900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juni 15, 2013 kl. 16:28 #195851
Någon här som vet vad man ska göra när man inte ens kan skruva in kolven på bromsoket(gamla modellen)? Skulle göra ett nytt försök idag när jag hade det rätta verktyget som Glen lånat mig, men så när jag ska ge mig på detta så märker jag att den sitter stenhårt och inte vill justeras trots det rätta verktyget.
GAAHH vad sur man kan bli asså!! 👿
EDIT:
Ett liknande har som jag lånat:
http://www.skanimport.com/uploads/pics/04.252450_1__1__01.jpg
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juni 15, 2013 kl. 17:34 #195853Ohh yeah… 🙁 Inte ens sådant hjälpte men får göra nytt försök igen inom kort då man inte kan ha så kassa bromsar allt för länge… 🙄
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 14, 2013 kl. 17:52 #196104Händer inget speciellt tyvärr pga jobb låånga dagar…
Men det ska bli ändring i bilsamlingen här:
* Luxen kommer renoveringen att ta tid med, kanske till nästa sommar… De mesta delar som behövs finns hemma och har i princip slutat vara aktiv med att leta mer delar! Finns ju donatorbilar annars som man kan plocka ifrån… I samband med att renoveringen kommer ta tid så kommer jag söka efter en Aero/Turbo S som inte har renoveringsbehov så man kan ha en OG900 att glida runt i under tiden LUXen renoveras. Blev tillslut även realistisk och insåg att på bara ca 1-2 månader blir pressen för stor att göra motorrenovering och rostlagning med omlack, låter hellre det ta sin tid och göra det i lugn och ro 🙁 Eftersom jag inte vågar köra för mycket med LUXen då jag ännu inte fått ordning på bromsarna fram så körs den inte så ofta, men laddtrycksproblemet är löst och nu spinner den som en katt, var tydligen APC boxen som var boven till lågt laddtryck, hittade den rätta boxen för T16 1984-1985 på Saabfestivalens marknad. Once replaced the problem dissapeared 😀* NG900an, ligger i koma… händer det inget speciellt med denna så kommer den säljas inom kort, annonser finns redan på STCS/Saabklubbens sida, om ingen köper till våren så åker den ut på Blocket/mobile.de/autoscout24
Men ett STORT steg har gjorts då jag ÄNTLIGEN fått tag på ett riktigt mekgarage med tvåpelarlyft som många verkstäder har vilket innebär att man nu har ett ställe som man kan skruva på underifrån också, där kommer LUXen stå några månader inom kort
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 27, 2013 kl. 18:35 #196189Lyxen ställs av om några dagar och jag börjar demontera lite inredning i samband med detta för att förbereda för rostlagning osv. Men när jag tog ut bilen för en provtur i fredags för att den inte skulle stå till hela tiden så hände en jobbig sak, varningslampan för färdbromsen började lysa, bromspedalen även sjönk ner i botten och den ville inte bromsa som den borde göra, när jag gick ur bilen när jag kom hem så ser jag att bromsvätska läcker vid höger framhjul och har stänkt ner hjulhuset, så första jag gör när jag kommit hem är att ha en hink med vatten och tvättsvamp och tvättar för att få bort all spilld bromsvätska osv… Nåja, tur det inte hände te.x 40 km hemifrån iaf!
NG900an?? NEJ NEJ NEJ, den är MIIN alltså, hade säljtankar då man hade ångest men Glen och Nico lyckades övertala mig att inte sälja, så nej den får stanna… Saknar att köra den lite så nästa år antagligen får den komma ut antar jag, vi får se 😉
Vad säger ni om en till OG900 i samband med detta så man har en OG att köra runt i medans Lyxen ska renoveras? Bilder kommer imorgon när bilen ska hämtas, stay tuned 🙂
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Har du fått ordning på dina frambromsar, av den gamla modellen?
Du vet att när man ska pilla med de bromsarna då behöver man minst en ordentlig handslägga, en kofot, ett par riktigt stora skruvmejslar, och sen en jädra bunke tålamod.
Man börjar med att massera bromsarna, så man får ut klossarna, sen brukar jag spruta in bromsvätska under dammskydden på båda sidor; sen försöker jag få upp rörelsen i kolvarna, lite i taget, det brukar gå.
Om handbromsarmen inte funkar så den går tillbaka, då får man ta ut den och göra ren den så den går lite lättare; samtidigt tar du ut returfjädern och böjer den åt fel hål så den får lite längre vandring.
Putsa av handbromsarmen och återmontera den, ny smörja, kopparfett/alufett där den sitter i bromshuset, ingen fara då du har tätningar längre in som håller bromsvätskan där den ska vara.
Det är ibland lite jobbigt få ut handbromsarmen, men med bra mothåll på kolven så brukar man kunna slå lås bygeln där så man får loss armen.
Om kolven är riktigt illa däran så får du ta ut den och putsa upp den, byt gärna packningar/repsats, det gör att du kör bekymmersfritt några år igen; med väldans bra broms!
Det finns mera att göra, men det här är basalt tycker jag.
Om oken är rätt justerade så räcker det ju att montera klossar och skruva ut kolven så inre klossen precis går att föra in, sen ska det funka.
MEN det kan ta några dar innan det har stabiliserat sig; det är också vanligt att man får lufta för att det ska bli bra.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
juli 28, 2013 kl. 07:00 #196192@morsole wrote:
Har du fått ordning på dina frambromsar, av den gamla modellen?
Du vet att när man ska pilla med de bromsarna då behöver man minst en ordentlig handslägga, en kofot, ett par riktigt stora skruvmejslar, och sen en jädra bunke tålamod.
