Fick även ha en bättre begagnad topp från rätt årsmodell denna gången. Motorn ska få ny olja nu för att spola ur den gamla och sen in med ny fräsch olja och filter igen. Som tur är så fann vi inga spruckna kolvar eller glapp där heller 😀

    Nu håller vi tummarna att allt lirar fint igen 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196541

    turbolamko
    Deltagare

    Uppstartad idag och denna gången är ventilknacken som fanns innan helt borta, tändning inställd och nu går den som en klocka igen som den borde göra 😀

    Tydligen lönar det sig att göra helt rätt från början och ny termostat och rätt inställda kammar gör enorm skillnad för gången! Och att ha en topp från rätt årsmodell också antar jag gör skillnad, kanske bara inbillning! Och att man inte kör med blandade skruvar som det varit lite här och där… Enda bekymmer är att framröret efter batteriböjen måste bytas då den läcker lite men detta är nåt man tänker på senare. Finns lite småjusteringar som ska göras innan jag rullar igen med den. En rejäl tvätt och kanske en polering för att få bort de repor som finns, speciellt på taket…

    Inget jag kan garantera men om allt lirar tidsmässigt osv så kanske jag tar en premiärtur till Norrköping på söndag 🙂

    Lyxen: Idag kördes den med försiktighet över till förvaringen där den just nu ska få vänta på lite bättre tider innan det blir dags att förbereda för rostlagning och förberedelse för omlack.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196543

    turbocab
    Deltagare

    Gött att det löste sig! Bra med duktig hjälp där, det är lite lurigt i början sånt här. Verkar ju som förra gänget som bytte hade noll koll. Ingen packning…. Fel en kugg i kammen har jag haft på nån bil också, det gör STOR skillnad. Jag vet inte om folk verkar tror att det blir bättre om man lägger en fel, eller så vet folk inte hur den skall gå och är nöjda efter monteringen? Jag vet hur en T16 skall gå men nästan ingen jag köpt har gått så bra vid köp, det är ALLTID massa pyssel. Att man skippar en packning och kletar är okey om man står på en camping i Norge och nödmeckar för att komma hem, men det är fan inte okey om man garagemeckar hemmavid. Dom grejorna finns ju för småpengar på alla tillbehörsfirmor. 😛

    Mekonomen säljer Walker framrör för og900 Turbo, ca 1000-lappen tror jag. Bra passform, set mkt likt original ut!

    #196578

    turbolamko
    Deltagare

    Update: Den Platanagråa sköter sig mycket fint nu, hade ett pyttelitet läckage men det är nu åtgärdat. Fantastiskt vad bra bilen går, även förbrukningsmässigt är den skitbra nu. Lönar sig som sagt att göra rätt från början 🙂

    För att fira att bilen äntligen gick som den skulle så tänkte jag ta en tur över till Stockholm i helgen men ville inte förlora för mycket pengar om jag ska åka till Gelleråsen kommande helg så det blev en tur över Svinesund till Norge och tillbaka, sedan lite cruisande i Göteborg och sedan hem igen.

    Närmaste på tur är att byta oljan efter att ha kört lite så man får ut även lite rester som man sköljer just nu, installera en annan stereo med CD/USB/AUX samt minneskort och montera på en ny elantenn jag har liggandes då den som sitter monterad på nu inte åker upp/ner samt förlorar mottagningen helt…

    Nån mer som ska till STCS träffen i Gelleråsen?? 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196605

    turbolamko
    Deltagare

    Såja, då var oljan utbytt igen och när jag tappade av den så fann jag lite rester kvar av vatten. Känns skönt att få det ut nu iaf, så nu är bilen iallafall redo inför Gelleråsen på söndag 🙂

    Bilen nytvättad o fin, dock i behov av polering, rostlagning av höger bakskärm och lite på vänster framskärm samt lite annat pyssel ute, men ändå ser den skaplig ut nu tycker jag iaf 😉

    Enda jag har kvar är att lösa detta problem då jag inte vill skarva kablar, ska nämligen koppla in en ny stereo, fick tips på STCS Facebooksida iaf att mekonomen bör ha en ISO-adapterkabel så att jag kan koppla in nya stereon, får fara dit imorgon.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196616

    turbolamko
    Deltagare

    Såja, då är det ljud i bilen igen då! Nu kan resorna bli roligare igen 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196795

    turbolamko
    Deltagare

    Så, då är bilen avställd för säsongen, känns skönt faktiskt men samtidigt tråkigt… Men men, det är ju bara att hålla ut 🙂

    Blev lite turer med den gråa efter topplocksbytet och den går riktigt bra nu!

    Detta återstår att fixa i maskin, inredning och utsida innan jag är helt nöjd:
    * Byta bränslefilter
    * Nytt främre rör då den läcker
    * Klä om innertaket samt evt byta klädslarna i dörrsidorna då de hänger
    * Fixa den rost som finns i höger bakskärm, vänster framskärm osv…
    * Polera upp den för att få bort så mycket repor det går
    * Polera upp bakljusen för att få lite puts där med
    * Byta kofångare fram då den har hål efter dragkrok tyvärr samt lite omlack på detta, dock inte blekta kromlister som det brukar vara som tur är!

    Lite bilder måste ju komma på bilen också så 😉

    En av första turerna efter topplocksbytet

    Tycker den ser väldigt stilren ut utan Aeropaket och stora vingen, ångrar absolut inte att jag köpte denna trots skavankerna 🙂 Eller ja, bara topplocksbytet som gjorde mig arg och besviken men detta är över nu.

    Nu är det dags att åka till Karlskrona, men här tog jag en paus i Ronneby innan jag fortsatte vidare

    Anledningen till Karlskronaresan är detta 😉

    Kunde inte knäppa bättre bilder pga alla fordonen i vägen men skulle nämligen ner till Polen igen så detta var anledningen till Karlskronaresan för att sedan åka med denna färjan i ca 10 timmar ner till Gdynia för att sedan köra mot Gdansk där man då bor där nere! OG900 väcker en stor del intresse i Polen faktiskt, kanske mer än i Göteborg till och med :mrgreen:

    Lite nattliv i Gdansk är ju inte heller fel…

    Detta var sista turen innan avställning då, med denna bild så pausas aktiviteten en aning i denna tråden 🙂

    EDIT: Glömde nämna detta också!

    En viss röd NG900 2,0 turbo med 35000 mil, 2 ägare, inte vinterkörd sen 2011 och nästan rostfri kommer slängas ut på blocket i vår om ingen på Saabforumen vill ha den när den tagits ut ur vinterförvaringen, anledning till försäljning är platsbrist och brist på tid med den. Samt att lite mer pengar in kan behövas närmaste tiden…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196972

    turbolamko
    Deltagare

    En liten trådbump blir det här nu då 🙂

    16″ Aero har handlats in, ska renoveras och få nya däck innan de åker på den gråa.

    Skulle vara kul att även få tag på en Nardi träratt till den gråa samt lackad kofångare fram i mycket bra skick då min har ett litet hål efter att någon med dragkrok backat på bilen tidigare…

    Nu sitter jag och har stora tankar på att köpa mig en NG900 cab i MonteCarlo gul också då jag bara blir mer och mer sugen på en sådan. Men att hitta en sådan är ju inte direkt lätt nuförtiden… 🙄 Får väl sälja min röda först och bli klar med min gråa helt.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 378 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.