900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 30, 2013 at 22:35 #196216

      Ny kopparbricka varje gång är bra också, då behöver man inte dra åt hårt för att det ska bli tätt…

        juli 31, 2013 at 10:03 #196218

        @Glader9991 wrote:

        @Turbo4 wrote:

        Vill bara göra ett påpekande angående oljepluggar. Dessa skall dras med 25Nm vilket inte är mycket alls. Än så länge har jag bara stött på en oljeplugg som jag fick använda rörtång och gasol för att lossa.

        Mvh Turbo4

        Min Haynes säger 50nm på oljepluggen.

        Formulerar om mig lite. Jag tänkte momentet på 9000/NG900/OG9-3/OG9-5.

        Enligt Saabsverkstadshandbok så står det 29-39Nm. Så jag var inte så långt ifrån sanningen. 😉 Men kortfattat ta inte fram det långa krafthandtaget och drag åt pluggen med. 😆

          juli 31, 2013 at 10:54 #196219

          Om man inte är van att skruva med något alls är det jättebra med momentnyckel…

          Annars så kan man dra vettigt i förhållande till storlek på skruven, gängan, och vad det är som som man skruvar fast.

          Man lär sig med åren vad som “lagom” och vad som är “för hårt”, för då går det ju antingen av eller går inte att få loss nästa gång!

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            juli 31, 2013 at 18:57 #196222

            Grattis!! Instämmer med föregående talare, Platanagrå är snyggt!

            Vart är bilderna på inredningen och motorrum osv 🙂 Och är Saab Clarion Audio System kvar eller bortmonterat sedan tidigare?

            //Henrik

              juli 31, 2013 at 19:08 #196223

              Tackar men just nu är bilen inte i perfekt form då jag idag blåste topplockspackningen… 😥

              När jag var på väg till jobbet så såg jag att det började bolma rök ur avgasröret, trodde att det var turbon som höll på att ge upp. Men det ryckte inte! När jag öppnar huven så ser jag att den druckit kylarvätska och att oljan är vit som majonäs nästan… Så nu står den på jobbet i några dagar men dock på inhägnat område och väntar på att flyttas till verkstaden där Lyxen senare denna eller nästa månad ska få spendera 6 månader eller mer under renovering, där den Platanagråa ska få ny packning…

              Nåja, bara att bita i det sura äpplet och få ordning på det…

              Har även köpt helt nya Saab original reflektorer till den gråa som kommer monteras senare 🙂

              Henrik: Kan ta bilder imorgon så du kan få se lite av inredningen och motorrummet :king

              EDIT: Vissa kan ha backat på grund av rost i höger bakskärm, men priset var ju ok med tanke på hur väl fungerande den var iaf. Köper hellre den än att låta nån “nybliven körkortsinnehavare” köra skiten ur den och sen skrota…

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                augusti 3, 2013 at 19:19 #196215

                Är det någon som kanske kan ge en guide på vad jag exakt behöver för verktyg och hur man ska gå tillväga vid losstagning av toppen på min 1991a? Ska nämnligen byta topp i samband med packningsbyte och har ALDRIG gjort några såna jobb så man vill ju göra det rätt… Just nu står bilen i garaget såhär i väntan på demontering av topp 😡

                Anledningen till att jag byter topp är att den knackar som tusan i ventilerna ibland och ibland så är den knäpptyst liksom… 👿

                Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                  augusti 3, 2013 at 19:30 #196246

                  Hann du prova göra ett oljebyte först? Det kan bli mycket bättre av det

                  Annars så räcker det antagligen med att rengöra tryckarna, går att knacka dem mot en planka så att den delen som sitter i mitten och klämmer på ventilskaftet ramlar lös, sen är de bara å ställa ner dem i ett bad med nått bra rengöringsmedel. Har använt “Kraftschampo” som de Swedol säljer, 5 liter koncentrerat för typ 200kr. Bara blanda i en burk med varmt vatten och låta stå några över natten, sen tvätta av med vanligt vatten och direkt efter olja in tryckarna så de inte rostar.

                    augusti 3, 2013 at 19:48 #196247

                    @joH900 wrote:

                    Hann du prova göra ett oljebyte först? Det kan bli mycket bättre av det

                    Annars så räcker det antagligen med att rengöra tryckarna, går att knacka dem mot en planka så att den delen som sitter i mitten och klämmer på ventilskaftet ramlar lös, sen är de bara å ställa ner dem i ett bad med nått bra rengöringsmedel. Har använt “Kraftschampo” som de Swedol säljer, 5 liter koncentrerat för typ 200kr. Bara blanda i en burk med varmt vatten och låta stå några över natten, sen tvätta av med vanligt vatten och direkt efter olja in tryckarna så de inte rostar.

                    ,

                    Hann aldrig göra oljebyte då kylarslangen först sprack dagen jag hämtade bilen på söndag, den spruckna slangen byttes och systemet luftades på måndagen då. På tisdag morgon på väg till jobbet go och glad så ser jag vid ett tillfälle att det bolmar ur avgasröret och förstår sedan när jag öppnar huven när jag har kommit till jobbet att topplockspackningen har gått och det bubblar i kylarvätskebehållaren 🙁

                    Skulle dock behöva veta hur man ska gå tillväga när man ska plocka av toppen och sedan innan och under monteringen av den då jag ALDRIG gjort sådant själv…

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      augusti 3, 2013 at 20:31 #196249

                      Köp en haynes bok.

                      sen gör som johannes säger.