Man börjar med att massera bromsarna, så man får ut klossarna, sen brukar jag spruta in bromsvätska under dammskydden på båda sidor; sen försöker jag få upp rörelsen i kolvarna, lite i taget, det brukar gå.
Om handbromsarmen inte funkar så den går tillbaka, då får man ta ut den och göra ren den så den går lite lättare; samtidigt tar du ut returfjädern och böjer den åt fel hål så den får lite längre vandring.
Putsa av handbromsarmen och återmontera den, ny smörja, kopparfett/alufett där den sitter i bromshuset, ingen fara då du har tätningar längre in som håller bromsvätskan där den ska vara.
Det är ibland lite jobbigt få ut handbromsarmen, men med bra mothåll på kolven så brukar man kunna slå lås bygeln där så man får loss armen.
Om kolven är riktigt illa däran så får du ta ut den och putsa upp den, byt gärna packningar/repsats, det gör att du kör bekymmersfritt några år igen; med väldans bra broms!
Det finns mera att göra, men det här är basalt tycker jag.
Om oken är rätt justerade så räcker det ju att montera klossar och skruva ut kolven så inre klossen precis går att föra in, sen ska det funka.
MEN det kan ta några dar innan det har stabiliserat sig; det är också vanligt att man får lufta för att det ska bli bra.
Mvh Johannes
Lyckades tyvärr inte få ordning på dem när jag skulle byta beläggen, fick låna verktyget av en polare men kolven som ska skruvas in på bromsoket satt som tusan så jag blev tillslut tvungen och sätta tillbaka de slitna beläggen igen… 🙄 Iallafall på vänstersidan då, har inte rört högersidan eftersom jag då ansåg att det inte var nån idé om man inte kunnat fixa vänstersidan.
Kan säga att övriga grejorna gick att få loss helt utan problem.
Nåja, bilen åker in för renovering inom några dagar nu, så jag kommer att skicka iväg dem på renovering och även få en guldeloxering på dem så de ser ut som nya när bilen lackats om sen 🙂 Eller så blir det att fixa ventilerade USA bromsar fram… nåja, vi får se vad framtiden säger 🙂
Snart bär det av mot Skåne för att hämta nyförvärvet! :king
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)De ventilerade US oken har samma innehåll som de oken du har, enda som skiljer är ”djupet” på bygeln.
Det GÅR att få oken att fungera, MEN det kräver lite tålamod och till tider rätt mycket våld; dock på rätt ställe och på rätt sätt.
Sen går oken som smör, och du kan få en broms som inte är av denna värld; sist jag gjorde vid såna här ok blev tom jag förvånat!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
juli 28, 2013 kl. 21:56 #196200Nyförvärvet hemma!
Bilen ifråga är en OG900 T16 FTT icke Aero av 1991 årsmodell, nyköpt av en äldre dam i Chicago USA september 1990 vilket innebär att den inte gått så ofta på saltade vägar därav att den är väldigt fräsch i plåten, enda som behöver svetsas är höger skärmkant bak då det varit en gammal parkeringsskada som är dåligt upplagad vilket innebär att just där ser den dålig ut. I övrigt så är bilen i ett väldigt bra bruksskick med tanke på att den sedan 1999 enbart gått som bruksbil på Skånska vägar. 2011 sålde första ägaren bilen till en annan ägare som endast haft den i 2 år, för 2013 så köpte förra ägaren bilen som då inte startade. Det visade sig att toppen fick bytas mot en annan, något som andra ägaren inte ville göra då, och där ska den tydligen även fått ny topplockspackning osv. Och idag 28 juli 2013 så tog jag över bilen och den rullade perfekt, förutom att en kylarslang spruckit och läcker kylarvätska nu… Men det ska åtgärdas omgående, samt även ny kylarvätskebehållare då nuvarande är riktigt äcklig 😯
Att den dessutom är besiktigad fram till slutet på maj 2014 gör ju inte saken värre heller 😀 Förutom bakskärmen som är rostig så måste jag säga att den är i väldigt fint skick i bla trösklar, hjulhus osv! Den ska omgående även få en lättare service med nya tändkablar, rotor, stift, olja + filter osv. Skinninredningen och mattorna ser nästan ut som nya, innertak måste kläs och och dörrsidornas inlägg bytas för att ha det i tipp topp.
Nåja här kommer bilder på nya skönheten 😉
Vissa kanske kan fråga om det kommer monteras stora vingen och Aeropaket, kan säga direkt att det INTE kommer göras det då Fulltryckare utan Aerokit är mycket ovanliga och tycker att den gör sig väldigt bra som den är i övrigt också 🙂
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 30, 2013 kl. 12:46 #196213Tack alla 🙂
Den bilen behöver ju som sagt lite kärlek med höger bakskärm, en lättare service av tänddelar, olja osv… Men jag är ju ändå förvånad att en 22 år gammal bil med nästan 150000 miles = 24000 mil i övrigt kan ha en inredning i nära nyskick… Bl.a. instegslisterna är svarta och fina, skinninredning utan sprickor så vitt jag kan se och inte ens förarstolen är nersutten!!
Blev en biltemaslang igår som får sitta på tillfälligt, men åtminstone så läcker det inte nån mer kylarvätska iaf!
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@Turbo4 wrote:
Vill bara göra ett påpekande angående oljepluggar. Dessa skall dras med 25Nm vilket inte är mycket alls. Än så länge har jag bara stött på en oljeplugg som jag fick använda rörtång och gasol för att lossa.
Mvh Turbo4
Min Haynes säger 50nm på oljepluggen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.