                      Dumt som fan att slösa pengar när man kan göra det billigt, bättre spara dom slantarna tills dess att lyxen behöver rostlagas!

                        augusti 3, 2013 at 20:52 #196250

                        Inte illa att plötsligt ha två bilar med topp-demontering på gång, grattis…. 🙄

                        Att få loss själva toppen är eg skitlätt – det är kringutrustningen som är lite meckig. Insuget skall av, det är skitlätt. Svårare är att få loss avgas, turbo och det där. Jag antar att alla skruvar till turbon och avgas-samlare är skitsura vid det här laget… Jag hade nog satsat på att lossa avgasröret från turbon och kanske lyfta toppen med avgassamlaren och turbon kvar på. LIte tyngre men kanske lättare. Då kan du bråka med avgas-samlaren och turbons skruvar på bänken. Men det kanske inte är så svårt att lossa turbons 4x bultar mot avgassamlaren och sen ta loss toppen. Att lossa avgassamlaren är ju lätt enligt Haynes: “Lossa avgassamlarens 8 bultar”, och sen är det skit när man står där med avdragna bultar…. 😥 Det finns lite olika skolor här, böckerna säger nog att man lossar turbon först, sen avgassamlaren och av med toppen. Men jag lyfte hela paketet en gång och det gick rätt fint! Om du lyfter ur maskin så kommer det gå lite lättare ändå men halva nöjet är ju ryggpaj på kvällen. 😆 Men för mig så är det svåraste i hela manövern att bråka med turbons skruvar, och avgassamlaren. Allt annat är bara skruva, en biltema-sats typ så är du framme med dom delarna.

                          augusti 3, 2013 at 23:04 #196252

                          Knackandet/tickandet kan ju vara att det har gått vatten i oljan också vilket gör att den inte smörjer ett skit längre också, men då ser de ut som du har bytt ut oljan mot latte ungefär.

                          Det som kan va lite tråkigt sen när man ska tillbaka med toppen är bultarna som är skruvade från undersidan transmissionskåpan (2st korta M8). Där får man känna sig fram och hoppas på de bästa.

                          Jag brukar lyfta med grenrör kvar på toppen, och har för mig att jag har lyft med turbo kvar en gång också. Får man inte lös de fyra bultarna som håller turbon mot grenröret bör det kanske gå och komma åt och kapa skallen av dem med en Dremel.

                          Passa på och spola ur kylsystemet också när du ändå håller på. Kan va bra och passa på och se om frostpluggarna verkar va friska då de är lätta(re) och byta när toppen är borta. Samma sak gäller huset för motorvärmaren/insticksvärmaren, de kan börja läcka så vill man så kan man plocka lös det (3st M8) och se hur pass dåligt det är. Du kommer behöva en ny packning (eller packningsmaterial och klippa till egen packning) om du tar lös den. Är den riktigt kass så finns den och köpa ny fortfarande, kan ibland va svår och hitta fräsch men de dyker upp ibland.

                          Och snåla inte på toppacknignen, sätt inte dit nån kina-packning från Speedparts. Jag tycker det är för lite pengar för och chansa, även om kanske en kina-packning nu skulle funka bra. Elring eller Victor Reinz är bra packningar.

                          En guide, på engelska: http://www.twinsaabs.com/900_repair/diyhead/intro.asp?nsteps=8

                            augusti 4, 2013 at 08:09 #196253

                            Låter som att jag kan behöva hjälp med kamaxlar, överfallen osv när man ska demontera toppen då man ALDRIG gjort sådant, efter att ha lossat resten som te.x insug osv som jag gör själv… 😥

                            Är denna momentnyckelsatsen bra att ha tro?

                            http://www.jula.se/momentnyckelsats-41-210-nm-033995

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              augusti 4, 2013 at 08:59 #196254

                              Ja, en sån är inte fel. Jag använder biltemas 500 kr variant och det har väl funkat bra. Renlighet och ordning är bra när du river överfallen och toppen – kolla på märkningarna noga innan du tar överfallen, förvara dom ihop och i ordning på en ren yta! Det sägs att även lyftarna skall läggas i rätt hål sen igen men jag är inte säker det är skitnoga på en 16V saabtopp men varför chansa? 🙂

                              Överfallen skall eg dras med ett lägre moment (25nm?) än Julas/biltemas nyckel klarar indikera men det är ju ett senare problem…

                              För turbon så kommer du behöva lite olika fasta nycklar, det är 4 bultar med mutter men skit vad det kan vara svårt. Jag tror dom är tum original dessutom… Mao är fasta nycklar i tumstorlekar bra att ha också för dessa bultar, kommer dock inte ihåg vilken det är man behöver. Jag har återmonterat turbo igen med nya skruvar med mm skalle, blir lättare då nästa gång!

                              Toppen sitter med torx-skalle också du behöver en torx fast hylsa, stor storlek… Jag har en liggande om du behöver låna…. Även tumnycklarna kan vi lösa, trist köpa allting för två byten och sen inte behöva det mer.

                                augusti 4, 2013 at 09:06 #196255

                                @Turbocab wrote:

                                Toppen sitter med torx-skalle också du behöver en torx fast hylsa, stor storlek….

                                Utvändig torx E16 har jag för mig det är

                                  augusti 4, 2013 at 09:11 #196256

                                  Som sagt, köp en bok så slipper du göra fel.

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 379 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.